BMW E36 325i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 23 aug 2014, 18:34

328Ti schreef:Strakke E36er Rick!

Veel plezier ermee! Mocht je onderdelen nodig hebben. Ik heb genoeg liggen.
Thanks!! Nice, good to know! momenteel heb ik niets nodig maar wellicht in de toekomst.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 23 aug 2014, 18:35

GTRene schreef:dat wordt uitkijken bij drempels of ondergrondse parkeer garage's denk :D
Ja schuin en langzaam over hoge drempels :dood: Morgen maar eens kijken of ze er na een dagje Nurburgring nog op zitten :tooth:

Michel325i
Berichten: 122
Lid geworden op: 23 mar 2013, 09:40
Locatie: Breda

Re: BMW E36 325i

Bericht door Michel325i » 25 aug 2014, 12:44

Dik hoor! :df: . Is die Rieger lip makkelijk te installeren? Ik heb hem thuis ook klaar liggen maar er nog niet opzitten.

Komt er nog een volle of "deel" kooi in, of geen kooi?

Grt

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 25 aug 2014, 13:04

Afbeelding

Fotootje van gister :df:

Rondjes gingen wel lekker, toch vind in de remmen bijzonder snel last hebben van fading.. Ondanks de Ate schijven en blokken.

Iemand suggesties om fading iets meer tegen te gaan? Dot 5.1 vloeistof misschien?

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 25 aug 2014, 13:06

Michel325i schreef:Dik hoor! :df: . Is die Rieger lip makkelijk te installeren? Ik heb hem thuis ook klaar liggen maar er nog niet opzitten.

Komt er nog een volle of "deel" kooi in, of geen kooi?

Grt
Rieger lip is geen kunst aan. Zelf heb ik wel de bumper gedemonteerd en vervolgens de lip er op geschroefd. Als je geen brug tot je beschikking hebt is dat wel handiger.

Een hele kooi gaat er nooit komen. Misschien ooit een halve.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 13:11

je kan ook gewoon een hoge dot4 nemen, bv van Motul RBF 600 of zelfs RBF 660 die hebben een zeer hoog kookpunt.

verder ATE blokjes? zijn dat egwone straat dingen? das nie genoeg.

je kan bv naar DS3000 gaan of RC6 maar die kunnen rammelen, wel erg goed en zo heeft Hawk (weet zo niet meer welke) ook goed spul in het programma.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 13:22

owja, je hebt een e36 325i...dacht M3.

wilde nog zeggen anders heb ik ook nog goede remblokjes voor je als je standaard M3 remmen had,
namelijk de top van EBC de NDX bleu die je zelfs op straat kan gebruiken, zie, maja is dus niet voor de standaard 325i remmen>

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... en#p989247" onclick="window.open(this.href);return false;


Wel heb ik voor jou auto het volgende, mooie upgrade set dan ga je van 286 mm schijven naar 325 mm schijven, kompleet pakket incl remblokken, die remblokjes zijn goede straat en niet echt circuit, maar kan wel wat hebben, afijn die kun je zelf makkelijk omwisselen als ze voor jou niet genoeg zijn :D

kijk, kant klare set incl remklauwen en wat langere leidingen enz enz>

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... n#p1012412" onclick="window.open(this.href);return false;

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 25 aug 2014, 15:14

[quote="GTRene"]je kan ook gewoon een hoge dot4 nemen, bv van Motul RBF 600 of zelfs RBF 660 die hebben een zeer hoog kookpunt.

verder ATE blokjes? zijn dat egwone straat dingen? das nie genoeg.


Motul RBF 660 pas gewoon in mijn dot 4 systeem dus?

Remblokjes zijn ook van ate..

Misschien dat ik ooit mijn remmen upgrade naar die van een e36 m3.

GTRene, bedankt voor je aanbod maar heb het geld er helaas niet voor(over).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 15:43

dan kun je alleen sportblokjes nemen, maar de goede zijn ook zo rond de 150,-euro (of meer) per set voor...
kost dus allemaal wel knaken helaas....er zijn ook tussen producten, dus meer half straat half sport die zijn iets goedkoper, maar dan houd het zeker niet over op 286mm schijven en trackdays...

als je over gaat naar e36 m3 of Z3M standaard 315mm remspul gaat, dan moet je ook de fusee's/spindle's meenemen...
ook al met al vrij prijzig :hmmm:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW E36 325i

Bericht door Spijkerhard » 25 aug 2014, 21:00

Als je op de ring last hebt van fading, moet je misschien korter en krachtiger remmen.
Als je 'voorzichtiger' gaat remmen warmen ze langer op, worden ze heter en dat gaat de hitte naar de remvloeistof.

Naast hittebestendigere remvloestof helpen staalomvlochten remleidingen ook, o.a. voor een beter afvoer van de warmte.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 25 aug 2014, 22:30

Spijkerhard schreef:Als je op de ring last hebt van fading, moet je misschien korter en krachtiger remmen.
Als je 'voorzichtiger' gaat remmen warmen ze langer op, worden ze heter en dat gaat de hitte naar de remvloeistof.

Naast hittebestendigere remvloestof helpen staalomvlochten remleidingen ook, o.a. voor een beter afvoer van de warmte.
Thanks voor de tips!!

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 25 aug 2014, 22:31

Na twee dagen trouwe dienst van mijn Rieger lip, ligt hij nu al in 3 stukken :') lol

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i

Bericht door GTRene » 25 aug 2014, 22:41

auw...was ook wel vragen om, je kan beter een soort zwaard/splitter doen, die hoeft niet zo laag te zijn :D
of je moet echt over heel vlakke trajecten rijden.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: BMW E36 325i

Bericht door Miesjel » 25 aug 2014, 22:44

Ik gebruik ATE superblue (is een dot 4) en ik heb geen fading met standaard remmen rondom.
Wel gereviseerde klauwen, nieuwe remleidingen, brakeducts en verse schijven en blokken.

Als het met gereviseerd spul en goede remolie nog niet goed is zou je evt een e46 330i remset op de vooras kunnen overwegen (dus schijf & klauw), dat hebben best veel e36's op de ring en werkt uitstekend en zolang je niet tot het randje gaat is dat ruim voldoende.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 09 sep 2014, 11:07

Update:

Ate superblue remvloeistof in mijn systeem gegoten. Binnenkort maar eens op de ring kijken wat het doet.

Tevens een aantal nieuwe plannetjes:

- Veerpootbrug achter.
- Xbrace.

Heeft iemand ervaring met zon veerpootbrug achter? Is het verschil merkbaar op het circuit?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 325i

Bericht door Reind » 09 sep 2014, 11:17

Gewoon Hawk HT10 remblokken erop. Dan heb je geen last meer van fading.

Met sportieve straatblokken knallen op de ring gaat niet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 11:25

HT10 is nog overkill op de ring joh, HPplus doet het prima, die HT10 komen niet goed op temperatuur door lange stukken.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 09 sep 2014, 11:28

Reind schreef:Gewoon Hawk HT10 remblokken erop. Dan heb je geen last meer van fading.

Met sportieve straatblokken knallen op de ring gaat niet.
Had waarschijnlijk last van kokende vloeistof door middel van vocht in het systeem oid..

Ken iemand met een 328i met de zelfde set up qua remmerij, en die had nergens last van op de ring.

Dus ben benieuwd. Als het probleem nu nog niet opgelost is, kijken we wel weer verder.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 11:40

ATE blue moet je eigenlijk ook elk jaar vervangen, trekt sneller vocht aan dan een standaard dot4.

Ik vond ht10 super remmen op zandvoort/assen etc maar voor rondjes nordschleife vind ik ze te duur, teveel zure remstoffen afgeven, te grof voor de remschijven (set schijven op set blokken).

Heb ruim 100 ronden prima gereden met HPplus op de Nordschleife met BtG tijden van rond de 8m45 met een geupgrade straatauto.

rick-07
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2013, 15:07

Re: BMW E36 325i

Bericht door rick-07 » 09 sep 2014, 11:49

Knot schreef:ATE blue moet je eigenlijk ook elk jaar vervangen, trekt sneller vocht aan dan een standaard dot4.

Ik vond ht10 super remmen op zandvoort/assen etc maar voor rondjes nordschleife vind ik ze te duur, teveel zure remstoffen afgeven, te grof voor de remschijven (set schijven op set blokken).

Heb ruim 100 ronden prima gereden met HPplus op de Nordschleife met BtG tijden van rond de 8m45 met een geupgrade straatauto.

Ik denk dat zo is het overwegen waard is, indien er dadelijk niet veel veranderd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 12:02

Zelf weten, maar ligt eraan wat je gewend bent.

Met Textar heb je na een tiental rondjes dit:

Afbeelding

En met Hawk HT10 heb je na een tiental rondjes dit:

Afbeelding

Je moet echt na elke trackday direct je wielen schoonmaken, op de spaken is van HT10, ingefikt gaat er niet meer af, rest is HPplus remstof die is nog weg te poetsen.

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 325i

Bericht door Arjan B » 09 sep 2014, 12:34

De Hawk bue (9012) remblokken zijn goedkoper dan HT10, maar vreten ook in op velgen en geven niet echt een grote stap voorruit.
Dus beter de standaard blokkken houden, of gelijk circuit geschikte blokken eronder.

Dat slijpend remmen genereert inderdaad veel warmte.
Als je het circuit niet zo goed kent dan rem je ongemerkt ook meer dan nodig is, wat ook weer hitte genereert.

Verse remvloeistof versus oude remvloeistof kan ook al veel schelen en is misschien al afdoende en heb je geen andere remblokken schijven, modificaties, etc nodig.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40265
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i

Bericht door Knot » 09 sep 2014, 12:39

Zie mijn Textar blokken van de bovenste foto... ik zou toch een lichte upgrade aanraden.... al is het maar Hawk HPS... maar standaard is niet zo'n succes gezien die maar 300 graden ofzo kunnen hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: BMW E36 325i

Bericht door Arjan B » 09 sep 2014, 13:04

Je moet wel goed kijken, maar er zit nog wel wat voering :shock: op die textar remblokken, dus zou die nog niet zo snel vervangen :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 325i

Bericht door GTRene » 09 sep 2014, 13:08

ik zou ook zeker HP+ aanraden of EBC yellow/blue of DS3000

met alleen verse remvloeistof gaat alleen het kookpunt wat hoger mee, als je fading hebt ligt dat aan je remblokjes/schijven, als je remmen weigeren dus op bodem trappen oid dan heb je lucht of kookpunt remolie.

wat had je dan, fading toch?

volgende keer met verse remolie gewoon een goede Dot4 er in als bv Motul RBF600, je kan ook nog hoger de RBF660 maar dat is niet echt nodig denk.

ga er ook vanuit, hoe kleiner de schijven hoe heter het wordt...en met standaard blokjes die gaan glazen bv maakt de hitte nog hoger neem ik aan als je nog harder moet trappen om af te remmen als ze verglaast zijn.

goedkoopste is is goede remolie en goede remblokjes...
duurder is grotere remset, immers die kan het dan gemakkelijker aan en dus onder dezelfde omstandigheden minder belasting is minder hitte en koelt sneller weer af enz.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans44, Will F. en 4 gasten