Bme E36 M3 en X2 en 340i

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 08 sep 2014, 22:49

zal morgen even in die doos in de garage kijken wat het is, dan pb ik je wel zodra ik meer weet.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 12 sep 2014, 11:58

zo gsisteren weer bezig geweest met schroefset.
M3 staat nu op de juiste hoogte. Dempers weer terug getseld naar orginele stand van KW

Morgen wordt de M3 uitgelijnt. Ben dan benieuwd hoe het rijden zal zijn.
Bijlagen
6.JPG
6.JPG (95.97 KiB) 3827 keer bekeken

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 16 sep 2014, 14:13

ik heb een vraag/advies nodig.

Kan een orginele Hartge demper kopen voor 350,- in zeer goede staat.

Is dit een reeel vraag prijs?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 16 sep 2014, 15:22

don't know denk dat zoiets nieuw snel rond de 600 kost oid?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Tim N » 16 sep 2014, 19:15

Met dtm pijpjes? (dan niet doen) zou iets meer uitgeven voor een nette eisenmann/reuter

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 16 sep 2014, 20:35

Nee is met oval eindstuk. M3 is van 1998 geleverd met hartge uitlaat. Huidige eigenaar heeft deze vervangen voor Remus. Staat al meer dan 5 jaar op de zolder. Opties ziet hij er goed uit

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 16 sep 2014, 20:36

kan ook nog zoiets zijn



of

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ge-Exhaust" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 16 sep 2014, 21:38

Hij vraagt 250 dollard wat omgerekend 190 euro is.
Dan is 350 wel veel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 16 sep 2014, 22:07

is het dat type van die paarse e36?

stel bv die van die paarse uit de US...
komt aardig wat verzendkosten over en nog wat import/douane oid kosten.

en natuurlijk ligt er aan hoe lang die gebruikt is e.d. en of hoe mooi die is en aan vraag en aanbod en hoe graag de eigenaar er vanaf wil.

nieuw is een stuk duurder.

je kan bij die van 350 altijd een strak bod neer leggen, zo van...voor bedrag a .... neem ik hem van je over, laat maar horen wanneer je het voor dat bedrag wilt laten doorgaan.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 16 sep 2014, 22:35

En hoe verhoud zich dat tot een rvs uitlaat op maar gemaakt van bv pm performance?
Die kunnen van rond de €400 een einddemper op maat maken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 17 sep 2014, 00:41

bij op maat maken heb je nog wat in te brengen qua geluid en of eindpijpen, magoed een mooie originele Hartge demper kan ook mooi passen en klinken.

verder weinig ervaring met op maat maken, alhoewel ik ook wel eens dempers heb gehoord wat ik echt niet mooi vond klinken.
het voordeel van bestaande merken is dat je dat geluid vaak wel kan vinden op het web, hoe ongeveer zoiets kan klinken.
Als het gemaakt is en het staat je niet aan qua geluid bv, ben je de centen kwijt :hmmm:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Tim N » 17 sep 2014, 09:39

Imho als je aftermarket gaat op E36 is er eigenlijk maar één, of hooguit twee merken 1) Eisenmann, 2) supersprint.

Youtube maar eens op het geluid van een M3 met Eisenmann.

(beter wel de n stuffe of max S nemen en niet SS die is wel echt heeel luid.)

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 23 sep 2014, 20:40

Gisteren een simcard in de telefoonmudule onder armsten gedaan. Hij doet het niet. Geeft in Duits aan simcard controleren. Vorig eigenaar heeft het nooit gebruik. Is deze werkend te krijgen?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Joy » 23 sep 2014, 21:09

Alleen Vodafone of KPN werkt ivm 900 Mhz netwerk compatibiliteit. De volledige simcard (creditcard formaat) moet in de behuizing onder de telefoon worden gestoken (voor zover je dit nog niet hebt gedaan) met de chip aan de rechterzijde van de kaart naar de zichtzijde gericht.

Over het algemeen is het een ramp om die oude techniek werkend te krijgen, Google staat er vol van.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 25 sep 2014, 20:35

vandaag samen met mijn broertje enkele foto's gemaakt samen met zijn 328i cabrio.

zie foto.

3 zaken die hierbij opvielen.

1. Beide auto's staan op schroefset's Die van mij op KW var3 en die hem onbekend. Beide staan qua hoogte bijna het zelfde. achter het zelfde, voor staat die van hem 0,5 cm lager. desondanks een wereld van verschil in wegligging. De M3 lijkt wel een stuiterbak vergeleken met de 328. de 328 veert ondanks de verlaging best goed. De KW op de M3 staat ingesteld volgens opgave KW. M3 is stug net een stuiterbal.

Ik ga het nogmaals laten instellen (mischien veel soepler) Zoniet dan gaan de orginele veren en dempers er er onder.Mischien alleen voor iets verlagen.Op hoge snelheid is de wegligging super. Maar voor normaal rijden is het niet te doen

2 wat ook opviel was dat de M3 meer geluid maakt bij het rijden. En dan bedoel ik niet uitlaat geluid. Qua motor geluid en overige geluid. 328 is heel erg stil. Kan nog niet achterhalen waardoor het komt. Lager? Resonantie van delen?

3. 328i heeft een RVS demper die echt super klink tov uitlaat geluid M3. PM performance gebeld voor een afsrpaak. Helaas kunnen ze geen systeem leveren voor de m3 . Ze hebben geen demper met 2 in en 2 uit. Alternatief was van 2 naar 1 te gaan. Dit adviseerde ze zelf niet. Balen.


Ik heb een afspraak bij Koopmans racing in Winkel voor een algehele checkvan de auto. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Van de week zie ik mischien MParallel die een vergelijkbare M3 heeft. Ben benieuwd wat hij van de wegligging en geluid van mijn M3 vindt.

HN500001
Bijlagen
foto 13.JPG
foto 13.JPG (121.53 KiB) 3508 keer bekeken
foto 12.JPG
foto 12.JPG (148.17 KiB) 3508 keer bekeken
foto 11.JPG
foto 11.JPG (140.54 KiB) 3508 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Tim N » 25 sep 2014, 22:02

Eisenmann is jou antwoord op het geluid :bignews:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Joy » 25 sep 2014, 22:15





Dit is hoe de Eisenmann Sport op een M3 klinkt.

Een 328i is een stuk meer verfijnd afgesteld. Zo een motor draait silky smooth rond tov een M3. Ophangrubbers van motor/bak/ onderstel etc zijn veel stijver op een M3. Dit zorgt voor veel meer trillingen in de auto.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Spijkerhard » 25 sep 2014, 23:44

Volgens mij is wat je als verschillen noemt nu net de essentie van de M3 (super sportief) en de 328 (meer dan voldoende vermogen)
Alpina maakte destijds de combinatie, bijna het vermogen van de M3, bijna het comfort van de 328.

Tegenwoordig hebben ze bij BMW een knopje voor deze combinatie in de M versies. USP voor Alpina dus volgens mij in de verdrukking.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 25 sep 2014, 23:49

Qua geluid wordt het inderdaad een eisenmann
Wordt volgend jaar . M3 gaat straks overwinteren na inspectie van koopman

Schroefset ga ik het volgende doen. Morgen helemaal op zijn zachts. En daarna steeds harder tot ik het ook vind. Lees dat je de rebound moet instellen . Boven op de dempers

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 26 sep 2014, 00:21

als je hem op z'n zachts instelt met die stijve veren dan deinst ie nog een keer na waarschijnlijk :D
kan je zo proberen, denk dat op zijn zachts dus niet echt ideaal zal zijn qua dempings kracht.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 26 sep 2014, 00:31

En hoe verhoud de orginele veren en dempers zich tov van kw schroefset?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door GTRene » 26 sep 2014, 10:09

weet ik zo niet meer, te lang geleden, maar zal aardig 'soepeler/gemoedelijker?' zijn, als je KW te stug vind zijn de originele prettiger.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door MParallel » 26 sep 2014, 15:54

Joy schreef:Alleen Vodafone of KPN werkt ivm 900 Mhz netwerk compatibiliteit. De volledige simcard (creditcard formaat) moet in de behuizing onder de telefoon worden gestoken (voor zover je dit nog niet hebt gedaan) met de chip aan de rechterzijde van de kaart naar de zichtzijde gericht.

Over het algemeen is het een ramp om die oude techniek werkend te krijgen, Google staat er vol van.
Dit.

Gezien het bouwjaar van de auto verwacht ik het niet, maar bij de oudere type telefoons werkt de lezer onder de hoorn niet en moet deze in de zend/ontvangstmodule achterin.

Wat betreft die andere zaken...ik heb zowel een M3 als 328i en (natuurlijk) is de 328i een stuk stiller. Die auto's zijn technisch appels en peren. De M3 is een verkapte racemotor met vaste klepstoters, free flowing inlaat/uitaat etc.

Zal zondag ook wel even naar de telefoon kijken. Ik heb nu al aantal ingebouwd en ken het systeem wel.

Oh en dat beide auto's even hoog/laag staan, dat zegt natuurlijk nul komma nul over de veerkarakteristiek. Dat bepaalt je in/uitgaande demping en de "waarde" van de veer zelf, of deze progressief of lineair is en de veervoorspanning.

Daarnaast is de geometrie van de ophanging zelf ook nog anders.

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 30 sep 2014, 22:12

Iemand bekend met nm-parts Noordwijkerhout .

Van de week afspraak om te kijken naar eind demper
Eisenmann of een zelf gemaakt RvS . Wel me 2 inlaat speciaal voor m3 en dusdanig dat het altijd makkelijk is deze weer af te halen voor origineel

Hn500001
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19

Re: Bme E36 M3 en E60 540I

Bericht door Hn500001 » 04 okt 2014, 17:07

Zo vandaag is de auto bij koopman racing in winkel geweest voor een algemen chech

Wil me mee en tegen. Bij een auto van 16 jaar mag er wat zijn. De volgende punten kwamen naar voren

Wat echt moet gebeuren
-voorste keering diffrentieel lekt. Deze moet vervangen worden. Makkelijk te doen? Wat zou de kosten zijn.
-links achter onderste unibolt moet vervangen worden.

Verder een aantal aandachtspunten
- multi riem moet vervangen worden
Smg unit zweet ligt
-remblokken voor ( ga ik van de week zelf doen
- klein lekkage rechts achter bij cilinder kop. Advies niets aan doen
-voorste krukas kering lek ( advies zo laten voorlopig. Is minimaal
Oliepeildruk sensor defect. Wist ik oliedrukllamp knipper bij starten . Weet iemand het onderdeelnummer en waar het precies zit . Ergens in karterpan
Achterdraag arm rubbers achter. Op termijn niet gelijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten