Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 102

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door 328Ti » 12 mar 2014, 19:30

Gewoon Octaanbooster erin :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door frank de jonge » 12 mar 2014, 20:58

1,689 bij de Aral afgelopen week.
is een stukje rijden maar tis 22ct goedkoper dan zowat.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 12 mar 2014, 23:14

Oeps even een grote correctie

Aral102 is zeker geen 102OCTAAN maar 102RON
Dat is een groot verschil
Zelfde geld voor bijv BP Ultimate 98, dat is dus niet 98OCTAAN maar 98ron

Een NL ron98 zit rond de 93octaan.
Je kunt het berkenen als je het mon en ron nummer hebt, bij elkaar optellen door twee delen.
(even uit mijn hoofd)

E85 is een alcohol (bio ethanol om precies te zijn) met wat benzine erdoor voor de koude start.
Het octaanGETAL (niet gehalte) zit grofweg tussen de 100 en de 110.
E100 oftewel ethanol (verkrijgbaar voor bijv de gelhaarden industrie) kost per kuub ongeveer 900 euro.
Dan heb je een octaan getal van tot 125, bijv in Brazilie wordt hierop gereden.
Ik heb ooit de Tamoil op wat fouten gewezen in hun databladen, die vervolgens binnen een dag hersteld waren.

:mrgreen:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door fuseekogel » 13 mar 2014, 07:12

Michel325i schreef:Schippersstop heeft het per eind volgende week in de verkoop.
Ik schat dat het ergens rond de €1.90 kost per liter(zou lager of hoger kunnen zijn).

Nee, in Noord-Holland bied ik het nog niet aan. Dit was een specifiek verzoek van deze heren, dat deze badge gemaakt is. Mogelijk zou er ook vraag kunnen zijn in rest van het land(JWD/Adje M3 hebben hier mogelijk een idee van, omdat zij klanten hebben met ook mooie speciale auto's), maar hier verder geen onderzoek naar gedaan. Dit omdat de prijs ook aan de hoge kant is.
Ik vraag mij af waar het spul vandaan komt? Is dit gewoon de Aral (is BP) uit Duitsland? Of wellicht van de Gulf?

Dan zou Noord Holland evt ook nog goed kunnen, depot voor NL is namelijk in Amsterdam.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3590
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Joël D. » 13 mar 2014, 12:56

Martijn M schreef:
matthyssie schreef:Ik vraag je af, merk je een duidelijk verschil tussen 102 en Ultimate 98?
Blokje in mijn Rallye loopt er merkbaar lekkerder op. Zit zeker verschil in, topsnelheid is ook hoger met 102 :blackeye:
Moet ik ook eens proberen dan. Mijn auto loop op 95 al 20 km/h harder dan de fabrieksopgave. Toch even kijken of hij nog harder wil. :tong:

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Reind » 14 mar 2014, 11:11

Joël D. schreef:
Martijn M schreef:
matthyssie schreef:Ik vraag je af, merk je een duidelijk verschil tussen 102 en Ultimate 98?
Blokje in mijn Rallye loopt er merkbaar lekkerder op. Zit zeker verschil in, topsnelheid is ook hoger met 102 :blackeye:
Moet ik ook eens proberen dan. Mijn auto loop op 95 al 20 km/h harder dan de fabrieksopgave. Toch even kijken of hij nog harder wil. :tong:

Wij hebben weleens op het circuit getest met Aral 102. Er was geen merkbaar verschil t.o.v. 98. Dat wil zeggen op de stopwatch.

Ik heb zo mijn twijfels.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3647
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Martijn M » 14 mar 2014, 13:36

Denk dat het verschil in het blok zit. Ik heb een 4 cilindertje met redelijk hoge compressie.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 14 mar 2014, 18:50

Een auto krijgt alleen meer vermogen als of de rpm omhoog gaat bij ongeveer gelijkblijvend koppel
Dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Aannemelijker is dat het koppel bij max vermogen omhoog gaat en dus je vermogen op die rpm ook.

Door alleen ron102 erin te kieperen gaat je koppel niet omhoog dat zit tussen de oren, er is geen enkele fysica die dit kan veroorzaken. Hoogstens de eerste minuten, maar dan ligt eerder aan de koelere brandstof :)

Je motor moet vroeger gaan ontsteken om meer cylinderdruk te krijgen.
Dat doet een normale auto zonder fuel sensor niet.
Tenzij dat hij vol in de pingelregeling loopt bij ron95, maar dan hoort ron95 helemaal niet in je tank.
Als je auto in de pingel regeling loopt op ron 95, en je kiept er ron98 of hoger in, en je pingelsensor hoort geen pingel meer, dan kan het zijn dat de ontsteking 2grd wordt vervroegd. Dat merk je wel. Dat levert meer koppel en vermogen op en als dat verschil groot genoeg is met witte pomp ron95, dan zou je dat kunnen voelen.

Mijn ervaring zegt dat het 99% buikgevoel en tussen de oren zit.
Vaak gehoord "mijn auto loopt 10kmh sneller".
Hoe is dat gemeten ?
Op dezelfde weg ?
Zelfde richting ?
Zelfde dag ?
Zelfde buitenlucht temperatuur ?
Zelfde luchtdruk ?
Zelfde luchtvochtigheid ?
Zelfde bandenspanning ?

Meer dan de helft van de vragen kan ik van hier af, al met nee beantwoorden.
Er is volgens mij niemand die binnen een uur zo'n topsnelheidsmeting heeft gedaan, dan moet je je tank leeg halen, etc.

Al die omgevingsfactoren kunnen een hele groot effect hebben.
Op SCN zit EdjeWRX die kan dat heel precies bepalen die heeft al 80.000km road dyno's gemaakt.

:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6715
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door EvdP » 14 mar 2014, 19:47

Mijn ontsteking werd op euro95 5 graden vervroegd...

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 14 mar 2014, 21:30

en je motor is nog heel ?
ik heb 7 turbo benzine wagens gehad, allemaal geremapped op ron98, als je die op ron95 liet rijden (omdat er bijv geen pomp in de buurt was) dan ging hij inhouden en jojo-en. Dat was de pingelregeling.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6715
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door EvdP » 14 mar 2014, 21:54

Ja hoor. Ik tank nu trouwens geen 95 meer maar BP Ultimate. Vorige week Aral 102 getankt, maar geen flauw idee of dat nu zoveel beter is.

Oh, ik heb geen turbo.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 14 mar 2014, 22:12

BP ultimate = BP95 + ca 6-8% bioethanol.
Dat is dus eigenlijk wat je niet wilt, maar het is wel goed voor de klopvastheid.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Tommy » 15 mar 2014, 17:02

Die tests zijn toch eerder in een duits blad wel eens gedaan? Turbo blokken reageerden best aardig op mooier sap, vooral die impreza in de test deed het een stuk beter. Er zaten ook wat VW en Opel karren tussen die gelijk of zelfs minder vermogen leverden. In de handleiding van de BMW's staat dat je 95 erin mag gooien, maar er staat wel bij dat de vermogensmetingen en verbruiksmetingen zijn gemeten bij ron 98. Incl het zinnetje dat de auto zuiniger en krachtiger is met 98 dan op 95.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door fuseekogel » 16 mar 2014, 07:24

Erik, BP ultimate is geen veredelde 95. Veredelde 95 zoals exellium, V power enz worden allemaal gemixt op het laadrek zelf. Ultimate komt uit een andere vat en aparte laadarm, dus is zeker geen veredelde 95.

Sterker nog, tot voor kort geleden deed de ethanol toevoeging het niet op het laadrek van de ultimate.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 16 mar 2014, 18:02

ok was misschien wat te kort door de bocht dat het 95+ was
maar wij hebben wel vastgesteld dat het ethanol gehalte in ultimate tussen die 6 en 8% zit
(op een Impreza) en dat is bij 95 een stuk lager
daarmee snap ik heel die discussie over e10 ook niet zo, dat je auto daarvan kapot gaat, dan zou hij toch ook kapot moeten gaan van ultimate :)
omwille van de afr van ethanol en benzine wil je deze trouwens niet in dezelfde tank hebben maar dat is een adere discussie

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door fuseekogel » 18 mar 2014, 07:23

In euro zit minimaal net zoveel ethanol, wordt op het laatste moment toegevoegd, dit is zowel voor de euro, Exellium, v power enzovoort. Men is dat verplicht, de enige uitzondering hierop is Blue One die heeft 15% (natte)ethanol. Wij zitten nu nog op ongeveer 7% toevoeging in de 95, de "super" benzine en 98 in het jaar 2020 moet dat 10% zijn. De additieven verbeteren de eigenschappen van benzine. Het verschil tussen de euro95 en de “super” benzines als V-power, Supreme of Excellium is puur en alleen de toevoeging van additieven met een reinigende werking die slijtage van de motor en veroudering van de brandstof tegengaan.

Ethanol heeft minder prettige eigenschappen: het verdampt eerder dan benzine, het is waterminnend, het is een wat agressievere verbinding, de verbrandingswaarde is lager en de vlamsnelheid is hoger. Het gevolg van de snellere verdamping is dat de karakteristieken van de benzine in de loop van de tijd veranderen (bijvoorbeeld een lager octaangetal). Waterminnend betekent dat het water aantrekt. En dat kan roest in je tank veroorzaken. Onder invloed van het agressievere karakter van de verbinding kunnen rubber slangen en pakkingen worden aangetast

Om terug op topic te komen, de 102 benzine die hier aangeboden wordt. Een kennis van mij tankte bij een station om de hoek nog super met loodvervanger. Grappig, omdat het al minimaal 6 jaar nergens meer te laden/beschikbaar is. Is dus gewoon euro 95 waar hij zelf een flesje in kiept en dus zogenaamd super met loodvervanger is. Vandaar ook mijn vraag waar het vandaan komt....

Er zijn op twee plaatsen nog zogenaamde 98 en 98 + (laat ik het zo even noemen) te verladen. BP en de Gulf. BP verkoopt zijn 98 alleen zelf, zelfs al heeft men een eigen station en eigen transport (tankwagen) kan men dit niet in eigen beheer laden en vervoeren, dit gebeurt echt door BP zelf. De Gulf voert ook de Challenger en is hier iets makkelijker in, maar is zeker niet voor iedereen beschikbaar. Andere merken die 98 voeren o.a de Tango haalt dit uit Belgie vandaan.

De mix van koolwaterstoffen, biobrandstof en additieven wordt pas bij het vullen van de tankwagen op het laadrek van het depot bepaalt. Het wordt door alle merken gebruikt. Het (logistieke) geheim is dat het depot zelf worden bevoorraad met een standaard, door een willekeurig merk geproduceerde, basis benzine. Ieder merk heeft op zo’n depot zijn eigen opslagtanks voor biobrandstof en additieven.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik K. » 18 mar 2014, 11:46

Reed enkele maanden geleden met de getunede M5 F10 van Frank mee door Duitsland.
In de tank zat in het begin nog 95, de motor liep daar prima op..dachten we... Eénmaal in Duitsland een stuk op weg Aral 102 getankt en weer de snelweg op. Klinkt misschien gek maar direct bij invoegen vol op het gas bij 150km/u voelde we allebei direct een wereld van verschil.
Frank en ik keken elkaar aan zo van wat is hier aan de hand?!?! De M5 ging er echt een stuk gretiger vandoor!
Qua motorloop loopt de M5 prima op 95, maar op 102 echt een wereld van verschil qua power.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Peric » 18 mar 2014, 12:03

Heeft denk ik er ook mee te maken dat die van Frank getuned is? Is toch ge-remapped?

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik K. » 18 mar 2014, 12:05

Ja dat denk ik ook, ding is niet bepaald standaard meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 19 mar 2014, 23:59

zal wel gemapped zijn op ron 100+ zover ik weet zit er geen flesfuel sensor in een F10 M5
dan heeft ie vol in de pingelregeling gedraait op 95.....

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik K. » 20 mar 2014, 10:51

Zou kunnen, merkte alleen minder vermogen en minder gretigheid.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 20 mar 2014, 20:23

niet gewoon vergeten de M modus in te schakelen ?
:bag:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik K. » 21 mar 2014, 13:25

:mrgreen:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Marc R » 27 mar 2014, 14:42

K zou ook graag hier in Noord Holland wat 102 willen hebben...

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1

Bericht door Erik » 01 apr 2014, 17:58

Tamoil Alkmaar verkoopt E85, dat is ca 105-110 OCTAAN (ron120?)
Standaard Subaru Sti 2 liter doet dan opeens 380pk/650Nm op relatief lage turbodruk met std turbo + grote injectoren + grote pomp + remap.
Wereldspul.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten