Porsche begint waar BMW ophoud
- Hielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Psies,
Rico, het is totaal onzinnig om meningen te hebben over auto's waarin je nog nooit zelf een stuk gestuurd hebt.
Binnen iedere wagenklasse kunnen de verschillen in rijgenot gigantisch zijn. Heb door een kleine reparatie aan de Bravo een paar dagen in een Panda moeten rijden. Als watervlug stadsautotje vond ik die kleine kar een openbaring. Veel gevoel in de pedalen en stuur, vliegensvlug schakelen, directe besturing, speelse wegligging, heerlijk. Ik had berekend dat een Toyota Aygo met het nog lagere gewicht dan de Panda de overtreffende trap moest zijn. Nog lichter, nog meer pk's, iets bredere banden, goede tests en reviews op internet. Na een korte proefrit in een Peugeot 107 (exact dezelfde auto als de Aygo) bleek de 107 alles niet te zijn wat de Panda zo leuk maakte. Een 3 cylinder die altijd als een trekkermotor klonk en aanvoelde, veel te lange versnellingsverhoudingen die de motor helemaal dood maakten, een indirecte besturing, heel veel onderstuur, kortom een drama om in te rijden als je een liefhebber van sportief autorijden bent.
Ik wil niet zeggen dat de M3 de Aygo en de GT3 de Panda is, maar qua beleving zijn de verschillen bijna net zo groot.
Rico, het is totaal onzinnig om meningen te hebben over auto's waarin je nog nooit zelf een stuk gestuurd hebt.
Binnen iedere wagenklasse kunnen de verschillen in rijgenot gigantisch zijn. Heb door een kleine reparatie aan de Bravo een paar dagen in een Panda moeten rijden. Als watervlug stadsautotje vond ik die kleine kar een openbaring. Veel gevoel in de pedalen en stuur, vliegensvlug schakelen, directe besturing, speelse wegligging, heerlijk. Ik had berekend dat een Toyota Aygo met het nog lagere gewicht dan de Panda de overtreffende trap moest zijn. Nog lichter, nog meer pk's, iets bredere banden, goede tests en reviews op internet. Na een korte proefrit in een Peugeot 107 (exact dezelfde auto als de Aygo) bleek de 107 alles niet te zijn wat de Panda zo leuk maakte. Een 3 cylinder die altijd als een trekkermotor klonk en aanvoelde, veel te lange versnellingsverhoudingen die de motor helemaal dood maakten, een indirecte besturing, heel veel onderstuur, kortom een drama om in te rijden als je een liefhebber van sportief autorijden bent.
Ik wil niet zeggen dat de M3 de Aygo en de GT3 de Panda is, maar qua beleving zijn de verschillen bijna net zo groot.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dennis Cavallino schreef:Als jij in een week in nieuwe Carrera S rijdt, dan denk ik dat je er laaiend enthousiast over bent Rico.
Wij allemaal wel ben ik bang.
Natuurlijk ben ik dan laaiend enthousiast, maar dat zit ook in het concept 911. Opzich vind ik het een fantastiche auto hoor, ik wil ook nergens sugereren dat de auto "minder" rijd/is dan een oude Porsche of zelfs dan een top BMW ofzo. De 911 is een icoon maar voor mij niet echt in zijn huidige vorm. De GT3 weer wel.
Daarom zie ik de 997 911 carrera ook niet als een auto waaruit ik zou willen doorgroeien vanuit BMW.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hielke waarom zou je geen mening kunnen vormen over auto's waar je niet in heb gereden ?
Oke je hebt geen mening over het rijden (maar dat heb ik nooit gehad over auto's waar ik niet in heb gereden) maar een mening over concept ? ontwerp ? product strategie ? marketing ?
Allemaal zaken waar je heel goed een mening over kunt hebben. Als we alleen maar meningen mogen verkondigen over datgene waar we in hebben gereden zou het ook een saaie boel worden op dit forum (en die 1000000 andere auto gerelateerde forums).
Oke je hebt geen mening over het rijden (maar dat heb ik nooit gehad over auto's waar ik niet in heb gereden) maar een mening over concept ? ontwerp ? product strategie ? marketing ?
Allemaal zaken waar je heel goed een mening over kunt hebben. Als we alleen maar meningen mogen verkondigen over datgene waar we in hebben gereden zou het ook een saaie boel worden op dit forum (en die 1000000 andere auto gerelateerde forums).
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wat ik opvallend vind is dat veel mensen de Porsche 'afschrijven' a.d.h.v. motorvermogen en gewicht.
Laatst op Top Gear die test gezien op de Isle of Mann. Nieuwe Aston Martin vs Porsche 997 Carrera S en nog een auto, ben ik ff kwijt.
Niemand had verwacht dat de porker zou winnen, maar de andere auto's vielen gewoon door de mand.
Laatst op Top Gear die test gezien op de Isle of Mann. Nieuwe Aston Martin vs Porsche 997 Carrera S en nog een auto, ben ik ff kwijt.
Niemand had verwacht dat de porker zou winnen, maar de andere auto's vielen gewoon door de mand.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Porsche heeft de zaken al heel lang heel goed voor elkaar, een waardeloos rijdende Porsche is ook ondenkbaar. De voorsprong die ze hebben word ook niet zo snel ingehaald. Ik vind het nog altijd een hele knappe prestatie dat ze met "relatief" weinig vermogen dikke jongens van de concurrentie de baas zijn.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ik vindt porsche ook top auto s mooie techniek remmen recaro race stoelen af fabriek top allemaal.
Alleen nu komt het.
Zou je na een bmw door moeten groeien naar porsche.
Mijn grote antwoord is en blijft nee zolang ik in nederland woon.
Ben gisteren op visite geweest bij rico. Stel nou dat mijn vrouw de 130i meehad en ik genoodzaakt was om met de gt3 naar rico toe te moeten. Dan had ik namelijk een groot probleem. Dan kon ik de auto 500 meter voor aankomst bij rico zijn woning parkeren en de rest gaan lopen. vanwege de vluchtheuvels. Hoe mooi en fantastisch zo n GT3 ook is hij heeft nooit de bruikbaarheid wat een M3 zal hebben.
Ik zie het al voor me. Daar staat de GT3 in de garage die een kapitaal aan verzekering en afschrijving kost. De GT3 komt zeggen en schrijven 20 zondagen uit de garage. Kan je 120 cruisen op de snelwegen hard hoef je niet te gaan, want de collectanten (politie) hebben je binnen no time in het vizier. Nou dan maar trackdays rijden. Die durf je al bijna niet meer te rijden met zo n ding vanwege onverzekerd. En probeer niet te driften wat als je eraf gaat en je moet zo n ding laten repareren dan kan je diep in de buidel.
Fantastische auto s alleen je naast de nurburgring woont. Elke dag denk ik er wel eens aan om 2e hands een GT3 te kopen maar de nadelen hebben voor mij nog steeds de overhand. De vergelijking van hielke slaat kant nog wal. Een m3 dan wel in CSL uitvoering doet absoluut niet onder aan een GT3 qua rijfun. Misschien qua stevigheid en betrouwbaarheid is de GT3 beter maar kost ook een paar knaken meer. Op de engelse forum s is er zo lang een debat welke sneller is de GT3 RS of the CSL ze zijn er nog steeds niet uit. Het zijn concurrenten van elkaar. De een wint hier een stukje de ander daar.
Als ik voor de keuze stond de CSL geen twijfel lekker onopvallend een super race auto voor de straat die je ook nog in elke straat kan brengen en zelfs met moeder en de kids op stap te kunnen en ook nog normaal kan parkeren zonder dat de hele dorp leegloopt om over die achtervleugel van die porsche te kwijlen.
Zo.

Alleen nu komt het.
Zou je na een bmw door moeten groeien naar porsche.
Mijn grote antwoord is en blijft nee zolang ik in nederland woon.
Ben gisteren op visite geweest bij rico. Stel nou dat mijn vrouw de 130i meehad en ik genoodzaakt was om met de gt3 naar rico toe te moeten. Dan had ik namelijk een groot probleem. Dan kon ik de auto 500 meter voor aankomst bij rico zijn woning parkeren en de rest gaan lopen. vanwege de vluchtheuvels. Hoe mooi en fantastisch zo n GT3 ook is hij heeft nooit de bruikbaarheid wat een M3 zal hebben.
Ik zie het al voor me. Daar staat de GT3 in de garage die een kapitaal aan verzekering en afschrijving kost. De GT3 komt zeggen en schrijven 20 zondagen uit de garage. Kan je 120 cruisen op de snelwegen hard hoef je niet te gaan, want de collectanten (politie) hebben je binnen no time in het vizier. Nou dan maar trackdays rijden. Die durf je al bijna niet meer te rijden met zo n ding vanwege onverzekerd. En probeer niet te driften wat als je eraf gaat en je moet zo n ding laten repareren dan kan je diep in de buidel.
Fantastische auto s alleen je naast de nurburgring woont. Elke dag denk ik er wel eens aan om 2e hands een GT3 te kopen maar de nadelen hebben voor mij nog steeds de overhand. De vergelijking van hielke slaat kant nog wal. Een m3 dan wel in CSL uitvoering doet absoluut niet onder aan een GT3 qua rijfun. Misschien qua stevigheid en betrouwbaarheid is de GT3 beter maar kost ook een paar knaken meer. Op de engelse forum s is er zo lang een debat welke sneller is de GT3 RS of the CSL ze zijn er nog steeds niet uit. Het zijn concurrenten van elkaar. De een wint hier een stukje de ander daar.
Als ik voor de keuze stond de CSL geen twijfel lekker onopvallend een super race auto voor de straat die je ook nog in elke straat kan brengen en zelfs met moeder en de kids op stap te kunnen en ook nog normaal kan parkeren zonder dat de hele dorp leegloopt om over die achtervleugel van die porsche te kwijlen.
Zo.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
"welke sneller is de GT3 RS of the CSL ze zijn er nog steeds niet uit. Het zijn concurrenten van elkaar. De een wint hier een stukje de ander daar"
Dat is het gave van die 2 auto's inderdaad.
Maar als ik mocht kiezen tussen een E90 330i of een standaard 911, dan wist ik het wel. Als ik mocht kiezen tussen de CSL en GT3 ook trouwens.
Maar ik ben Porsche liefhebber
Dat is het gave van die 2 auto's inderdaad.
Maar als ik mocht kiezen tussen een E90 330i of een standaard 911, dan wist ik het wel. Als ik mocht kiezen tussen de CSL en GT3 ook trouwens.
Maar ik ben Porsche liefhebber

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ik vinde de 997s een prachtige auto om te zien, zal ook heerlijk rijden. Als je in deze klasse kunt winkelen, staat er vaak nog wel een practische gezinsauto op de oprit. Als je veel KM's moet maken, dat in een sportauto wil doen, is Porsche de meest betrouwbare optie in vergelijk tot Italiaans en Engels spul in de zelfde prijsklasse/vermogensklasse. Dat zegt veel over de top kwaliteit van dit merk. Ik zou echter lang twijvelen tussen CSL en de GT3 RS, beiden super, echt mooie stukjes techniek, en geen straf. Ook optisch niet. Zou beiden niet op straat parkeren. Wat betreft de M6, dat doet mij 0,0, idem voor de nieuwe M5 leuk maar spreekt me totaal niet aan.
Michel
Michel
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
330i kost met wat optie 55k. een porsche 110k.
waar gaat dat over.
Als ik mag kiezen doe dan maar m3 GTR motorsport edition 500k euro met een achterbank.
Tja.
Mensen denken hier dat ze een circuit achter het huis hebben. Als ik dat zou hebben zal mijn auto keuze ook veranderen. Maar ik kijk naar auto s hoe ik ze kan gebruiken en hoe ze thuispassen in dagelijkse gang van zaken.
waar gaat dat over.
Als ik mag kiezen doe dan maar m3 GTR motorsport edition 500k euro met een achterbank.
Tja.
Mensen denken hier dat ze een circuit achter het huis hebben. Als ik dat zou hebben zal mijn auto keuze ook veranderen. Maar ik kijk naar auto s hoe ik ze kan gebruiken en hoe ze thuispassen in dagelijkse gang van zaken.
- Hielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Andre, zoals ik al eerder heb gezegd, het is een gevoelskwestie. En er is niks persoonlijker en subjectiever dan gevoel. Ik heb nog nooit in een M3 CSL gereden en wie weet, misschien maakt ie ook voor MIJ (ik kan wanneer ik over auto's spreek alleen voor MEZELF spreken) heel veel los wat een M3 niet losmaakt.
Ik (en jij ook trouwens) heb door de jaren teveel marketingpraat aangehoord om nog in sprookjes te geloven. Qua beloftes en sterke verhalen heb ik een beresterk pantser om me heen opgebouwd. Ik kan iedere auto nagenoeg neutraal bejegenen. Panda of Porsche. Ik sla het portier open, start de auto, rij 'm warm, rij 'm nog warmer :twisted: , en schat 'm dan op z'n kwaliteiten als entertainer in. Is 't een bepaald type Porsche en vind ik het niks dan blijft het niks en zal m'n mening ook nooit veranderen. Lekker simpel, lekker eerlijk, het zijn immers maar auto's.
Ik (en jij ook trouwens) heb door de jaren teveel marketingpraat aangehoord om nog in sprookjes te geloven. Qua beloftes en sterke verhalen heb ik een beresterk pantser om me heen opgebouwd. Ik kan iedere auto nagenoeg neutraal bejegenen. Panda of Porsche. Ik sla het portier open, start de auto, rij 'm warm, rij 'm nog warmer :twisted: , en schat 'm dan op z'n kwaliteiten als entertainer in. Is 't een bepaald type Porsche en vind ik het niks dan blijft het niks en zal m'n mening ook nooit veranderen. Lekker simpel, lekker eerlijk, het zijn immers maar auto's.
-
- Berichten: 54921
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Heb in veel 911s gereden.(Gt3 niet) en ook in veel M modellen.
Daaruit maak ik op dat de 911(964/993/996)s hun sportiviteit MINDER waar maken dan de naam doet vermoeden itt de Ms waarvan je instapt met 't idee: "'t zal wel 't typeplaatje zijn, meer niet"
Dit geldt denk ik niet voor 'n GT3(duh) of GT2. De M3 E46 die ik had, had toch wel 'n stukje voorsprong op de 911s die ik heb gereden. In alles.
Viel me wat tegen van Porsche.
CSL vs GT3:CSL natuurlijk.
Zie post van Andre(en mijn ervaring met wat een E46 kostte in alles, als je een duurdere sportwagen als een M3 hebt meegemaakt, wordt je niet gauw lekker van NOG duurdere apparaten imho, het is makkelijk praten op 'n internetforum:JA doe mij de Porsche/BMW/Audi/Jag/Benz/Ferrari weetikveel maar :twisted: )
Daaruit maak ik op dat de 911(964/993/996)s hun sportiviteit MINDER waar maken dan de naam doet vermoeden itt de Ms waarvan je instapt met 't idee: "'t zal wel 't typeplaatje zijn, meer niet"
Dit geldt denk ik niet voor 'n GT3(duh) of GT2. De M3 E46 die ik had, had toch wel 'n stukje voorsprong op de 911s die ik heb gereden. In alles.
Viel me wat tegen van Porsche.
CSL vs GT3:CSL natuurlijk.
Zie post van Andre(en mijn ervaring met wat een E46 kostte in alles, als je een duurdere sportwagen als een M3 hebt meegemaakt, wordt je niet gauw lekker van NOG duurdere apparaten imho, het is makkelijk praten op 'n internetforum:JA doe mij de Porsche/BMW/Audi/Jag/Benz/Ferrari weetikveel maar :twisted: )
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Kosten aspect is niet geheel onbelangrijk natuurlijk. De vraag is of de veel hogere prijs/afschrijving/autokosten het rijplezier ook kan compenseren ?
Datzelfde heb ik al met een M3, hoe graag ik zo'n ding had willen hebben, ik ken de verhalen van Robin en Andre wat betreft de kosten/afschrijving etc. Laat staan bij een Porsche Hoe wil je met dit soort auto's gaan rijden ?
Elke dag als een debiel op 's heerenswegen OF 80% rustig 15% flink doorpooken en 5% echt los gaan ?
In mijn geval zou dat laatste het geval zijn, 5% van de tijd heb je een auto die 20% beter is dan bv een M3 (GT3 in dit geval) maar 100% meer kost in alles.
Dat is een dure prijs die je moet betalen.
Dan kan ik me alleen nog indenken dat je een Porsche als life style koopt, en nogmaals dit is niet negatief. Als je daar goed bij voelt is dat je goed recht.
Datzelfde heb ik al met een M3, hoe graag ik zo'n ding had willen hebben, ik ken de verhalen van Robin en Andre wat betreft de kosten/afschrijving etc. Laat staan bij een Porsche Hoe wil je met dit soort auto's gaan rijden ?
Elke dag als een debiel op 's heerenswegen OF 80% rustig 15% flink doorpooken en 5% echt los gaan ?
In mijn geval zou dat laatste het geval zijn, 5% van de tijd heb je een auto die 20% beter is dan bv een M3 (GT3 in dit geval) maar 100% meer kost in alles.
Dat is een dure prijs die je moet betalen.
Dan kan ik me alleen nog indenken dat je een Porsche als life style koopt, en nogmaals dit is niet negatief. Als je daar goed bij voelt is dat je goed recht.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ok, dus een GT3 is meer sportauto dan een M3?
Ben ik het mee eens.
Maar wat kost een beetje GT3 nog, €65k?
Radical Prosport (komt hij weer met zijn Engelse troep
) heb je voor £10k, dat wil zeggen €20k op Nederlands kenteken.
Is net zo bruikbaar als een GT3 (geen achterbank of comfort), maar wel veel meer circuitauto dan welke straat-Porsche dan ook.
Met een M3 kun je op zaterdagmiddag nog met opa en oma boodschappen gaan doen, met een GT3 of Radical?
We willen allemaal wel een compromis, plaats voor zes mensen als in een Espace, supertrackdaymonster als een Radical, comfort van een Citroën en de aanschafprijs van een Daewoo, maar uiteindelijk win je hier wat maar moet je daar weer wat inleveren.
Een GT3 hoort op een circuit, maar wie durft/kan met een auto van €65k echt de grens op te zoeken incl. bijbehorende schades?
Ik ben gek op de MkI GT3, eerste echte superauto waar ik ooit in gezeten heb, maar als ik het realistisch bekijk, 1000x liever een M3 + trackday special (mag ook Westfield of Ariel of wat dan ook zijn) dan een GT3.
M3 is een dagelijks bruikbare auto, GT3 niet en wordt op de circuits ook om de oren gereden door raceauto's met opgeplakt kenteken.
Dus eigenlijk een poging om best of both worlds te combineren en daardoor falen in allebei van Porsche?
Ben ik het mee eens.
Maar wat kost een beetje GT3 nog, €65k?
Radical Prosport (komt hij weer met zijn Engelse troep

Is net zo bruikbaar als een GT3 (geen achterbank of comfort), maar wel veel meer circuitauto dan welke straat-Porsche dan ook.
Met een M3 kun je op zaterdagmiddag nog met opa en oma boodschappen gaan doen, met een GT3 of Radical?
We willen allemaal wel een compromis, plaats voor zes mensen als in een Espace, supertrackdaymonster als een Radical, comfort van een Citroën en de aanschafprijs van een Daewoo, maar uiteindelijk win je hier wat maar moet je daar weer wat inleveren.
Een GT3 hoort op een circuit, maar wie durft/kan met een auto van €65k echt de grens op te zoeken incl. bijbehorende schades?
Ik ben gek op de MkI GT3, eerste echte superauto waar ik ooit in gezeten heb, maar als ik het realistisch bekijk, 1000x liever een M3 + trackday special (mag ook Westfield of Ariel of wat dan ook zijn) dan een GT3.
M3 is een dagelijks bruikbare auto, GT3 niet en wordt op de circuits ook om de oren gereden door raceauto's met opgeplakt kenteken.
Dus eigenlijk een poging om best of both worlds te combineren en daardoor falen in allebei van Porsche?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8385
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
klopt peter uiteindelijk is het allemaal compromis wat je bij de dealer koopt. En als ik dan toch compromis moet sluiten dan wel eentje die ik dagelijks ook kan gebruiken. Daarom is het succes van de M versies altijd zo groot.
Ik ben ooit even in de GT3 naar de emmeloord rally gereden nou ja gevlogen.
Dat was leuk. Maar was ook weer blij dat ik uit die stuiterbak weg was. Met de M3 rij je zo naar parijs heen en weer. In een GT3 echt niet een GT3 is te compromiloos voor een dagelijkse auto. Tja pak dan maar een echte race auto zoals een radical.
Ik ben ooit even in de GT3 naar de emmeloord rally gereden nou ja gevlogen.

Dat was leuk. Maar was ook weer blij dat ik uit die stuiterbak weg was. Met de M3 rij je zo naar parijs heen en weer. In een GT3 echt niet een GT3 is te compromiloos voor een dagelijkse auto. Tja pak dan maar een echte race auto zoals een radical.
- kris
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59