Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Alexander

Re: Thys' Mazda MX-5 10th Anniversary

Bericht door Alexander » 09 sep 2014, 14:20

leuke tenny, wat zijn jouw ervaringen na een dikke maand? :D

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 09 sep 2014, 14:39

Alexander schreef:leuke tenny, wat zijn jouw ervaringen na een dikke maand? :D
Foto's zeggen meer dan woorden:

Afbeelding

:mrgreen:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 09 sep 2014, 14:59

Zonder gekheid: Ik vind 'm fantastisch. Heerlijk strak onderstel waar je echt serieus veel moeite voor moet doen wil je deze in onbalans brengen. Verder stuurt hij fantastisch direct en je weet precies waar de voorwielen staan. Versnellingsbakje heeft een lekker korte slag en perfecte verhoudingen.

Met het sperretje wat eronder zit kan je verschrikkelijk lol hebben, al had deze van mij nog wel wat 'krapper' gemogen. Maar dat hoort nou eenmaal bij een TorSen sper. Ik klaag niet verder. :df:

Vermogen is net genoeg voor de auto. Had nog wat meer mogen zijn om hem net wat speelser te maken. Qua snelheid is het nu al voldoende.

Waar ik me wel regelmatig aan stoor zijn de stoelen. Ze bieden gewoon niet de juiste zijdelingse steun. Ja net boven je heup, maar m'n bovenlichaam schuift nog steeds alle kanten op. Misschien komt dat door m'n lengte. (1.90)

En last but not least was ik wel een beetje verwend met die heerlijke (doch kleine) V6 van de MX-3. Ik mis nu het geluid en de souplesse van die motor...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 sep 2014, 23:00

Doe je net als Jenna en turbo erop flansen.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 09 sep 2014, 23:37

frank de jonge schreef:Doe je net als Jenna en turbo erop flansen.
Dan wordt het een supercharger. Maar dat zou iets zijn voor de lange termijn.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 sep 2014, 17:23

Ik heb afgelopen weekend ook even in de 10th Anniversary van Thys mogen sturen. Bedankt nog hiervoor Thys.

Ik was en ben zeer benieuwd naar hoe de verschillende veer/demper combinaties presteren. Mijn eigen set is standaard en een beetje moe. Misschien is het wel de set die samen met de auto in 1993 van de band is gerold. De Bilstein set onder de 10th is heel veel stugger. Maar nooit hard. Gewoon plezierig. Qua grip en bochtsnelheden maakt het niks uit. Door de 'lastwechsels' die ik met mijn relatief zachte onderstel makkelijk weet op te wekken is mijn auto wat speelser. Misschien niet op de manier die Mazda voor ogen had :-)

Thys kan trouwens ook een behoorlijke portie sturen. Tis een Fries he, dus eigenlijk logisch :tooth:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 10 sep 2014, 19:24

Geen probleem Hielke, we hebben even een gezellige middag kunnen spelen. :thumbup:

Leuke aan de auto's is dat je merk dat ze in de basis vrij gelijk zijn qua rijden. Zelfde balans, echter de veren/dempers onder de 10th hebben de koets toch iets beter onder controle. Zoals Hielke al zegt haalt dat de 'speelsheid' er wel wat uit, maar het geeft wel erg veel vertrouwen.
Hielke schreef: Thys kan trouwens ook een behoorlijke portie sturen. Tis een Fries he, dus eigenlijk logisch :tooth:
Fries + RWD = :df: :mrgreen: :thumbup:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 10 sep 2014, 23:48

:kotsen:

:goodnight:

:tooth:

Hielke

Bericht door Hielke » 11 sep 2014, 10:42

Ik begrijp dat de waarheid soms hard kan aankomen :lol:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 11 sep 2014, 11:14

:lol: :lol:

berry van beek

Bericht door berry van beek » 11 sep 2014, 22:06

mooie wagen!

maar volgens mij haalt hier iemand Friezen en Limburgers door elkaar :blink:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 12 sep 2014, 22:03

Toch bijzonder hoe verschillend mensen de Bilsteins onder de 10th AE ervaren, de omschrijving door Hielke verbaast me eigenlijk wel: " De Bilstein set onder de 10th is heel veel stugger. Maar nooit hard. Gewoon plezierig. Qua grip en bochtsnelheden maakt het niks uit"
Misschien is dit een al wat versleten Bilstein set geweest... en/of heeft de NA waarmee vergeleken is, een erg versleten demperset..

Mijn ervaring is nl. toch heel anders. Ik stapte van een NA met gele koni's in 1999 over in de nieuw gekochte blind aangeschafte 10th AE met hoge verwachtingen over het weg/stuurgedrag en... vond het een enorme teleurstelling.
Ik was tijdens vele gereden bergpasrallyes in het buitenland (zowat alles gereden wat leuk is) het fantastische gedrag van de NA met gele Koni's gewend en het gedrag van de 10th AE met de Bilsteins was zodanig dat ik ernstig twijfelde of het wel slim geweest was om de 10th aan te schaffen. En ik was niet de enig die er zo over dacht, andere ex NA-koni rijders/ kopers van een 10th vonden hetzelfde, tot in het extreme dat ze hun oude NA eigenlijk terug wilden.
De klacht: het Bilstein pakket was een voor de US markt ontwikkelde set die mazda toevallig op de plank had en als leuke optie op de 10th had geschroefd maar!!! de korte demping was veel te hard (je voelde elk lucifertje waar je overheen reed), maar daarentegen was de lange demping VEEL te slap, de auto deinde bij grote oneffenheden (bijv verkeersdrempels) diep door de pootjes, waardoor deze ook in bochten veel minder strak lag dan we van de NA met Koni's gewend waren, enorm teleurstellend en we verlangden terug naar de scherpte/beheersbaarheid van de NA.

Omdat ik toevallig contacten had bij Koni, heb ik mij daar toen gemeld met de vraag of zij iets konden betekenen. Ik kreeg te horen dat ze mijn auto graag als testauto wilden hebben omdat ze markt zagen voor een Koni set voor de NB en graag de NA set die in het assortiment was wilden pas maken en testen op de NB.
Tijdens testen kwamen ze tot vrij onverwachte conclusies: het bleek dat het verenpakket van de 10th Bilsteins slapper was dan dat van de standaard NB vering en ook bij samenvoeging daarvan met koni's niet een gewenst weggedrag verkregen kon worden. Toen is een set standaard NB veren met Koni's samengevoegd en dat was de oplossing: daarmee kon wel een gewenst weggedrag voor de 10th worden verkregen en waren de mensen bij Koni, alle ontevreden ex NA- 10th AE kopers en ikzelf erg blij en was de 10th AE gelukkig zoals wij hem wilden hebben: net zo lekker als de NA was.
De ontwikkel ingenieur bij koni fluisterde mij bij ophalen van de auto nog wel in dat ze in lange tijd niet zo'n matig presterend sportief bedoeld veer/demper pakket in handen hadden gehad, ze met de koni oplossing zoveel verbetering hadden kunnen bereiken......(misschien eigen merk promotend, maar toch..) alle ontevreden 10th AE bezitters waren erg blij dat het Koni pakket weer de oude bekende NA rij eigenschappen terugbracht in hun NB 10th AE
Resumerend: ik en met mij diverse andere mensen die hun NA op de limiet reden en daar erg blij mee waren vonden de 10th AE met het Bilstein pakket daardoor in eerste instantie een enorme afknapper.
Het Koni demperpakket maakte de auto gelukkig weer zo scherp en voorspelbaar als wij van de NA gewend waren en zo fijn vonden.

Zo, dat was een stuk typen..
Laatst gewijzigd door NSXRS op 12 sep 2014, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 12 sep 2014, 22:21

Ik herken je omschrijving volledig. Maar ik vind het niet hinderlijk. Ik heb echter ook nog nooit met een Koni set gereden...

GTRene

Bericht door GTRene » 12 sep 2014, 23:37

goed verhaal, wat maakt zoiets nog zo'n groot verschil uit, best apart met wat je van bilstein verwacht en dan de koni setup mist :D verschil is schijnbaar duidelijk in dat geval :D

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 00:09

GTRene schreef:goed verhaal, wat maakt zoiets nog zo'n groot verschil uit, best apart met wat je van bilstein verwacht en dan de koni setup mist :D verschil is schijnbaar duidelijk in dat geval :D
Toevallig heb ik net een licht gebruikte Bilstein B14 pss9 schroefset voor mijn deinende CLK (met Elegance dus comfort onderstel wat niet geheel mijn smaak is) aangeschaft, in de hoop de auto een stevig en sportief weggedrag te kunnen geven.
Volgens verkoper was de set 2 jaar gebruikt (aankoopbon aanwezig) en ik was dan ook verbaasd om bij bezichtigen voor aankoop te moeten constateren dat van 1 demper het stelmechaniek volledig vast zat en dat de 2 voordempers die met het door Bilstein in hun verkoop materiaal met veel lovende woorden omschreven 3-laags zinkcoating proces zijn behandeld, al best aan het corroderen waren. (de achterdempers zijn gewoon geel gespoten en zijn nog wel netjes).
Verkoper heeft de dempers allemaal opgestuurd en van de demper met het vastzittende stelmechaniek is het binnenwerk vervangen, de andere 3 zijn uit elkaar gehaald en nagezien. Daarna heb ik de set alsnog gekocht voor de vooraf afgesproken prijs die bijna gelijk is aan de reparatie en onderzoekrekening die verkoper mag betalen. Maar heb alleen gekocht omdat ik ze voor heel leuk prijsje kon krijgen.

Bilstein kwaliteit lijkt dus vwb duurzaamheid ook vrij teleurstellend te zijn.
Als ik dit vergelijk met een KW3 set die ik op een andere auto heb: die is na een paar jaar nog heel netjes en werkt gewoon goed. Als ik nieuw zou kopen, dan had ik het wel geweten: een KW set, zonder twijfel, maar ja, dat is me toch ffe te kostbaar.

Ik heb nu wel de geoxideerde met Bilstein registered..blabla triple .zinkcoat behandelde dempers schoon gemaakt en met een echte (Hardhat) industie zinkcoat gespoten voordat ik ze ga monteren, zal nu vermoedelijk wel netjes blijven.
Ben benieuwd hoe de set onder de MB zal presteren en heb goede hoop, maar zou na deze gebruikte set te hebben gezien en wat er al na 2 jaar aan mankeerde/ de oxidering na 2 jaar, nooit een Bilstein set aanschaffen als ik nieuw had kunnen kiezen/kopen.

Het is puur dat ik het MB Elegance comfort onderstel helemaal zat ben en iets anders/sportievers wil wat niet teveel mag kosten, nu maar duimen dat de werking wel goed bevalt.
Laatst gewijzigd door NSXRS op 13 sep 2014, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2014, 00:25

hm, daar kijk ik wel van op, KW is idd normaal gesproken gewoon goed, gaat ook lang mee zonder revisie's oid.

wel mooi dat het is opgelost voor je het wilde kopen zeg maar :)

zal mij benieuwen hoe het bevalt, ja nu zal het weer vrij goed zijn voorlopig, je zal denk ook zwaardere veren hebben nu?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 00:33

GTRene schreef:hm, daar kijk ik wel van op, KW is idd normaal gesproken gewoon goed, gaat ook lang mee zonder revisie's oid.

wel mooi dat het is opgelost voor je het wilde kopen zeg maar :)

zal mij benieuwen hoe het bevalt, ja nu zal het weer vrij goed zijn voorlopig, je zal denk ook zwaardere veren hebben nu?
Voor de duidelijkheid: ik omschrijf dus in bovenstaand bericht een Bilstein schroefset (voor een Mercedes) waaraan na 2 jaar al manco's en oxide aan zat en die ik na reparatie toch heb aangeschaft wegens lage prijs en omdat ik beslist wat aan de MB wil verbeteren. Als ik deze set vergelijk met een KW schroefset, is de KW qua degelijkheid dus veruit beter dan de Bilstein. Nu afwachten hoe deze Bilstein B14 set (schroefset, dus met bijbehorende veren) na montage onder de Mercedes zal presteren

Sorry trouwens voor de topic vervuiling, het gaat hier natuurlijk over Thys' 10th AE :roll:
Laatst gewijzigd door NSXRS op 13 sep 2014, 07:49, 2 keer totaal gewijzigd.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 13 sep 2014, 00:57

Stel je wilt een super onderstel voor de MX-5 voor op straat, wat moet je dan hebben qua veren/dempers?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 07:42

matthyssie schreef:Stel je wilt een super onderstel voor de MX-5 voor op straat, wat moet je dan hebben qua veren/dempers?
Heb je het over de NA?
Dan is naar mijn ervaring is een perfecte en niet idioot dure oplossing een set gele Konis met de originele veren: kan je in 2 of 3 verschillende hoogten instellen, afhankelijk van welke serie Koni's je krijgt, kan je max ca. 2,5 cm laten zakken, meer wil je ook niet want dan ga je met de chassis balken de straat raken bij verkeersdrempels ed. en is de demping te verstellen van comfortabel straat tot strak circuit.
Heb ook wel eens een MX Na gereden met Tokico (schrijf ik zo goed?) schroefset en die was ook goed.
De Max5 Gaz schroefset set is te hard voor op straat.
Heb op de MX geen ervaringen met andere merken omdat de Koni's me altijd perfect bevallen zijn

Wel op andere merken auto's de KW3 schroefset gereden en die was perfect, maar dan praat je over een andere prijsklasse.

Oh ja, ben nog vergeten: monteer voor-en achter onder (belangrijkste) en eventueel ook boven, chassis braces, dat maakt het chassis merkbaar strakker, zeker als de MX al wat ouder is en de chassis stijfheid wat aan het afnemen is..

matthyssie

Bericht door matthyssie » 13 sep 2014, 09:30

Ik doelde op de NB. Normale veren + koni's?

Ik zal eens kijken naar die braces.

Hielke

Bericht door Hielke » 13 sep 2014, 10:33

Idd NSXRS, wat zijn we aan het vergelijken geweest? Is die Bilstein set onder de 10th nog de originele af-fabriek? Stamt die standaard set van mij ook uit 1993, net als de auto?

In vergelijking met de auto van Thys wil mijn na graag aan de achterkant door de hoeven zakken. Ik zit geregeld op de bumpstops. Zweverig wordt de auto eigenlijk nooit. We hebben alleen op asfalt gereden, maar ik durf wel te stellen dat de set onder de 10th daar ook niet oncomfortabel zou worden. Ik heb de verhalen over de hardheid van de korte demping van de bilsteins ook gelezen maar vond hiervan in de rit niets terug. Wel vond ik mijn na op de limiet wat zekerder aanvoelen. Beide auto's stonden op nagenoeg nieuwe Dunlop Blue responses. Ik denk dat de verschillen op de limiet deels ook in de uitlijning gezocht moeten worden.

Ik zou graag die gele Koni's icm de standaard veren eens willen uitproberen. Om daar nu zelf ruim 600 euro tegenaan te gooien terwijl de oude dempers nog niet af zijn vind ik nog geen goed idee. Ik hoop binnenkort een ritje te bietsen in een auto met Koni setup.

Hoe erg zijn mijn oude dempers versleten? Ik heb deze zomer een video-opname gemaakt om de werking visueel te checken. De opname zegt mij persoonlijk te weinig. Ik zal 'm eens online zetten.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 sep 2014, 15:36

NSXRS schreef: en eventueel ook boven, chassis braces, dat maakt het chassis merkbaar strakker, zeker als de MX al wat ouder is en de chassis stijfheid wat aan het afnemen is..
Bij een NA en NB geeft een brace boven voor of achter geen toegevoegde waarde omdat de wielophanging geen McPherson is.

In vergelijking met de auto van Thys wil mijn na graag aan de achterkant door de hoeven zakken. Ik zit geregeld op de bumpstops
De NA heeft achter minder veerweg dan de NB (ca 25 mm) doordat er hogere tophats opzitten (en dus ook langere dempers)

Hielke

Bericht door Hielke » 13 sep 2014, 15:56

Die van mij heeft geen braces (aftermarket) voor zover ik weet.

Heb zonet even getest of het motortje nog net zo fris was als bij begin 2012 toen ik 'm kocht. Destijds kon ik 'm tot 185 op de GPS uitwringen waar ie nu 190 draait. Hoe zou dat nu kunnen :tooth:

Mmmmm, misschien toch maar eens die grap met die gele Koni's uithalen. Hoe lang heeft een garagebedrijf nodig zoiets eronder te zetten? Schat een uurtje of 4.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 sep 2014, 16:11

Hardheid van de korte demping in combinatie met de korte wielbasis maken de auto wel een beetje onrustig op de snelweg. Je ziet de auto op de snelweg ook wel een beetje stuiteren als je er naast/achter/voor rijdt. Maar ik vond het ook niet hinderlijk. Sper geeft de auto wel echt meerwaarde. :df:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 13 sep 2014, 16:31

MX5T schreef:
NSXRS schreef: en eventueel ook boven, chassis braces, dat maakt het chassis merkbaar strakker, zeker als de MX al wat ouder is en de chassis stijfheid wat aan het afnemen is..
Bij een NA en NB geeft een brace boven voor of achter geen toegevoegde waarde omdat de wielophanging geen McPherson is.
Dat ben ik niet met je eens. Onder braces hebben verreweg het meeste effect, met name op de scherpte van het weggedrag, maar boven braces doen ook wel degelijk iets, helpen met name de zgn "cowl shake" verminderen (het schudden/torderen van de carrosserie op hobbelig wegdek). De door Mazda zelf vanaf '94 (meen ik) achter de stoelen gemonteerde crossbrace alsook de op sommige special editions zoals ook de 10th AE boven de voorschokdempers gemonteerde topbrace doen wel degelijk wat ter verbetering van de carrosserie stijfheid.
MX5T schreef:
In vergelijking met de auto van Thys wil mijn na graag aan de achterkant door de hoeven zakken. Ik zit geregeld op de bumpstops
De NA heeft achter minder veerweg dan de NB (ca 25 mm) doordat er hogere tophats opzitten (en dus ook langere dempers)
Als een Na geregeld achter op de bumpstops slaat, dan is er toch echt iets versleten; ofwel zijn de veren verslapt/doorgezakt, dan wel de dempers versleten en daardoor de ingaande demping onvoldoende. normaal gesproken kan je met een NA alleen de stops raken als je plankgas door een gat of geul in het wegdek stuitert. Als dit regelmatig gebeurt, dan is het niet goed.

Plaats reactie