1981 BMW 635CSi
-
Hoe rijdt zo'n 635csi? Ze zien er erg stoer uit moet ik zeggen maar rijdt het ook zo?
Het lijkt mij een schip om in te rijden, of is het wel sportief?
Ik heb geen idee, vandaar mijn vraag.
Zijn ze ook snel? Of is het geluid erg mooi?
Zijn ze misschien niet zoveel gemaakt, zoals een e30 m3?
Wat maakt deze auto zo bijzonder?
bvd.
bvd.
- Jan Speed
Jacob, hier lees je heel veel:
http://www.cs-zone.com/E24%20INDEX.htm
http://www.cs-zone.com/E24%20INDEX.htm
- Alexanderr
Qua technische kennis ben ik een volkomen groentjealpinab10biturbo schreef:Gefeliciteerd, een hele mooie auto.
Ik weet niet of je het weet, maar de vroegere 635csi's (E12 basis) zijn voorzien van de M90 motor zoals gebruikt in de E12 ///M535i zit. In tegenstelling tot de M30B34 motoren die in de latere E24/1 modellen (op E28 basis) is dit een korte slag motor met een boring en slag die identiek is aan de M88 motor uit de E26 ///M1. Die overeenkomsten zijn niet toevallig.
De M90 is een sportievere en sterkere motor dan de latere M30B34

nog een fotootje van vandaag ...
[img:600:800]http://i36.photobucket.com/albums/e5/va ... eks25b.jpg[/img]
- Alexanderr
Hey Jacob,jacobt schreef:Hoe rijdt zo'n 635csi? Ze zien er erg stoer uit moet ik zeggen maar rijdt het ook zo?
bvd.
Qua rijden is het een gezonde mix tussen comfort en sport. Als je wilt kan je in alle rust en luxe cruisen maar eenmaal je op z'n staart trapt gaat het best aardig vooruit. Al het vermogen komt zeer lineair dus echt brutaal is het allemaal niet. De auto is vrij zwaar (ik geloof dat er dik 1800 kg op m'n roze kaart staat) maar hij valt makkelijk schuin te zetten ... niet dat ik dat zelf al geprobeerd heb, daarvoor heb ik te weinig ervaring met achterwielaandrijvers zonder elektronica

In 1981 deed 'ie 0-100 in 7,5 seconden en haalde hij een top van 235 kmh. En het geluid ... een BMW 6-in-lijn, wat denk je

Er zijn er niet weinig gemaakt, maar het is tegenwoordig al een hele klus om exemplaren te vinden die origineel (niet herspoten, met origineel interieur, OHB, juiste velgen, etc etc etc) zijn.
In Duitsland staan er nog een hele hoop te koop, maar voor een redelijk exemplaar begin je toch al aardig wat te betalen. Ik heb de auto ook met dat in het achterhoofd gekocht; als ik 'm ooit beu zou worden, hetgeen nu absoluut nog niet het geval is, kan ik hem vrij makkelijk kwijt geraken zonder er erg veel verlies op te doen.
Wat maakt hem zo bijzonder ? Je ziet ze gewoon niet meer rijden .. in mijn hele leven heb ik er misschien 2 of 3 gezien "in het wild" ... echt absurd weinig dus.
Hier een filmpje van een vriend van me die wat show zit te geven met zijn 635 ...
http://youtube.com/watch?v=JlzLSmw9NIU

- Mari Oh Oh!
- Mari Oh Oh!
Mijn vorige had zeker een M90, mijn huidige volgens mij niet. De M90's zijn te herkennen aan de een witte geverfde L achter de 3,5 die in het onderblok gegoten is(aan de inlaatzijde). Probleem is wel dat dat ding na bijna 30 jaar natuurlijk wel verdwenen kan zijn... Volgens de experts op Bigcoupe schijnt de scheiding niet tussen de jetronic en motronic(de nieuwere 3430's uit de E24 en E28) te zitten, maar zijn sommige e12 gebaseerde E24's uitgerust met de M90(vooral vroege) en anderen met de M30. Één ding is zeker, een M90 is vooral onderin veel krachtiger, maar hij schijnt ook kwetsbaarder te zijn. De boring was eigenlijk net iets te groot zodat er eigenlijk tè weinig vleesch tussen de cilinders zat.alpinab10biturbo schreef:Gefeliciteerd, een hele mooie auto.
Ik weet niet of je het weet, maar de vroegere 635csi's (E12 basis) zijn voorzien van de M90 motor zoals gebruikt in de E12 ///M535i zit. In tegenstelling tot de M30B34 motoren die in de latere E24/1 modellen (op E28 basis) is dit een korte slag motor met een boring en slag die identiek is aan de M88 motor uit de E26 ///M1. Die overeenkomsten zijn niet toevallig.
De M90 is een sportievere en sterkere motor dan de latere M30B34
-
Jan Speed bedankt voor de tip, hele mooie site!
Heeft een M6 standaard Trx maten om de velgen, zie link.
http://www.mobile.de/SIDHEZ6H-9IS-CrWu5 ... 1238859028&
Heeft een M6 standaard Trx maten om de velgen, zie link.
http://www.mobile.de/SIDHEZ6H-9IS-CrWu5 ... 1238859028&
-
Dat houdt ik voor een gerucht. Alle blokken die ik gezien heb met een gegoten verwijzing naar de cyl inhoud zijn de karakters zichtbaar. Als er een L ingegoten verdwijnt deze niet zomaar. De volgende foto laat het onderblok van een M90 na een revisie zien en daarop is deze niet zichtbaar.Mari Oh Oh! schreef:Mijn vorige had zeker een M90, mijn huidige volgens mij niet. De M90's zijn te herkennen aan de een witte geverfde L achter de 3,5 die in het onderblok gegoten is(aan de inlaatzijde). Probleem is wel dat dat ding na bijna 30 jaar natuurlijk wel verdwenen kan zijn...
[img:640:480]http://www.e12m535i.com/BMW_E12/myM535i ... 2004_3.JPG[/img]
Wel is het zo dat het blok van de vroege M90's wezenlijk anders is dan de latere M90's. Er zijn M90 motorblokken aangetroffen met een andere gietstructuur die identiek is aan de M88/1 motor van de E26 ///M1. M.a.w, de ~490pk motor welke bedoeld was voor de ETC groep 4. Tijdens mijn bezoek aan Mobile Tradition in September 2005 heb ik dit blok op een display gezien. Ik zal mijn fotoarchief erop na moeten pluizen of hier een toevoeging aan de gegoten 3.5 cijfers zit.
Dat zou best kunnen. Die kennis heb ik niet.Mari Oh Oh! schreef:Volgens de experts op Bigcoupe schijnt de scheiding niet tussen de jetronic en motronic(de nieuwere 3430's uit de E24 en E28) te zitten, maar zijn sommige e12 gebaseerde E24's uitgerust met de M90(vooral vroege) en anderen met de M30.
Dit is sterk te beinvloeden met de CO stelschroef op de AFM. Tegenwoordig kan (mag) dit niet meer, maar de M90 en de M88 motoren hebben deze wel en daarmee is het CO gehalte te beinvloeden. Als deze bij de uitlaatgas emissie test netjes aan de wettelijke limiet voldoet is er niets aan de hand, daarbuiten is dit eigen verantwoordelijkheid.Mari Oh Oh! schreef:Één ding is zeker, een M90 is vooral onderin veel krachtiger,
Dat heb ik ook begrepen, maar een duidelijk bewijs voor die stelling heb ik nog niet gelezen. Maar ik vermoedt wel dat de M90 gevoelig is voor te zware belastingen tijdens het opwarmen en dat BMW dat met de M30 heeft verbeterd.Mari Oh Oh! schreef:maar hij schijnt ook kwetsbaarder te zijn. De boring was eigenlijk net iets te groot zodat er eigenlijk tè weinig vleesch tussen de cilinders zat.
MFG,
Raymond
-
-
In de laatste uitgaven van EWB (www.edition-weiss-blau.de) is het complete productie overzicht van de E24 gepubliceerd.Alexanderr schreef:Er zijn er niet weinig gemaakt, maar het is tegenwoordig al een hele klus om exemplaren te vinden die origineel (niet herspoten, met origineel interieur, OHB, juiste velgen, etc etc etc) zijn.
Last but not last nog een aanbeveling voor alle grote zes cylinders (in het algemeen bekend als de M30 motorfamilie.
Controleer regelmatig de banjo bouten van de oliesproeier-rail in de cyl kop. Dit kan je bij het controleren en eventuaal stellen van de klepspeling doen. Als deze banjo bouten los zitten krijgen de nokken van de buitenste cylinders te weinig olie met vervroegde nokkenas slijtage tot gevolg.
- Macboy
-
Dat is een vooroordeel. Ik ben het met je eens dat het ene ontwerp de andere niet is, maar het zijn de gebruikers die de levensduur bepalen. Wat kan BMW er aan doen dat een model, eenmaal verder in de afschrijvingsfase een klantengroep aantrekt welke niet de middelen heeft om een auto netjes te onderhouden? Wat kan BMW er aan doen dat een eerste eigenaar een auto mishandeld omdat hij hem toch met 150k km of vier jaar weer wegdoet?Macboy schreef:En BMW is dat 'foute' niet verleerd (zie M3 3.0 contra 3.2 286pk tegen 321pk --> laatste is kwetsbaar bij duurzame topprestaties)
Andere merken presteren daarin echt niet beter. Ook VAG heeft zijn problemen, met name veroorzaakt door de betrokkenheid van een zekere heer Jose Ignacio Lopez. Ik hoef alleen maar te verwijzen naar de nokkenas en dieselpomp problematiek van de V6 en V8 diesel motoren, de veel te zwakke spanrolconstructie van de 4cyl TDI motoren, de turbo problematiek van de 2.7TT, de zwakke distributie van een VR6, de veel te goedkope thermostaat constructie van de 1,6-16V motor, ect. Het zijn zonder uitzondering prachtige produkten, maar zeker niet foutloos.
Als ik een foutloos produkt wil wat van meet af aan hoog scoort in de betrouwbaarheids statistieken, dan is het beter om voor een Jap te kiezen, maar tja dan is er op een paar uitzonderinge na niet veel meer te beleven.
Wat ik heel erg aan BMW kan waarderen is de extreme service vriendelijkheid. In een hoge mate zijn veel delen makkelijk en eenvoudig te bereiken. Tijdens onze Alpen toertochten maken we wel eens mee dat iets stuk gaat en het is nog niet voorgekomen dat het pech-geval strandde omdat bijv een waterpomp of visco koppeling onbereikbaar was zonder de hele voorkant uit elkaar te moeten schroeven. Op een geval na (2002) kregen we alle probleemgevallen (in totaal drie maal) binnen 1,5uur weer rijklaar. Die ene keer dat dat niet lukte was omdat een monteur voorafgaand aan de Alpentoertocht een 1995 ///M5 Touring van een goede vriend van mij het groene licht gaf terwijl de snaren inmiddels zeven jaar en 160k km oud waren.
Dit ging goed totdat deze op de Furkapass bij 6500RPM in zijn drie de geest gaf. Gevolg: Waterpomp stopt met draaien, druk in het koelsysteem neemt af, koelvloeistof kookt direct en loopt via het expansie vat weg. Ondanks dat een snaar beschikbaar (probeer dat eens met z'on multiriem) was durfden we het niet aan om de auto verder te laten rijden omdat het risico van aanwezige gevolgschade te groot was.
Een constructiefout? Nee, simpelweg een monteur welke zijn werk niet deed en daardoor een motor met een vervangingswaarde van 20k Euro riskeerde. Godzijdank liep het allemaal goed af en was er geen grote gevolgschade. Aan het produkt heeft het i.i.g niet gelegen.
- Mari Oh Oh!
http://bigcoupe.com/phpBB2/viewtopic.ph ... 90&start=0
Nou weet ik het ook niet zeker meer, maar het lijkt erop dat alle euro 635CSi's t/m 81 de M90 hebben. Ook als je hier kijkt: http://bmwe34m5.com/node/337 (kopje M90). Hier staat zelfs in niet zoveel woorden dat de Jetronic 635's allemaal M90's zijn en de Motronics M30(maar dat stond niet ter discussie).
Die witte L is er overigens op geverfd, dus een al te enthousiaste poetser of revisiebedrijf en dat kenmerk is verdwenen. In dat draadje op Bigcoupe staat een foto, maar dan moet je je wel eerst registreren.
Een deel van het extra gewicht (van de E24/E12 t.o.v. de E24/E28) zit overigens ook in de carrosserie. Daar zat namelijk ook extra plaatwerk in voor de stevigheid, maar met wat aanpassingen bleken ze ook met minder plaatwerk toe te kunnen.
Nou weet ik het ook niet zeker meer, maar het lijkt erop dat alle euro 635CSi's t/m 81 de M90 hebben. Ook als je hier kijkt: http://bmwe34m5.com/node/337 (kopje M90). Hier staat zelfs in niet zoveel woorden dat de Jetronic 635's allemaal M90's zijn en de Motronics M30(maar dat stond niet ter discussie).
Die witte L is er overigens op geverfd, dus een al te enthousiaste poetser of revisiebedrijf en dat kenmerk is verdwenen. In dat draadje op Bigcoupe staat een foto, maar dan moet je je wel eerst registreren.
Een deel van het extra gewicht (van de E24/E12 t.o.v. de E24/E28) zit overigens ook in de carrosserie. Daar zat namelijk ook extra plaatwerk in voor de stevigheid, maar met wat aanpassingen bleken ze ook met minder plaatwerk toe te kunnen.
- Mari Oh Oh!
Enige tips om hem goed af te stellen of is dat zonder rollenbank een trial and error gebeuren? Bij de APK kan je hem natuurlijk altijd weer terugdraaien, vooral als je onthoudt(opschrijftalpinab10biturbo schreef:Dit is sterk te beinvloeden met de CO stelschroef op de AFM. Tegenwoordig kan (mag) dit niet meer, maar de M90 en de M88 motoren hebben deze wel en daarmee is het CO gehalte te beinvloeden. Als deze bij de uitlaatgas emissie test netjes aan de wettelijke limiet voldoet is er niets aan de hand, daarbuiten is dit eigen verantwoordelijkheid.

-
Niet zomaar even trial en error, maar wel een CO test apparaat gebruiken. Een rollenbank is alleen van belang indien je de winst in cijfers wil uitdrukken, maar daar is het de meesten niet om te doen.Mari Oh Oh! schreef:Enige tips om hem goed af te stellen of is dat zonder rollenbank een trial and error gebeuren? Bij de APK kan je hem natuurlijk altijd weer terugdraaien, vooral als je onthoudt(opschrijft) hoeveel omwentelingen je hem verdraaid hebt.
- Mari Oh Oh!
-
Katloze uito's hebben geen O2-sensor (=lambda). Desondanks gelden er maximale CO emissie percentage's. Het CO volume is een maat voor het brandstof mengsel. Hoe hoger het CO volume percentage, hoe vetter het brandstof mengsel. Een te arm mengsel is niet goed, kan immers lijden tot detonatie. Een te vet mengsel is ook niet goed, dit resulteert in onverbrande benzine.Mari Oh Oh! schreef:Oké dat valt nog mee, maar op welke CO(of bedoel je de lambda?)-waarde zou je hem dan ongeveer moeten stellen?
Voor auto's zonder geregelde kat is de CO limiet 1,5%. Zelf stel ik hem af op max 3%.
- Mari Oh Oh!
Bij toeval zit ik met de E30 325i(wel met lambda-sensor en kat) nu trouwens op een te hoge CO; 4,5%... Lager was ie niet te krijgen met de LMM-stelschroef. Maar eens kijken wat dat is.
Overigens snap ik dat je aan een bepaalde maximum waarde zit, alleen dacht ik dat jij net aangaf(ik kan je verkeerd begrepen hebben natuurlijk...) dat de voor de APK benodigde waarden tot een verlies aan trekkracht onderin konden leiden. Ik vroeg me dus af welke waarde meer in de buurt van optimale prestaties kwam en of je dat überhaupt zonder rollenbank kan bepalen.
EDIT: 3% is dus een goed beginpunt?
Overigens snap ik dat je aan een bepaalde maximum waarde zit, alleen dacht ik dat jij net aangaf(ik kan je verkeerd begrepen hebben natuurlijk...) dat de voor de APK benodigde waarden tot een verlies aan trekkracht onderin konden leiden. Ik vroeg me dus af welke waarde meer in de buurt van optimale prestaties kwam en of je dat überhaupt zonder rollenbank kan bepalen.
EDIT: 3% is dus een goed beginpunt?
- Alexanderr
- Alexanderr
Tot voor kort was dit mijn daily 
Een 2002 Golf IV 1.6 16v met 105 pk ... gaat redelijk vlot maar 't is en blijft een saaie Golf.
Hij is Eibach lowered (-30mm), heeft 17" VW RS velgen en een dakspoilertje van ABT
[IMG:800:600]http://i36.photobucket.com/albums/e5/va ... 0003-1.jpg[/img]
En dit is de auto van mijn vriendin .. maar van de 80.000 km heb ik wellicht meer dan de helft gereden
ik ga dringend eens recentere foto's moeten nemen want ondertussen zit er een Aero Pack op en een JCW-uitlaatlijn
[IMG:1024:768]http://i36.photobucket.com/albums/e5/va ... 689f09.jpg[/img]

Een 2002 Golf IV 1.6 16v met 105 pk ... gaat redelijk vlot maar 't is en blijft een saaie Golf.
Hij is Eibach lowered (-30mm), heeft 17" VW RS velgen en een dakspoilertje van ABT
[IMG:800:600]http://i36.photobucket.com/albums/e5/va ... 0003-1.jpg[/img]
En dit is de auto van mijn vriendin .. maar van de 80.000 km heb ik wellicht meer dan de helft gereden

ik ga dringend eens recentere foto's moeten nemen want ondertussen zit er een Aero Pack op en een JCW-uitlaatlijn

[IMG:1024:768]http://i36.photobucket.com/albums/e5/va ... 689f09.jpg[/img]
- Alexanderr
heb toch nog een pic gevonden van 't AP 
[img:1024:681]http://i101.photobucket.com/albums/m60/ ... FS1_02.jpg[/img]

[img:1024:681]http://i101.photobucket.com/albums/m60/ ... FS1_02.jpg[/img]
-
Een te hoog CO bij stationair wordt i.d.r veroorzaakt doordat de gas-positieschakelaar defect is. Dit leidt tot een onregelmatig stationair toerental wat de 'onwetende' compenseert door de gaskabel iets bij te stellen. De DME ziet dan een in deellast draaiende motor, sluit de stationare toerental (smoor) klep en spuit te veel brandstof in. Gevolg: een veel te hoog CO-gehalte.Mari Oh Oh! schreef:Bij toeval zit ik met de E30 325i(wel met lambda-sensor en kat) nu trouwens op een te hoge CO; 4,5%... Lager was ie niet te krijgen met de LMM-stelschroef. Maar eens kijken wat dat is.