Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos
- Mrton
Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos
Prima streven!
- HJ2
WAT is dan nog een klassieker?M@rcel schreef: 11 okt 2017, 10:06Het gaat allereerst om nieuw afgeleverde voertuigen. Vervolgens zal er heus wel beleid komen om het bestaande wagenpark ook emissieloos te krijgen. Klassiekers worden overigens met rust gelaten.jacobt schreef: 11 okt 2017, 08:33 Ik vraag me vooral af, kunnen we onze benzine hobby blijven uitvoeren. In de grote stad wil ik niet eens komen met de Porsche, maar een beetje rond blijvern knallen in de buitengebieden hoop ik nog 40 jaar vol te houden.
Als dat ook verboden wordt op benzine, op welk moment zijn onze benzine auto's dan niks meer waard?
Dan heb je alleen nog last van milieuzones binnen de gemeentes.
-
Alles met een verbrandingsmotor...

-
- Mrton
Hahahaha...

Ik vraag me serieus af wie er op zo'n doelstelling tegen kan zijn. Of dit onze hobby ten goede komt weet ik niet (zal vast wel nieuw leuk spul komen) maar emissieloos is een prima streven voor alle mensen die zich alleen maar van A naar B bewegen in de auto. Sowieso, als je er geen lol aan beleeft: blijf van mijn benzine af!!
- Joop
Ben benieuwd, er zijn idd. flink wat praktische hobbels te overwinnen om het überhaupt mogelijk te maken...
...er is nu ook al een stevige stijging in aantal Youngtimers merkbaar die volgens de YT-regeling leiden tot minder bijtelling. Maar eens te meer duidelijk dat het de NL’er niet om het groene imago gaat, maar om de knaken:
https://automotive-management.nl/nieuws ... ude-auto-s
...er is nu ook al een stevige stijging in aantal Youngtimers merkbaar die volgens de YT-regeling leiden tot minder bijtelling. Maar eens te meer duidelijk dat het de NL’er niet om het groene imago gaat, maar om de knaken:
https://automotive-management.nl/nieuws ... ude-auto-s
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Gaaf zie het al helemaal voor me. Buiten de steden grote parkeerplaatsen met mooie klassiekers en youngtimers. Zelf heb ik niet zoveel met al dat moderne gedoe op vier wielen.M@rcel schreef: 11 okt 2017, 10:06Het gaat allereerst om nieuw afgeleverde voertuigen. Vervolgens zal er heus wel beleid komen om het bestaande wagenpark ook emissieloos te krijgen. Klassiekers worden overigens met rust gelaten.jacobt schreef: 11 okt 2017, 08:33 Ik vraag me vooral af, kunnen we onze benzine hobby blijven uitvoeren. In de grote stad wil ik niet eens komen met de Porsche, maar een beetje rond blijvern knallen in de buitengebieden hoop ik nog 40 jaar vol te houden.
Als dat ook verboden wordt op benzine, op welk moment zijn onze benzine auto's dan niks meer waard?
Dan heb je alleen nog last van milieuzones binnen de gemeentes.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Emissieloos, egh, de industrie denkt er iets anders over;
NOS Teletekst 112
Industrie:plan CO2-afvang kan niet
Industriële energie-grootverbruikers,
verenigd in de VEMW,verbazen zich over
de omvang van de CO2-reductie die het
nieuwe kabinet denkt te bereiken met
het afvangen en opslaan van CO2.
Het kabinet wil de uitstoot tot 2030
met 56 megaton verminderen.Daarvan moet
18 megaton uit CO2-afvang komen.Volgens
de VEMW zou daarvoor bijna alle CO2 van
de industrie moeten worden afgevangen.
Onlangs noemde adviesbureau McKinsey
een afvang van 3 megaton in 2040 reëel.
De afvang van 18 megaton kost volgens
de VEMW zó veel,dat bedrijven dan geen
geld meer hebben voor de overstap van
fossiele naar groenere energiebronnen
-
Emissieloos rijden is natuurlijk een prima streven. Echter vermoed ik dat het een overhaast proces wordt, waarbij koste wat het kost dat streven nageleefd moet worden, met als praktijkeffect dat het allemaal veel meer vervuiling heeft gekost dan dat het aan besparing oplevert.
Zeker omdat er puur wordt gefocust op auto's. Vleesindustrie? Nope. Vrachtwagens? Nope. Vliegtuigen? Nope. Fabrieken? Nope. Schepen? Nope. Ik hoor er allemaal maar weinig over, terwijl dat volgens mij ook onderdelen zijn waar nog ongelooflijk veel gewonnen kan worden aan efficiëntie/minder belasting voor het milieu.
Zeker omdat er puur wordt gefocust op auto's. Vleesindustrie? Nope. Vrachtwagens? Nope. Vliegtuigen? Nope. Fabrieken? Nope. Schepen? Nope. Ik hoor er allemaal maar weinig over, terwijl dat volgens mij ook onderdelen zijn waar nog ongelooflijk veel gewonnen kan worden aan efficiëntie/minder belasting voor het milieu.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Alle industrie naar buiten Europa. Misschien dat die 18 megaton dan haalbaar is.
Haal dan de discussie over het basisloon ook maar weer naar boven, want dat zul je nodig gaan hebben.
Haal dan de discussie over het basisloon ook maar weer naar boven, want dat zul je nodig gaan hebben.
- dvh
Als je het nieuws leest vanochtend en ziet dat er 25%(!) meer ongelukken op de wegen gebeuren dan vorig jaar en het hoofdzakelijk komt door de mobile telefoon. Dan moeten wij idd misschien maar stoppen met zelfstandig rijden.sitechris schreef: 11 okt 2017, 08:27 Autorijden wordt in de toekomst toch al aan banden gelegd, dus de aandrijflijn boeit dan al niet meer.
Denk aan de zelfsturende auto, ingrepen via GPS als je de max snelheid overschrijdt etc etc. Dan haalt het geen drol meer uit welke aandrijflijn in je auto zit en is het puur een middel om van A naar B te komen. Hooguit wil je dan fatsoenlijke stoelen en een goed Multimediassysteem.
Als ze nu voor alle werkzaamheden ook een robot ontwikkelen. Hoeven we niet meer te werken met z´n alle.
Halen we heel afrika naar Nederland. Gaan wij lekker daar aan het strand zitten

-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Mobiel gebruik in de auto is het nieuwe zuipen en achter het stuur kruipen anno 2017.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Dan maar zo, met 2 wielen minder.romo schreef: 12 okt 2017, 16:36 Het gaat hard (niet met een benzine motor)
https://www.volkskrant.nl/buitenland/na ... ~a4521391/

https://youtu.be/_TDkqQlTHRk
- JP
Is autosport (en F1) in 2030 dan ook deaud ?
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Emissieloos ben je (voor mij) alleen als alle opgewekte verbruikte energie volledig groen is opgewekt (van toepassing op zowel elektrische auto's als waterstof-auto's). Als de energie ergens uit een kolencentrale komt is het niet emissieloos. Dus het is leuk en aardig als je auto zelf niks uitstoot maar de verbruikte energie moet wel ergens opgewekt worden --> verplaatsen van het probleem. Dat kan in Nederland wel maar daarvoor heb je wel beefy installaties nodig en dat is vloeken in de kerk. Met enkel wind en zonne-energie ga je er niet komen behalve als je letterlijk het hele land vol zet/legt met dat spul - we hebben van nature weinig natural resources in dit land. Dus dan moet je richting groene stroom importeren. Op zich geen probleem - doen we met olie ook. In het geval van elektrische auto's met laadstations komt daar nog bij dat het elektriciteitsnet finaal tekort komt qua capaciteit.Mrton schreef: 11 okt 2017, 17:14Hahahaha...![]()
Ik vraag me serieus af wie er op zo'n doelstelling tegen kan zijn. Of dit onze hobby ten goede komt weet ik niet (zal vast wel nieuw leuk spul komen) maar emissieloos is een prima streven voor alle mensen die zich alleen maar van A naar B bewegen in de auto. Sowieso, als je er geen lol aan beleeft: blijf van mijn benzine af!!
Dan is er nog de productie van elektrische auto's: Nederland is niet het enige land waarbij elektrisch rijden hip aan het worden is en ik verwacht dat de wereld-supply voor exotische materialen de vraag niet gaat bijhouden (en mining zelf is ook niet geheel emissieloos/vrij van milieu-impact).
Waterstofauto's zijn leuk - ik geloof meer in dat concept dan in elektrische auto's - maar de infrastructuur en veiligheid ervan zijn tricky en de ontwikkeling relatief traag. De eerste werkende waterstof-concept-auto's die ik me kan herinneren stonden ergens eind jaren 90 op de autoshows en we zijn ondertussen 17 jaar verder (!) en er is nog nauwelijks iets commercieel verkrijgbaar.
En er is nog de tijdsfactor. Als je over 12 jaar werkelijk 400.000 auto's per jaar introduceert die niet op benzine/diesel/lpg rijden (dit is by far het eenvoudigste deel van het plan - kwestie van verkoop van auto's met diesel/benzinemotor verbieden) dan moet je een met een heel erg solide plan komen om de infrastructuur klaar te maken. Dat kost GIGANTISCH veel geld en als het snel moet dan kost het nog veel meer. Het zijn het soort plannen waar de overheid over het algemeen heel veel tijd voor nodig heeft en nog veel meer geld.
Dus ik ben er vooral op tegen (of: erg skeptisch over) omdat het hele plan een air heeft van 'we verbieden verkoop van nieuwe benzine's/diesels gewoon' zonder een solide plan om mobiliteit in stand te houden of zonder een onderbouwing hoe men dat wil doen op een wijze waarbij we als land niet financieel op onze plaat gaan. Met als risico dat we een wagenpark hebben wat inderdaad geen uitstoot heeft omdat we heel vakkundig alle uitstoot naar andere landen gebracht hebben of omdat we er een aantal energie-centrales bij gekregen hebben en dan concluderen: 'dus we hebben 500 miljard euro gespendeerd om het probleem te verplaatsen?'

-
Dat is ook mijn gedachte erbij. Die overhaaste beslissingen leiden meestal niet tot het beoogde resultaat. Zeker bij overheden niet.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
We hebben al 6 miljard weggepist met dat hybride lease fiasco.
Daar kan die 500 miljard ook wel bij.
Daar kan die 500 miljard ook wel bij.
- Jan-Willem
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/celstraf-voor-Mike R32 schreef: 12 okt 2017, 08:38 Mobiel gebruik in de auto is het nieuwe zuipen en achter het stuur kruipen anno 2017.
appen-achter-stuur-straks-mogelijk
Helaas zal de pak kans nog steeds heel klein zijn.
-
Hoewel ik heel goed kan begrijpen dat het niet zou moeten, kan ik me toch niet helemaal erin vinden. Dan zouden ook celstraf op het bedienen van je navi en / of radio tijdens het rijden moeten zetten. Ben je niet minder afgeleid.
- Hielke
Emissieloos kan bij de Fransen met hun vele kerncentrales natuurlijk ook echt emissieloos zijn. Hoe ze het met de infrastructuur vwb opladen in de stad willen gaan redden is een ander verhaal.romo schreef: 12 okt 2017, 16:36 Het gaat hard (niet met een benzine motor)
https://www.volkskrant.nl/buitenland/na ... ~a4521391/
-
Ah, iedereen is weer lekker positief
Ik weet niet of mensen het door hebben, maar in 2030 heeft de brandstofauto al wel verloren. De elektrische auto zal bij die tijd alles al beter doen. Dat zie je nu eigenlijk al (meer comfort, snellere acceleratie) alleen is het te duur en is het snelladen niet altijd snel genoeg. Bij die tijd is de prijs van een elektrische auto al gedaald, en kunnen ze ook zeer snel laden als dat nodig is. En elektrisch rijdt een stuk goedkoper, dus ook total cost of ownership.
Leuk gaan we het allemaal niet vinden, maar objectief gezien is er dan echt geen reden meer om een brandstof auto te kiezen.
En dan wordt uiteraard weer de kolencentrale genoemd. Die gaan we ook afbouwen weet je nog? Maar zelfs op kolencentrale zijn elektrische auto's schoner.
Infrastructuur moet inderdaad nog verbeterd worden. Maar als ik jullie goed begrijp moet iedereen niks doen, wachten tot 2030 tot brandstof auto's verboden zijn, en dan klagen dat het niet werkt?
Lijkt me niet echt slim, en we hebben dus nog 12 jaar.
En bedenk dat het niet alleen om CO2 broeikas verhaaltjes gaat. Het gaat ook om de giftige stoffen.
Wat zal ik blij zijn als al die oninteressante 14% bijtelling lease dieseltjes vervangen zijn door een elektrische auto. Wat een stink apparaten zijn het als ze nog koud zijn. Of als er een zootje van die dingen bij elkaar staan op de kids voor school af te leveren. Geen idee waarom die dingen ooit zijn aangemoedigd door dezelfde overheid.
Last but not least: Elk jaar maken we als Europa 400 miljard euro over naar de zandbak in ruil voor olie. En hoe fantastisch werkt dat?
Voor dat geld kunnen we een hoop dingen beter regelen. En maakt ons ook onafhankelijker.
Waterstof zal bij die tijd wel wat verder zijn (betaalbaarder). Maar het zal duur blijken te zijn omdat je gewoon 3x zoveel energie nodig hebt als een elektrische auto. En de infrastructuur bij waterstof is echt nog veel ingewikkelder en duurder om te realiseren.

Ik weet niet of mensen het door hebben, maar in 2030 heeft de brandstofauto al wel verloren. De elektrische auto zal bij die tijd alles al beter doen. Dat zie je nu eigenlijk al (meer comfort, snellere acceleratie) alleen is het te duur en is het snelladen niet altijd snel genoeg. Bij die tijd is de prijs van een elektrische auto al gedaald, en kunnen ze ook zeer snel laden als dat nodig is. En elektrisch rijdt een stuk goedkoper, dus ook total cost of ownership.
Leuk gaan we het allemaal niet vinden, maar objectief gezien is er dan echt geen reden meer om een brandstof auto te kiezen.
En dan wordt uiteraard weer de kolencentrale genoemd. Die gaan we ook afbouwen weet je nog? Maar zelfs op kolencentrale zijn elektrische auto's schoner.
Infrastructuur moet inderdaad nog verbeterd worden. Maar als ik jullie goed begrijp moet iedereen niks doen, wachten tot 2030 tot brandstof auto's verboden zijn, en dan klagen dat het niet werkt?

En bedenk dat het niet alleen om CO2 broeikas verhaaltjes gaat. Het gaat ook om de giftige stoffen.
Wat zal ik blij zijn als al die oninteressante 14% bijtelling lease dieseltjes vervangen zijn door een elektrische auto. Wat een stink apparaten zijn het als ze nog koud zijn. Of als er een zootje van die dingen bij elkaar staan op de kids voor school af te leveren. Geen idee waarom die dingen ooit zijn aangemoedigd door dezelfde overheid.
Last but not least: Elk jaar maken we als Europa 400 miljard euro over naar de zandbak in ruil voor olie. En hoe fantastisch werkt dat?
Voor dat geld kunnen we een hoop dingen beter regelen. En maakt ons ook onafhankelijker.
Waterstof zal bij die tijd wel wat verder zijn (betaalbaarder). Maar het zal duur blijken te zijn omdat je gewoon 3x zoveel energie nodig hebt als een elektrische auto. En de infrastructuur bij waterstof is echt nog veel ingewikkelder en duurder om te realiseren.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hoe denk jij dan dat de infrastructuur eruit ziet tbv electrisch laden tegen die tijd? En hoe snel verwacht je dat dat laden gaat?
- Robin Hartog
Zolang je nog steeds je auto moet opladen aan een paal in plaats van dat je bij een "tankstation" gewoon je lege accu kunt omruilen voor een volle, zie ik er weinig heil in als een lange termijn oplossing eigenlijk. 

-
Arthur schreef: 13 okt 2017, 14:40 Hoe denk jij dan dat de infrastructuur eruit ziet tbv electrisch laden tegen die tijd? En hoe snel verwacht je dat dat laden gaat?
Als het aan Toyota ligt kun je in enkele minuten je accu vol tanken (solid state battery) in 2021. Maar dan lopen er gigantische stromen.Robin Hartog schreef: 13 okt 2017, 15:13 Zolang je nog steeds je auto moet opladen aan een paal in plaats van dat je bij een "tankstation" gewoon je lege accu kunt omruilen voor een volle, zie ik er weinig heil in als een lange termijn oplossing eigenlijk.![]()
De vraag is of dat doorgaans nodig is.
Verderop bij mij in de straat heeft iemand een Tesla Model S. Iedere dag begint hij met minstens 400km rijbereik. Dat is echt voor bijna iedereen genoeg. Tuurlijk is er wel weer een vertegenwoordiger die het op maakt, maar die kan dan snelladen.
En snachts thuis laden kan dan relatief traag, zelfs op 1 fase als het moet.
Accu's omruilen maakt het echt duur. En het verlaagt de totale energievraag niet.
Als je dan bedenkt dat de gemiddelde rit in Nederland 32 kilometer is, en overal een stopcontact is, tja, waarom dan zulke dure installaties bouwen (en dan bedoel ik eigenlijk ook waterstof)
Maar voor wijken zonder opritten moet inderdaad nog wat gedaan worden. Of overal laadpalen, of gewoon auto's met 500km rijbereik die je ook gewoon eens in de zoveel tijd tankt zoals we dat nu nog doen.
Qua infrastructuur moet er vooral aan de capaciteit gewerkt worden. Die is er inderdaad nog niet voor die grote schaal. Maarja, we hebben 12 jaar. En voor het aanleggen van meer zonneparken of windmolenparken, of internationaal stroom heen en weer schuiven zal er sowieso al geinvesteerd moeten worden.
Gaat allemaal niet vanzelf en het is niet gratis, maar uiteindelijk levert het ook een hoop op.
En de volksgezondheid zal er ook wat op vooruit gaan denk ik. Dat betekent ook weer meer mensen die kunnen werken.