
Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 102
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Gewoon Octaanbooster erin


- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
1,689 bij de Aral afgelopen week.
is een stukje rijden maar tis 22ct goedkoper dan zowat.
is een stukje rijden maar tis 22ct goedkoper dan zowat.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Oeps even een grote correctie
Aral102 is zeker geen 102OCTAAN maar 102RON
Dat is een groot verschil
Zelfde geld voor bijv BP Ultimate 98, dat is dus niet 98OCTAAN maar 98ron
Een NL ron98 zit rond de 93octaan.
Je kunt het berkenen als je het mon en ron nummer hebt, bij elkaar optellen door twee delen.
(even uit mijn hoofd)
E85 is een alcohol (bio ethanol om precies te zijn) met wat benzine erdoor voor de koude start.
Het octaanGETAL (niet gehalte) zit grofweg tussen de 100 en de 110.
E100 oftewel ethanol (verkrijgbaar voor bijv de gelhaarden industrie) kost per kuub ongeveer 900 euro.
Dan heb je een octaan getal van tot 125, bijv in Brazilie wordt hierop gereden.
Ik heb ooit de Tamoil op wat fouten gewezen in hun databladen, die vervolgens binnen een dag hersteld waren.

Aral102 is zeker geen 102OCTAAN maar 102RON
Dat is een groot verschil
Zelfde geld voor bijv BP Ultimate 98, dat is dus niet 98OCTAAN maar 98ron
Een NL ron98 zit rond de 93octaan.
Je kunt het berkenen als je het mon en ron nummer hebt, bij elkaar optellen door twee delen.
(even uit mijn hoofd)
E85 is een alcohol (bio ethanol om precies te zijn) met wat benzine erdoor voor de koude start.
Het octaanGETAL (niet gehalte) zit grofweg tussen de 100 en de 110.
E100 oftewel ethanol (verkrijgbaar voor bijv de gelhaarden industrie) kost per kuub ongeveer 900 euro.
Dan heb je een octaan getal van tot 125, bijv in Brazilie wordt hierop gereden.
Ik heb ooit de Tamoil op wat fouten gewezen in hun databladen, die vervolgens binnen een dag hersteld waren.

-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Ik vraag mij af waar het spul vandaan komt? Is dit gewoon de Aral (is BP) uit Duitsland? Of wellicht van de Gulf?Michel325i schreef:Schippersstop heeft het per eind volgende week in de verkoop.
Ik schat dat het ergens rond de €1.90 kost per liter(zou lager of hoger kunnen zijn).
Nee, in Noord-Holland bied ik het nog niet aan. Dit was een specifiek verzoek van deze heren, dat deze badge gemaakt is. Mogelijk zou er ook vraag kunnen zijn in rest van het land(JWD/Adje M3 hebben hier mogelijk een idee van, omdat zij klanten hebben met ook mooie speciale auto's), maar hier verder geen onderzoek naar gedaan. Dit omdat de prijs ook aan de hoge kant is.
Dan zou Noord Holland evt ook nog goed kunnen, depot voor NL is namelijk in Amsterdam.
- Joël D.
- Berichten: 3590
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Moet ik ook eens proberen dan. Mijn auto loop op 95 al 20 km/h harder dan de fabrieksopgave. Toch even kijken of hij nog harder wil.Martijn M schreef:Blokje in mijn Rallye loopt er merkbaar lekkerder op. Zit zeker verschil in, topsnelheid is ook hoger met 102matthyssie schreef:Ik vraag je af, merk je een duidelijk verschil tussen 102 en Ultimate 98?

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Joël D. schreef:Moet ik ook eens proberen dan. Mijn auto loop op 95 al 20 km/h harder dan de fabrieksopgave. Toch even kijken of hij nog harder wil.Martijn M schreef:Blokje in mijn Rallye loopt er merkbaar lekkerder op. Zit zeker verschil in, topsnelheid is ook hoger met 102matthyssie schreef:Ik vraag je af, merk je een duidelijk verschil tussen 102 en Ultimate 98?
Wij hebben weleens op het circuit getest met Aral 102. Er was geen merkbaar verschil t.o.v. 98. Dat wil zeggen op de stopwatch.
Ik heb zo mijn twijfels.
- Martijn M
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Denk dat het verschil in het blok zit. Ik heb een 4 cilindertje met redelijk hoge compressie.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Een auto krijgt alleen meer vermogen als of de rpm omhoog gaat bij ongeveer gelijkblijvend koppel
Dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.
Aannemelijker is dat het koppel bij max vermogen omhoog gaat en dus je vermogen op die rpm ook.
Door alleen ron102 erin te kieperen gaat je koppel niet omhoog dat zit tussen de oren, er is geen enkele fysica die dit kan veroorzaken. Hoogstens de eerste minuten, maar dan ligt eerder aan de koelere brandstof
Je motor moet vroeger gaan ontsteken om meer cylinderdruk te krijgen.
Dat doet een normale auto zonder fuel sensor niet.
Tenzij dat hij vol in de pingelregeling loopt bij ron95, maar dan hoort ron95 helemaal niet in je tank.
Als je auto in de pingel regeling loopt op ron 95, en je kiept er ron98 of hoger in, en je pingelsensor hoort geen pingel meer, dan kan het zijn dat de ontsteking 2grd wordt vervroegd. Dat merk je wel. Dat levert meer koppel en vermogen op en als dat verschil groot genoeg is met witte pomp ron95, dan zou je dat kunnen voelen.
Mijn ervaring zegt dat het 99% buikgevoel en tussen de oren zit.
Vaak gehoord "mijn auto loopt 10kmh sneller".
Hoe is dat gemeten ?
Op dezelfde weg ?
Zelfde richting ?
Zelfde dag ?
Zelfde buitenlucht temperatuur ?
Zelfde luchtdruk ?
Zelfde luchtvochtigheid ?
Zelfde bandenspanning ?
Meer dan de helft van de vragen kan ik van hier af, al met nee beantwoorden.
Er is volgens mij niemand die binnen een uur zo'n topsnelheidsmeting heeft gedaan, dan moet je je tank leeg halen, etc.
Al die omgevingsfactoren kunnen een hele groot effect hebben.
Op SCN zit EdjeWRX die kan dat heel precies bepalen die heeft al 80.000km road dyno's gemaakt.

Dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.
Aannemelijker is dat het koppel bij max vermogen omhoog gaat en dus je vermogen op die rpm ook.
Door alleen ron102 erin te kieperen gaat je koppel niet omhoog dat zit tussen de oren, er is geen enkele fysica die dit kan veroorzaken. Hoogstens de eerste minuten, maar dan ligt eerder aan de koelere brandstof

Je motor moet vroeger gaan ontsteken om meer cylinderdruk te krijgen.
Dat doet een normale auto zonder fuel sensor niet.
Tenzij dat hij vol in de pingelregeling loopt bij ron95, maar dan hoort ron95 helemaal niet in je tank.
Als je auto in de pingel regeling loopt op ron 95, en je kiept er ron98 of hoger in, en je pingelsensor hoort geen pingel meer, dan kan het zijn dat de ontsteking 2grd wordt vervroegd. Dat merk je wel. Dat levert meer koppel en vermogen op en als dat verschil groot genoeg is met witte pomp ron95, dan zou je dat kunnen voelen.
Mijn ervaring zegt dat het 99% buikgevoel en tussen de oren zit.
Vaak gehoord "mijn auto loopt 10kmh sneller".
Hoe is dat gemeten ?
Op dezelfde weg ?
Zelfde richting ?
Zelfde dag ?
Zelfde buitenlucht temperatuur ?
Zelfde luchtdruk ?
Zelfde luchtvochtigheid ?
Zelfde bandenspanning ?
Meer dan de helft van de vragen kan ik van hier af, al met nee beantwoorden.
Er is volgens mij niemand die binnen een uur zo'n topsnelheidsmeting heeft gedaan, dan moet je je tank leeg halen, etc.
Al die omgevingsfactoren kunnen een hele groot effect hebben.
Op SCN zit EdjeWRX die kan dat heel precies bepalen die heeft al 80.000km road dyno's gemaakt.

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6715
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Mijn ontsteking werd op euro95 5 graden vervroegd...
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
en je motor is nog heel ?
ik heb 7 turbo benzine wagens gehad, allemaal geremapped op ron98, als je die op ron95 liet rijden (omdat er bijv geen pomp in de buurt was) dan ging hij inhouden en jojo-en. Dat was de pingelregeling.
ik heb 7 turbo benzine wagens gehad, allemaal geremapped op ron98, als je die op ron95 liet rijden (omdat er bijv geen pomp in de buurt was) dan ging hij inhouden en jojo-en. Dat was de pingelregeling.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6715
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Ja hoor. Ik tank nu trouwens geen 95 meer maar BP Ultimate. Vorige week Aral 102 getankt, maar geen flauw idee of dat nu zoveel beter is.
Oh, ik heb geen turbo.
Oh, ik heb geen turbo.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
BP ultimate = BP95 + ca 6-8% bioethanol.
Dat is dus eigenlijk wat je niet wilt, maar het is wel goed voor de klopvastheid.
Dat is dus eigenlijk wat je niet wilt, maar het is wel goed voor de klopvastheid.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Die tests zijn toch eerder in een duits blad wel eens gedaan? Turbo blokken reageerden best aardig op mooier sap, vooral die impreza in de test deed het een stuk beter. Er zaten ook wat VW en Opel karren tussen die gelijk of zelfs minder vermogen leverden. In de handleiding van de BMW's staat dat je 95 erin mag gooien, maar er staat wel bij dat de vermogensmetingen en verbruiksmetingen zijn gemeten bij ron 98. Incl het zinnetje dat de auto zuiniger en krachtiger is met 98 dan op 95.
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Erik, BP ultimate is geen veredelde 95. Veredelde 95 zoals exellium, V power enz worden allemaal gemixt op het laadrek zelf. Ultimate komt uit een andere vat en aparte laadarm, dus is zeker geen veredelde 95.
Sterker nog, tot voor kort geleden deed de ethanol toevoeging het niet op het laadrek van de ultimate.
Sterker nog, tot voor kort geleden deed de ethanol toevoeging het niet op het laadrek van de ultimate.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
ok was misschien wat te kort door de bocht dat het 95+ was
maar wij hebben wel vastgesteld dat het ethanol gehalte in ultimate tussen die 6 en 8% zit
(op een Impreza) en dat is bij 95 een stuk lager
daarmee snap ik heel die discussie over e10 ook niet zo, dat je auto daarvan kapot gaat, dan zou hij toch ook kapot moeten gaan van ultimate
omwille van de afr van ethanol en benzine wil je deze trouwens niet in dezelfde tank hebben maar dat is een adere discussie
maar wij hebben wel vastgesteld dat het ethanol gehalte in ultimate tussen die 6 en 8% zit
(op een Impreza) en dat is bij 95 een stuk lager
daarmee snap ik heel die discussie over e10 ook niet zo, dat je auto daarvan kapot gaat, dan zou hij toch ook kapot moeten gaan van ultimate

omwille van de afr van ethanol en benzine wil je deze trouwens niet in dezelfde tank hebben maar dat is een adere discussie
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
In euro zit minimaal net zoveel ethanol, wordt op het laatste moment toegevoegd, dit is zowel voor de euro, Exellium, v power enzovoort. Men is dat verplicht, de enige uitzondering hierop is Blue One die heeft 15% (natte)ethanol. Wij zitten nu nog op ongeveer 7% toevoeging in de 95, de "super" benzine en 98 in het jaar 2020 moet dat 10% zijn. De additieven verbeteren de eigenschappen van benzine. Het verschil tussen de euro95 en de “super” benzines als V-power, Supreme of Excellium is puur en alleen de toevoeging van additieven met een reinigende werking die slijtage van de motor en veroudering van de brandstof tegengaan.
Ethanol heeft minder prettige eigenschappen: het verdampt eerder dan benzine, het is waterminnend, het is een wat agressievere verbinding, de verbrandingswaarde is lager en de vlamsnelheid is hoger. Het gevolg van de snellere verdamping is dat de karakteristieken van de benzine in de loop van de tijd veranderen (bijvoorbeeld een lager octaangetal). Waterminnend betekent dat het water aantrekt. En dat kan roest in je tank veroorzaken. Onder invloed van het agressievere karakter van de verbinding kunnen rubber slangen en pakkingen worden aangetast
Om terug op topic te komen, de 102 benzine die hier aangeboden wordt. Een kennis van mij tankte bij een station om de hoek nog super met loodvervanger. Grappig, omdat het al minimaal 6 jaar nergens meer te laden/beschikbaar is. Is dus gewoon euro 95 waar hij zelf een flesje in kiept en dus zogenaamd super met loodvervanger is. Vandaar ook mijn vraag waar het vandaan komt....
Er zijn op twee plaatsen nog zogenaamde 98 en 98 + (laat ik het zo even noemen) te verladen. BP en de Gulf. BP verkoopt zijn 98 alleen zelf, zelfs al heeft men een eigen station en eigen transport (tankwagen) kan men dit niet in eigen beheer laden en vervoeren, dit gebeurt echt door BP zelf. De Gulf voert ook de Challenger en is hier iets makkelijker in, maar is zeker niet voor iedereen beschikbaar. Andere merken die 98 voeren o.a de Tango haalt dit uit Belgie vandaan.
De mix van koolwaterstoffen, biobrandstof en additieven wordt pas bij het vullen van de tankwagen op het laadrek van het depot bepaalt. Het wordt door alle merken gebruikt. Het (logistieke) geheim is dat het depot zelf worden bevoorraad met een standaard, door een willekeurig merk geproduceerde, basis benzine. Ieder merk heeft op zo’n depot zijn eigen opslagtanks voor biobrandstof en additieven.
Ethanol heeft minder prettige eigenschappen: het verdampt eerder dan benzine, het is waterminnend, het is een wat agressievere verbinding, de verbrandingswaarde is lager en de vlamsnelheid is hoger. Het gevolg van de snellere verdamping is dat de karakteristieken van de benzine in de loop van de tijd veranderen (bijvoorbeeld een lager octaangetal). Waterminnend betekent dat het water aantrekt. En dat kan roest in je tank veroorzaken. Onder invloed van het agressievere karakter van de verbinding kunnen rubber slangen en pakkingen worden aangetast
Om terug op topic te komen, de 102 benzine die hier aangeboden wordt. Een kennis van mij tankte bij een station om de hoek nog super met loodvervanger. Grappig, omdat het al minimaal 6 jaar nergens meer te laden/beschikbaar is. Is dus gewoon euro 95 waar hij zelf een flesje in kiept en dus zogenaamd super met loodvervanger is. Vandaar ook mijn vraag waar het vandaan komt....
Er zijn op twee plaatsen nog zogenaamde 98 en 98 + (laat ik het zo even noemen) te verladen. BP en de Gulf. BP verkoopt zijn 98 alleen zelf, zelfs al heeft men een eigen station en eigen transport (tankwagen) kan men dit niet in eigen beheer laden en vervoeren, dit gebeurt echt door BP zelf. De Gulf voert ook de Challenger en is hier iets makkelijker in, maar is zeker niet voor iedereen beschikbaar. Andere merken die 98 voeren o.a de Tango haalt dit uit Belgie vandaan.
De mix van koolwaterstoffen, biobrandstof en additieven wordt pas bij het vullen van de tankwagen op het laadrek van het depot bepaalt. Het wordt door alle merken gebruikt. Het (logistieke) geheim is dat het depot zelf worden bevoorraad met een standaard, door een willekeurig merk geproduceerde, basis benzine. Ieder merk heeft op zo’n depot zijn eigen opslagtanks voor biobrandstof en additieven.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Reed enkele maanden geleden met de getunede M5 F10 van Frank mee door Duitsland.
In de tank zat in het begin nog 95, de motor liep daar prima op..dachten we... Eénmaal in Duitsland een stuk op weg Aral 102 getankt en weer de snelweg op. Klinkt misschien gek maar direct bij invoegen vol op het gas bij 150km/u voelde we allebei direct een wereld van verschil.
Frank en ik keken elkaar aan zo van wat is hier aan de hand?!?! De M5 ging er echt een stuk gretiger vandoor!
Qua motorloop loopt de M5 prima op 95, maar op 102 echt een wereld van verschil qua power.
In de tank zat in het begin nog 95, de motor liep daar prima op..dachten we... Eénmaal in Duitsland een stuk op weg Aral 102 getankt en weer de snelweg op. Klinkt misschien gek maar direct bij invoegen vol op het gas bij 150km/u voelde we allebei direct een wereld van verschil.
Frank en ik keken elkaar aan zo van wat is hier aan de hand?!?! De M5 ging er echt een stuk gretiger vandoor!
Qua motorloop loopt de M5 prima op 95, maar op 102 echt een wereld van verschil qua power.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Heeft denk ik er ook mee te maken dat die van Frank getuned is? Is toch ge-remapped?
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Ja dat denk ik ook, ding is niet bepaald standaard meer 

- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
zal wel gemapped zijn op ron 100+ zover ik weet zit er geen flesfuel sensor in een F10 M5
dan heeft ie vol in de pingelregeling gedraait op 95.....
dan heeft ie vol in de pingelregeling gedraait op 95.....
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Zou kunnen, merkte alleen minder vermogen en minder gretigheid.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
niet gewoon vergeten de M modus in te schakelen ?


- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
K zou ook graag hier in Noord Holland wat 102 willen hebben...
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Benzine met 102 octaan, net zoals Duitse Aral Ultimate 1
Tamoil Alkmaar verkoopt E85, dat is ca 105-110 OCTAAN (ron120?)
Standaard Subaru Sti 2 liter doet dan opeens 380pk/650Nm op relatief lage turbodruk met std turbo + grote injectoren + grote pomp + remap.
Wereldspul.
Standaard Subaru Sti 2 liter doet dan opeens 380pk/650Nm op relatief lage turbodruk met std turbo + grote injectoren + grote pomp + remap.
Wereldspul.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten