Civic EG4 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Peric

Re: Civic EG4 racer

Bericht door Peric » 29 jun 2014, 14:05

Lekker bezig weer! :)
Maarre... lijn je auto uit op de brug? Niet met de wielen op de grond?

flip

Bericht door flip » 29 jun 2014, 14:38

Thx voor de reacties.

Auto staat wel degelijk op de grond, alleen op plateau's+ glijplaten zodat hij waterpas staat. Kan gelukkig dan wel bij alle spoorstangen etc.

flip

Bericht door flip » 04 aug 2014, 17:48

Lief dagboek,

Na afloop van de circuit dag weer een aardig todo listje gekregen dus die gaan we maar even afwerken.

Mbt. catchcan gebeuren, heb mijn oog laten vallen op dit ontwerp:

Afbeelding

Een begin gemaakt met een nieuwe kleppendeksel (wil de aansluitingen aan de achterzijde) + de huidige beluchting van de kleppendeksel verkoopt makkelijker als geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Andere koppeling besteld, cc stg4:

Afbeelding

Goed gister weer verder wezen tjoenen, in de hoop de auto iig weer rijdende te krijgen (scheelt weer heen en weer duwen).

Afbeelding

Oude koppeling troep:

Afbeelding

Naja toen trok ik de bak open..

Afbeelding

4.785 fd naar de godver :shock: .

Geen zin om een stap neerwaards te doen en een rondslingerende 4.4 fd te monteren dus ik ga een mfactory fd aanschaffen. Zit alleen nog in dubio welke de 4.71 of 4.923??

http://www.teammfactory.com/gearcalcula ... on+1+%26+2" onclick="window.open(this.href);return false;

Screenshotje van racechrono en snelheden (2.10 rondetijd), moet je wel incalculeren dat (als het goed is :P) het allemaal in de toekomst nog wel wat harder gaat (met name indalende ballen + meer vermogen)

Afbeeldingsnelheden by ph-motorsports, on Flickr

Neig zelf naar de 4.923 maar ben wel benieuwd wat jullie te zeggen hebben!

flip

Bericht door flip » 11 sep 2014, 15:53

mini update:

Kleppendekselschotboutjesgaten :P zijn getapt en wel.

Even wat zitten kloten met een reserve bumpert:

Afbeelding

Toen maar besloten dat voordat ik overal de slijptol in zet (zoals gewoonlijk :P) het misschien wel handig is om vooraf een aantal cfd's te doen.

Iig het begin gemaakt hiervoor:

Afbeelding

Gewoon een EG geimporteerd vanuit een spel, nu alleen nog even 3ds en autodesk cfd onder de knie krijgen (moet wel redelijk vlot gaan echter, heb redelijk veel ervaring met dit soort pakketen).... verwacht geen snelle resultaten iig tijd heb ik dan weer niet zoveel :').

Heb inmiddels ook een OEM eg model weten te vinden, daar ga ik eerst maar mee aan de gang, dan wordt pas echt duidelijk waar winst in is te boeken.

Zie het zelf ook meer als tool voor de toekomst, de winst zit bij mij voornamelijk nog in seattime!! en betrouwbare componenten aanschaffen.

Ook het nut gevonden van gran turismo 6 :kikker... Gister even zitten kloten in gt6 :P (klap alleen op de ring tegen begrenzer aan), maar ik denk dat de 4.923fd de beste keuze is.

Tevens besloten naast de 4.923fd ook een 1,5 platen sper te gaan aanschaffen, scheelt nogal veel te schelen met het oem lsd volgens een maatje.

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 14 sep 2014, 20:35

Heb je een J4D bak zeker?
Met die 4.923 kom je op een top van 226km/u. Lijkt me meer dan voldoende.
Misschien dat je op de ring, of op Spa er in de buurt komt. (geen ervaring mee)
Je zou ook nog naar 195/50-15 kunnen gaan, heb je top van 219.

Heb zelf N3E bak, met de ongelukkig lange 4 en 5. Zit ook te kijken naar een andere FD maar dan naar 5.167.
Kom ik op een top van 224 met 195/50-15. Maar de 1 en 2 kan ik dan net zo goed weg gooien.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

flip

Bericht door flip » 15 sep 2014, 12:00

Hey,

Ik heb de n3e (of wel s80 98 spec bak) met een kortere 4 en 5 uit een s4c gehaald.

Linkje van hoe de bak nu is en hoe het wordt :P

http://www.teammfactory.com/gearcalcula ... on+1+%26+2" onclick="window.open(this.href);return false;

flip

Bericht door flip » 28 okt 2014, 10:16

Even de gang van zaken op het moment.

Switchpanel gemaakt, stuurslot verwijderd, ik hoef niet dit soort capriolen:

http://youtu.be/Gp_0sAhQk7I?list=UUsV8- ... tTirHDzNLA" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
(einden zijn geisoleerd nu)

1e opzet gemaakt voor het meten van bump-steer (meer hier later over).

Klein stukje verder gegaan met 3d model:

Afbeelding

Hij is nu werkelijk 1:1, ben nu bezig met het model om te zetten naar een werkbaar formaat in inventor. Echter kost dat vrij veel processor kracht (importeren duurde bijvoorbeeld ca. 4 uur). Voor ingewijden, moet surface body's om zetten naar een 1 solid.

Had ook de slijptol in mijn zijschermen gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Verdient geen schoonheidsprijs, maar de gene die me kennen weten hoe ik over dat soort dingen denk.

Echter zat ik gister even op marktplaats te browsen en zag 2 zijschermen (nieuw) te koop voor 25,- ps. Maar gelijk op gehaald. :cheesygrin: :like:

Afbeelding

Voor de rest heb ik mijn LSD binnen (iemand die weet hoe je de instelling kan veranderen?) zat geen handleiding bij.

Catchcan gebeuren is ook binnen gekomen, maar ik wacht daar nog op missende fittingen.

Verder mijn oog laten vallen op een straight-cut final drive van gear-x (4.928). Geeft wat meer vertrouwen aangezien ik toch alles sloop :emo:')

flip

Bericht door flip » 03 nov 2014, 10:03

Al-X schreef: Ik denk eigenlijk ook dat het qua gewicht echt nihil zal zijn, originele pisbakkenstaal zijschermen wegen ook echt verdomd weinig vind ik.
2kg per stuk dus :cheesygrin:

Van het weekend maar weer de slijptol ter handen genomen:

Afbeelding

Afbeelding

2.8kg lichter, zit toch nog een hoop troep in verwerkt imo.

Verder helaas ivm de fenders, de fender braces moeten demonteren (1.8kg per stuk), ga dat gedeelte auto wel popnagelen echter :)

Totaal 10.4 kg bespaard aan de juiste zijde van de auto!

Ben wel benieuwd geworden naar een totaal gewicht straks en hoe de gewichtsverhoudingen zullen liggen (komt met uitwegen wel naar voren).

Verder nog bezig geweest met de BWR catchcan te plaatsen, maar was lastig, ivm dat deze al gauw het oem brandstoffilter weet te raken. Ook de olie koeler kit moest iets aangepast worden (filter weeeeer verplaatsen + kortere leiding moet ik gaan maken).
Kortom moet daar nog even op puzzelen om het netjes te krijgen.

flip

Bericht door flip » 01 feb 2015, 15:34

Weer een kleine update, erg druk gehad ivm feestdagen, uitelkaar vallende daily's en het slopen van coupes. :crazy:

Afbeelding

Achterbumpert, tis even wennen zo, maar bied meer ruimte voor snode plannen. (dikkere diffuser, swaybar, uitlaat)

Kleppendeksel vlak voordat deze afgeleverd was bij snob (an fittingen lassen)

Afbeelding

Afbeelding

AN fittingen achterzijde blok, deze miste ik nog!
Afbeelding

Naast een tjoener kap, tjoener schermen heb ik nu ook angel eyes! (vind het typisch dat ik spullen die ik verafschuw op een normale civic, toepas op mijn racert)
Afbeelding

Afbeelding

En mijn fd was binnen :cheesygrin:

Afbeelding

Afbeelding

AN brandstofleiding:
Afbeelding

Nu maar hopen dat ie het zelfde klinkt als onderstaand filmpje (al is dat niet de reden dat ik voor straight cut ben gegaan)

flip

Bericht door flip » 10 mar 2015, 12:55

Lief dagboek,

Goed, bak zit inelkaar en gemonteerd op de auto. Moet nog even wachten op wat Klusjes en componenten voordat ik kan starten echter :emo:')

FPR is binnen gekomen (ivm rdx injectoren)
Afbeelding

BYC Aluminium motorsteun (scheelt weer 1.8kg)

Afbeelding

Enginebay op het moment:

Afbeelding

En last but not least nieuwe skirts!

Afbeelding

flip

Bericht door flip » 14 aug 2015, 14:03

Update mbt. werkzaamheden:

Erg druk gehad met het afronden van mijn studie, bijbaan en uitelkaar vallende daily's. Ben nu afgestudeerd automotive ingenieur. Dus het valt te behopen dat ik straks meer tijd en liquide middelen ter beschikking heb.

anyways's

Reserve bak gekocht, y21. Schijnt te kraken naar de 3e versnelling. Wordt voorzien van s80 lsd en synchro's/versnellingen uit een s4c iig.

Afbeelding

Mini-meeting gehad met een andere EG:

Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik toch een tolerante vriendin (schermen waren half nat):

Afbeelding

Dekseltje terug gehad van een vrind, en gelijk maar een mooi kleurtje gegeven:

Afbeelding

Blox filter overgekocht van een andere maat, iig de motor ruimte is wederom klaar voor een start sinds lange tijd.

Het exterieur zo goed als af gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Disclaimer, dit zijn stallingswielen, en splitter/spoiler niet gemonteerd wegens makkelijker afdekken)

Verder Irriteer mij al enige tijd aan ectune (huidige mms), en dan met name met het feit dat de software verouderd raakt. Installeren is omslachtig geworden, drivers stoppen er soms mee, support 0. Mogelijkheden zijn wat mij betreft ook zeer beperkt. In ieder geval het leek mij raadzaam om eens onderzoek te doen naar de beschikbare aftermarket ecu's tot 2000,- en daar een keuze uit te maken.

Literatuuronderzoek gedaan en daarin voor mij belangrijke aspecten geschaleerd zodat de juiste keuze naar boven kwam.
De conclusie:

Afbeelding

Haltech elite 1500 dus, ja het is wat overkill voor op het moment. Maar ik vind het prettig een systeem straks aan te schaffen waar ik de komende 10 jaar mee vooruit kan en/of kan overstappen naar een ander platform dan een civic. Nou zie ik dat laatste niet gebeuren maar zeg nooit nooit.

Dat tot zover.

Na mijn vakantie de tijd en zin gevonden om de eg rijdend te krijgen, eigenlijk geen bijzonderheden. Alles netjes aangesloten en de auto ging in 1x aan zonder cel's etc. Het meest mooie vond ik nog wel dat na ca. een jaar stil te hebben gestaan de accu er voor zorgde dat de auto in 1x aanging.

Heb nog een 3 tal filmpjes, maar die staan op de FB pagina van het project.

Voor nu nog een hoop te doen aan de auto voordat ik hem shake-down/dyno klaar vind, in grove lijnen

-Remleidingen verhaal afmaken (80% op het moment)
-Bekabeling fatsoeneren/uitbreiden
-Startpaneel maken
-verfen
-wiellagers voor vervangen
-laswerkzaamheden uitlaat (extra bung op de header, racekat aanpassen)
- dynosessie afstellen
- klein kabelwerk

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 aug 2015, 15:22

Mooi die wetenschappelijke aanpak met grafiekjes, 3D-tekeningen en meer. Me like. Daarnaast ook nog eens een gave bak! :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 aug 2015, 22:20

Goed bezig :thumbup:

flip

Bericht door flip » 17 aug 2015, 17:25

Bedankt heren!

Nog een "wetenschappelijk" plaatje (goed kijken naar de eenheden).

(nieuwe spoiler bracket)

Afbeelding

Iemand toevallig een adres waar ik goed en goedkoop (ja dat gaat vrijwel nooit samen), aluminium platen kan laten snijden.

flip

Bericht door flip » 09 feb 2016, 21:32

Goed schot in de zaak, naja tis nog verre van af maar heb een rot periode met weinig inkomen kunnen afsluiten en kan nu weer tjoenen. :cheers:

Stand van zaken:

Wiellagers voor vervangen:
Afbeelding

Reserve y21 afgespoten :P en direct daarna open en droog gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Vorige eigenaar klaagde over een krakende 3, klopt alleen is schakelvork versleten ipv de synchro..

Andere voorbumper gemaakt:
Afbeelding

Ander materiaal airdam (steviger, lichter) sleepoog mooi centraal (zit op de bumperbalk) en betere remducting. Het verdient geen schoonheidsprijs zo, Maar dat boeit me best wel geen hol, functie boven vorm.

Inmiddels andere ducts gekocht, die gaan er binnenkort op. Verder een verstelbare remdrukregelaar (voor de achteras) ingebouwd, ben benieuwd wat dit effectief doet met remafstanden straks.

Voor de rest een beginnetje gemaakt aan adams car, "even" kijken waar nu echt de verbetering te halen valt met de ophanging.
Afbeelding

Brakeducts opnieuw gedaan, was verre van tevreden. Nu wel:

Afbeelding

Moet alleen nog in de lak naturlich. :cheers:

Lijstjes:

Pre shake down:
- y21 bak opbouwen (s80 lsd, s4c schakelvorken en wss nieuwe synchro erin als mede grondige check verder).
- s80 bak kan weer uit elkaar, wil niet in de 4 :')/lsd afstellen. Niet heel spannend, wel nodig.
- Remducting afbouwen
- Andere kabelboom afbouwen
- Beter afstellen op vollast.

Na shake down:
- Bump steer meuk
- Andere ECU (nog steeds de zinnen gezet op de haltech elite)
- Rijden, Rijden, Rijden, Rijden, Rijden, Rijden, Rijden, Rijden.

Plaats reactie