F32 435iA M-Sport High Executive
- Will F.
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Mooie kar zeg! Msport remmerij is dat niet standaard op de 435i?
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Is een optie...
...nu is het wel zo dat de standaard remmen al wel dicht tegen de M-sport optie aan zitten.
In grote lijnen: Standaard hebben de andere modellen rondom de enkelzuiger zwevende remklauwen. De 335i/435i heeft die enkel achter en 4-zuiger vaste remklauwen aan de voorkant. De M-sport remmen hebben een grotere schijf voor (370x30mm tegen 340x30mm) en achter wordt deze vervangen door een grotere schijf (345x24 tegen 330x20mm) en 2-zuiger vaste remklauwen.
Geeft al met al (iets) meer bite, zeker wanneer je wat 'vlotter' doorrijdt voelt het allemaal wat vertrouwensvoller aan. Zeker iets waar de 335i ook tekort in schoot. Wel goed remmen; bijna nul remgevoel bij stevige vertragingen.
Maar goed: het oogt ook wat lekkerder achter een vrij open velg...
...nu is het wel zo dat de standaard remmen al wel dicht tegen de M-sport optie aan zitten.
In grote lijnen: Standaard hebben de andere modellen rondom de enkelzuiger zwevende remklauwen. De 335i/435i heeft die enkel achter en 4-zuiger vaste remklauwen aan de voorkant. De M-sport remmen hebben een grotere schijf voor (370x30mm tegen 340x30mm) en achter wordt deze vervangen door een grotere schijf (345x24 tegen 330x20mm) en 2-zuiger vaste remklauwen.
Geeft al met al (iets) meer bite, zeker wanneer je wat 'vlotter' doorrijdt voelt het allemaal wat vertrouwensvoller aan. Zeker iets waar de 335i ook tekort in schoot. Wel goed remmen; bijna nul remgevoel bij stevige vertragingen.
Maar goed: het oogt ook wat lekkerder achter een vrij open velg...

- StefanW
- Berichten: 1958
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Heel gaaf Joop! Goede opties. Veel plezier ermee!
- JP
- Berichten: 34427
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Wow wat een mooie 4er, Joop !! 

- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Mooi ding, M pakket, Harman Kardon, Schuifdak, heerlijk!
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10896
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Erg fraai 

- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Nette bak!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Ik geniet elke keer weer van die plaatjes. Updates Joop updates !!!
- Joop
- Berichten: 9067
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Dank voor alle leuke reacties zover...
...stiekem toch wel genieten, ondanks dat het best een redelijke comfortabele cruizer, met sportieve inslag is.
Na drie dagen zaten de eerste 1400km er al weer op...
...de zaterdag na in ontvangst nemen een klein rondje door Nederland na een werkbezoekje en rondleiding bij Tata Steel in IJmuiden via Hoorn naar Enkhuizen over de Zuiderzeedijk en Ekris Lelystad terug naar het midden van het land gereden. Daar nog even snel binnen bij de dealer gekeken, waar de BMW Club Nederland inmiddels al net was verdwenen, die daar zaterdag een clubdag hadden. De meeste dikke auto's, die tijdens de dag tevoorschijn waren getoverd, heb ik toch nog even kunnen bekijken en daarna nog een bakkie gedaan met de vestigingsmanager, nadat ik mijn andere optie (een zwarte 435i) nog even IRL bevestigd wilde zien als daadwerkelijke tweede keuze. Eveneens een 435i coupe, echter zwart en vooral de nadruk op de elektronische gadgetry en een half jaartje ouder en 25k km meer op de teller. De goede keuze gemaakt op basis van samenstelling, kleur, etc.
Zondagochtend bijtijds opgestaan en de stoute schoenen maar aangetrokken om toch richting de Eifel te gaan. Aanvankelijk nog even zitten twijfelen, aangezien ik eigenlijk nog niets had voorbereid voor het tochtje, maar toch nog wel een stukje wilde rijden met het nieuwe speeltje. Op een van de USB-sticks stond nog een route die ik afgelopen zomer al eens grotendeels met een vriend van me, ter voorbereiding op de Dolomietentrip en eerder ook nog in een iets aangepaste vorm met enkelen van hier. Ofwel een kwestie van uploaden in het navigatiesysteem en "los geht's"!
De auto komt een met lichte brom tot leven, maar laat veel minder van zich horen bij een koude start dan de E92 335i deed. Aan de ene kant lekker voor de buren en omstanders, alleen verliest hij er wel weer een beetje karakter door t.o.v. zijn voorganger, die het bij kouder weer steviger van zich laat horen. Tijd om de garage uit te rijden en te vertekken naar de Eifel voor een rondrit van een dikke 350km door het gebied zelf. Na een dikke twee uur stond ik in het gebied, ter hoogte van de ingang van de Nordschleife/Nürburgring. Daar viel vorig weekend nog weinig te beleven en heb ik verder links laten liggen.
Onderweg ernaar toe al ruimte gehad om even de begrenzer aan te tikken. Zonder veel drama wordt de topsnelheid behaald en komt de begrenzer er rustig in. Dat vinkje kan ik ook al vast plaatsen als 'been there, done that' en verder op een normaler tempo naar het gebied gereden, want stiekem is het best druk op de weg, mede als gevolg van het vakantieverkeer van de voorjaarsvakantie. Eenmaal van de A61 af de B257 opdraaiend begint het feest eigenlijk al, zoals de meeste Ringgangers wel weten. M.a.w. een lekkere opwarmer om later het echte bochtenwerk op te kunnen pakken.
Op een ander forum heb ik al veel gezegd over het rijgedrag van de F32 in vergelijking met de E92 en in grote lijnen zijn die inzichten nog geheel onveranderd. Ja de auto is wederom groter geworden en ja de auto voelt ook daadwerkelijk groter aan als je er normaal mee onderweg bent. Ook alle andere eigenschappen, als de comfortabelere rijeigenschappen en de vergrootte stabiliteit zijn aanwezig en duidelijk merkbaar. De laatste twee zijn goed te merken op de diverse ondergronden die je in de Eifel terugvindt. De ene keer over het pokdalige asfalt met al dan niet korte haarspeldbochten, de andere keer mooie lange doordraaiers of vloeiende Landesstraßen, waar de F32 zich helemaal in zijn element lijkt te voelen. Geen noemenswaardig nerveuze achterkant of wat dan ook, gewoon strak door de bochten heen. Ook de bredere opzet van de auto en de langere wielbasis zorgen op slecht asfalt voor veel rust in de auto, wat het sturen er wellicht wat minder spectaculair en spannend op maakt, maar wel met veel meer rust in de koets. Snelheden liggen daarmee gemiddeld ook snel een stuk(je) hoger bij het berijden van deze wegen, zoveel is wel duidelijk.
Mijn auto staat af-fabriek op het vaste M-sport onderstel en is staat op dit moment op de Bridgestone Potenza's S001 in de RFT variant. Het onderstel is mijn ogen wel een mooie mix van comfort en het harde(re) sportonderstel en ik moet zeggen dat de Potenza's dit keer geen spelbreker zijn op de hardheid van het geheel, in tegenstelling tot mijn ervaringen onder andere modellen. Eerlijk gezegd passen ze prima bij het sportieve rijgedrag. Ik denk echter wel dat ze bij het adaptieve M-sport onderstel in Sport/Sport+ wel te hard zouden zijn, aangezien de afstelling daar in de sportiefste stand nog een tandje stugger is dan het vaste onderstel. De S001's verraste me dit keer wel meer, dan een eerdere ervaring onder de M235i. Insturen gaat scherp en de auto volgt de commando's goed op, tot het moment dat het wegdek nat wordt, want dan is er snel onderstuur, zo bleek later op de dag. Maar zo lang het droog blijft en is eigenlijk weinig klagen over de banden, al zouden ze iets meer tractie mogen hebben, met name ook weer wanneer het wegdek nat is. Op de natte Autobahn had ik nog een moment wielspin bij 140/150 in 5, toen de banden toch even niet de abrupte versnelling kon bolwerken.
Het grootste deel van de dag in Sport+ gereden, met een half gedeactiveerd stabiliteitsprogramma. Voor het betere sportieve werk is dat een prima stand, zonder dat je telkens tot een halt geroepen wordt met ingrepen van het systeem door gas terug te nemen, of erger nog: stevig bij remmen op de achterkant. Alleen op het einde van de dag wanneer het natter werd, merk je wel de tekortkomingen van de S001's en wordt slordig rijden genadeloos afgestraft, ook nog in de Sport+ modus. Op die momenten was het wel prettig geweest als de systemen volledig uit stonden en de bochten dwarser dan noodzakelijk uit kan komen, maar aangezien ik de auto nog het laatste beetje onder de knie moet krijgen was het voor nu wel even prima zo. Kans is wel erg groot dat ik hierna weer overstap op Pilot Sport als PS4/PSS/PS4S afhankelijk wat er op dat moment verkrijgbaar is, aangezien het programma aan het wijzigen is, of anders de PZero van Pirelli die me de laatste keer onder een 435i ook zeer goed bevielen, toen in RFT-uitvoering. RFT is zeker een optie die ik in het achterhoofd houd, al was het alleen maar om een niet al te soft sturende auto te krijgen. Maar goed dit zal net voor de zomervakantie zijn, dus ik heb nog even.
Het sturen zelf is tegenwoordig op alle modellen elektronisch bekrachtigd. De stuurinrichting laat zich precies bedienen, maar deze mist het stuurgevoel dat bij een hydraulisch systeem wel aanwezig is. Toch had ik bij de E92 nog de Active Steering optie, waar ik ook niet super enthousiast over was, met name op hogere snelheid gaf deze toch een weinig vertrouwensvolle feedback, wanneer deze soms licht corrigeerde. Dat corrigeren doe ik toch liever zelf. Op dat vlak wel een verbetering ondanks de elektrische setup.
Zoals ik al op de volgende pagina aangaf: Performance-wise niets zo heel veel spannende wijzigingen t.o.v. de 335i, alleen waar er aan de N55 van de 335i nog een DCT-bak gekoppeld was, ligt er in de 435i een 8-traps sportautomaat in het verlengde achter het (min of meer zelfde) blok. De DCT-bak had soms zo zijn eigen nukkigheden en alles voelde vooral veel mechanischer aan. Als stukje techniek blijf ik het persoonlijk een veel interessantere en ook een veel meer bijzondere versnellingsbak vinden, wat het onderscheid met de andere modellen er alleen maar groter op maakte. De DCT heeft bij de F3x/F8x reeks alleen nog een plekje gekregen in de M3/M4 en de 435i/440i moet het doen met de 8-traps automaat, al dan niet in de sportautomaat vorm met de flippers aan het stuur. Eenmaal rijdend met deze versnellingsbak maakt wel duidelijk dat deze veel beter past bij het blok en zorgt er ook voor dat deze nog meer dan de DCT-bak de potentie van het N55 benut. Door de kortere verzetten, wordt er vooral op koppel gereden en laat dat laatste er nou net voor zorgen dat daardoor de auto beter van zijn plek komt. In Sport/Sport+ voelt de sportautomaat wel wat kunstmatig aan, zoals ik al eerder constateerde, met de hardere klappen in de aandrijflijn, maar per saldo laat deze bak de auto wel beter presteren. Schakelen doe ik nog altijd zelf, ook al is er weer een verzetje bij gekomen en vraagt dit nog enige gewenning om het juiste verzet voor het gegeven moment te kiezen.
Een andere optie die ik perse wilde hebben op de auto waren de M-sport remmen, waar ik al eerder goede ervaring mee had. De remmen hebben een veel fijnere bite, wanneer de blokken op de schijven aangrijpen t.o.v. de standaard remmen, die overigens ook prima functioneren, maar vooral wanneer je sportiever gaat rijden wil je ook meer gevoel in het rempedaal en daar dragen deze remmen zeker aan bij. Geen exotische techniek, anders dan grotere schijven en grotere remklauwen en rondom geen zwevende remklauwen meer aangestuurd door single-pistons, zoals bij de standaard remmen.
Op het overige vlak is er niet veel verschil met mijn vorige auto qua uitrusting. In die zin zijn de twee wel ongeveer gelijk. Echter zijn er zaken net wat anders aangepast, of hebben zaken een andere plek in de auto gekregen. Als zeer prettig ervaar ik toch weer de vier klokken voor mijn neus, die weer aan de oude BMW's doen herinneren. Alle info in één oogopslag terug te vinden, zonder allerlei menu's door te hoeven struinen. De oude 'swingometer' is vervangen voor een elektronisch exemplaar als gevolg van het uitgebreide instrumentencluster. Dat de auto bij tijd en wijle veel verbruikt dat wisten we al, maar het metertje danst weer vrolijk mee. Toch stiekem wel gemist bij de E92. Over het gebruik gesproken: deze ligt al een stuk(je) lager dan de 335i en dan heb ik de drie tankjes benzine er nog aardig stevig doorheen gejaagd.
Het navigatiesysteem is ook weer meer bij de tijd en een vooral een stuk sneller bij de les dan het CIC systeem. Erg prettig. Bij aflevering heb ik tevens gevraagd om het systeem te updaten, maar in die drie dagen al wel een paar plekken gezien, waarbij e.e.a. nog niet verwerkt is in de kaarten. Op zich geen nieuws, maar toont ook maar weer eens te meer aan dat je niet ieder jaar een nieuwe update hoeft te halen bij de dealer. Daarnaast moet ik nog even wat stoeien met de wijze waarop hij aanwijzingen geeft. Dit kan onder de klokken, maar via het splitscreen vind ik denk ik nog wel het meest prettig af te lezen en hoef ik eigenlijk het minst te focussen en de blik van de weg af te houden.
Al met al wel een heerlijke allrounder, wat de 335i coupe eigenlijk ook wel was, alleen alle techniek weer even in een nieuwe koetswerkje...
Tot slot nog een paar plaatjes (op verzoek van Ilija). Het is per slot van rekening een showroom topic...










...stiekem toch wel genieten, ondanks dat het best een redelijke comfortabele cruizer, met sportieve inslag is.
Na drie dagen zaten de eerste 1400km er al weer op...
...de zaterdag na in ontvangst nemen een klein rondje door Nederland na een werkbezoekje en rondleiding bij Tata Steel in IJmuiden via Hoorn naar Enkhuizen over de Zuiderzeedijk en Ekris Lelystad terug naar het midden van het land gereden. Daar nog even snel binnen bij de dealer gekeken, waar de BMW Club Nederland inmiddels al net was verdwenen, die daar zaterdag een clubdag hadden. De meeste dikke auto's, die tijdens de dag tevoorschijn waren getoverd, heb ik toch nog even kunnen bekijken en daarna nog een bakkie gedaan met de vestigingsmanager, nadat ik mijn andere optie (een zwarte 435i) nog even IRL bevestigd wilde zien als daadwerkelijke tweede keuze. Eveneens een 435i coupe, echter zwart en vooral de nadruk op de elektronische gadgetry en een half jaartje ouder en 25k km meer op de teller. De goede keuze gemaakt op basis van samenstelling, kleur, etc.
Zondagochtend bijtijds opgestaan en de stoute schoenen maar aangetrokken om toch richting de Eifel te gaan. Aanvankelijk nog even zitten twijfelen, aangezien ik eigenlijk nog niets had voorbereid voor het tochtje, maar toch nog wel een stukje wilde rijden met het nieuwe speeltje. Op een van de USB-sticks stond nog een route die ik afgelopen zomer al eens grotendeels met een vriend van me, ter voorbereiding op de Dolomietentrip en eerder ook nog in een iets aangepaste vorm met enkelen van hier. Ofwel een kwestie van uploaden in het navigatiesysteem en "los geht's"!
De auto komt een met lichte brom tot leven, maar laat veel minder van zich horen bij een koude start dan de E92 335i deed. Aan de ene kant lekker voor de buren en omstanders, alleen verliest hij er wel weer een beetje karakter door t.o.v. zijn voorganger, die het bij kouder weer steviger van zich laat horen. Tijd om de garage uit te rijden en te vertekken naar de Eifel voor een rondrit van een dikke 350km door het gebied zelf. Na een dikke twee uur stond ik in het gebied, ter hoogte van de ingang van de Nordschleife/Nürburgring. Daar viel vorig weekend nog weinig te beleven en heb ik verder links laten liggen.
Onderweg ernaar toe al ruimte gehad om even de begrenzer aan te tikken. Zonder veel drama wordt de topsnelheid behaald en komt de begrenzer er rustig in. Dat vinkje kan ik ook al vast plaatsen als 'been there, done that' en verder op een normaler tempo naar het gebied gereden, want stiekem is het best druk op de weg, mede als gevolg van het vakantieverkeer van de voorjaarsvakantie. Eenmaal van de A61 af de B257 opdraaiend begint het feest eigenlijk al, zoals de meeste Ringgangers wel weten. M.a.w. een lekkere opwarmer om later het echte bochtenwerk op te kunnen pakken.
Op een ander forum heb ik al veel gezegd over het rijgedrag van de F32 in vergelijking met de E92 en in grote lijnen zijn die inzichten nog geheel onveranderd. Ja de auto is wederom groter geworden en ja de auto voelt ook daadwerkelijk groter aan als je er normaal mee onderweg bent. Ook alle andere eigenschappen, als de comfortabelere rijeigenschappen en de vergrootte stabiliteit zijn aanwezig en duidelijk merkbaar. De laatste twee zijn goed te merken op de diverse ondergronden die je in de Eifel terugvindt. De ene keer over het pokdalige asfalt met al dan niet korte haarspeldbochten, de andere keer mooie lange doordraaiers of vloeiende Landesstraßen, waar de F32 zich helemaal in zijn element lijkt te voelen. Geen noemenswaardig nerveuze achterkant of wat dan ook, gewoon strak door de bochten heen. Ook de bredere opzet van de auto en de langere wielbasis zorgen op slecht asfalt voor veel rust in de auto, wat het sturen er wellicht wat minder spectaculair en spannend op maakt, maar wel met veel meer rust in de koets. Snelheden liggen daarmee gemiddeld ook snel een stuk(je) hoger bij het berijden van deze wegen, zoveel is wel duidelijk.
Mijn auto staat af-fabriek op het vaste M-sport onderstel en is staat op dit moment op de Bridgestone Potenza's S001 in de RFT variant. Het onderstel is mijn ogen wel een mooie mix van comfort en het harde(re) sportonderstel en ik moet zeggen dat de Potenza's dit keer geen spelbreker zijn op de hardheid van het geheel, in tegenstelling tot mijn ervaringen onder andere modellen. Eerlijk gezegd passen ze prima bij het sportieve rijgedrag. Ik denk echter wel dat ze bij het adaptieve M-sport onderstel in Sport/Sport+ wel te hard zouden zijn, aangezien de afstelling daar in de sportiefste stand nog een tandje stugger is dan het vaste onderstel. De S001's verraste me dit keer wel meer, dan een eerdere ervaring onder de M235i. Insturen gaat scherp en de auto volgt de commando's goed op, tot het moment dat het wegdek nat wordt, want dan is er snel onderstuur, zo bleek later op de dag. Maar zo lang het droog blijft en is eigenlijk weinig klagen over de banden, al zouden ze iets meer tractie mogen hebben, met name ook weer wanneer het wegdek nat is. Op de natte Autobahn had ik nog een moment wielspin bij 140/150 in 5, toen de banden toch even niet de abrupte versnelling kon bolwerken.
Het grootste deel van de dag in Sport+ gereden, met een half gedeactiveerd stabiliteitsprogramma. Voor het betere sportieve werk is dat een prima stand, zonder dat je telkens tot een halt geroepen wordt met ingrepen van het systeem door gas terug te nemen, of erger nog: stevig bij remmen op de achterkant. Alleen op het einde van de dag wanneer het natter werd, merk je wel de tekortkomingen van de S001's en wordt slordig rijden genadeloos afgestraft, ook nog in de Sport+ modus. Op die momenten was het wel prettig geweest als de systemen volledig uit stonden en de bochten dwarser dan noodzakelijk uit kan komen, maar aangezien ik de auto nog het laatste beetje onder de knie moet krijgen was het voor nu wel even prima zo. Kans is wel erg groot dat ik hierna weer overstap op Pilot Sport als PS4/PSS/PS4S afhankelijk wat er op dat moment verkrijgbaar is, aangezien het programma aan het wijzigen is, of anders de PZero van Pirelli die me de laatste keer onder een 435i ook zeer goed bevielen, toen in RFT-uitvoering. RFT is zeker een optie die ik in het achterhoofd houd, al was het alleen maar om een niet al te soft sturende auto te krijgen. Maar goed dit zal net voor de zomervakantie zijn, dus ik heb nog even.
Het sturen zelf is tegenwoordig op alle modellen elektronisch bekrachtigd. De stuurinrichting laat zich precies bedienen, maar deze mist het stuurgevoel dat bij een hydraulisch systeem wel aanwezig is. Toch had ik bij de E92 nog de Active Steering optie, waar ik ook niet super enthousiast over was, met name op hogere snelheid gaf deze toch een weinig vertrouwensvolle feedback, wanneer deze soms licht corrigeerde. Dat corrigeren doe ik toch liever zelf. Op dat vlak wel een verbetering ondanks de elektrische setup.
Zoals ik al op de volgende pagina aangaf: Performance-wise niets zo heel veel spannende wijzigingen t.o.v. de 335i, alleen waar er aan de N55 van de 335i nog een DCT-bak gekoppeld was, ligt er in de 435i een 8-traps sportautomaat in het verlengde achter het (min of meer zelfde) blok. De DCT-bak had soms zo zijn eigen nukkigheden en alles voelde vooral veel mechanischer aan. Als stukje techniek blijf ik het persoonlijk een veel interessantere en ook een veel meer bijzondere versnellingsbak vinden, wat het onderscheid met de andere modellen er alleen maar groter op maakte. De DCT heeft bij de F3x/F8x reeks alleen nog een plekje gekregen in de M3/M4 en de 435i/440i moet het doen met de 8-traps automaat, al dan niet in de sportautomaat vorm met de flippers aan het stuur. Eenmaal rijdend met deze versnellingsbak maakt wel duidelijk dat deze veel beter past bij het blok en zorgt er ook voor dat deze nog meer dan de DCT-bak de potentie van het N55 benut. Door de kortere verzetten, wordt er vooral op koppel gereden en laat dat laatste er nou net voor zorgen dat daardoor de auto beter van zijn plek komt. In Sport/Sport+ voelt de sportautomaat wel wat kunstmatig aan, zoals ik al eerder constateerde, met de hardere klappen in de aandrijflijn, maar per saldo laat deze bak de auto wel beter presteren. Schakelen doe ik nog altijd zelf, ook al is er weer een verzetje bij gekomen en vraagt dit nog enige gewenning om het juiste verzet voor het gegeven moment te kiezen.
Een andere optie die ik perse wilde hebben op de auto waren de M-sport remmen, waar ik al eerder goede ervaring mee had. De remmen hebben een veel fijnere bite, wanneer de blokken op de schijven aangrijpen t.o.v. de standaard remmen, die overigens ook prima functioneren, maar vooral wanneer je sportiever gaat rijden wil je ook meer gevoel in het rempedaal en daar dragen deze remmen zeker aan bij. Geen exotische techniek, anders dan grotere schijven en grotere remklauwen en rondom geen zwevende remklauwen meer aangestuurd door single-pistons, zoals bij de standaard remmen.
Op het overige vlak is er niet veel verschil met mijn vorige auto qua uitrusting. In die zin zijn de twee wel ongeveer gelijk. Echter zijn er zaken net wat anders aangepast, of hebben zaken een andere plek in de auto gekregen. Als zeer prettig ervaar ik toch weer de vier klokken voor mijn neus, die weer aan de oude BMW's doen herinneren. Alle info in één oogopslag terug te vinden, zonder allerlei menu's door te hoeven struinen. De oude 'swingometer' is vervangen voor een elektronisch exemplaar als gevolg van het uitgebreide instrumentencluster. Dat de auto bij tijd en wijle veel verbruikt dat wisten we al, maar het metertje danst weer vrolijk mee. Toch stiekem wel gemist bij de E92. Over het gebruik gesproken: deze ligt al een stuk(je) lager dan de 335i en dan heb ik de drie tankjes benzine er nog aardig stevig doorheen gejaagd.

Het navigatiesysteem is ook weer meer bij de tijd en een vooral een stuk sneller bij de les dan het CIC systeem. Erg prettig. Bij aflevering heb ik tevens gevraagd om het systeem te updaten, maar in die drie dagen al wel een paar plekken gezien, waarbij e.e.a. nog niet verwerkt is in de kaarten. Op zich geen nieuws, maar toont ook maar weer eens te meer aan dat je niet ieder jaar een nieuwe update hoeft te halen bij de dealer. Daarnaast moet ik nog even wat stoeien met de wijze waarop hij aanwijzingen geeft. Dit kan onder de klokken, maar via het splitscreen vind ik denk ik nog wel het meest prettig af te lezen en hoef ik eigenlijk het minst te focussen en de blik van de weg af te houden.
Al met al wel een heerlijke allrounder, wat de 335i coupe eigenlijk ook wel was, alleen alle techniek weer even in een nieuwe koetswerkje...
Tot slot nog een paar plaatjes (op verzoek van Ilija). Het is per slot van rekening een showroom topic...











- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
leuk verslag en mooie plaatjes! lachen dat je zo op de zondagochtend even een mooi ritje maakt van 300-400km. genieten 

- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Leuk verslag Idd. Mooie auto
- Martijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Mooi verslag weer van een super auto!
Tot nu toe had ik me nog weinig in de 4 serie verdiept omdat ie nog even "buiten budget" ligt maar door dit topic en deze opmerking toch even wat meer op internet er over gezocht. Echt een waanzinnig mooie auto en als je iets praktischer wil is idd die grancoupe ook echt geweldig Erik

Tot nu toe had ik me nog weinig in de 4 serie verdiept omdat ie nog even "buiten budget" ligt maar door dit topic en deze opmerking toch even wat meer op internet er over gezocht. Echt een waanzinnig mooie auto en als je iets praktischer wil is idd die grancoupe ook echt geweldig Erik

- Will F.
- Berichten: 2352
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Dank voor je uitleg, weer wat geleerd!Joop schreef: 11 mar 2017, 22:28 Is een optie...
...nu is het wel zo dat de standaard remmen al wel dicht tegen de M-sport optie aan zitten.
In grote lijnen: Standaard hebben de andere modellen rondom de enkelzuiger zwevende remklauwen. De 335i/435i heeft die enkel achter en 4-zuiger vaste remklauwen aan de voorkant. De M-sport remmen hebben een grotere schijf voor (370x30mm tegen 340x30mm) en achter wordt deze vervangen door een grotere schijf (345x24 tegen 330x20mm) en 2-zuiger vaste remklauwen.
Geeft al met al (iets) meer bite, zeker wanneer je wat 'vlotter' doorrijdt voelt het allemaal wat vertrouwensvoller aan. Zeker iets waar de 335i ook tekort in schoot. Wel goed remmen; bijna nul remgevoel bij stevige vertragingen.
Maar goed: het oogt ook wat lekkerder achter een vrij open velg...![]()
- Arthur
- Berichten: 43227
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
4GC is wel een krap hok hoor, Martijn. Met de snel aflopende daklijn moet je niet al te grote kids hebben. Daarom had ik hem, ooit, al afgestreept. Heb je die niet?Dan prima natuurlijk, het is wel een geweldige wagen om te zien.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Is wel gewoon een ontzettend mooie auto.
Maar voor mij niet te doen qua (het niet hebben van) ruimte.
Maar voor mij niet te doen qua (het niet hebben van) ruimte.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Mooie aanwinst Joop, en heerlijk met een open dakje. Genieten met deze dagen in het (bijna)voorjaar.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Valt mee hoor Arthur, hoofdruimte zat in de 4 GC 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Volgens mij ben jij ook geen >1,90 meter? 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Geen 1.90 en hij zit voor- en niet achterin. 

- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
- sitechris
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Superleuk verslag en dito foto's. Veel plezier met je prachtige BMW.
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Mooi duidelijk (en compleet) verhaal, heerlijke auto, top omgeving!
- Hitz
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Hele fraaie auto!!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Geweldig verslag Joop respect ! Was duidelijk een mooie zondag 
En heerlijk die fotos. Vind het echt een schitterende wagen en de lijnen komen echt mooi uit in alpine white.

En heerlijk die fotos. Vind het echt een schitterende wagen en de lijnen komen echt mooi uit in alpine white.
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: F32 435iA M-Sport High Executive
Leuke kar Joop, gefeliciteerd en die 6 pitter is natuurlijk feest.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: maurizio en 10 gasten