Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 06 sep 2015, 19:12

MarkS schreef:Even onze leaseplan lijst erbij gepakt.

325dA 49.200 EUR 896,50 EUR
330dA 58.900 EUR 1.073,29 EUR
330iA 44.638 EUR 802,77 EUR

330i vs 330d scheelt dus +/- 270 EUR pmnd. incl 154,50 EUR bijtelling zou het 424,50 EUR per maand schelen (330d duurder dan 330i).
Ik doe zelf wagenparkbeheer erbij (klein bedrijf) en ga altijd uit van werkelijk verbruik.

Dan is de 330i o.b.v. bovenstaande tarieven incl brandstof ~150 / mnd goedkoper dan de 330d. Maar tegelijkertijd zou hij ook iets duurder moeten zijn dan de 325dA. Ben benieuwd want mijn maatschappij vraagt echt heel veel voor de 325dA. Krijg morgen offerte voor 330i, ben benieuwd!


Berekening brandstofkosten obv 45kkm:
330dA 45000 / 12 / 14*1 1 = 267
325dA 45000 / 12 / 17 * 1 = 220
330iA 45000 / 12 / 13 *1.4 = 393

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door RutgerK » 06 sep 2015, 19:29

Ik vind de verbruiken van de 330d en 330i wel erg dicht op elkaar zitten. 1 op 10,5 voor de 330i lijkt mij reëler voor deze berekening.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door MarkS » 06 sep 2015, 21:42

Ligt natuurlijk vooral aan je rijstijl. Uit ervaring kan ik melden dat 1:12 met een 5-serie (F10 LCI 520i) makkelijk haalbaar is, zelfs met sportieve rijstijl. Die motor heeft wel wat minder vermogen dan die nieuwe 330i maar auto is ook een stukje zwaarder. 330i is weer een recentere doorontwikkeling dus zou daarmee ook zeker haalbaar moeten zijn. 330d zal daar in de praktijk niet ver vanaf zitten, diesel maakt hem zuiniger maar die 6-cyl niet. Volgens BMW opgave gecombineerd 4,9 (330dA) vs 5,5 (330iA) l/100km.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Macboy » 07 sep 2015, 02:43

Veel geneuzel in de marge maar ik heb dan toch gewoon gelijk? Leaseprijs verschil tussen 330i en 330d is dus €270 per maand. Dat verdien je dus gewoon terug met de brandstof (desnoods lap je zelf heeeeel klein beetje bij). Die berekening hierboven deugt echt niet qua brandstof. Je zit er ongeveer €80 naast Twist. Het gat is dan nog maar ongeveer €70 per maand. Die BMW opgave slaat nergens op natuurlijk.

Met een 330i ga je echt nooit van je leven gemiddeld 1:13 halen. Reken maar gewoon op 1:10 in de praktijk. Met de 330d kan je rekenen op 1:13,5 bij diezelfde rijstijl. Als je met de 330i 1:12/13 wel kan halen dan haal je met de 330d ook makkelijk 1:16/17 met diezelfde rijstijl. Tel daarbij het verschil aan brandstof prijzen per liter en je rijdt dus gewoon alsnog een 330d als je dat zou willen zonder dat je duurder uit bent.

Dat was beetje mijn punt, even los van de vraag of je een 330d zou willen. Maar als je een 320d wat gewoontjes vindt dan kan je dus gewoon voor het geld van een 330i makkelijk een 330d rijden. Dan heb je echt een top diesel die geweldig klinkt met een berg aan koppel. In een draadje waarin je een 325d overweegt en dan gewoon een 330d kan rijden moet dit toch als een droom klinken ?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door tomgtr » 07 sep 2015, 07:56

Wat Ilja zegt klopt denk ik al een bus. Mijn vrouw heeft nogal en loden voet. Reed met een Smax 2.5 turbo 1:7, in een X3 3.5 1 op 7 maar in de X5 4.0D 1:9. Op zich allemaal schokkend ver van de opgegeven cijfers, maar feit blijft wel dat ze met de veruit zwaarste auto een stuk zuiniger rijdt met de diesel dan ze ooit gedaan heeft (behalve toen ze een Aygo reed maar dat is misschien niet een eerlijke vergelijking :tooth: ).

Het verschil op leaseprijs moet je er op brandstof makkelijk uit halen denk ik. En ook al speel je quite is denk ik voor het doel van de auto een 3.0D een prettigere motor dan een 3.0i. Althans, dat was de redenering waarom wij een diesel hebben nu. Mijn vrouw heeft dit jaar 15,000 km gereden wat denk ik onder omslagpunt ligt maar ook met dit soort auto niet heel ver ervan af. Naar met een wat zwaardere auto waarmee je geen circuit aspiraties hebt rijdt zo'n diesel gewoon geweldig.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Tristan » 07 sep 2015, 08:51

Uit ervaring, een 328i (dezelfde motor als de 330i) haal je gem. 1:10, misschien 1:12 als je heel veel snelweg rijdt. Ik zit op 1:9,8 na 14.000 km.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door MarkS » 07 sep 2015, 13:46

Macboy schreef:Veel geneuzel in de marge maar ik heb dan toch gewoon gelijk?
Die prijzen waren incl brandstof zoals ik al eerder aangaf.

Maar heb wel weer wat geleerd, dit forum is vooral veel geneuzel in de marge
waarbij het er uiteindelijk om gaat je gelijk te halen. :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Tristan » 07 sep 2015, 14:08

Daar is hij ook advocaat voor. :)

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 18:56

Macboy schreef:Veel geneuzel in de marge maar ik heb dan toch gewoon gelijk? Leaseprijs verschil tussen 330i en 330d is dus €270 per maand. Dat verdien je dus gewoon terug met de brandstof (desnoods lap je zelf heeeeel klein beetje bij). Die berekening hierboven deugt echt niet qua brandstof. Je zit er ongeveer €80 naast Twist. Het gat is dan nog maar ongeveer €70 per maand. Die BMW opgave slaat nergens op natuurlijk.

Met een 330i ga je echt nooit van je leven gemiddeld 1:13 halen. Reken maar gewoon op 1:10 in de praktijk. Met de 330d kan je rekenen op 1:13,5 bij diezelfde rijstijl. Als je met de 330i 1:12/13 wel kan halen dan haal je met de 330d ook makkelijk 1:16/17 met diezelfde rijstijl. Tel daarbij het verschil aan brandstof prijzen per liter en je rijdt dus gewoon alsnog een 330d als je dat zou willen zonder dat je duurder uit bent.

Dat was beetje mijn punt, even los van de vraag of je een 330d zou willen. Maar als je een 320d wat gewoontjes vindt dan kan je dus gewoon voor het geld van een 330i makkelijk een 330d rijden. Dan heb je echt een top diesel die geweldig klinkt met een berg aan koppel. In een draadje waarin je een 325d overweegt en dan gewoon een 330d kan rijden moet dit toch als een droom klinken ?
Ik kan redelijk goed rekenen maar volg het nog niet:

325dA is bij mijn leasemaatschappij 250 e duurder (ex brandstof) dan de 330i. Dus de 330d is nog weer een stuk duurder. En misschien is de 70e verschil in brandstof tussen 330i en 330d optimistisch, het verschli in de netto leaseprijs maak je nooit goed. Let wel op dat ik niet met bmw opgave reken maar eigen inschatting. Ik rij 95% snelweg met deze auto. En de 330i is een volledige doorontwikkeling van de 328i, andere motorcode (van n20 naar b48)

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 19:08

Bijbetalen is trouwens helaas geen optie. Mag eigenlijk niet van mijn eigen beleid maar als ik alleen zakelijk rij moet het ook maar binnen het redelijk ruime budget passen. Zo'n 525i / Boxster S ernaast kost privé genoeg.

Nog een interessant thema: 320d vs 330i. Sprak net even met de dealer en die gaf aan dat met mijn hoge % snelweg km (bijna alleen maar) zelfs een 320d (laat staan een 325 d of een 320d met m performance kit) prettiger zou rijden met een 330i?! Vanwege het hoge koppel.

Wel een interessant natuurlijk. Ik vind benzine op de snelweg ook wel wat hebben. Ietsje minder relaxt omdat je toch wat meer toeren moet maken. Maar ook wel sportiever met inhaalacties.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 19:08

Bijbetalen is trouwens helaas geen optie. Mag eigenlijk niet van mijn eigen beleid maar als ik alleen zakelijk rij moet het ook maar binnen het redelijk ruime budget passen. Zo'n 525i / Boxster S ernaast kost privé genoeg.

Nog een interessant thema: 320d vs 330i. Sprak net even met de dealer en die gaf aan dat met mijn hoge % snelweg km (bijna alleen maar) zelfs een 320d (laat staan een 325 d of een 320d met m performance kit) prettiger zou rijden met een 330i?! Vanwege het hoge koppel.

Wel een interessant natuurlijk. Ik vind benzine op de snelweg ook wel wat hebben. Ietsje minder relaxt omdat je toch wat meer toeren moet maken. Maar ook wel sportiever met inhaalacties.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Luco » 07 sep 2015, 19:11

op jaarbasis scheelt het je tussen de 2700 en 3500 euro aan brandstof bij 45000 km
dat is de 330i versus 330d

ik snap dus niet hoe jij aan 70 euro per maand komt?
Laatst gewijzigd door Luco op 07 sep 2015, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Luco » 07 sep 2015, 19:12

Twist schreef:Bijbetalen is trouwens helaas geen optie. Mag eigenlijk niet van mijn eigen beleid maar als ik alleen zakelijk rij moet het ook maar binnen het redelijk ruime budget passen. Zo'n 525i / Boxster S ernaast kost privé genoeg.

Nog een interessant thema: 320d vs 330i. Sprak net even met de dealer en die gaf aan dat met mijn hoge % snelweg km (bijna alleen maar) zelfs een 320d (laat staan een 325 d of een 320d met m performance kit) prettiger zou rijden met een 330i?! Vanwege het hoge koppel.

Wel een interessant natuurlijk. Ik vind benzine op de snelweg ook wel wat hebben. Ietsje minder relaxt omdat je toch wat meer toeren moet maken. Maar ook wel sportiever met inhaalacties.
inhaal actie met diesel is denk ik vlotter vanwege het koppel

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 19:46

edit
Laatst gewijzigd door Twist op 07 sep 2015, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 19:50

Even de 'feiten' op een rij:

MW BMW
Model / type 330d (F30) 190kW M Sport Edition High Executive automaat 330i (F30) 185kW M Sport Edition High Executive automaat
Carrosserie Sedan Sedan
Brandstofsoort Diesel Euro loodvrij
Fiscale waarde € 64.691,00 € 50.816,00
Opties & Accessoires € 0,00 € 0,00
Looptijd
Jaarkilometrage
Lease tarief excl. BTW excl. brandstof € 1.550,20 € 1.174,61
Tarief meer kilometers excl. BTW € 0,1062 € 0,0971
Tarief minder kilometers excl. BTW € 0,1010

--> verschil per maand = EUR 375 / maand

OBV spritmonitor.de: 1/13.4 voor de 330d en 1/11.3 voor de 328i --> verschil EUR 175 / maand

Netto is de 330d dan EUR 200 / maand duurder

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Macboy » 07 sep 2015, 20:01

Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Maar goed. Uitgangspunt was dat Twist een 330i mag leasen van zijn werkgever. Ben uitgegaan van 45.000km en 48 maanden voor de M sport edition en automaat.

Verbruik 330iA is realistisch gezien 1:10

Kosten lease maandelijks €1030 volgens Leaseplandirect
Kosten brandstof 4500 liter x €1,60 : 12 maanden = €600

Totaal € 1630 per maand

Verbruik 330dA is realistisch gezien 1:13,5

Kosten lease maandelijks €1350 volgens Leaseplandirect
Kosten diesel 3333 liter x €1,26 : 12 maanden = €350

Totaal € 1700 per maand

Het verschil tussen beiden is dan € 70 per maand. Spot on toevallig ! Dat een werkgever met onrealistische waardes wil werken kan ik dan weer niks aan doen.

Daarbij merk ik op dat als je met de 330iA wel richting de 1:13 gaat het prijsverschil natuurlijk groter wordt maar dat compenseer je deels weer doordat je met die rijstijl met de 330dA ook makkelijk 1:16 gaat halen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Macboy » 07 sep 2015, 20:06

We zitten tegelijk te posten :)

Het verschil zit hem dus in jouw leaseprijs. Dat gat tussen beiden is veel groter dan bij Leaseplan. En het verbruik ligt ook dichter bij elkaar waar jij mee rekent. €200 lijkt me dan wel een fors verschil. Dat zou ik ook niet doen voor alleen zakelijk gebruik.

Ik zou gewoon mijn berekening aan je baas laten zien :thumbup:

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 20:11

Macboy schreef:We zitten tegelijk te posten :)

Het verschil zit hem dus in jouw leaseprijs. Dat gat tussen beiden is veel groter dan bij Leaseplan. En het verbruik ligt ook dichter bij elkaar waar jij mee rekent. €200 lijkt me dan wel een fors verschil. Dat zou ik ook niet doen voor alleen zakelijk gebruik.

Ik zou gewoon mijn berekening aan je baas laten zien :thumbup:
Je maakt idd geen denkfout, maar er zijn wel verschillen!
- Ik reken met 24 maanden omdat ik het nooit 48 maanden uithou met een auto
- jij rekent brandstof incl btw, mag ex btw
- ik reken toch met ander verbruik obv spritmonitor.de met een heel betrouwbaar gemiddelde

Ik heb niemand te overtuigen omdat ik zelf wagenpark beheer. Maar EUR 200 verschil krijg ik niet verkocht helaas !

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Luco » 07 sep 2015, 20:13

Als je toch geen bijtelling wilt betalen en alleen zakelijk rijdt, en maar twee jaar wil.
Waarom dan geen jonge gebruikte leasen,scheelt een stuk.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 20:21

Luco schreef:Als je toch geen bijtelling wilt betalen en alleen zakelijk rijdt, en maar twee jaar wil.
Waarom dan geen jonge gebruikte leasen,scheelt een stuk.
Heb ik idd naar gekeken! Een m135i en een 330d van beiden ene jaar oud. Maar die quote de leasemij echt hoog, ik denk omdat ze meer risico lopen op onderhoud, banden, reparaties etc. Ik begrijp het zelf ook niet, want je zou zeggen dat dat extra risico niet opweegt tegen de enorme afschrijving van het eerste jaar.

Ter illustratie: een 330d van een jaar oud 50k is in de lease duurder dan een nieuwe 325d van 63k!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Luco » 07 sep 2015, 20:25

Zit je dan wel bij de goede lease maatschappij?
Voor 1700 per maand kan je er net zo goed een kopen (jong gebruikt)
Dat schrijf je nooit af.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 20:36

Luco schreef:Zit je dan wel bij de goede lease maatschappij?
Voor 1700 per maand kan je er net zo goed een kopen (jong gebruikt)
Dat schrijf je nooit af.
Misschien wel niet nee. Maar ik hou liefste alles bij een maatschappij. Service is goed en op wat normalere auto's zijn prijzen ook scherp.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Macboy » 07 sep 2015, 20:46

Brandstof ex btw scheelt inderdaad €50 in voordeel van 330i. Leaseprijs naar 24 maanden verpest ook het prijs voordeel zoals ik het had uitgerekend. Jammer maar helaas dus.

Sorry voor deze onnodige onderbreking..... veel plezier met je 330i :thumbup:

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 07 sep 2015, 21:57

Macboy schreef:Brandstof ex btw scheelt inderdaad €50 in voordeel van 330i. Leaseprijs naar 24 maanden verpest ook het prijs voordeel zoals ik het had uitgerekend. Jammer maar helaas dus.

Sorry voor deze onnodige onderbreking..... veel plezier met je 330i :thumbup:
Of natuurlijk de 325d / 320d ivm veel snelweg km en voordeel van veel koppel dan.

ben benieuwd naar jouw 120d / m135i analogie, hoe je dat ervaart!

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door RutgerK » 07 sep 2015, 23:30

Op spritmonitor releatief veel hypermilers volgens mij. Verbruiken die ik daar zo nu en dan tegenkom hebben weinig met dagelijks gebruik te maken.

Ik sta wel te kijken van het enorme prijsverschil tussen de 330d en 330i. De 330d is redelijk overbodig als je bij 45.000 km per jaar nog geen omslagpunt hebt. De 3.0d zal er op kortere termijn dan ook wel uitgaan voor een 2.0d biturbo.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett, RJK en 29 gasten