wel of geen bekeuring?

Dit is ons algemene autoforum.
NSXRS

Re: wel of geen bekeuring?

Bericht door NSXRS » 05 jul 2017, 09:57

+1 voor Alt
Ik ben ook geen heilig boontje en als er op provinciale weg een stelletje niet durvende auto's achter een langzaam rijdende trekker iod blijven hangen, dan ga ik daar ook langs als de ruimte er is, maar dan moet er wel een lege tegenligger rijstrook zijn en ik lap daarbij geen vluchtheuvels. Bovendien is het hier toch wel een ander geval, want er lopen bij die vuilniswagen mensen rond.

In deze specifieke situatie dat er mensen rondlopen bij de vooraan langzaam rijdende vuilniswagen vind ik het ook idioot om een hele rij in te halen, die vuilnismannen rekenen daar totaal niet op en schrikken zich mogelijk het apezuur, als er toevallig ééntje wat opzij gelopen was.... je zal daar niet bepaald langzaam langs gekomen zijn als je een hele rij inhaalde, dus dan had je die vermoedelijk never nooit meer kunnen ontwijken...
In dit geval totaal terecht als je een prent krijgt.. je zal die vuilnisman maar zijn..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 jul 2017, 11:18

Begrip? Volgens mij ben je op zoek naar begrip van ons om onder een bekeuring uit te kunnen komen, volgens mij werkt dat sowieso niet :lol:

Verder klinkt het mij in de oren als een aso actie maar wellicht heb ik er nu niet helemaal het juiste beeld bij....

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jul 2017, 11:23

Ach, we hoeven ons niet roomser voor te doen dan de paus natuurlijk. We kennen de precieze omstandigheden ook niet. Het zijn allemaal excuses maar mss had TS terecht haast, was al geïrriteerd, etcetc. Wellicht niet goed te praten maar ik heb ook wel eens een actie uitgehaald waarbij ik later dacht ( ... ). Kan gebeuren maar kijk niet raar op wanneer er een bekeuring volgt. Die je dan gerust aan kunt vechten, dat recht heb je.

Niels

Bericht door Niels » 05 jul 2017, 11:33

Natuurlijk zijn we niet roomser dan de paus maar dan nog. Niet zelden komt zo'n inhaler er veel te laat en met veel te hoge snelheid achter dat de voorste auto voor een zebrapad stopt en bijna een kinderwagen schept. Meermaals zo'n eikel mee gemaakt :? Levensgevaarlijk.

Het is niet zo dat Theo met zijn meer dan 300pk sterke Subaru al ff stond te wachten. Het is een beslissing geweest binnen de bebouwde kom die in een split second is gemaakt. Die beslissing was fout en de inschatting ook. Ook dat overkomt iedereen wel eens maar Theo hier gaat nu al janken over een eventuele bekeuring, misschien kan hij beter eens nadenken wat zijn gevaarlijke actie voor andere gevolgen had kunnen hebben....

Arthur

Bericht door Arthur » 05 jul 2017, 11:36

Ook eensch ;-)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 05 jul 2017, 11:52

Fernando schreef: 04 jul 2017, 22:07
Riceaux schreef: 04 jul 2017, 21:49
Arthur schreef: 04 jul 2017, 19:37 Waarom? Mss moesten die gasten naar een belangrijkere zaak? Maar goed, dat lees je dan idd wel in het antwoord op het bezwaar, net als bij mij ;-)
Omdat ze volgens art. 5 WAHV verplicht zijn tot staandehouding over te gaan tenzij ze een goede reden hebben om dit niet te doen. En voor je het bezwaar indient kan je beter eerst alle bijbehorende documenten gaan WOB'en.
Artikel 5 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften

Hoofdstuk III. Administratieve sanctie Artikel 5 Indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 31, tweede lid, de administratieve sanctie opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Daarbij wordt hij gewezen op het bepaalde in artikel 8.
Waar staat dat stuk tekst mbt verplichting staandehouding?
Excuus, staat niet in het artikel, maar was een uitspraak van de rechter. Zie bijgevoegde screenshot.
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-07-05 om 11.51.45.png
Schermafbeelding 2017-07-05 om 11.51.45.png (52.35 KiB) 1944 keer bekeken

JP

Bericht door JP » 05 jul 2017, 12:12

DF les 18: bezint voor ge een topic begint :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 05 jul 2017, 13:06

Ik was er met 300+pk keihard voorbij geblaft :hot: :ken ik jou: :crazy:

Rnd

Bericht door Rnd » 05 jul 2017, 13:20

Gevalletje domme inschattingsfout en gewoon betalen zou ik zeggen. Ik ben zeker niet roomser dan de paus, maar in dit scenario zou ik als rnd300+pk gewoon even netjes gewacht hebben. In de bebouwde kom met je 300+pk 4 auto's en een vuilniswagen inhalen lijkt me gewoon niet handig.

Rnd

Bericht door Rnd » 05 jul 2017, 13:29

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 05 jul 2017, 13:46

Wel essentieel dat ik niet als een dolle zonder op de vuilnislieden er langs ben gereden.
Wordt nu wel een heel negatief beeld gesuggereerd.
En bovendien niet met de aso-subaru gereden bij voorval.
Maar idd terecht zelf op de blaren zitten.

Neemt niet weg dat er in NL op de openbare weg veel voor niets wordt gewacht en getreuzeld. De keren dat ik voor een tweede (of meer) keren wederom voor rood stoplicht stond, omdat de eersten steeds staan te slapen en op het laatste moment weg rijden, zijn legio.
Idem dito bestuurders die druk bezig zijn met andere dingen zoals vaak het mobieltje en een gat laten vallen in de wergrijdende rij auto's, zelf volgas geven en op het laatste moment nog door oranje glippen.

Ook op de autoweg heb je makkelijk een file zonder eigenlijke oorzaak. Als een enkele bestuurder meer dan proportioneel plotseling vaart gaat minderen treed in de rij daaropvolgende auto's als het ware een harmonica effect op. De volgende auto remt namelijk een fractie later, maar moet nog iets harder remmen waardoor hij ultimo langzamer rijdt dan de eerste bestuurder. De volgende idem dito, enz.
Dan krijg je een reeks van bv. 80 km/u uitgangssnelheid. Een bestuurder remt af naar 70 km/u. De volgende 65 km/u. De volgende etc etc tot wellicht stilstand.
Dit treedt echter wel op in een aaneengesloten rij auto's, zonder "lege gaten" er tussen. Zijn die er wel dan kan de achtereenvolgende vertraging mogelijk onderbroken worden en kunnen de achterste auto's wellicht met behoud van snelheid door blijven rijden.
Vaak zijn de veroorzakers stoethaspels die ofwel met andere dingen bezig zijn dan autorijden ofwel niet verder kijken dan de eerstvolgende auto voor hun. Dan krijg je dat.

Zonder me zelf op de borst te willen kloppen in onderhavige kwestie denk ik dat ik zelf wel doorlopend met het verkeer en rijden bezig ben met daarbij zoveel mogelijk te anticiperen. Zo zie ik vaak al veel eerder dan vele voorgangers voor mij dat het verkeer stuikt of dat een auto uitwijkt oid en daar reageer ik dan al op voorhand op. De bestuurders achter me komen daardoor niet voor verrassingen te staan.

Enfin, was even off-topic omdat er een verkeerd beeld van MIJ werd gesuggereerd. Het beeld over de OVERTREDING door mij is wel juist.
Ik ben juist een verre van asociale rijder.

Theo

Gijzert

Bericht door Gijzert » 05 jul 2017, 14:13

Riceaux schreef: 05 jul 2017, 11:52
Excuus, staat niet in het artikel, maar was een uitspraak van de rechter. Zie bijgevoegde screenshot.
Jij haalt er Art 5 bij. Daar gaat dit toch niet over?
Bekeuring hoeven ze je niet staande voor te houden. Kenteken noteren is voldoende.

JP

Bericht door JP » 05 jul 2017, 15:00

Misschien juist wel een art. 5'je en als je helemaal pech hebt een EMG-cursus als toetje toe...... je moet net de verkeerde agent treffen....

Riceaux

Bericht door Riceaux » 05 jul 2017, 15:02

Ander artikel 5. Jullie bedoelen artikel 5 van de wegenverkeerswet. Ik doel op artikel 5 van de wet administratiefrechtelijke handhaving.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 jul 2017, 15:47

@theo300pk+, ik vind niet dat je je hoeft te verdedigen hier. Er rijden al teveel zelfbenoemde rechters in het verkeer waar ik nooit wat van begrijp, laten we dat aub op DF gewoon achterwege laten. Ja de kans bestond dat er een vuilnisman net wilde oversteken, een kind net de weg op rent, een hond ineens uit een onvoorziene hoek kwam, een auto achter de boom verscheen of dat theo op het gas moest omdat er een boeing747 neerstortte.

Zoals eerder gezegd: we zijn allemaal hier niet roomser dan de paus :D

Dat gezegd hebbende: als je een bekeuring krijgt gewoon op de blaren zitten. Wat ik me alleen afvraag.. ik heb van mijn instructeur geleerd (wie niet) dat als je na het stilstaan op de rijbaan weer wilt deelnemen aan het verkeer, je eerst je spiegels checked en richtingaanwijzer gebruikt. Is de vuilnisman hier niet gewoon verkeerd door weer te gaan rijden terwijl hij wordt ingehaald?

dvh

Bericht door dvh » 05 jul 2017, 16:08

Ik heb een tijdje terug geluk gehad.

Was alleen, reed de snelweg op. Schiet er een bmw voorbij. Ik er achteraan , for the lulz. Rijden we een stukje 170/80. Achter mij duikt een Skoda op.. Ik dacht nog, die wil meedoen. Dus ik ga nog wat harder.
Eindje verderop neem ik de afslag en moet ik stoppen voor een stoplicht. De Skoda nog steeds achter mij. Springt er een vrouw uit.. Dus ik dacht nog .. die is boos?? ofzo.. (vrouwen) .. Maar 2 seconden later stond ze naast mijn raam met een politiepas.. en moest ik mijn rijbewijs afgeven.

' je rijdt veel te hard, weet je dat??' .. Ik deed wat nonchalant en zei dat ik eigenlijk altijd wel te hard reed. 'maar je rijdt 180' zegt ze nog :-) dus ik van: 'o, zo hard?'

Mijn charisma leek te werken want ik kreeg mijn rijbewijs terug en mocht gaan met een waarschuwing ' niet meer doen hè , je hebt geluk vandaag' maakte ze ervan..

Later besef je dan dat ik toch wel écht geluk gehad heb :-) Ik heb mijn sushi afgehaald en ben gewoon weer hard terug gereden naar huis.. onder het nom van 'ze pakken je toch geen 2x per dag'

Living on the edge..

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 jul 2017, 16:36

:lol:

Niels

Bericht door Niels » 05 jul 2017, 17:27

theo300pk+ schreef: 05 jul 2017, 13:46 Wel essentieel dat ik niet als een dolle zonder op de vuilnislieden er langs ben gereden.
Wordt nu wel een heel negatief beeld gesuggereerd.
En bovendien niet met de aso-subaru gereden bij voorval.
Duidelijk maar dat haal ik niet uit je begin post dus aanname van mijn kant op basis van enkele ervaringen. Ben ik alleen ff kwijt wat je met dit topic wilt.. :lol:

Joy

Bericht door Joy » 05 jul 2017, 17:41

dvh schreef: 05 jul 2017, 16:08 Ik heb een tijdje terug geluk gehad.

Was alleen, reed de snelweg op. Schiet er een bmw voorbij. Ik er achteraan , for the lulz. Rijden we een stukje 170/80. Achter mij duikt een Skoda op.. Ik dacht nog, die wil meedoen. Dus ik ga nog wat harder.
Eindje verderop neem ik de afslag en moet ik stoppen voor een stoplicht. De Skoda nog steeds achter mij. Springt er een vrouw uit.. Dus ik dacht nog .. die is boos?? ofzo.. (vrouwen) .. Maar 2 seconden later stond ze naast mijn raam met een politiepas.. en moest ik mijn rijbewijs afgeven.

' je rijdt veel te hard, weet je dat??' .. Ik deed wat nonchalant en zei dat ik eigenlijk altijd wel te hard reed. 'maar je rijdt 180' zegt ze nog :-) dus ik van: 'o, zo hard?'

Mijn charisma leek te werken want ik kreeg mijn rijbewijs terug en mocht gaan met een waarschuwing ' niet meer doen hè , je hebt geluk vandaag' maakte ze ervan..

Later besef je dan dat ik toch wel écht geluk gehad heb :-) Ik heb mijn sushi afgehaald en ben gewoon weer hard terug gereden naar huis.. onder het nom van 'ze pakken je toch geen 2x per dag'

Living on the edge..
Lol, mooie actie. :thumbup: Als er iemand aansluit check ik dat toch altijd eerst even door 'm langs te laten.
Jaren terug laat op de avond heb ik eens kilometers lang klem gezeten achter een trage inhaler. Achter mij zat een Mondeo IN m'n achterbumper. Maar ja, ik kon ook geen kant op. Toen de inhaler aan de kant ging kon ik eindelijk weer op het gas en reed ik de Mondeo een eind los. Tot ik na een kilometer of 2 in de binnenspiegel achter die Mondeo nog een stel koplampen ontwaarde. Wait... waar komen die lampen nou vandaan?!
Gelijk van m'n gas gegaan terug naar 120, na een halve minuut scheurde de Mondeo triomfantelijk voorbij met zeker 180 en 10 tellen later volgde een Mercedes Vito politiebusje. :hot: De eerstvolgende afslag werd de Mondeo meegenomen. Toen was ik zo blij dat ik scherp was op achteropkomend verkeer. De rest van de rit zitten grijnzen. :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 05 jul 2017, 18:11

@Maus335i: ik ben ook te lui om te Googlen ;-) Maar mss gelden voor vuilniswagens dezelfde regels als voor stadsbussen? Die hebben ook voorrang binnen de bebouwde kom. Richting aan en gaan... :bag:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 jul 2017, 18:18

Ja dat was ook mijn idee en ben wel even op Googletocht gegaan. Toen kwam ik een topic tegen waarin een "ervaringsdeskundige" zei dat vuilnismannen nooit de straat over mogen steken, alleen de rechterkant bedienen en een straat dus ook altijd 2x langs gaan. Juist om ongelukken te voorkomen, dus wat dat aangaat was die inhaalactie wel iets minder spannend :D

JP

Bericht door JP » 05 jul 2017, 18:20

Ik zie vuilnismannen hetzelfde als wegwerkers (bij wegwerkzaamheden) Je wilt ze niet tegen je hebben en als ze je in de gaten hebben, hebben zij genoeg om mee te gooien..... ;)

Luca

Bericht door Luca » 05 jul 2017, 19:50

Ik acht de kans wat kleiner dat je een bon krijgt. Een staande houding is niet verplicht. Maar in deze situatie snap ik niet dat er geen staande houding heeft plaatsgevonden. Natuurlijk is er een kans dat ze net een melding kregen op het moment dat ze over wilde gaan tot een staande houding. Dan is het mogelijk dat ze alleen het ktk hebben genoteerd. Dan volgt de bon mogelijk nog.

Kwestie van tijd.

alt

Bericht door alt » 05 jul 2017, 20:26

Bij ons rijden vuilnisauto's met zijladers.
Maar soms gaat er iets niet zoals het moet.
Zoals bij mij een paar weken geleden.
Toen moest de chauffeur uitstappen.
Het vrij smal bij mij op de dijk, je kunt net passeren, maar wel met je wielen in de graskant.
Je zal toch maar zo'n df'er je even passeren als je aan het werk bent.

Probeer ALTIJD heer in het verkeer te zijn.
Even wachten omdat iemand aan het werk is, dat vind ik normaal.

Als je in een winkel komt, er staan 4 mensen te wachten, pak je toch ook niet wat nodig heb & zeg: kom morgen wel eventjes afrekenen.

Laatst met een winkelbediende staan praten, hij vertelde: jonge mensen pakken het product dat winkelbediende voor je hebt opgezocht & lopen weg, maar oude mensen bedanken altijd beleefd voor de service.

ik ben toen jong was ook geen liefertje geweest.
Reed ook 120 door het dorp met 4 wielen los van de grond over de bruggetjes, driftend door de stad met mijn kleine Fiatje 600 achter mijn vriend aan met zon MG A twincam.
Maar als je een mens dubbel gevouwen op weg ziet liggen & langs de wegkant iemand die niet meer bijkomt van wat die heeft veroorzaakt, ga wel rustiger rijden.
Vooral nu, vroeger waren er enkel fietsers & brommers, maar nu, elke kantoorlul rijdt, nee wordt gereden in zijn Aygootje .
Deze mensen wil niet tegenkomen, maar het is een epidemie, laat staan die ambtenaren die met 50 met pensioen zijn, dan krijg zeker grijze haren van.

Arthur

Bericht door Arthur » 05 jul 2017, 20:28

Gast zit aan de rechterkant, "bakkant" dus ;-)

Plaats reactie