E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Reind » 10 mar 2014, 11:55

Al eens gedacht om er een M52b28 in te lepelen? Ofwel een de motor uit een E36 328i

Kost een fractie van een S50 en levert met een chip 210pk en niet te vergeten 290Nm koppel. Vervolgens een seizoentje lekker mee rijden en dan evt M50 inlaattraject monteren icm M3 uitlaat voor nog wat extra paarden.

Ik heb ook weleens met een getuned M50B25 (van Bas Roos) gereden op circuit. Dat wil zeggen dikke nokkenassen en vaste klepstoters. Dat ding ging ook als vergif en dat janken in toeren geeft veel extra beleving.
Is wel een dure optie overigens maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 10 mar 2014, 15:25

Allemaal een kwestie van wat je uiteindelijk wil beslissen - de lol van een andere motor lepelen in een E30 moet toch echt zijn dat je het leuk vindt om te doen, dat je een lichtere koets (in de meeste gevallen) krijgt dan een E36, of zoiets. Voel wel mee met Reind, een M52B28 motor is een heel mooie optie, zeker met het M50B25 inlaatspruitstuk - heb hem zelf nog zo liggen voor wanneer de M20 in de drifter niet meer wil ( of als het wat mag kosten, met zoiets als 6 throttle bodies (zoals dit http://www.e30tech.com/forum/showthread ... 57&page=12" onclick="window.open(this.href);return false;).

M20 2.7 is zeker leuk, maar je moet best wat doen om hetzelfde vermogen te halen als een M52 - dat kan natuurlijk ook weer een leuke uitdaging zijn.

Josef- laat ik wat duidelijker zijn (zoals ik het had beschreven is het niet zeer duidelijk): het uitgangspunt is

- onderblok (325i of eta)
- krukas van eta (24 kg) of diesel (bijna 25 kg)
- een 325i cilinderblok
- 325i zuigers (kat en niet-kat zijn verschillend)
- 320i/323i of eta drijfstangen


Met de krukas wordt de slag vergroot van 75 naar 81 mm - dat levert op dat je zuigers dan 3 mm te hoog uit het blok steken wanneer je de drijfstangen van een 325i zou willen gebruiken (die meten 135 mm van hart big end naar hart zuigerpen).

De drijfstangen van een eta of 320i meten 130 mm van hart biggend naar hart zuigerpen - die kun je gebruiken , maar dan blijven je zuigers ongeveer 2 mm te laag staan . Die 2 mm kun je niet terugwinnen door de kop te vlakken (niet goed voor de verbrandingskamer), maar kun je halen door het blok ongeveer 2 mm in te korten.

Dit is de theorie - de praktijk is dan dat er nog eens kat en katloze zuigers bestaan van de 325i en dus moet je meten, meten en meten - voor de kat zuigers, zou je ideaal totaal 2,4 mm moeten inkorten, voor een motor met katloze zuigers totaal 1,5 mm - nogmaals: eerst goed meten wat van toepassing is, tov de compressie die je wil hebben voor de motor. Hangt ook af van de dikte van de koppakking die je wil gebruiken.

Of je de onderkant van de zuigers moet bewerken, hangt ook af of je een kat of kat-loze 325i zuigers hebt - dat wordt echt meetwerk.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
mvg
Laatst gewijzigd door RonV op 10 mar 2014, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door EvdP » 10 mar 2014, 15:39

Ken je deze al:

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00080/f00080.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 10 mar 2014, 17:00

best een boel werk nog en waarschijnlijk dan ook best prijzig?

weegt bv zo'n ouder 3.5 blok ala csi oid veel meer dan zo'n 2.7?

in zo'n 3.5i blok zit toch ook iets van 210 of meer pk?
weet wel dat ze aardig wat kopppel hebben en zo'n e30 met zo'n motor lekker speels/wild wordt en dus een 'speciaal' gevoel kan geven.
lijkt me dat die blokken ook niet zo duur zijn?

vind dat ook best goed staan in een e30 carros, ook met de tijd, je bent dan een beetje een Alpina B6 (3.5) of Hartge H35 uit die tijden :df:

kijk, leuk :D

http://www.e30.de/335i/06.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

gewone

Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door EvdP » 10 mar 2014, 20:21

De M30 is een leuk (niet al te duur) blok maar is een M50/M52 niet veel lichter?

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonH » 10 mar 2014, 20:52

Ik heb hier even een lijstje gevonden, weet alleen niet of dit met versnellingsbak is?

M40B16 132kg
M20B27 175kg
M52B28 170kg
M50B25 198kg
M60B40 210kg
M30B35 212kg
M102 225kg
S38B36 232kg
M70B50 250kg

Als je alleen al naar die gewichten kijkt, dan lijkt zo'n m52b28 me erg gaaf in een E30 :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 10 mar 2014, 22:11

idd, dat scheelt wel zo op die lijst :hmmm:

uit zo'n 328i kan je daar niet zo'n 230pk oid uit halen?

wellicht kan je er voor de looks een oud type kleppendeksel ala oudje op draaien :D

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 13 mar 2014, 14:47

@ RonV: Bedankt voor de extra uitleg. En wow, die van E30tech is echt porno! Super gaaf hoe dat er uit ziet (en waarschijnlijk ook hoe het klinkt) zo'n M20 met ITB's en die gepolijste trumpets :shocking:
Bijlagen
M20 ITBs.jpeg
M20 ITBs.jpeg (92.04 KiB) 3245 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Bert ///M3 » 13 mar 2014, 14:52

S54B32..............

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 13 mar 2014, 14:57

Bedankt allemaal voor de leuke suggesties, ik denk dat ik momenteel het meeste neig naar de M20 2.7l eta ombouw. Ik heb de verschillende motoren natuurlijk nog niet in het echt mogen ervaren in een E30, maar dit is op het moment gewoon mijn 'gut feeling'.

De M30 is wat te groot en zwaar denk ik en de M50/M52 zijn mooie blokken maar ik vind dat ze te modern ogen in de E30, en aangezien het geen racer wordt maar het mijn hobby/liefhebbers auto is, wil ik ook dat het er mooi uit ziet onder de kap :D @Rene: Het is natuurlijk wel meer dan alleen het kleppen deksel wat modern oogt eh :wink:
EvdP schreef:Ken je deze al:

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00080/f00080.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Handig, die kende ik nog niet, thanks! :beer:
RonH schreef:Ik heb hier even een lijstje gevonden, weet alleen niet of dit met versnellingsbak is?

M40B16 132kg
M20B27 175kg
M52B28 170kg
M50B25 198kg
M60B40 210kg
M30B35 212kg
M102 225kg
S38B36 232kg
M70B50 250kg
Waar vindt iedereen die handige lijstjes altijd? Ik probeerde een tijdje geleden ook de gewichten te zoeken, handig om die er bij te houden :clap:

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 13 mar 2014, 14:59

Bert ///M3 schreef:S54B32..............
Ik denk dat dit een beetje buiten mijn budget valt :bag: Wel een mooie motor natuurlijk :headbang:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Tom V » 14 mar 2014, 23:59

Reind schreef:Al eens gedacht om er een M52b28 in te lepelen? Ofwel een de motor uit een E36 328i

Kost een fractie van een S50 en levert met een chip 210pk en niet te vergeten 290Nm koppel. Vervolgens een seizoentje lekker mee rijden en dan evt M50 inlaattraject monteren icm M3 uitlaat voor nog wat extra paarden.

Ik heb ook weleens met een getuned M50B25 (van Bas Roos) gereden op circuit. Dat wil zeggen dikke nokkenassen en vaste klepstoters. Dat ding ging ook als vergif en dat janken in toeren geeft veel extra beleving.
Is wel een dure optie overigens maar dat terzijde.
M52B28 was ook mijn idee na het lezen van de eerste post. Het is in een E36 al een heerlijk blok en met een paar honderd kilo minder zal dat koppel een prima ervaring geven op straat. Zo'n blok lepel je er bijna standaard vrij eenvoudig in en kost sowieso minder dan een heel nieuw M20 blok opbouwen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Jan-Willem » 17 mar 2014, 18:39

Josef schreef:Bedankt allemaal voor de leuke suggesties, ik denk dat ik momenteel het meeste neig naar de M20 2.7l eta ombouw. Ik heb de verschillende motoren natuurlijk nog niet in het echt mogen ervaren in een E30, maar dit is op het moment gewoon mijn 'gut feeling'.

De M30 is wat te groot en zwaar denk ik en de M50/M52 zijn mooie blokken maar ik vind dat ze te modern ogen in de E30, en aangezien het geen racer wordt maar het mijn hobby/liefhebbers auto is, wil ik ook dat het er mooi uit ziet onder de kap :D @Rene: Het is natuurlijk wel meer dan alleen het kleppen deksel wat modern oogt eh :wink:
EvdP schreef:Ken je deze al:

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00080/f00080.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Handig, die kende ik nog niet, thanks! :beer:
RonH schreef:Ik heb hier even een lijstje gevonden, weet alleen niet of dit met versnellingsbak is?

M40B16 132kg
M20B27 175kg
M52B28 170kg
M50B25 198kg
M60B40 210kg
M30B35 212kg
M102 225kg
S38B36 232kg
M70B50 250kg
Waar vindt iedereen die handige lijstjes altijd? Ik probeerde een tijdje geleden ook de gewichten te zoeken, handig om die er bij te houden :clap:
Als je voor een oldschool look wilt gaan met relatief veel vermogen zou ik voor een M30 kiezen.
Mijn auto werd er in totaal 60kg zwaarder door, met de M30, grote radiateur en een M30 versnellingsbak.
Motor zo ver naar achteren en dan stuurt die ook nog prima.

Op een rotonde is die wel iets sneller onder stuurt, maar dat vergeet je zodra je de rotonde af stuurt en vanaf lage toeren al direct grote stappen zet.

Een M20B27 ombouw heb ik ook naar gekeken, maar dat is erg prijzig als je het goed doet.
Wel heb je een agressief motor karakter met vermogen vooral bovenin wat wel erg gaaf is, de M30 kan je heel schakel lui rijden altijd heb je koppel.

Iemand die bijna 200pk aan de krukas had met een 2,7 ombouw had 240nm koppel die jongen was €3500 kwijt voor zijn ombouw.
Een M30 heeft origineel 305nm of 320nm koppel, hoe je het ook went of keert die M30 zal stukken harder gaan.

Dit is de vermogens band van een M20B25, met een M20B27 zal die meer vermogen hebben en meer koppel bij een hoger toerental.

Afbeelding

Dit is de vermogens band van een M30B35
Afbeelding

vanaf 2000rpm al net zoveel koppel als waar de M20 zijn maximale koppel heeft.

Die 745i is een "M30" M106 met turbo, dat is natuurlijk helemaal een mooie motor in een e30 :mrgreen:
Persoonlijk vind ik een M20B27 ombouw wel tegen vallen, een M50B25 in een e30 gaat al net zo hard.

Nog wat info over een M30 ombouw
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01645.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 17 mar 2014, 18:52

leuk is dat die info, motor optie 3 linkt het best en die is?? de Hartge way :angel:

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f0 ... sities.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Jan-Willem » 17 mar 2014, 19:22

Zou wel goed kunnen dat het hartge is, die claimen ook dat ze de gewichts verdeling hetzelfde konden houden als bij een normale 325i.
Bij een originele hartge zit het ruitensproeier reservoir ook achterin.

Bij Alpina ligt die erg ver naar voren waardoor er alleen een speciale Alpina radiateur past.

Bij motor steunen zoals bij 300mm.de kan je positie 2 en 3 kiezen, met beide kan je een e28 535i radiateur kwijt, die trouwens net past in een e30.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door FreudeamFahren » 17 mar 2014, 19:34

Jan-Willem schreef:(...) Bij Alpina ligt die erg ver naar voren waardoor er alleen een speciale Alpina radiateur past. (...)
Niet helemaal waar. Alpina heeft 2 soorten motorsteunen gebruikt. Bij het nieuwere type kom je qua motorpositie uit tussen 2 en 3.

Beste bang per buck bij een redelijk gewicht heeft IMHO een M52B28. Alu blok, alu kop, in sommige varianten met een beetje hulp van het Vanos: met een goed spruitstuk (inlaat én uitlaat) laat ze amper te wensen over in een e30. En mocht je toch nog wat wensen, kan er relatief makkelijk een Rotrexje op :-)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Jan-Willem » 17 mar 2014, 19:47

Dan zijn ze later toch verstandig geworden, zover mogelijk naar achteren zonder het schutbord aan te passen :mrgreen:
En het grootste voordeel een dikkere radiateur, want een M30 in een kleine ruimte word wel warm.

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 18 mar 2014, 13:15

Ondanks de vele verleidelijke argumenten voor de M50/52 wat betreft gewicht, vermogen en kosten wordt dat hem waarschijnlijk niet, het wordt geen racer, dus het gaat me niet alleen om functie maar ook om het mooie, hij moet dus old school blijven voor het oog :headbang:

Jan-Willem, ik had de M30 al een beetje uitgesloten vanwegen het gewicht en formaat, maar je brengt me met je posts toch weer een beetje aan het denken :hmmm: Ik dacht namelijk altijd dat het schutbord moest worden aangepast in een E30 omdat de M30 anders niet past, er is dus ook een mogelijkheid om alles pas te maken zonder het schutbord aan te pakken en zonder hele dure Alpina onderdelen? Hmmm ook een leuk idee :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 18 mar 2014, 13:37

zoiets zit nog steeds in mijn kop en ik vergeet vrij veel maar die rit in die e30 met die 3.5 motor vergeet ik niet, je hoefde maar iets op het gas en daar gingen de banden al bewijze van :mrgreen:
echt dikke fun, natuurlijk kon dat ook liggen aan die auto z'n onderstel en of banden en of schokdempers? maar voelde heel bruut destijds (long time ago) echt veel meer dan bv een m3 e30, natuurlijk rijd die laatste veel strakker, maar die e30 met die dikke motor gaf veel meer scary/adreline? whatever, dus voor minder meer 'fun' zeg maar.

een paar jaar later nog in een e30 Alpina 3.5 gezeten met meer vermogen (iets van 280pk getuned) en sowieso een goed onderstel e.d. die man was autobouwer in de race wereld dacht ik, anyways ook long time ago.
toen we weg reden en hij volle polle ging kreeg ik de tintelingen vanuit mijn voeten naar boven kruipende zeg maar, wat een geweld voor destijds :df:
die kar was natuurlijk heel wat meer dan die zelfbouw e30 uit mijn eerste verhaal maar ook veel duurder of course, die eerste was veel fun voor weinig :ongeveer als:

bovendien leuker voor bar talks om te vermelden dat je een 3.5L hebt, dan dat je een 2.7/2.8 hebt :tooth:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door EvdP » 18 mar 2014, 13:47

De M30 is een fantastische motor. Ik heb de "oude" variant meerdere malen gehad. Mocht je het serieus overwegen dan zou ik voor eentje uit de E32 / E34 gaan met de Motronic V1.3. Daar kun je nog wat mee kietelen en met behulp van Megasquirt of KDFi de LHM weghalen. Dat scheelt ook wat pk's. De techniek is beproeft en een M30 kost je de hoofdprijs niet.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Jan-Willem » 18 mar 2014, 21:19

Begrijp me niet verkeerd ik ben ook bijzonder gecharmeerd van een M52B28.
Maar zelfs in een inlaat/uitlaat mod trim, zit je nog niet aan het koppel van een M30.

Het geluid van een M30B35 met 600cc meer dan een M52B28 en een aluminium inlaatspruitstuk is ook prachtig.
Zelfs met een originele katloze 325i uitlaat en een e34 535i origineel luchtfilter klinkt zoon ding heerlijk rauw als je vol op het gas gaat.

Een M30 is ook echt een oer degelijke motor, het enigste wat je altijd moet controleren is de nokkenas.
De sproeileiding zit met 2 banjo bouten, die willen wel is los lopen met de nokkenas schade als gevolg.
Er zijn bij BMW andere banjo bouten te koop waar een borg middel op zit om de sproei leiding goed vast te zetten.

Het rijd zoveel bruter dan een 325i, je kan er heel rustig mee cruisen maar als je gas geeft dan gaat die ook.

e30 cabrio rijklaar gewicht 1375kg, 3 personen, 2e versnelling en een hooligan achter het stuur :df:

http://s153.photobucket.com/user/Puch-R ... 0.mp4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 20 mar 2014, 12:28

Mja,

Ik heb geen ervaring met de M30 motoren, maar die zullen vast goed passen bij de E30. De M5 versie is vast ook heel leuk (zie voorbeeld van ombouw http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=95704" onclick="window.open(this.href);return false;). Lijkt dat het schutbord aan te passen is met speciaal gereedschap ( :hammer: ).

Je hoeft echt geen racer te zijn om de 24-klep motoren in de E30 te waarderen - ziet er wel wat moderner uit, dat weer wel. De B28 heeft dan wat meer koppel, en da's leuk.

Wat bijna alle motoren wel doen (M30, M50, S50, behalve de M50B28), is wat meer gewicht in de kop zetten. Voor dagelijks straatgebruik is dat niet zo een probleem (racen op de rotonde), voor racerij wordt het dat wel: onze auto was met de M50 aanvankelijk ietsje beter in balans, dan met de S50, waarbij we wat meer maatregelen moesten nemen om een neutrale balans te krijgen. De originele M20 is daarbij beter.

Toch maar een vraag aan Josef - heb je de mogelijkheid om de hele ombouw zelf te doen, of moet je die uitbesteden? Een M20 uit de auto halen, bewerken en weer in de auto hangen, is goed te doen. Ombouw naar een andere motor brengt iets meer mee - echt niet onmogelijk hoor, maar wel wat meer werk (spruitstukken, hoogte subframe, rembekrachtiging, inlaat, vbak, aandrijfas, bedrading, aanpassingen aan remmen, stabi etc.)
Als je dat allemaal uit moet besteden, en per uur moet betalen, dan kan dat wel oplopen. Als jet het zelf kan, een brug hebt waar je de auto op kan laten staan, dan wordt het wel makkelijker.

Anyway - leuk probleem om op te lossen - wij hebben er ook voor gestaan een tijd geleden....

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 20 mar 2014, 14:56

Over dat het geen racer wordt, misschien dat ik het op een wat onduidelijke manier zei. Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat de prestaties en het gewicht van de motor niet mijn enigste/hoogste prioriteit zijn, prestaties zijn uiteraard wel belangrijk, anders zou ik ook geen swap/ombouw overwegen. Maar wat ik dus bedoelde met het wordt geen racer was dus eigenlijk, dat wanneer het wel een racer zou worden dat ik dan puur zou kijken naar welke motor de meeste snelheid oplevert tegen een zo laag mogelijk gewicht en prijs. Maar omdat het dus geen racer wordt vind ik het ook belangrijk als de motor naar mijn smaak qua uiterlijk/uitstraling wel past bij de E30, dus in die zin vind ik een M50/52 minder interessant terwijl het op papier misschien wel logisch is om die er in te bouwen als je alleen op kosten, gewicht en prestaties zou letten.

Dus als ik de M50/52, M30 en de omgebouwde M20 naast elkaar leg heeft de M20B27 ombouw denk ik op dit moment mijn voorkeur. Dit is vanwege pasvorm en originaliteit (tuurlijk is het niet 100% origineel, hij is omgebouwd maar hij oogt origineel). De M30 zit dan op een 2e plaats, mede dankzij de reacties in dit topic die me toch wel aan het denken hebben gezet :tooth: Ik denk dat de S50 nu zowieso wel af valt, mede door de kosten en noodzakelijke aanpassingen, plus dat ik met mijn bescheiden straat gebruik en af en toe een keer een rondje op het circuit dat vermogen toch niet nodig heb (denk ik :roll: ). En ik wil mijn M3 natuurlijk niet overtreffen :bag: De S38 uit de M5 wordt het zeker niet, ik ben een beetje bang vanwege wat ik allemaal heb gelezen over hoge onderhoudskosten, dan zou ik liever een S50 hebben.

Sorry Rene maar een V8 wordt het zeker niet :rolling:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 20 mar 2014, 19:36

Lijkt me een prima conclusie, Josef.

Heb je een idee over wat je met de motor wil doen (wat voor vermogen en koppel wil je nastreven)?
Natuurlijk is alles €€€€-gerelateerd, maar ik denk dat je rond de 200pk er met niet heel veel investering wel uit kan halen - en ja, ik weet het, "niet heel veel investering" is ook weer zo een relatief begrip....

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonH » 20 mar 2014, 20:43

Wanneer worden ITB's eigenlijk echt interessant op een M20 blok?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten