Werken in Nederland - Wat moet je weten?
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Re: Werken in Nederland - Wat moet je weten?
We hebben hier in Nederland in elk geval geen automatisch geindexeerde salarisverhogingen, en je wordt geacht je marktwaarde te kennen tijdens de onderhandelingen.
Waar je mee start kun je dus een tijdje aan vastzitten. Zeker nu regelmatig de nullijn gehanteerd word hier.
Waar je mee start kun je dus een tijdje aan vastzitten. Zeker nu regelmatig de nullijn gehanteerd word hier.
- Riceaux
Niet iedereen heeft de mazzel dat ie een zaak van z'n pa kan overnemen.ErikS schreef:Havo gedaan.Xave30 schreef:Waar ben je gestopt als ik vragen mag?
en dan eigenlijk zonder te leren, boeken hebben me nog nooit geinterresseerd....
Ik heb moeite met talen, dat komt dan ook omdat lezen me niet boeit....
Laat mij maar lekker verkopen. Maakt me niks uit wat.

Ik ben nu nog bezig met een hbo opleiding. Maar is puur als backup voor het geval het zwaar misgaat met m'n bedrijf.
- Erik dB
Startsalaris schat ik in op zo'n EUR 35k per jaar bruto. Delen door 12.96 (incl 8% vakantiegeld) en je hebt je bruto maandsalaris.
http://www.berekenhet.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor een geode bruto-netto calculator.
Qua woonruimte; dit hangt erg af van wat je wil. Voorkeur voor locatie of m2? Reken op iets van 750 euro voor een 40m2 op een redelijke locatie. Aan de grachten betaal je een stuk meer, de buitenwijken een stuk goedkoper.
http://www.berekenhet.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor een geode bruto-netto calculator.
Qua woonruimte; dit hangt erg af van wat je wil. Voorkeur voor locatie of m2? Reken op iets van 750 euro voor een 40m2 op een redelijke locatie. Aan de grachten betaal je een stuk meer, de buitenwijken een stuk goedkoper.
-
Heeft weinig met mazzel te maken.....Riceaux schreef:Niet iedereen heeft de mazzel dat ie een zaak van z'n pa kan overnemen.ErikS schreef:Havo gedaan.Xave30 schreef:Waar ben je gestopt als ik vragen mag?
en dan eigenlijk zonder te leren, boeken hebben me nog nooit geinterresseerd....
Ik heb moeite met talen, dat komt dan ook omdat lezen me niet boeit....
Laat mij maar lekker verkopen. Maakt me niks uit wat.![]()
Ik ben nu nog bezig met een hbo opleiding. Maar is puur als backup voor het geval het zwaar misgaat met m'n bedrijf.
opstapje? Ja. Maar je moet net zo hard werken.
zo niet harder.... prestatiedrang.
-
ErikS, ik ben 22 of 23 als ik mijn master heb ( ligt eraan of ik eerst stage ga lopen).
Als ik dan als 23 jarige 3000€ per maand ontvang (ja bruto), en dan zo doorgroei dat ik rond de 80-90k per jaar zit rond mijn 30e hoor je mij echt niet klagen..
Natuurlijk kan dat ook zonder universitaire scholing, maar dat zijn naar mijn mening toch meer suces verhalen..
Als ik dan als 23 jarige 3000€ per maand ontvang (ja bruto), en dan zo doorgroei dat ik rond de 80-90k per jaar zit rond mijn 30e hoor je mij echt niet klagen..
Natuurlijk kan dat ook zonder universitaire scholing, maar dat zijn naar mijn mening toch meer suces verhalen..
- dvh
Er zijn maar weinig mensen van 30 die 80-90k per jaar verdienen. Met of zonder master... 
Ook dat zijn succesverhalen.

Ook dat zijn succesverhalen.
- Niels
- Auto: Prius+
Idd, de echte high potentials bij ons zitten op dat loon i.c.m. die leeftijd.... Dan heb ik het over een goed betalende sector en dan kun je ze ook nog op een hand tellen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hoe oud ben jij, Niels?

- Bert ///M3
In die sector kan je daar op je 30e al fors boven zitten. Maar dan moet je het wellicht internationaal zoeken.
- Niels
- Auto: Prius+
Wellicht Bert, maar dan heb ik het wel over een kantoor functie. Laten we zeggen een JG3, natuurlijk zijn die er ook offshore en dan kun je het keer 1,5 doen.

Te oudArthur schreef:Hoe oud ben jij, Niels?

-
Onlinetomgtr
Natuurlijk kan je ook een prima salaris verdienen zonder universitaire studie. Hangt af van de sector die je kiest, hoe hard je werkt en hoeveel mazzel je hebt. Heb 7 jaar in buitenland gezeten en dat helpt ook. Ik heb maar een MBO opleiding maar zit in de energie sector. Dat was een bewuste keuze. Voor de rest een hoop mazzel gehad
Neemt niet weg dat ik hoop dat mijn kinderen een universitaire opleiding afmaken. Dat geeft toch wel een hele fijne start. Hoop dat zij geen 60 uur per week hoeven werken om iets te berijken en iets meer aan hun leven naast werk hebben!
En voor de topic starter, als je een beetje fatsoenlijk inkomen hebt in Nederland, vergelijkbaar met salaris in B, altijd doen. Alle buitenland ervaring is geweldig. Op persoonlijk en profesioneel vlak. Ook al zijn de verschillen tussen NL en B mischien niet zo groot, het zal altijd leerzaam zijn. Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak kan het alleen maar extra bagage zijn waar je later ongetwijfeld nog veel aan gaat hebben.
Neemt niet weg dat ik hoop dat mijn kinderen een universitaire opleiding afmaken. Dat geeft toch wel een hele fijne start. Hoop dat zij geen 60 uur per week hoeven werken om iets te berijken en iets meer aan hun leven naast werk hebben!
En voor de topic starter, als je een beetje fatsoenlijk inkomen hebt in Nederland, vergelijkbaar met salaris in B, altijd doen. Alle buitenland ervaring is geweldig. Op persoonlijk en profesioneel vlak. Ook al zijn de verschillen tussen NL en B mischien niet zo groot, het zal altijd leerzaam zijn. Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak kan het alleen maar extra bagage zijn waar je later ongetwijfeld nog veel aan gaat hebben.
- Arthur
Daar heb je niet eens een master voor nodig als je internationaal gaat. Collega (en achterbuurman) zit nu in Irak. Tja, dat moet je wel willen maar het is wel "cashen".
Bert ///M3 schreef:In die sector kan je daar op je 30e al fors boven zitten. Maar dan moet je het wellicht internationaal zoeken.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Hoe zit het met mijn bachelor maatschappijleer mannen? Kan ik daar ook 90K mee gaan verdienen? 

- Arthur
Makkelijk.
Hoeveel jaar wil je erover doen
Hoeveel jaar wil je erover doen

- dvh
Lol
Gewoon brillen gaan verkopen Bram.
Leer je tevens wat over de maatachappij.

Gewoon brillen gaan verkopen Bram.
Leer je tevens wat over de maatachappij.

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Ik heb ergens gewoon meer vertrouwen in die hele tentenhandel dan m'n onderwijsbaan

-
Onlinetomgtr
Klopt, m'n broertje is net vertrokken voor een baan in Dubai, maar is voor een project in Irak dus daar moet hij ook regelmatig heen. Giga salaris, maar je moet er maar tegen kunnen. En je familie ook.Arthur schreef:Daar heb je niet eens een master voor nodig als je internationaal gaat. Collega (en achterbuurman) zit nu in Irak. Tja, dat moet je wel willen maar het is wel "cashen".Bert ///M3 schreef:In die sector kan je daar op je 30e al fors boven zitten. Maar dan moet je het wellicht internationaal zoeken.
- Niels v D
Op de zuidas moet je in Jussi's sector met 30 toch wel 90k kunnen binnenharken? Alleen even zorgen dat je daar binnenkomt
Je moet van die verhalen natuurlijk wel de levenskosten in beschouwing nemen; 90k verdienen in Noorwegen hou je weer een stuk minder over (na aftrek belastingen, wonen en levensonderhoud) dan in Nederland, bijvoorbeeld.
Mijn keuze zou zijn om te zoeken naar een plek waar je graag wil wonen én goed geld kan verdienen..

Je moet van die verhalen natuurlijk wel de levenskosten in beschouwing nemen; 90k verdienen in Noorwegen hou je weer een stuk minder over (na aftrek belastingen, wonen en levensonderhoud) dan in Nederland, bijvoorbeeld.
Mijn keuze zou zijn om te zoeken naar een plek waar je graag wil wonen én goed geld kan verdienen..
-
Niels v D schreef:

-
LOL ErikS
je verrast mij eerlijk gezegd ook nog dacht even ow daar heb je weer zo eentje met de insteek van ik heb gestudeerd dus ik recht op minimaal 3000 euro per maand.......
Todat ik las dat je na de Havo gestopt was toen werd ik echt verrast, meeste die dat roepen studeren ook nog en kunnen blijkbaar goed uit een boekje leren. Vergeten echter dat werken iets anders is dan leren maar eisen wel minimaal 3k.......
Groeten,
Eric
je verrast mij eerlijk gezegd ook nog dacht even ow daar heb je weer zo eentje met de insteek van ik heb gestudeerd dus ik recht op minimaal 3000 euro per maand.......
Todat ik las dat je na de Havo gestopt was toen werd ik echt verrast, meeste die dat roepen studeren ook nog en kunnen blijkbaar goed uit een boekje leren. Vergeten echter dat werken iets anders is dan leren maar eisen wel minimaal 3k.......

Groeten,
Eric
- Bert ///M3
Valt heel erg mee juist.Niels v D schreef:Op de zuidas moet je in Jussi's sector met 30 toch wel 90k kunnen binnenharken? Alleen even zorgen dat je daar binnenkomt![]()
Qua belasting betaal je daar minder als in Nederland. Plus ook alles is er gewoon geregeld. Geen gedoe met ziektekostenverzekeringen enz, dat is allemaal all in.
Levensonderhoud kan inderdaad duurder zijn. Ga je in bijvoorbeeld Stavanger zitten dan zit je qua huizen etc echt heel duur en zaken als auto's enz zijn er ook nog een keer zo duur als in Nederland. In de olie/offshore vooral populair, je profiteert dan namelijk van de hoge salarissen en je hoeft er niet zo veel voor te werken. (Offshore Noorwegen op vaste rotatie werk je 16 weken per jaar......) terwijl je in een ander land wonen kan.
Dubai en Irak of andere landen daar moet je inderdaad tegen kunnen. Maar voordeel is daar weer dat je helemaal geen belasting hoeft te betalen

-
Hey heren,
Even niets gepost in dit topic omdat ik op vakantie was en het 3e gesprek wilde afwachten. Gisteren ben ik dan in Amsterdam op gesprek geweest. Uitermate goed bevallen, keurige ontvangst in een mooi gebouw op de Herengracht. Concrete jobinhoud voorgesteld gekregen en hoe de carrière verder zou opgebouwd worden. Erg goed gesprek gehad met de CEO en de VP van het bedrijf.
Nu kreeg ik vandaag antwoord van hen dat ik mag beginnen per 1 april met volgende voorwaarden:
- jaarcontract op basis van 40 uur, functie medewerker sales/orderdesk
- €25.000,- op jaarbasis, inclusief vakantiegeld
- 25 vakantiedagen
- mogelijkheid om een bonus te verdienen
- na minimaal een half jaar te beginnen met de CFA opleiding, deze zal (mits succesvol wordt afgerond) bekostigd worden door het bedrijf.
Lijkt me toch wel erg zuinig wat betreft startsalaris en extralegale voordelen.
Ik ben momenteel nog voor een andere functie in BE in de running en daar neem je een 2,5-2,7 bruto/maand, groeps- en hospitalisatieverzekering, BMW 1-reeks, laptop en Blackberry mee naar huis. En dan hoef ik nog niet naar het dure Amsterdam te verhuizen.
Ik weet dat geld en extralegale voordelen niet alles is, vandaar ook mijn twijfel. Het is alleen wel een grote opoffering om de komende jaren als een kluizenaar (CFA-opleiding) te leven waarvan als je niet slaagt, je ze ook nog eens zelf kan betalen. En dat met amper genoeg salaris om de maand mee rond te komen.
Even niets gepost in dit topic omdat ik op vakantie was en het 3e gesprek wilde afwachten. Gisteren ben ik dan in Amsterdam op gesprek geweest. Uitermate goed bevallen, keurige ontvangst in een mooi gebouw op de Herengracht. Concrete jobinhoud voorgesteld gekregen en hoe de carrière verder zou opgebouwd worden. Erg goed gesprek gehad met de CEO en de VP van het bedrijf.
Nu kreeg ik vandaag antwoord van hen dat ik mag beginnen per 1 april met volgende voorwaarden:
- jaarcontract op basis van 40 uur, functie medewerker sales/orderdesk
- €25.000,- op jaarbasis, inclusief vakantiegeld
- 25 vakantiedagen
- mogelijkheid om een bonus te verdienen
- na minimaal een half jaar te beginnen met de CFA opleiding, deze zal (mits succesvol wordt afgerond) bekostigd worden door het bedrijf.
Lijkt me toch wel erg zuinig wat betreft startsalaris en extralegale voordelen.

Ik weet dat geld en extralegale voordelen niet alles is, vandaar ook mijn twijfel. Het is alleen wel een grote opoffering om de komende jaren als een kluizenaar (CFA-opleiding) te leven waarvan als je niet slaagt, je ze ook nog eens zelf kan betalen. En dat met amper genoeg salaris om de maand mee rond te komen.
- Petrolhead Tom
25k per jaar is wel mager inderdaad. Lastig zulke afwegingen zit er een enorme stijging in na het afronden van die opleiding?
-
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Die vraag zal ik hen nog stellen. Ik weet wel dat CFA I,II en III wel gewild goed is op de markt. Het laat alleszins zien dat je uit het juiste hout gesneden bent. Maar goed, je bent er dan ook 3 jaar enorm hard aan bezig (350 uur per jaar na je werkuren) en er is een slaagpercentage van 38%.Petrolhead Tom schreef:25k per jaar is wel mager inderdaad. Lastig zulke afwegingen zit er een enorme stijging in na het afronden van die opleiding?
- Luco
FDD schreef:LOL ErikS
Todat ik las dat je na de Havo gestopt was toen werd ik echt verrast, meeste die dat roepen studeren ook nog en kunnen blijkbaar goed uit een boekje leren. Vergeten echter dat werken iets anders is dan leren maar eisen wel minimaal 3k.......![]()
![]()
![]()
![]()
Groeten,
Eric
3k bruto is toch niet zoveel, in mijn sector ligt het tussen 3,5 en 4 k bruto als je volwaardig bent in de corporatie sector, dat vind ik toch echt te weinig.
Ik ben denk ik verpest in het verleden met 85e/u en dan 1700 uur minimaal