Andreas' BMW 130i High Executive
- Riceaux
Re: Andreas' BMW 130i High Executive
Goed bezig! Ziet er weer uit als nieuw! 

- Andreass
Even het topic wat updaten met een behoorlijke stapel foto's

De vuurdoop op de Ring gegeven:

Auto op de winterset Borbet LV5 antraciet 18 inch

Past net

Velgen in de wheelwax
Voor

Na:

Nieuw rubber:

Auto flink onder handen genomen:

Draagarmen 4x verwisseld voor M3 exemplaren

Zo even een update in dit topic, dat het al zolang weer geleden is
teveel df denk ik zo 
Km-teller staat inmiddels op +/- 123.000 km, gekocht met 104.500 km. Da's in 2,5 jaar toch niet heel veel. Ben qua werk niet afhankelijk van een auto en heb alles dichtbij. Daardoor is het toch echt een fun-auto voor mij. Gewoon op de zaterdagochtend een mooie route rijden en genieten. De motor is echt een feestje! Heerlijk lineair en je wordt extra beloond om door te halen. Ook qua verbruik valt het me alleszins mee; ik rij doorgaans rond de 1 op 10,5
Ondertussen zijn er toch ook wel wat dingen verbeterd die niet tof waren, de camber-pins zijn er uit en heb M3 draagarmen gemonteerd voor extra camber aan de voorzijde, iets wat de meeste BMW's goed kunnen gebruiken. In dit geval staat de 1er er om bekend gigantisch scheef afslijtende banden aan de voorzijde te hebben. Da's nu taboe
Turn-in stukken beter, directer sturen, meer grip. Dat ik dit niet direct bij aankoop gedaan heb!
De Michelin Pilot Super Sport banden maken het dan ook helemaal af. Kleeft heerlijk op de weg.
Ook 4 rondjes op de Ring gemaakt in 2015. Was mijn eerste keer, dus voorzichtig gereden, ondanks dat ik de baan ''ken'' van de laserscanned versie in Assetto Corsa. Ontzettend mooie dag gehad en was erg rustig toen die zaterdag.
Ondanks die mooie dag die we daar gehad hebben nog niet terug geweest op de baan. Weet niet wat het is, angst om toch schade te rijden.. Desondanks heb ik zelf ook te weinig gedaan om er tijd voor vrij te maken.
Ondanks dat de auto me nog totaal niet verveeld zit ik toch al stiekem een tijdje te kijken naar een M-lite, zoals ze dat zo mooi noemen. Liefst in de coupévorm, M235i zal het dan waarschijnlijk worden. Zit stiekem er aan te denken om dit voor de jaarwisseling te gaan doen. Wil eerst de 130i verkocht hebben voordat ik de move maak, dus wie weet komt hij hier ook nog te koop over een maandje of 2.
Voorlopig nog even genieten van deze geweldige wagen! Over 3 weken een tripje naar de Ardennen (F1) waar we ook nog wat toeristische routes gaan maken.

De vuurdoop op de Ring gegeven:
Auto op de winterset Borbet LV5 antraciet 18 inch
Past net

Velgen in de wheelwax
Voor
Na:
Nieuw rubber:
Auto flink onder handen genomen:
Draagarmen 4x verwisseld voor M3 exemplaren
Zo even een update in dit topic, dat het al zolang weer geleden is

Km-teller staat inmiddels op +/- 123.000 km, gekocht met 104.500 km. Da's in 2,5 jaar toch niet heel veel. Ben qua werk niet afhankelijk van een auto en heb alles dichtbij. Daardoor is het toch echt een fun-auto voor mij. Gewoon op de zaterdagochtend een mooie route rijden en genieten. De motor is echt een feestje! Heerlijk lineair en je wordt extra beloond om door te halen. Ook qua verbruik valt het me alleszins mee; ik rij doorgaans rond de 1 op 10,5

Ondertussen zijn er toch ook wel wat dingen verbeterd die niet tof waren, de camber-pins zijn er uit en heb M3 draagarmen gemonteerd voor extra camber aan de voorzijde, iets wat de meeste BMW's goed kunnen gebruiken. In dit geval staat de 1er er om bekend gigantisch scheef afslijtende banden aan de voorzijde te hebben. Da's nu taboe

Turn-in stukken beter, directer sturen, meer grip. Dat ik dit niet direct bij aankoop gedaan heb!

De Michelin Pilot Super Sport banden maken het dan ook helemaal af. Kleeft heerlijk op de weg.
Ook 4 rondjes op de Ring gemaakt in 2015. Was mijn eerste keer, dus voorzichtig gereden, ondanks dat ik de baan ''ken'' van de laserscanned versie in Assetto Corsa. Ontzettend mooie dag gehad en was erg rustig toen die zaterdag.
Ondanks die mooie dag die we daar gehad hebben nog niet terug geweest op de baan. Weet niet wat het is, angst om toch schade te rijden.. Desondanks heb ik zelf ook te weinig gedaan om er tijd voor vrij te maken.
Ondanks dat de auto me nog totaal niet verveeld zit ik toch al stiekem een tijdje te kijken naar een M-lite, zoals ze dat zo mooi noemen. Liefst in de coupévorm, M235i zal het dan waarschijnlijk worden. Zit stiekem er aan te denken om dit voor de jaarwisseling te gaan doen. Wil eerst de 130i verkocht hebben voordat ik de move maak, dus wie weet komt hij hier ook nog te koop over een maandje of 2.
Voorlopig nog even genieten van deze geweldige wagen! Over 3 weken een tripje naar de Ardennen (F1) waar we ook nog wat toeristische routes gaan maken.

- Arthur
- Auto: Nr.51
Je beleeft er wel plezier van
Toch jammer van die zwarte grille, zeker icm de rest van de details (raamomlijsting, wielen, uitlaattips).

- Martijn_bmw
Die wielen staan hem gaaf! Echt een ontzettend mooi wiel en blijft idd een lekkere motor die 3L
- Andreass
Zeker weten!Arthur schreef: 06 aug 2017, 18:51 Je beleeft er wel plezier vanToch jammer van die zwarte grille, zeker icm de rest van de details (raamomlijsting, wielen, uitlaattips).

Heb me nog niet gestoord aan de grille, maar nu je het zegt valt het wel op inderdaad! De "normale" grille zou inderdaad beter staan icm de rest van de auto.
- Macboy
Voor straf graag nu net zoveel foto's maar dan van het interieur 

- Luca
Altijd leuk om foto's te zien
- Riceaux
Sierlijsten shadowline maken en de achterlichten ook. Betere oplossing!Andreass schreef: 06 aug 2017, 20:40Zeker weten!Arthur schreef: 06 aug 2017, 18:51 Je beleeft er wel plezier vanToch jammer van die zwarte grille, zeker icm de rest van de details (raamomlijsting, wielen, uitlaattips).
Heb me nog niet gestoord aan de grille, maar nu je het zegt valt het wel op inderdaad! De "normale" grille zou inderdaad beter staan icm de rest van de auto.

- Andreass
Kan geregeld worden!

Zijn er te weinig van in verhouding inderdaad

Kan ook nog inderdaad. In ieder geval iets wat zonder heel veel moeite aangepast kan worden.Riceaux schreef: 06 aug 2017, 22:05Sierlijsten shadowline maken en de achterlichten ook. Betere oplossing!Andreass schreef: 06 aug 2017, 20:40Zeker weten!Arthur schreef: 06 aug 2017, 18:51 Je beleeft er wel plezier vanToch jammer van die zwarte grille, zeker icm de rest van de details (raamomlijsting, wielen, uitlaattips).
Heb me nog niet gestoord aan de grille, maar nu je het zegt valt het wel op inderdaad! De "normale" grille zou inderdaad beter staan icm de rest van de auto.![]()

- Tristan
Mooi!
Mis de 130i nog dagelijks. Heb van het weekend bijna 400km in een M135i gereden en beer van een motor maar qua sturen en interactie met de bestuurder is de 130i nog steeds beter. Dan voelt de M135i wat kunstmatig aan.
Mis de 130i nog dagelijks. Heb van het weekend bijna 400km in een M135i gereden en beer van een motor maar qua sturen en interactie met de bestuurder is de 130i nog steeds beter. Dan voelt de M135i wat kunstmatig aan.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
3 deursje blijft mooi! Je kunt ook nog een E93 M3 voorstabi erop zetten. Geeft wel wat meer onderstuur, maar de auto blijft vlakker en geeft nog meer vertrouwen.
Heb je al een sper?
Heb je al een sper?
- ///Joost
Mooie foto's. Zo'n 130 blijft mooi om te zien!
Goed om te zien dat je 'm goed verzorgt.

- Jeroen
Dus eerst elimineer je het ingebouwde onderstuur middels camber pin mod en M3 draagarmen, en vervolgens ga je weer onderstuur inbouwen? Klinkt niet logisch.matthyssie schreef: 07 aug 2017, 09:54 3 deursje blijft mooi! Je kunt ook nog een E93 M3 voorstabi erop zetten. Geeft wel wat meer onderstuur, maar de auto blijft vlakker en geeft nog meer vertrouwen.
Heb je al een sper?
- matthyssie
Jawel, want de auto stuurt er nog weer fijner van.
- Jeroen
Dat lijkt me eerder een persoonlijke voorkeur. Iedereen vind wat anders fijn natuurlijk.
- witje
Alleen PU stabirubbers is al een hele verbetering
- Marc Sierra
Je kan ook zeggen dat je met een dikkere voorstabi overstuur vermindert. Dus eerst geef je de vooras meer grip door de camber pin mod en M3 draagarmen, en vervolgens geef je de achteras meer grip door de dikkere voorstabi. Dat vind ik toch wel logisch klinken.Jeroen schreef: 07 aug 2017, 10:38Dus eerst elimineer je het ingebouwde onderstuur middels camber pin mod en M3 draagarmen, en vervolgens ga je weer onderstuur inbouwen? Klinkt niet logisch.matthyssie schreef: 07 aug 2017, 09:54 3 deursje blijft mooi! Je kunt ook nog een E93 M3 voorstabi erop zetten. Geeft wel wat meer onderstuur, maar de auto blijft vlakker en geeft nog meer vertrouwen.
Heb je al een sper?
- Jeroen
Ik heb altijd geleerd: voorkant zacht is onderstuur verminderen. Achterkant hard is meer overstuur. Klopt wel wat je zegt; de voorkant wordt hard gemaakt, en de achterkant zacht (daar is bij Mathyssie zijn auto een normale of geen stabi aanwezig als ik het goed heb). Het zou mijn set up niet zijn; zeker niet in combinatie met een sperdifferentieel.
- Andreass
Heb een tijdje geleden eens in een F20 gereden en dat vond ik ook wel inderdaad. Weliswaar geen M135i.Tristan schreef: 07 aug 2017, 09:00 Mooi!
Wel jammer dat BMW min of meer die weg ingeslagen is met merendeels van de modellen.

Dat zou qua df zeker goede upgrades zijn. Geluk dat ik geen 130i met een sper en een M3 voorstabi gereden hebmatthyssie schreef: 07 aug 2017, 09:54 3 deursje blijft mooi! Je kunt ook nog een E93 M3 voorstabi erop zetten. Geeft wel wat meer onderstuur, maar de auto blijft vlakker en geeft nog meer vertrouwen.
Heb je al een sper?

Gezien de plannen hem dit jaar nog te koop aan te bieden heb ik geen plannen om nog upgrades te doen.

- Jeroen
Vooral een dikke voorstabi er onder schroeven, en dan lekker ondersturen. Goed idee.
Dat zou qua df zeker goede upgrades zijn. Geluk dat ik geen 130i met een sper en een M3 voorstabi gereden hebDan had ik het vast gewild! Ben helemaal tevreden hoe hij rijdt en reageert momenteel.

- matthyssie
Haha Jeroen heeft zelf ook een 130i met LSD en E93 stabi heb ik wel door.
- witje

- Jeroen
matthyssie schreef: 07 aug 2017, 19:48 Haha Jeroen heeft zelf ook een 130i met LSD en E93 stabi heb ik wel door.
- Robin Hartog
Niet om Mathyssie nou een veer in zijn achterste te steken, maar hem kennende is het geen onderstuur set up.Jeroen schreef: 07 aug 2017, 21:33matthyssie schreef: 07 aug 2017, 19:48 Haha Jeroen heeft zelf ook een 130i met LSD en E93 stabi heb ik wel door.130i in bezit. Net aangeschaft en nog poepie origineel. Qua BMW's een aantal E30's gehad en een E36, (bijna) allemaal opgebouwd met een goede set dempers/veren, rolkooi/kuipje gestript of deels gestript, camberplates stabi's (meervoud) en nog veel meer en uiteraard met een sperretje. De 130i krijgt die ook. Maar jouw onderstuur set up laat ik graag achterwege.
![]()

OT: Schitterende 130i zeg!
- matthyssie
Haha nee ik wil eigenlijk een Audi rijden. Heb dus maar zoveel onderstuur in de 130i gezet dat ik het Audi-gevoel krijg.
OT: Ja, de auto heeft iets onderstuur. Maar dit wil je juist voor als je gaat pushen. Met iets links remmen of juist op het gas gaan kun je gewoon overstuur opwekken. Maar Jeroen weet beter.
OT: Ja, de auto heeft iets onderstuur. Maar dit wil je juist voor als je gaat pushen. Met iets links remmen of juist op het gas gaan kun je gewoon overstuur opwekken. Maar Jeroen weet beter.