M2 MY 2017 (no ASD, no reflector, UCP, BTG 8.12min)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: M2 besteld (wanneer, waarom + bevindingen tot nu)

Bericht door Martijn_bmw » 07 jul 2016, 16:06

mooi en uitgebreid omschreven :D en een super keuze! veel plezier er mee :df:

en idd ik vind mijn E46 325iT uit 2004 met inmiddels 232K km op de klok ook altijd nog een erg fijne auto

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 22 jul 2016, 15:10

Review van Top Gear website over de manuele M2: http://www.topgear.com/car-reviews/m2/first-drive-0
Hun verdikt over de versnellingsbak ligt in lijn met mijn eigen bevindingen... Ze hadden dezelfde kritieken, maar verkozen op het einde ook de manuele. Nu heb ik vorig weekend 5-600km met een 997 GT3RS 3.8 gereden op straat en circuit en sindsdien voelt elke andere manuele versnellingsbak als een makkie ;)
So gearbox: manual or M DCT?

Well, I’ve driven both and the manual suits the car better. This is not a tech-laden, speed-focused machine, but one that wants to have a good time. The manual matches that character.

However, the shift isn’t that great. The lever/throw combination is a bit long, the clutch travels too far and the shift quality isn’t snappy enough – the transmission occasionally baulks if you try to hurry it through too fast. It’s slightly tricky to drive smoothly in traffic. Oh, and I like to heel and toe myself and in the BMW you can’t stop it rev-blipping for you in any mode. You might like that, of course.

But I’d still have it because, unlike the M3, the M2 feels like it was born to have a stick between the seats.

Hielke

Bericht door Hielke » 22 jul 2016, 18:12

Franzino,

wat is er moeilijk aan de bak van de Porsche?

Luca

Bericht door Luca » 23 jul 2016, 12:09

Duidelijk uitgebreid verhaal. Gefeliciteerd met de aankoop.

Franzino

Bericht door Franzino » 23 jul 2016, 16:59

Hielke schreef:Franzino,

De koppeling van de 997 GT3RS is zeer hard en de versnellingsbak is zeer stroef bij gebruik op straat. Op circuit is dit allemaal zeer ok, maar op straat of bij file is het zeer vermoeiend en niet zo eenvoudig om er traag mee te rijden. Eens je met zo een wagen traag of in file hebt gereden, dan is elke andere manuele bak een makkie qua vlotheid en bedieningsgemak. Ze spraken in de Top Gear test dat de M2 versnellingsbak stroef aanvoelt....als je dit zou vergelijken met een GT3RS, dan is de M2 de minst stroeve versnellingsbak ter wereld. Ik wou maar aantonen dat het er allemaal vanaf hangt met welke wagen je wat vergelijkt of uit welke wagen je komt. Na die GT3RS rit vind ik geen enkele manuele bak op een gewone wagen meer stroef aanvoelen ;)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 23 jul 2016, 17:26

Franzino schreef:
romo schreef: Via de BC, linker handel zijkapje bovenzijde, 6 keer drukken (ja ik weet het uit het hoofd :lol: ) dan krijg je een digitale readout van de gecombineerde olie/water temp, aanduiding "cold" spreekt voor zich, vrij snel na starten/rijden krijg je dan een oplopende schaal waarbij het woord "OK" verschijnt, maar de indicator staat nog lang niet in het midden waar de temp pas echt goed is, ik zou dus niet trappen bij alleen het woordje 'OK" maar wachten tot de indicator in het midden van de meter staat.

Ik start standaard op met deze digitale ramp egh temp meter.............er is niks beter helaas
:gek:
Afbeelding
" a calculated value". Lang leve de techniek. Zeker nu alles via schermpjes kan, hoe moeilijk om een aparte lie en watertemp display te maken.

FAIL!

Will F.

Bericht door Will F. » 23 jul 2016, 21:40

http://www.p3cars.com/shop/bmw/bmw-1-se ... ent-gauge/" onclick="window.open(this.href);return false;

mooie oplossing, echter geen koopje @389 usd.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jul 2016, 22:28

mwoh, als je zo'n nwe M2 kan kopen om mee te spelen, stelt zo'n bedrag ook niks voor als het andere principe je stoort :)

MParallel

Bericht door MParallel » 23 jul 2016, 23:41

GTRene schreef:mwoh, als je zo'n nwe M2 kan kopen om mee te spelen, stelt zo'n bedrag ook niks voor als het andere principe je stoort :)
Omgekeerde wereld, voor dat bedrag mag je er van uitgaan, dat er een fatsoenlijke temp meter op zit.

Edit: gare typos gare ipad
Laatst gewijzigd door MParallel op 24 jul 2016, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Franzino

Bericht door Franzino » 24 jul 2016, 12:04

MParallel schreef:
GTRene schreef:mwoh, als je zo'n nwe M2 kan kopen om mee te spelen, stelt zo'n bedrag ook niks voor als het andere principe je stoort :)
Omgekeede wereld, voor dat bedrag mag je er can uitgaan, dat er een fatsoenlijke temp meter op zit.
+1

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jul 2016, 12:26

Zelfde met de GT4 koppeling/bak, ik snap niet geheel (maar dat kan aan mij liggen) waarom die bak gezien wordt als de beste HB überhaupt te koop in auto universum.......

Het is een (te) zware koppeling, moeilijk dosseerbaar, de bak voelt ook hakerig aan. De M2 koppeling is dan weer het andere uiterste in de zin van te licht en te doods en te lange slag, wel met een zeer gladde bak, dat dan weer wel.

Ik hoop echt dat de 718GT4 de keuze laat tussen een HB en PDK.......dan ben ik er snel uit.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jul 2016, 12:27

Mogelijke oplossing voor de crappy temp meter;

Afbeelding

http://www.awron.de/index.php/produkte/ ... upe-f22dga" onclick="window.open(this.href);return false;

Macboy

Bericht door Macboy » 24 jul 2016, 21:27

Das echt een must en geniaal gaaf !

MParallel

Bericht door MParallel » 25 jul 2016, 00:24

Ik weet dat ze bezig zijn een E36 variant te prototypen

Afbeelding

Retro Alpina style

Afbeelding

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 25 jul 2016, 00:47

Vind degene die als eerste gepost is mooier dan die awron, die ontneemt je de gehele ventilatie ipv een stukje.
Die voor de e36 vind ik geen porum, die moet stukken kleiner kunnen.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 jul 2016, 07:51

@ Eric Z; 'Prototype'.....

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 25 jul 2016, 13:06

Dat weet ik, maar daar kan nog wel wat aan verbeterd worden dus.

Hielke

Bericht door Hielke » 25 jul 2016, 13:29

Franzino schreef:

De koppeling van de 997 GT3RS is zeer hard en de versnellingsbak is zeer stroef bij gebruik op straat. Op circuit is dit allemaal zeer ok, maar op straat of bij file is het zeer vermoeiend en niet zo eenvoudig om er traag mee te rijden. Eens je met zo een wagen traag of in file hebt gereden, dan is elke andere manuele bak een makkie qua vlotheid en bedieningsgemak. Ze spraken in de Top Gear test dat de M2 versnellingsbak stroef aanvoelt....als je dit zou vergelijken met een GT3RS, dan is de M2 de minst stroeve versnellingsbak ter wereld. Ik wou maar aantonen dat het er allemaal vanaf hangt met welke wagen je wat vergelijkt of uit welke wagen je komt. Na die GT3RS rit vind ik geen enkele manuele bak op een gewone wagen meer stroef aanvoelen ;)
Beetje vreemd verhaal. Handbak van de Porsche staat alom bekend als beste handbak die er gemaakt wordt. Persoonlijk ben ik nog nooit een fijnere bak tegen gekomen. Waarschijnlijk heb je er eentje met een defect gereden.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2016, 13:48

Eric Z schreef:Vind degene die als eerste gepost is mooier dan die awron, die ontneemt je de gehele ventilatie ipv een stukje.
+1 en zo te zien in het linker (oke v.b. foto rechts, maar dat is een auto met stuur aan de verkeerde kant :kikker: ) rooster waardoor de symetrie in het midden ook niet wordt verpest.
Dat vind ik zo zonde van die andere systemen.

Afbeelding

Will F.

Bericht door Will F. » 25 jul 2016, 14:37

Grafisch gezien is het display van Awron mooier en geeft ie ook oliedruk weer. De p3 volgens mij niet, die is echter wel optisch minder aanwezig.

Franzino

Bericht door Franzino » 27 jul 2016, 23:09

Hielke schreef:
Franzino schreef:

Beetje vreemd verhaal. Handbak van de Porsche staat alom bekend als beste handbak die er gemaakt wordt. Persoonlijk ben ik nog nooit een fijnere bak tegen gekomen. Waarschijnlijk heb je er eentje met een defect gereden.
Met de versnellingsbak van de 997 GT3RS was niets mis hoor…en het is totaal geen vreemd verhaal. Een manuele versnellingsbak in een 997 GT3RS is redelijke stroef en de koppeling zeer hard. Dit is echt een eigenschap van de wagen hoor. Zo te horen heb je nog nooit zelf met deze wagen gereden, want anders zou je dit ook weten ipv dit een vreemd verhaal te vinden...
Met die stroefheid is op zich ook niets mis mee! Ik zei enkel dat op straat of bij file het zeer vermoeiend is en niet zo eenvoudig is om er traag mee te rijden….maar daar is een GT3RS ook niet voor ontworpen ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2016, 23:36

GT3 RS in NL is wat overkill denk ik, maar wat een apparaat :D

MParallel

Bericht door MParallel » 28 jul 2016, 13:06

Eric Z schreef:Vind degene die als eerste gepost is mooier dan die awron, die ontneemt je de gehele ventilatie ipv een stukje.
Ben het eens dat ondanks dat het een prototype is, de implementatie op deze manier te wensen overlaat.

Ik wilde net een shopje maken van hoe ik het liever zou zien. Ik zoek op google een plaatje van het rooster, vind ik een foto van iemand die zelf gemaakt heeft, wat ik net wilde shoppen.

Afbeelding

Als dan ook nog eens in BMW dot matrix style zou zijn, je mooie OEM+ oplossing.

Al blijf ik het echt een misser vinden dat BMW bij de M3 SMG niet de (kleine) moeite heeft genomen om in het SMG geardisplay venster ook de olietemp digitaal weer te geven. Er is ruimte zat voor.

Ik wacht nog op de "MSS50" unlock, zodat de Open OBC alle data kan uitlezen. De SMG heeft geen olietemp in het dash en daarom ook die sensor niet. Echter, de DME krijgt wel een olietemp door, dit gaat via de olie niveau/temp meter onderin het carter. Als die uitgelezen kan worden, en daarmee alle andere data, dan kan je die mooi allemaal uitlezen op de OBC

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 28 jul 2016, 13:14

Franzino schreef:
Met de versnellingsbak van de 997 GT3RS was niets mis hoor…en het is totaal geen vreemd verhaal. Een manuele versnellingsbak in een 997 GT3RS is redelijke stroef en de koppeling zeer hard. Dit is echt een eigenschap van de wagen hoor. Zo te horen heb je nog nooit zelf met deze wagen gereden, want anders zou je dit ook weten ipv dit een vreemd verhaal te vinden...
Klopt, maar ik praat graag mee, en moet dan zo nu en dan iets verzinnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 jul 2016, 14:43

Porsche gebruikt in de GT3RS waarschijnlijk gewoon een versterkte koppeling. Is geen raar verhaal aangezien het in feite om een racer met kentekenplaten gaat.

Als jij flink rijd met slicks of semi slicks met dat gewicht op de achteras dan rij je een gewone koppeling uit een straatauto zo aan flinters.

Auto's met racekoppelingen koppelen meestal ontzettend zwaar. Is op te lossen met een grotere koppelings cylinder maar waarschijnlijk heeft Porsche gewoon het systeem van de normale GT3 gebruikt.

Een verstrekte drukgroep zorgt ook voor minder slip met schakelen dus vrij logisch.

Plaats reactie