Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine
-
OnlineLuco
Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine
Gewoon een vag diesel kopen en compensatie eisen bij PON 

- Joopieboy
Hoe krijg je dat zo laag, is er geen afschrijving of verschil in onderhoud?Hielke schreef:Dwaas!Macboy schreef:Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.![]()
Voor m'n Punto, met mijn rijstijl, ligt het omslagpunt zo rond de 10.000 km. Ik rij 7000 km per jaar en ben daarmee op jaarbasis 150-200 duurder uit dan een benzine uitvoering. Maar die kleine diesel rijdt heerlijk relaxed. Vind 't prima zo.
Je hebt toch zaken als hogere wegenbelasting die het toch aardig omhoog trekken. Plus daarbij, zeker met modernere diesels zit je toch al snel te kijken met preventieve kosten zoals EGR dichtzetten, DPF leeghalen en uitprogrammeren, onderhoud wat wat nauwer luistert, etc.
Ik kom, ook gerekend met een realistisch verbruik tussen een 1.4 Corsa en een 1.3CDTI Corsa op een omslagpunt van net over de 20dkm.... Met niet teveel gekke dingen meegerekend.
Zelf zit ik op de 30dkm waarvan 16dkm woon-werk, een kleine 5dkm voor het werk, en dan bijna 10dkm privé... En dat met een auto die dan wel tussen de 1 op 13 en de 1 op 14 doet op euro 98 kost mij dat aan peut al dik 3~350 euro in de maand. Mogen de vaste lasten wel weinig zijn, stukje afschrijving tikt ook nog aardig aan. Daar alleen al kan ik dik op 'verdienen'. Ik krijg 19ct de kilometer, ik ben blij als ik voor 30ct de kilometer nu toe kom...
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik heb voor hetzelfde gestaan. Of een nieuwe F11 2.0d of 2.0i. Scheelt idd 5k in aanschaf en je bent gewoon 3-4 jaar verder voordat je het verschil hebt weggetankt. Maar op de 1 of andere manier vind ik de 2.0i niet bij de F11 passen. Zware auto, volgens mij gaat die 2.0i dan best verbruiken. Dus dan toch maar een 2.0d met 190pk nemen
Alleen heb ik het toch maar niet gedaan, een nieuwe F11...
Wat je ook mee kunt nemen is de nieuwwaarde tov je verzekering. Mijn verzekering hanteert vanaf 70k een klasse-5 alarm. En dat brengt ook aardig wat kosten met zich mee. Met een diesel kun je daar makkelijk boven komen, een benzine houd je er makkelijker onder. Kan ook het overwegen waard zijn.

Wat je ook mee kunt nemen is de nieuwwaarde tov je verzekering. Mijn verzekering hanteert vanaf 70k een klasse-5 alarm. En dat brengt ook aardig wat kosten met zich mee. Met een diesel kun je daar makkelijk boven komen, een benzine houd je er makkelijker onder. Kan ook het overwegen waard zijn.
- Mark 320iS
Als je gebruikt gaat kopen zoals ik speelt het verschil in aankoopprijs niet. Een 520i is net zo duur als een vergelijkbaar uitgeruste 520d. Ik ga komende weken een rustig kijken voor een nette 520d touring in België en Duitsland.Arthur schreef:Ik heb voor hetzelfde gestaan. Of een nieuwe F11 2.0d of 2.0i. Scheelt idd 5k in aanschaf en je bent gewoon 3-4 jaar verder voordat je het verschil hebt weggetankt. Maar op de 1 of andere manier vind ik de 2.0i niet bij de F11 passen. Zware auto, volgens mij gaat die 2.0i dan best verbruiken. Dus dan toch maar een 2.0d met 190pk nemen![]()
X20i motor heb ik gehad in de f31 en dat was een prima blok, maar verder niets bijzonders, leek een beetje geknepen.
-
Behalve dat de belasting en verzekering natuurlijk ook duurder is, en het onderhoud duurder uit zal vallen (zeker bij een met ervaring) is er natuurlijk ook nog restwaarde. Die is lager bij een diesel, kleine diesel (Polo) begint bij €240 per kwartaal, nieuwe 5 een €500? Zijn minder mensen die op dat soort bedragen wachten, je kan dan alles wel doorrekenen enz, maar als mensen €4 a 5 honderd horen
in de 3 maanden....
Zo is de goedkope Punto, hier ook niet echt goedkoop als je afschrijving meetelt.. 16 a 17 duizend nieuw, 3 jaar later verkoopprijs 6 a7 duizend http://link.marktplaats.nl/m969362224(voorbeeld) 10 duizend afschrijven op een Punto in drie jaar... Benzine versie blijft toch 3 tot 4 duizend meer waard en zijn qua nieuwprijs gelijk. 600 wegenbelasting duurder per jaar x 3 kost het je 4 duizend in drie jaar om diesel te rijden.
Dat kosten verschil maakt het dat je 13000 liter benzine extra moet tanken tanken in die 3 jaar, plus als het op verkoop aankomt is de benzine veel makkelijker te verkopen/in te ruilen. En dan schat ik het voorzichtig in 4000 verschil in restwaarde en 1800 hogere houderschap is eigenlijk 5800 euro's ...
Je kan alles er qua roetfilters afslopen, maar dat feestje is binnen een jaar over. Men gaat weer gewoon roetmeten binnenkort bij de APK.
Als er geen bpm meer op zit gaat het nog rapper achteruit met de restwaarde van een diesel, deze gaan door de bpm nu nog massaal op export. Hoe lang dat nog duurt is trouwens twijfelachtig, diverse Oostbloklanden zijn al bezig om diesel ook duurder te maken. Nu maakt het vaak nog niet uit welke brandstof maar is het vaak gebaseerd op cilinderinhoud.

Zo is de goedkope Punto, hier ook niet echt goedkoop als je afschrijving meetelt.. 16 a 17 duizend nieuw, 3 jaar later verkoopprijs 6 a7 duizend http://link.marktplaats.nl/m969362224(voorbeeld) 10 duizend afschrijven op een Punto in drie jaar... Benzine versie blijft toch 3 tot 4 duizend meer waard en zijn qua nieuwprijs gelijk. 600 wegenbelasting duurder per jaar x 3 kost het je 4 duizend in drie jaar om diesel te rijden.
Dat kosten verschil maakt het dat je 13000 liter benzine extra moet tanken tanken in die 3 jaar, plus als het op verkoop aankomt is de benzine veel makkelijker te verkopen/in te ruilen. En dan schat ik het voorzichtig in 4000 verschil in restwaarde en 1800 hogere houderschap is eigenlijk 5800 euro's ...
Je kan alles er qua roetfilters afslopen, maar dat feestje is binnen een jaar over. Men gaat weer gewoon roetmeten binnenkort bij de APK.
Als er geen bpm meer op zit gaat het nog rapper achteruit met de restwaarde van een diesel, deze gaan door de bpm nu nog massaal op export. Hoe lang dat nog duurt is trouwens twijfelachtig, diverse Oostbloklanden zijn al bezig om diesel ook duurder te maken. Nu maakt het vaak nog niet uit welke brandstof maar is het vaak gebaseerd op cilinderinhoud.
- Joopieboy
Daar heb je wel gelijk in, want de accijns op diesel en lpg stijgt harder dan bij benzine... Daarom is een relatief zuinige na betrouwbaardere benzine auto wel erg interessant.
Dat met de apk is trouwens niet helemaal correct, ze moeten nu ook een roetmeting doen alleen het wordt wat strenger. Dus dan moet je schoonrijden van te voren, of en retrofit roetfilter die niet kunnen regenereren en bekend staan om de slechte werking, maar net genoeg voor de keuring. Beetje als racekats voor benzine.
Dat met de apk is trouwens niet helemaal correct, ze moeten nu ook een roetmeting doen alleen het wordt wat strenger. Dus dan moet je schoonrijden van te voren, of en retrofit roetfilter die niet kunnen regenereren en bekend staan om de slechte werking, maar net genoeg voor de keuring. Beetje als racekats voor benzine.
- Arthur
Belasting is zeker een punt, nieuwwaarde valt mee als het op verzekeren aankomt. Hooguit dat je moet gaan zoeken naar een maatschappij zodat je geen klasse-5 hoeft te monteren als het om een 5-serie gaat. Ik wilde de 5 niet met 2.0i motor (184pk) want dan is het net of hij wat te kort komt. Dan moet je al naar de 2.0i met 258pk(?) met een hoger verbruik. En als je dan zo'n 30kkm maakt, zoals Mark(?), dan is de 190pk diesel wel een fijne motor in de 5-serie denk ik. Jong gebruikt niet heel veel verschil in aanschaf. Je moet alleen wel je km's blijven maken want een stilstaande diesel kost meer geld (belasting).
Het blijft een lastige maar in Mark z'n geval ging ik voor de diesel
Het blijft een lastige maar in Mark z'n geval ging ik voor de diesel

- Joopieboy
Maar waarom leasen en persé nieuw willen rijden? Na 3 jaar is er zoveel afschrijving geweest dat het een stuk interessanter is om hem dan te kopen zonder gelijk aan kapitaalvernietiging te doen... Plus dan zijn de maandelijkse lasten en kosten een heel stuk beter te doen.
- Arthur
Leasen? Dacht dat het om aanschaffen ging...
- MarkS
Als je met die 184PK net wat tekort komt tov die 190PK diesel dan chip je hem toch gewoon.
Vind eerlijk gezegd het enige voordeel van die diesel de grotere actieradius. In NL is 184PK voor dagelijks gebruik meer dan genoeg. En ook op de autobahn loopt hij gewoon 220-230. Meer PKs is wel leuker/luxer (driving fun) maar om nou te zeggen dat je ze echt nodig hebt. Die benzine motor, ook al is het geen 6-c, loopt trouwens ook veel fijner/stiller.
Heb jaren alleen maar diesel gereden maar ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Geen VW aandelen overigens.
Vind eerlijk gezegd het enige voordeel van die diesel de grotere actieradius. In NL is 184PK voor dagelijks gebruik meer dan genoeg. En ook op de autobahn loopt hij gewoon 220-230. Meer PKs is wel leuker/luxer (driving fun) maar om nou te zeggen dat je ze echt nodig hebt. Die benzine motor, ook al is het geen 6-c, loopt trouwens ook veel fijner/stiller.
Heb jaren alleen maar diesel gereden maar ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Geen VW aandelen overigens.

- Arthur
Als chippen hier het toverwoord is, dat kan met de diesel ook
En natuurlijk is de 184pk meer dan voldoende, dat is de 150pk 518d ook. Sterker nog de VW Golf 1.2TSI met 105pk is dat zelfs. Beetje een dooddoener. Het is alleen zo alsof die benzine er wat meer voor moet doen, de diesel loopt veel rustiger (lager in toeren) met een hoop koppel.
Overigens is de 190pk diesel erg stil maar of die stiller is dan de benzine durf ik niet (meer) te zeggen. Overigens zou ik ook liever een benzine hebben maar dan moet het gebruik (lees km's) ook anders liggen.

Overigens is de 190pk diesel erg stil maar of die stiller is dan de benzine durf ik niet (meer) te zeggen. Overigens zou ik ook liever een benzine hebben maar dan moet het gebruik (lees km's) ook anders liggen.
- Joopieboy
Ja leasen of aanschaffen idd, maar je hebt met nieuw zoveel afschrijving...Arthur schreef:Leasen? Dacht dat het om aanschaffen ging...
- Mark 320iS
Gaat inderdaad om privé kopen van een auto van pakweg vier jaar oud. Mijn kilometrage is zo een 20 à 25k per jaar.
Vraag kwam vooral ook voort uit het feit dat het aanbod van diesels gewoon véél hoger is en ik vind een diesel ook wel lekker rijden. Als je dan met mijn kilometers een diesel kunt rijden voor ongeveer hetzelfde geld is het toch prima? Al zijn de betrouwbaarheidsproblemen van de moderne diesels waar naar gerefereerd wordt wel iets om rekening mee te houden.
Vraag kwam vooral ook voort uit het feit dat het aanbod van diesels gewoon véél hoger is en ik vind een diesel ook wel lekker rijden. Als je dan met mijn kilometers een diesel kunt rijden voor ongeveer hetzelfde geld is het toch prima? Al zijn de betrouwbaarheidsproblemen van de moderne diesels waar naar gerefereerd wordt wel iets om rekening mee te houden.
- Macboy
Diesel is volgens mij juist stiller dan de benzine. De 520i vond ik echt een ruk motor in alle opzichten. Snap niet dat mensen daar tevreden over zijn. Knot ook. Heb ik dan een kut exemplaat gereden of zo ? Of een 518i ? Of verneukt door de M135i ? Denk dat ik meer een koppel liefhebber ben of zo. Dat de 520i daar enorm tegenvalt ten opzichte van een diesel. Of dat ik atmosferische gevoelens krijg bij een benzine BMW... dunno... wil hem best nog wel een kans geven dan.
- MarkS
Een 518i gereden? Tijdje geleden zeker.
-
Macboy schreef:Diesel is volgens mij juist stiller dan de benzine. De 520i vond ik echt een ruk motor in alle opzichten. Snap niet dat mensen daar tevreden over zijn. Knot ook. Heb ik dan een kut exemplaat gereden of zo ? Of een 518i ? Of verneukt door de M135i ? Denk dat ik meer een koppel liefhebber ben of zo. Dat de 520i daar enorm tegenvalt ten opzichte van een diesel. Of dat ik atmosferische gevoelens krijg bij een benzine BMW... dunno... wil hem best nog wel een kans geven dan.
Heel sterk afhankelijk van wat je gewend bent natuurlijk. Een 520i is prima. Echt, meer dan prima zelfs. Maar als je een 530i gereden hebt voordat je de 520i in stapt is het een waar drama.
Waar hebben we het over, 184 pk of 190 pk? Ik heb heel veel km's afgetikt in een 520d E39 met 136 pk. En ook dat was snel zat.
Voor mij zou deze keuze echt om het even zijn. 520d/520i.. tjah. Rondje rijden, back to back, en dan beslissen. De kosten zullen elkaar ook niet veel ontlopen met dat kilometrage. En soms heb je pech en soms heb je geluk met onderhoud. Dat is nou eenmaal zo.
- Tristan
Benzine is absoluut stiller dan de diesel. Hiervoor reed ik in een 320d en nu een 328i en de laatste is vele malen stiller.
- Arthur
S-J: Pk's wellicht niet maar koppel merk je natuurlijk wel, 400nm om 270nm
Tristan, die 190pk is een klap stiller hoor. Zeker als je uit een 320d (met N47) in een 520d (met B47) stapt. Isolatie speelt hier mss ook een rol? De 520d met de N47 is ook luider, vergelijkbaar met die 320d.
Tristan, die 190pk is een klap stiller hoor. Zeker als je uit een 320d (met N47) in een 520d (met B47) stapt. Isolatie speelt hier mss ook een rol? De 520d met de N47 is ook luider, vergelijkbaar met die 320d.
- Roy RS
strekking van dit topic...gewoon kopen wat je goed past, het verschil zit hem in de marge, is er meer aanbod in diesels, koop je die toch lekker.
- frank de jonge
Kheb voor een jaar terug ook gekeken naar een diesel maar het is een cheapass Twingo 1.2 16V geworden.
Belasting is gewoon een lachertje en de benzine in Dld is ook lekker goedkoop. Ding is rete zuinig. Hij heeft afgelopen jaar dik 25k gedraaid.
Belasting is gewoon een lachertje en de benzine in Dld is ook lekker goedkoop. Ding is rete zuinig. Hij heeft afgelopen jaar dik 25k gedraaid.
- Arthur
Dat kan idd ook Frank. Maar daar ben ik nog niet aan toe, 30kkm in een Twingo 

- frank de jonge
Gaat net zo goed als in een Volvo V60.
- Arthur
Ook daar ben ik niet aan toe 

- Macboy
Qua autorijden vind ik juist totaal niet van belang wat je gewend bent S-J. Is juist moment opname. Anders zou iemand die ooit een Porsche rijdt of Ferrari voor altijd fucked up zijn. Gelukkig werkt dat niet zo. Ik kan in een GTI rijden de hele dag en daarna alsnog met veel plezier in een Polo TDI stappen met 90pk. Van een 530i naar een 520i zal vast niet erger zijn. Ook de 120d voelde niet veel langzamer aan qua duw dan de M135i. Wat je gewend bent zegt dan ook heel weinig vind ik. Maar de 520i voelde echt wel traaag. Alleen in zijn element als je rustig ging rijden. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van Mark.
- Arthur
De 520d met 190pk is iig goed (genoeg) bij de les. Doet niet onder voor de 320d EDE, qua motorpower gevoel. Rijden is wel anders. Met een 3-er rijd je en met een 5-er reis je