BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Het vrijdagavond project is klaar:
Originele schakelstang via een Duitse dealer
Alle andere onderdelen en de Z3M pook via een ander
Alle stangen gemonteerd en effe kijken of alles nog werkt
Rubber hoes gemonteerd en de oude slotboutgaten dichtgemaakt
De aluminium pook (massief!) welke afbrak in de Eifel
Te gierig om 25 euro voor een aluminium pookknop te betalen, de oude recyclen kan ook
14mm gat 5 cm diep
Pook opnieuw gepolijst en de onderkant mat zwart gespoten
Pook vastgelijmd met wat Bison High-Tack en tevens de rest van middentunnel beplakt met folie.
Eindresultaat is prima: de versnellingsbak is goed te bediemen en de slagen zijn bijna net zo kort als met de afgebroken shortshifter.
Volgende weekend de handremkabels vernieuwen, die zijn flink uitgerekt
Originele schakelstang via een Duitse dealer
Alle andere onderdelen en de Z3M pook via een ander
Alle stangen gemonteerd en effe kijken of alles nog werkt
Rubber hoes gemonteerd en de oude slotboutgaten dichtgemaakt
De aluminium pook (massief!) welke afbrak in de Eifel
Te gierig om 25 euro voor een aluminium pookknop te betalen, de oude recyclen kan ook
14mm gat 5 cm diep
Pook opnieuw gepolijst en de onderkant mat zwart gespoten
Pook vastgelijmd met wat Bison High-Tack en tevens de rest van middentunnel beplakt met folie.
Eindresultaat is prima: de versnellingsbak is goed te bediemen en de slagen zijn bijna net zo kort als met de afgebroken shortshifter.
Volgende weekend de handremkabels vernieuwen, die zijn flink uitgerekt
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Mij is altijd geleerd dat je moet isoleren aan de kant van de bron, dit geld voor warmte als wel geluid!!!witje schreef: en tevens de rest van middentunnel beplakt met folie.
Hitte moet gedeflecteerd worden, geluid geabsorbeerd. Beide bronnen bevinden zich onder/buiten de auto.
Effect op deze wijze zal niet groot zijn.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Aan de binnenkant van de tunnel plakken is geen doen, daar kom je niet bij zonder de bak te laten zakken. En de vraag is of het blijft zitten bij een nat wegdek.
Aan de interieurkant werkt het prima, de temperatuur van de tunnel is zo'n 15 graden gezakt.
We hadden nog wat over dus ik heb het inlaattraject van de Ignis ook beplakt, welke door de motor behoorlijk opgewarmd werd. Scheelt 20 graden achter het luchtfilter bij stadsverkeer, blokje pakt beter op. Nu effe genoeg gedaan
Aan de interieurkant werkt het prima, de temperatuur van de tunnel is zo'n 15 graden gezakt.
We hadden nog wat over dus ik heb het inlaattraject van de Ignis ook beplakt, welke door de motor behoorlijk opgewarmd werd. Scheelt 20 graden achter het luchtfilter bij stadsverkeer, blokje pakt beter op. Nu effe genoeg gedaan
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Blijf het toch een apart verhaal vinden, radiator folie neemt geen warmte op maar is bedoeld om de warmte een andere richting te geven, ook wel weerkaatsen of deflecteren genaamd.
Maar toch mooi dat het in de praktijk meer brengt dan dat ik er van verwacht had.
Maar toch mooi dat het in de praktijk meer brengt dan dat ik er van verwacht had.
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Ach, een warme pan kun je ook vast pakken met een theedoek. Een theedoek is niet bedoelt om een warme pan vast te pakken, maar het werkt wel.hanske schreef:Blijf het toch een apart verhaal vinden, radiator folie neemt geen warmte op maar is bedoeld om de warmte een andere richting te geven, ook wel weerkaatsen of deflecteren genaamd.
Maar toch mooi dat het in de praktijk meer brengt dan dat ik er van verwacht had.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Bij het vervangen van de oliedruksensor bleek het schroefdraad van het filterhuis beschadigd. Deze zit in een deksel aan de zijkant. Helaas was deze niet meer leverbaar en een vergelijkbaar filterhuis onvindbaar.
Ik heb dus maar een vanos oliefilterhuis gekocht, handig genoeg met plek voor een 2e sensor.
Bouwfolie neergelegd om olielekkage op te vangen
Vanos filterhuis van de sloop
Compleet schoongemaakt en olietemperatuur sensor geplaatst met een adapter
De oude verwijderd en een nieuwe pakking geplaatst
Dynamo en stuurbekrachtigingspomp weer gemonteerd en kabels getrokken
Oliedrukmeter geplaatst, deze kan aan/uit worden gezet met de knop er direct naast
Hierna nog effe de remstof van de velgen verwijderd en testritje gemaakt: geen lekkages, temperatuurmeter
geeft 85 graden aan bij warme motor
Ik heb dus maar een vanos oliefilterhuis gekocht, handig genoeg met plek voor een 2e sensor.
Bouwfolie neergelegd om olielekkage op te vangen
Vanos filterhuis van de sloop
Compleet schoongemaakt en olietemperatuur sensor geplaatst met een adapter
De oude verwijderd en een nieuwe pakking geplaatst
Dynamo en stuurbekrachtigingspomp weer gemonteerd en kabels getrokken
Oliedrukmeter geplaatst, deze kan aan/uit worden gezet met de knop er direct naast
Hierna nog effe de remstof van de velgen verwijderd en testritje gemaakt: geen lekkages, temperatuurmeter
geeft 85 graden aan bij warme motor
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Lol grappig dat dat zoveel scheelt bij de Ignis, inlaat is samen met de twee kats een behoorlijke beperkende factor idd, maar goed...
Gave garage trouwens, leuke gti op de achtergrond en lekker bezig met de bmw.
Gave garage trouwens, leuke gti op de achtergrond en lekker bezig met de bmw.
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Daar pak je toch even een christelijk stukje carbon voor ipv dat , das toch zonde man..
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
De Ignis trekt goed door, net nog een rollend sprintje vanaf 40km/u de snelweg op tegen een Golf GTI. Kon aardig aanhaken.
Helaas zijn de remschijven krom gereden. Ik had alles bij aankoop vervangen door nieuw OEM spul, een paar maanden later enkele rondjes Ring gedaan. Dat was geen goed idee. Vooral op winterbanden remt de auto nu op snelheid nogal onvoorspelbaar. Vanmiddag de boel nog eens bekeken: alles moet vervangen worden...
Het wordt EBC grooved voor, EBC solid achter en EBC Green Stuff blokken rondom.
Helaas zijn de remschijven krom gereden. Ik had alles bij aankoop vervangen door nieuw OEM spul, een paar maanden later enkele rondjes Ring gedaan. Dat was geen goed idee. Vooral op winterbanden remt de auto nu op snelheid nogal onvoorspelbaar. Vanmiddag de boel nog eens bekeken: alles moet vervangen worden...
Het wordt EBC grooved voor, EBC solid achter en EBC Green Stuff blokken rondom.
Komt goed. Hij is sowieso wat lastig afleesbaar nu.Hoppa schreef:
Daar pak je toch even een christelijk stukje carbon voor ipv dat , das toch zonde man..
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Schijven is idd peperkoek, ook erg klein. Stuiven is ook een enorm probleem van de standaard blokken.
Ik ben gegaan voor oem schijven en EBC Ultimax, ik heb slechte ervaringen met de rest van EBC en aangezien er verder niks beschikbaar is voor de vooras (achter is RX8) laat ik het er maar bij.
Maar heb je goed voor elkaar haha, en ding is idd goed snel. Ik blijf naast een gechipte Fiesta ST van een kameraad. GTI heb ik nog niet behoorlijk tegen kunnen sprinten.
Ik ben gegaan voor oem schijven en EBC Ultimax, ik heb slechte ervaringen met de rest van EBC en aangezien er verder niks beschikbaar is voor de vooras (achter is RX8) laat ik het er maar bij.
Maar heb je goed voor elkaar haha, en ding is idd goed snel. Ik blijf naast een gechipte Fiesta ST van een kameraad. GTI heb ik nog niet behoorlijk tegen kunnen sprinten.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Toch nog even de plannen veranderd gezien de belachelijk dure pond en de verzendkosten van de EBC delen.
Geen circuitritjes meer met deze auto maar de boel moet wel goed stoppen.
Onze UK leverancier waar de gegroefde Mintex remmen van de BMW en MX-5 vandaan komen heeft wel de voorste schijven van de Ignis. We hebben deze maar gekocht. Ziet er goed uit nu:
Geen circuitritjes meer met deze auto maar de boel moet wel goed stoppen.
Onze UK leverancier waar de gegroefde Mintex remmen van de BMW en MX-5 vandaan komen heeft wel de voorste schijven van de Ignis. We hebben deze maar gekocht. Ziet er goed uit nu:
Laatst gewijzigd door witje op 21 feb 2015, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Ik heb ze via rs tirade besteld, was een 54 euro kwijt voor de blokken voor en achter, EBC Ultimax. In Engeland waren ze idd behoorlijk duur ja.
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Ik heb toendertijd EBC Yellowstuff besteld via Ebay. Uiteindelijk nog wel invoerrechten moeten betalen (kwam uit US), maar scheelde wel.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Vandaag de BMW op de brug gezet om het een en ander te doen:
*X-Brace geinstalleerd
*Differentieelolie vervangen (MPM 75W90 Synthetic)
*Bakolie vervangen (Valvoline Dextron II Synthetic)
*Motorolie vervangen (Shell Helix 5W40)
*Multiriem + oliefilter nieuw
*Handrem afgesteld
*Alpina tellerhuis gemonteerd
Het ging allemaal zonder problemen, dat is wel eens anders
*X-Brace geinstalleerd
*Differentieelolie vervangen (MPM 75W90 Synthetic)
*Bakolie vervangen (Valvoline Dextron II Synthetic)
*Motorolie vervangen (Shell Helix 5W40)
*Multiriem + oliefilter nieuw
*Handrem afgesteld
*Alpina tellerhuis gemonteerd
Het ging allemaal zonder problemen, dat is wel eens anders
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Goed bezig! Maar wat is er Alpina aan die tellerbak? Zie alleen ander kleurtje van de telleromlijsting en een Alpina stickertje. Voor de rest lijkt het mij gewoon een normale 325i tellerbak. Geen km/h teller tot 300, geen blauwe wijzerplaten, geen olietemperatuurmeter..
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Alpina klokken hoeven geen oliedrukmeter te hebben
De tellerbak is uit 1993, ik zag ergens dash van een Alpina B2.5 die ook tot 260 liep en zwarte klokken heeft.
Het paneel wat er uit kwam was overigens ook al niet origineel meer (1995).
De tellerbak is uit 1993, ik zag ergens dash van een Alpina B2.5 die ook tot 260 liep en zwarte klokken heeft.
Het paneel wat er uit kwam was overigens ook al niet origineel meer (1995).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
zit daar een apart balkje in dat instrument cluster? daar onderlangs zeg maar, dat had ik nog niet eerder gespot
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Das echt geen Alpina teller hoor, doodnormale 325i klok
Alpina heeft de schalering net andersom in grote van de cijfers en gaan ook verder dan 260 ,
Of iemand heeft gewoon een alpina stickertje op het frontje geplakt of het frontje is een keer geswitched, voor de rest stock normale 325 klok
Alpina heeft de schalering net andersom in grote van de cijfers en gaan ook verder dan 260 ,
Of iemand heeft gewoon een alpina stickertje op het frontje geplakt of het frontje is een keer geswitched, voor de rest stock normale 325 klok
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Hoe dan ook staat het een stuk beter dan voorheen en ook de klik-klik heeft nu een fijnere toon
Vandaag een set aluminium pedalen gemonteerd en wat andere klusjes in het interieur gedaan
Bij het terugbrengen van de auto nog 3 foto's met de mobiel kunnen maken:
Volgende aankoop: een witte sunstrip, was weer erg irritant zo met de lage zon in je gezicht en het niet beschikken over zonnekleppen
Vandaag een set aluminium pedalen gemonteerd en wat andere klusjes in het interieur gedaan
Bij het terugbrengen van de auto nog 3 foto's met de mobiel kunnen maken:
Volgende aankoop: een witte sunstrip, was weer erg irritant zo met de lage zon in je gezicht en het niet beschikken over zonnekleppen
Laatst gewijzigd door witje op 03 apr 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Ziet er allemaal netjes uit! Die schakelstang van de Z3 lijkt me ook wel iets voor mijn 325i...
-
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Mooi ding ,maar hij moet echt 2 cm omhoog aan de achterkant... staat lelijk zo doorgezakt
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Toevalligerwijze heb ik net een paar nieuwe veerrubbers voor onder- en bovenkant van de achterveren besteld. Heb ze een beetje blind besteld, ze zijn nu 5mm dik zijn, ga naar 10mm om de wielen een paar mm extra speling te geven. De achterkant komt iets omhoog.
Gelijk versterkte veerpootlagers gekocht voor de achterzijde + Z3 verstevigingsplaatjes. Wellicht las ik er nog een veerpootbrug tussen, maar denk niet echt dat het nodig is.
Aangezien het bijna maart is mag de Swift GTI straks ook weer de weg op. Na de apk in november heeft hij stil gestaan ivm de oldtimerregeling. Vorige maand de dorpels en vloer met 2 liter Fertan roestvrij gemaakt, vandaag op de bewerkte plekken 4 bussen met blanke tectyl leeggespoten.
Kan er weer een tijdje tegenaan nu...
Gelijk versterkte veerpootlagers gekocht voor de achterzijde + Z3 verstevigingsplaatjes. Wellicht las ik er nog een veerpootbrug tussen, maar denk niet echt dat het nodig is.
Aangezien het bijna maart is mag de Swift GTI straks ook weer de weg op. Na de apk in november heeft hij stil gestaan ivm de oldtimerregeling. Vorige maand de dorpels en vloer met 2 liter Fertan roestvrij gemaakt, vandaag op de bewerkte plekken 4 bussen met blanke tectyl leeggespoten.
Kan er weer een tijdje tegenaan nu...
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Weer het een en ander gedaan:
Veerpootlagers oud vs nieuw
Z3 verstevigingsplaatjes passen niet, gat moet rondom 1 mm groter
Eerste aanzet op van de verstevigingsplaatjes een veerpootbrug te maken
De buis die ik over had na montage van de x-brace hergebruikt
Eerst met de bouten de boel goed afgesteld en daarna de verbinding vastgelast
Achterkant 1 cm verhoogd (rand velg liep gelijk met spatbordrand)
Het eindresultaat
De stijfheid van de achterkant is nu duidelijk goed in verhouding met de voorkant. En minder kans op geschraap: missie geslaagd
Veerpootlagers oud vs nieuw
Z3 verstevigingsplaatjes passen niet, gat moet rondom 1 mm groter
Eerste aanzet op van de verstevigingsplaatjes een veerpootbrug te maken
De buis die ik over had na montage van de x-brace hergebruikt
Eerst met de bouten de boel goed afgesteld en daarna de verbinding vastgelast
Achterkant 1 cm verhoogd (rand velg liep gelijk met spatbordrand)
Het eindresultaat
De stijfheid van de achterkant is nu duidelijk goed in verhouding met de voorkant. En minder kans op geschraap: missie geslaagd
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Auto is zojuist APK gekeurd tot eind mei 2016 en tevens gewogen:
575 kilo op de vooras
515 kilo op de achteras (10 liter in de tank + krik in koffer)
Leeggewicht kenteken 1280 kilo
Werkelijk gewicht incl kooi: 1085 kilo
575 kilo op de vooras
515 kilo op de achteras (10 liter in de tank + krik in koffer)
Leeggewicht kenteken 1280 kilo
Werkelijk gewicht incl kooi: 1085 kilo
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
net gewicht zeg
mooie kar ook, laat je trouwens het gewicht aanpassen bij de rdw voor lagere wegenbelasting?
mooie kar ook, laat je trouwens het gewicht aanpassen bij de rdw voor lagere wegenbelasting?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Eeuwe, Hsp, jasverstoppen, Mark 320iS, PeterM, sdh, SlowCo en 30 gasten