Mooie foto's Joost! Dan schaam ik me voor mijn iphone en fuji fotootjes.
Anyways, ben niet heel veel online geweest en heb er nu na anderhalve week 1200km op zitten met La Turbo S.
Wat kan ik ervan zeggen? Het gaat hard...heel hard, heel snel veels te hard. Ik heb meerdere tests gelezen waarin journalisten zeiden dat hij te snel zou zijn voor de openbare weg. Ik wist niet zo goed wat ik me erbij moest voorstellen, maar weet nu goed wat ze bedoelen. druk het gas in en hup anderhalve seconde later ben je theoretisch je rijbewijs kwijt, zodat je toch wat bewuster inhoudt, of eerder van het gas gaat en niet heel snel elke keer plankgas geeft waar het kan, wat ik met de Carrera S wel had. Die gaf een veel geleidelijkere vermogensafgifte en ging vlot. Bij deze dikke dame is de eerste halve seconde 'Carrera S snel' en als dan die Turbo erin kickt is het eng snel. Je zal het moeten ervaren, ik kan het niet uitleggen. Ook weer totaal anders dan met de P85+ scootmobiel.
Het geluid dan: Veel mensen die erin gereden hadden, klaagden over het te brave (of afwezigheid van) uitlaat en motorgeluid. Het is er wel degelijk, maar heel anders dan het klassieke porsche metzger geluid. Waar mijn oude Carrera S (en daarmee veel andere P's) al lekker brullen bij volgas vanaf lage toeren; echt die holle metalige 6 cilinder boxer rasp, geeft deze een diep donkerbruine brom(een beetje dat brulpijp aftermarket geluid). Je hoort er in het begin niet echt aan af dat er een 6 cilinder boxer in zit. Ik vind hem vergelijkbaar met mijn eerste ervaring met de .35i motor van BMW. Daar miste ik ook de typische 6 in lijn BMW sound bij stationair en lage toeren. Maar wat dat blok en dit 3.8 TT blok gemeenschappelijk hebben, op het moment dat de 3500 toeren gepasseerd worden en de turbo al volop meeblaast knalt ook in een keer dat typische geluid erin dat typerend is voor Porsche (en in dat ander geval BMW), versterkt door de geluidsbuis/membraan dat een deel van het geluid terugleidt het interieur in (dus niet via de speakers a la BMW/ Audi). Nadeel is dan weer dat je, afhankelijk van je versnelling alweer in extreem illegale snelheden zit. hij trekt in zn 2 naar tussen de 113-120 km/u afhankelijk van de instelling van het PDC (normaal/sport/sportplus)
Ik begrijp nu ook wanneer ik voorheen Turbo S'en voorbij zag en hoorde rijden, ze altijd doodstil waren. Iedereen houdt gewoon doodleuk in. Dit is in 1e plaats gewoon een lekkere autobahn knaller....Maarrrrr dat zeg ik nu...misschien dat het vermogen wel gaat wennen
De wegligging: wat ik met de Carrera S 991 al merkte tov de 997 Carrera S MKII, was dat het een veel volwassener auto is geworden. Alles voelt degelijker, stabieler, zwaarder aan, terwijl de auto juist lichter is geworden (in het geval van de Carrera S) of in geval van de Turbo S evenzwaar. De wielbasis is ook een stuk gegroeid, waarbij ook meteen het speelse van de oude 997 is verdwenen. Even snel met het kontje opzij gaat met de 991 een stuk moeilijker (lees: de grens ligt een stuk verder weg). Je kan ongehoord hard door bochten gaan (de 4 wielbesturing is grappig, vooral bij lagere snelheden scherp een bocht induiken voelt alsof een paar mensen extra tegen de achterzijkant van de auto duwen) maar het voelt allemaal heel veilig. Heb de Traction control er nog niet afgehaald, eerst maar de auto wat beter leren kennen. Jammer van de verandering in het karakter van de auto, maar aangezien ik deze auto meer voor rally's, toertochten, incidenteel kids achterin en daily zal gaan gebruiken is het denk ik de juiste keus geweest. Als ik single en zonder kids was geweest (of genoeg geld had om 4 of meer auto's te bezitten) had ik direct voor de GT3 gekozen. Aangezien het vrouwtje er ook regelmatig in zal rijden dat toch maar niet gedaan. GT3 geeft meer belevenis, al is de Turbo S een flink stuk sneller (ja zelfs op de Ring 3 seconden sneller dan de GT3).
@Tristan, misschien dat ik nog voor de vakantie nog even langsrij, dan ben ik benieuwd dat dit beestje in de handen van een wat ervarener coureur doet en ben benieuwd wat je ervan vindt. Was van de week nog even langsgegaan bij Marc(ato) maar had niet veel tijd om even te gaan rijden toen.
Tenslotte nog wat extra fotootjes/snapshots. Nadat in de vakantie de Modesta coating erop is gezet Gaan we wat mooiere plaatjes schieten....
that ass.....

@MacBoy: u vraagt wij draaien:

naast the mother Goose van Mark:

kids waren het er niet mee eens; van hun moest ik deze meenemen:

iets slanker kontje:.....ik mis d'r af en toe nog wel.....was na 3 dagen alweer verkocht trouwens

wat uitleg over de zee van knopjes....: