BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 24 okt 2014, 21:46

Het vrijdagavond project is klaar:

Afbeelding

Originele schakelstang via een Duitse dealer

Afbeelding

Alle andere onderdelen en de Z3M pook via een ander

Afbeelding

Alle stangen gemonteerd en effe kijken of alles nog werkt

Afbeelding

Rubber hoes gemonteerd en de oude slotboutgaten dichtgemaakt

Afbeelding

De aluminium pook (massief!) welke afbrak in de Eifel

Afbeelding

Te gierig om 25 euro voor een aluminium pookknop te betalen, de oude recyclen kan ook

Afbeelding

14mm gat 5 cm diep

Afbeelding

Pook opnieuw gepolijst en de onderkant mat zwart gespoten

Afbeelding

Pook vastgelijmd met wat Bison High-Tack en tevens de rest van middentunnel beplakt met folie.

Eindresultaat is prima: de versnellingsbak is goed te bediemen en de slagen zijn bijna net zo kort als met de afgebroken shortshifter.

Volgende weekend de handremkabels vernieuwen, die zijn flink uitgerekt

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door hanske » 26 okt 2014, 15:38

witje schreef: en tevens de rest van middentunnel beplakt met folie.
Mij is altijd geleerd dat je moet isoleren aan de kant van de bron, dit geld voor warmte als wel geluid!!!
Hitte moet gedeflecteerd worden, geluid geabsorbeerd. Beide bronnen bevinden zich onder/buiten de auto.

Effect op deze wijze zal niet groot zijn. :?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 26 okt 2014, 17:53

Aan de binnenkant van de tunnel plakken is geen doen, daar kom je niet bij zonder de bak te laten zakken. En de vraag is of het blijft zitten bij een nat wegdek.

Aan de interieurkant werkt het prima, de temperatuur van de tunnel is zo'n 15 graden gezakt.

We hadden nog wat over dus ik heb het inlaattraject van de Ignis ook beplakt, welke door de motor behoorlijk opgewarmd werd. Scheelt 20 graden achter het luchtfilter bij stadsverkeer, blokje pakt beter op. Nu effe genoeg gedaan :lol:

Afbeelding

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door hanske » 27 okt 2014, 01:03

Blijf het toch een apart verhaal vinden, radiator folie neemt geen warmte op maar is bedoeld om de warmte een andere richting te geven, ook wel weerkaatsen of deflecteren genaamd.

:hmmm:

Maar toch mooi dat het in de praktijk meer brengt dan dat ik er van verwacht had.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3309
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Martijn M » 27 okt 2014, 08:05

hanske schreef:Blijf het toch een apart verhaal vinden, radiator folie neemt geen warmte op maar is bedoeld om de warmte een andere richting te geven, ook wel weerkaatsen of deflecteren genaamd.

:hmmm:

Maar toch mooi dat het in de praktijk meer brengt dan dat ik er van verwacht had.
Ach, een warme pan kun je ook vast pakken met een theedoek. Een theedoek is niet bedoelt om een warme pan vast te pakken, maar het werkt wel.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 24 jan 2015, 21:41

Bij het vervangen van de oliedruksensor bleek het schroefdraad van het filterhuis beschadigd. Deze zit in een deksel aan de zijkant. Helaas was deze niet meer leverbaar en een vergelijkbaar filterhuis onvindbaar.

Ik heb dus maar een vanos oliefilterhuis gekocht, handig genoeg met plek voor een 2e sensor.

Afbeelding
Bouwfolie neergelegd om olielekkage op te vangen

Afbeelding
Vanos filterhuis van de sloop

Afbeelding
Compleet schoongemaakt en olietemperatuur sensor geplaatst met een adapter

Afbeelding
De oude verwijderd en een nieuwe pakking geplaatst

Afbeelding
Dynamo en stuurbekrachtigingspomp weer gemonteerd en kabels getrokken

Afbeelding
Oliedrukmeter geplaatst, deze kan aan/uit worden gezet met de knop er direct naast

Afbeelding
Hierna nog effe de remstof van de velgen verwijderd en testritje gemaakt: geen lekkages, temperatuurmeter
geeft 85 graden aan bij warme motor

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Joopieboy » 24 jan 2015, 23:26

Lol grappig dat dat zoveel scheelt bij de Ignis, inlaat is samen met de twee kats een behoorlijke beperkende factor idd, maar goed...

Gave garage trouwens, leuke gti op de achtergrond en lekker bezig met de bmw. :thumbup:

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Hoppa » 25 jan 2015, 18:17

Afbeelding

Daar pak je toch even een christelijk stukje carbon voor ipv dat , das toch zonde man..

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 25 jan 2015, 18:26

De Ignis trekt goed door, net nog een rollend sprintje vanaf 40km/u de snelweg op tegen een Golf GTI. Kon aardig aanhaken.

Helaas zijn de remschijven krom gereden. Ik had alles bij aankoop vervangen door nieuw OEM spul, een paar maanden later enkele rondjes Ring gedaan. Dat was geen goed idee. Vooral op winterbanden remt de auto nu op snelheid nogal onvoorspelbaar. Vanmiddag de boel nog eens bekeken: alles moet vervangen worden...

Afbeelding

Het wordt EBC grooved voor, EBC solid achter en EBC Green Stuff blokken rondom.
Hoppa schreef:
Daar pak je toch even een christelijk stukje carbon voor ipv dat , das toch zonde man..
Komt goed. Hij is sowieso wat lastig afleesbaar nu.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Joopieboy » 25 jan 2015, 19:57

Schijven is idd peperkoek, ook erg klein. Stuiven is ook een enorm probleem van de standaard blokken.
Ik ben gegaan voor oem schijven en EBC Ultimax, ik heb slechte ervaringen met de rest van EBC en aangezien er verder niks beschikbaar is voor de vooras (achter is RX8) laat ik het er maar bij.

Maar heb je goed voor elkaar haha, en ding is idd goed snel. Ik blijf naast een gechipte Fiesta ST van een kameraad. GTI heb ik nog niet behoorlijk tegen kunnen sprinten. :thumbup:

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 26 jan 2015, 07:59

Toch nog even de plannen veranderd gezien de belachelijk dure pond en de verzendkosten van de EBC delen.

Geen circuitritjes meer met deze auto maar de boel moet wel goed stoppen.

Onze UK leverancier waar de gegroefde Mintex remmen van de BMW en MX-5 vandaan komen heeft wel de voorste schijven van de Ignis. We hebben deze maar gekocht. Ziet er goed uit nu:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door witje op 21 feb 2015, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Joopieboy » 26 jan 2015, 12:50

Ik heb ze via rs tirade besteld, was een 54 euro kwijt voor de blokken voor en achter, EBC Ultimax. In Engeland waren ze idd behoorlijk duur ja.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1331
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Fedmas » 26 jan 2015, 13:04

Ik heb toendertijd EBC Yellowstuff besteld via Ebay. Uiteindelijk nog wel invoerrechten moeten betalen (kwam uit US), maar scheelde wel.

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 07 feb 2015, 18:07

Vandaag de BMW op de brug gezet om het een en ander te doen:

*X-Brace geinstalleerd
*Differentieelolie vervangen (MPM 75W90 Synthetic)
*Bakolie vervangen (Valvoline Dextron II Synthetic)
*Motorolie vervangen (Shell Helix 5W40)
*Multiriem + oliefilter nieuw
*Handrem afgesteld
*Alpina tellerhuis gemonteerd

Afbeelding

Het ging allemaal zonder problemen, dat is wel eens anders :mrgreen:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Riceaux » 07 feb 2015, 18:41

Goed bezig! Maar wat is er Alpina aan die tellerbak? Zie alleen ander kleurtje van de telleromlijsting en een Alpina stickertje. Voor de rest lijkt het mij gewoon een normale 325i tellerbak. Geen km/h teller tot 300, geen blauwe wijzerplaten, geen olietemperatuurmeter..

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 08 feb 2015, 10:58

Alpina klokken hoeven geen oliedrukmeter te hebben

Afbeelding

De tellerbak is uit 1993, ik zag ergens dash van een Alpina B2.5 die ook tot 260 liep en zwarte klokken heeft.

Het paneel wat er uit kwam was overigens ook al niet origineel meer (1995).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door GTRene » 08 feb 2015, 11:29

zit daar een apart balkje in dat instrument cluster? daar onderlangs zeg maar, dat had ik nog niet eerder gespot :D

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Hoppa » 08 feb 2015, 14:55

Das echt geen Alpina teller hoor, doodnormale 325i klok

Alpina heeft de schalering net andersom in grote van de cijfers en gaan ook verder dan 260 ,

Of iemand heeft gewoon een alpina stickertje op het frontje geplakt of het frontje is een keer geswitched, voor de rest stock normale 325 klok

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 14 feb 2015, 19:50

Hoe dan ook staat het een stuk beter dan voorheen en ook de klik-klik heeft nu een fijnere toon :mrgreen:

Vandaag een set aluminium pedalen gemonteerd en wat andere klusjes in het interieur gedaan

Afbeelding

Bij het terugbrengen van de auto nog 3 foto's met de mobiel kunnen maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende aankoop: een witte sunstrip, was weer erg irritant zo met de lage zon in je gezicht en het niet beschikken over zonnekleppen :(
Laatst gewijzigd door witje op 03 apr 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Mnrk » 16 feb 2015, 18:48

Ziet er allemaal netjes uit! Die schakelstang van de Z3 lijkt me ook wel iets voor mijn 325i...

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door Hoppa » 16 feb 2015, 19:33

Mooi ding ,maar hij moet echt 2 cm omhoog aan de achterkant... staat lelijk zo doorgezakt

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 21 feb 2015, 20:13

Toevalligerwijze heb ik net een paar nieuwe veerrubbers voor onder- en bovenkant van de achterveren besteld. Heb ze een beetje blind besteld, ze zijn nu 5mm dik zijn, ga naar 10mm om de wielen een paar mm extra speling te geven. De achterkant komt iets omhoog.

Gelijk versterkte veerpootlagers gekocht voor de achterzijde + Z3 verstevigingsplaatjes. Wellicht las ik er nog een veerpootbrug tussen, maar denk niet echt dat het nodig is.

Aangezien het bijna maart is mag de Swift GTI straks ook weer de weg op. Na de apk in november heeft hij stil gestaan ivm de oldtimerregeling. Vorige maand de dorpels en vloer met 2 liter Fertan roestvrij gemaakt, vandaag op de bewerkte plekken 4 bussen met blanke tectyl leeggespoten.
Kan er weer een tijdje tegenaan nu...

Afbeelding

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 28 feb 2015, 18:40

Weer het een en ander gedaan:

Afbeelding

Veerpootlagers oud vs nieuw

Afbeelding

Z3 verstevigingsplaatjes passen niet, gat moet rondom 1 mm groter

Afbeelding

Eerste aanzet op van de verstevigingsplaatjes een veerpootbrug te maken

Afbeelding

De buis die ik over had na montage van de x-brace hergebruikt

Afbeelding

Eerst met de bouten de boel goed afgesteld en daarna de verbinding vastgelast

Afbeelding

Achterkant 1 cm verhoogd (rand velg liep gelijk met spatbordrand)

Afbeelding

Het eindresultaat

Afbeelding

De stijfheid van de achterkant is nu duidelijk goed in verhouding met de voorkant. En minder kans op geschraap: missie geslaagd

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door witje » 03 apr 2015, 13:59

Auto is zojuist APK gekeurd tot eind mei 2016 en tevens gewogen:

575 kilo op de vooras
515 kilo op de achteras (10 liter in de tank + krik in koffer)

Leeggewicht kenteken 1280 kilo
Werkelijk gewicht incl kooi: 1085 kilo

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool

Bericht door GTRene » 03 apr 2015, 14:27

net gewicht zeg :D
mooie kar ook, laat je trouwens het gewicht aanpassen bij de rdw voor lagere wegenbelasting?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Eeuwe, Hsp, jasverstoppen, Mark 320iS, PeterM, sdh, SlowCo en 30 gasten