Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
-
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Vanavond gaat de M3 naar Bas Roos om de kleppen te stellen en uit te lijnen. Verder vind ik dat de auto nog wat te rijk loopt, dus ook even kijken of alle sensors goed zijn. De radio zit er in, de verdere afwerking van de bedrading moet nog gedaan worden.
Verder zit ik ook te kijken voor een andere eind demper, heeft iemand een goede ervaring met een bepaald merk demper?
Verder zit ik ook te kijken voor een andere eind demper, heeft iemand een goede ervaring met een bepaald merk demper?
- Bijlagen
-
- IMG-20131015-00275.jpg (180.27 KiB) 2659 keer bekeken
- ///Joost
Dat ziet er netjes uit zeg, die radio!
Ik ben benieuwd wat Bas zegt over je mengsel, laat het even weten. Ik heb het idee dat die van mij ook wat rijker staat dan zou moeten. Altijd hakken over de sloot met CO waarde bij de APK.
Ook benieuwd hoeveel shims je moet vervangen. Heb je een historie van de laatste klepstelbeurt?
Voor wat betreft demper heb ik geen gebruikerservaringen, maar naar het schijnt zijn Eisenmann of Supersprint de meest aanbevolen merken.

Ik ben benieuwd wat Bas zegt over je mengsel, laat het even weten. Ik heb het idee dat die van mij ook wat rijker staat dan zou moeten. Altijd hakken over de sloot met CO waarde bij de APK.
Ook benieuwd hoeveel shims je moet vervangen. Heb je een historie van de laatste klepstelbeurt?
Voor wat betreft demper heb ik geen gebruikerservaringen, maar naar het schijnt zijn Eisenmann of Supersprint de meest aanbevolen merken.
- Robin Hartog
Erik K. heeft een Eisenmann demper, en dat klinkt erg goed. (Maar daar zit ook een RVS systeem voor de rest onder geloof ik.
)

-
Eisenmann is wel echt giga aan de prijs, Supersprint kan ik met een leuke korting kopen, ik weet alleen niet of de racing te luid is, ik vind deze wel het meest op de originele lijken.
Kwa kleppenstellen heb ik geen historie van, ik denk ook dat het in lange tijd niet gedaan is. Ik hoor nu wel sinds ik 5 w 40 gebruik de kleppen iets meer.
Het rijk lopen weet ik het exacte probleem niet, wel met uitlezen geeft hij af en toe een storing op de lambda, heb jij ook ploffen in de uitlaat met opschakelen met een koude motor?
Kwa kleppenstellen heb ik geen historie van, ik denk ook dat het in lange tijd niet gedaan is. Ik hoor nu wel sinds ik 5 w 40 gebruik de kleppen iets meer.
Het rijk lopen weet ik het exacte probleem niet, wel met uitlezen geeft hij af en toe een storing op de lambda, heb jij ook ploffen in de uitlaat met opschakelen met een koude motor?
- ///Joost
Dit had ik wel ja, maar sinds de uitlaat op een paar plekjes gelast is en ik de lambdasondes heb vervangen is dat weg.M3 Duif schreef: Het rijk lopen weet ik het exacte probleem niet, wel met uitlezen geeft hij af en toe een storing op de lambda, heb jij ook ploffen in de uitlaat met opschakelen met een koude motor?
-
Ben benieuwd of er inderdaad wat gesteld word aan de kleppen.
Volgens Bas komt het namelijk zelden voor dat ze bij een m3 de kleppen stellen.
uitlijnen kan die niet zelf aangezien die geen uilijnbank heeft.
je woon in omgeving rdam geloof ik, ik heb die van mij bij Peter de Groot in Oud Beijerland laten uilijnen en was zeer tevreden.
voor wat betreft de einddemper, volgens Bas kun je het beste een supersprint nemen aangezien die ook nog iets doen aan vermogenstoename en de rest eigenlijk alleen maar voor de looks en het geluid zijn.
Maar supersprint schijnt zn prijzen flink te hebben opgeschroeft.
Volgens Bas komt het namelijk zelden voor dat ze bij een m3 de kleppen stellen.
uitlijnen kan die niet zelf aangezien die geen uilijnbank heeft.
je woon in omgeving rdam geloof ik, ik heb die van mij bij Peter de Groot in Oud Beijerland laten uilijnen en was zeer tevreden.
voor wat betreft de einddemper, volgens Bas kun je het beste een supersprint nemen aangezien die ook nog iets doen aan vermogenstoename en de rest eigenlijk alleen maar voor de looks en het geluid zijn.
Maar supersprint schijnt zn prijzen flink te hebben opgeschroeft.
-
Hij heeft me ook verteld dat hij geen bank heeft, hij had wel een goed adres in de buurt. Ik heb zelf ook geen idee wat goed rijd voor een M3, ik kan ook op internet hier weinig over lezen ik weet wel dat een goede uitlijning echt een wereld van verschil kan geven
- Erik K.
Die van mij is een Powersprint RVS einddemper (geen Eisenmann) en klinkt inderdaad erg goed.Robin Hartog schreef:Erik K. heeft een Eisenmann demper, en dat klinkt erg goed. (Maar daar zit ook een RVS systeem voor de rest onder geloof ik.)
Het overig uitlaatsysteem is standaard, klinkt hard genoeg zo

Via Jelmer van JM-tuning eronder laten zetten, was all-in zo'n €500,- kwijt en dat is niet duur voor een M3 3.2 einddemper. Origineel een kleine €700,- incl. montage.
- Mnrk
- Auto: R53 tracktool
Dat klinkt inderdaad niet slecht, als ik even gauw op de website van Supersprint kijk zit je al aan 700 euro voor alleen de demper excl. verzending vanuit Italië.Erik K. schreef:Die van mij is een Powersprint RVS einddemper (geen Eisenmann) en klinkt inderdaad erg goed.Robin Hartog schreef:Erik K. heeft een Eisenmann demper, en dat klinkt erg goed. (Maar daar zit ook een RVS systeem voor de rest onder geloof ik.)
Het overig uitlaatsysteem is standaard, klinkt hard genoeg zo![]()
Via Jelmer van JM-tuning eronder laten zetten, was all-in zo'n €500,- kwijt en dat is niet duur voor een M3 3.2 einddemper. Origineel een kleine €700,- incl. montage.
- Robin Hartog
Nouja, RVS had ik goed.Erik K. schreef:Die van mij is een Powersprint RVS einddemper (geen Eisenmann) en klinkt inderdaad erg goed.Robin Hartog schreef:Erik K. heeft een Eisenmann demper, en dat klinkt erg goed. (Maar daar zit ook een RVS systeem voor de rest onder geloof ik.)
Het overig uitlaatsysteem is standaard, klinkt hard genoeg zo![]()

Ik dacht echt dat je Eisenmann had.

- ///Joost
Ik dacht dat SS en Eisenmann rond dezelfde prijs zaten. Ze schijnen allebei erg goed te klinken (Eisenmann maakt ook de uitlaten voor AMG dacht ik). SS heeft gerolde tips, waar Eisenmann gewoon rechte tips heeft (wat ik eigenlijk mooier vind).
-
Ik vind persoonlijk de supersprint racing het mooist, eindstukken lijken het meest op origineel. Ik wil geen verchroomde eindstukken
- Bijlagen
-
- Supersprint.jpg (49.1 KiB) 2608 keer bekeken
- Reind
Ik heb nog een zgan eisenmann liggen.

- ///Joost
I stand corrected. Deze heeft dus ook diezelfde tips, en die zijn idd veel mooier dan verchroomd. Ik zou echter bang zijn dat de racing te luid is. Daarom ben ik ook nog niet van OEM afgestapt. Ik vind het geluid beschaafd, maar wel mooi. Met een Sport versie zou dit misschien wat uit te diepen zijn. Racing is too much voor mij. Het blijft echter een onbeschofte geldkwestie....Ik vind het het geld niet waard voor een 'leuk geluidje'.
Maar goed, het gaat er niet om wat ik vind in dit topic, maar wat jij vindt.
Maar goed, het gaat er niet om wat ik vind in dit topic, maar wat jij vindt.

-
PM gestuurdReind schreef:Ik heb nog een zgan eisenmann liggen.
- Jim V.
Ik heb onder mijn m3 een supersprint sportversie zitten.
Dit is als de moter koud is en je dus rustig moet rijden bijna geen verschil met oem
Als hij warm word merk je wel dat het iets zwaarder klinkt, enja als je dan je gaspedaal indrukt klinkt het leuker dan orgineel.
Als je niet TE LUID wilt kan ik je deze wel aanbevelen.
Dit is als de moter koud is en je dus rustig moet rijden bijna geen verschil met oem
Als hij warm word merk je wel dat het iets zwaarder klinkt, enja als je dan je gaspedaal indrukt klinkt het leuker dan orgineel.
Als je niet TE LUID wilt kan ik je deze wel aanbevelen.
- Erik K.
Bij Jelmer van JM-tuning kun je zelf kiezen hoe je de eindstukken wilt hebben.
-
Klinkt zeker goed, zijn de cats ook nog door sportcats vervangen?Erik K. schreef:Bij Jelmer van JM-tuning kun je zelf kiezen hoe je de eindstukken wilt hebben.
- MParallel
- Auto: BMW
Mooi werk allemaal hoor.
Als ik mag zeuren zou ik zeggen vernieuw ook je reservoir van je KVS, want dat is helemaal vergeeld en steekt wat schril af tegen de rest van de nette motorruimte.
Eens met die 5w40. 5w40 is nog steeds de geadviseerde olie voor dit blok (in elk geval de 3.2) en geen 10w60. 10w60 zou ik ook alleen gebruiken als de auto veel circuit werk ziet.
Ik heb zojuist ook me olie binnen gehad, 5w40. Voor het eerst in me level afgestapt van de Castrol Magnatec 5w40 die altijd in me 328i is gegaan en nu gegaan voor de Fuchs Titan Pro S op Ester basis.
Na heel lang zoeken en heel veel lezen kwam dit er als een van de beste uit.
Hulde voor de keuze van de Bavaria C Professional. Mooi dat het inbouwen gelukt is. Dat ding gebruikt nog een aparte module achterin om de boel aan te sturen. Veel lastiger inbouwen dan een plug&play 1-DIN unit.
Jammer van de zo te zien kapotte pixels. Maar dat is te maken.
Deze radio bestaat trouwens ook nog als Bavaria C Professional RDS uitvoering die, jawel, RDS ondersteunt.
Als ik mag zeuren zou ik zeggen vernieuw ook je reservoir van je KVS, want dat is helemaal vergeeld en steekt wat schril af tegen de rest van de nette motorruimte.
Eens met die 5w40. 5w40 is nog steeds de geadviseerde olie voor dit blok (in elk geval de 3.2) en geen 10w60. 10w60 zou ik ook alleen gebruiken als de auto veel circuit werk ziet.
Ik heb zojuist ook me olie binnen gehad, 5w40. Voor het eerst in me level afgestapt van de Castrol Magnatec 5w40 die altijd in me 328i is gegaan en nu gegaan voor de Fuchs Titan Pro S op Ester basis.
Hulde voor de keuze van de Bavaria C Professional. Mooi dat het inbouwen gelukt is. Dat ding gebruikt nog een aparte module achterin om de boel aan te sturen. Veel lastiger inbouwen dan een plug&play 1-DIN unit.
Deze radio bestaat trouwens ook nog als Bavaria C Professional RDS uitvoering die, jawel, RDS ondersteunt.
-
Erik K. schreef:Bij Jelmer van JM-tuning kun je zelf kiezen hoe je de eindstukken wilt hebben.
we lapart dat de dagteller van 90 naar 78 gaat

- ///Joost
Allemaal leuk die opties, maar het allermooiste van deze radio is dat het nu eindelijk mogelijk is...na al die jaren kan het!

- MParallel
Haha.
Daar doe je het voor natuurlijk.
Misschien ook maar eens doen. Tot op heden nog geen gebruik gemaakt van het cassette deel.
Daar doe je het voor natuurlijk.

Misschien ook maar eens doen. Tot op heden nog geen gebruik gemaakt van het cassette deel.

-
Haha geweldig!! Ik heb in Duitsland gestudeerd en daar hoorde je tijdens foute stapavonden nog Matthias Reim, ik kan ze uit volle borst meezingen///Joost schreef:Allemaal leuk die opties, maar het allermooiste van deze radio is dat het nu eindelijk mogelijk is...na al die jaren kan het!![]()

-
De radio hoorde er origineel in te zitten, het was ook echt een rot werk om weer aan te sluiten, geloof al met al 10 uur werk. De tuner zit inderdaad achterin de auto ik heb alleen nog niet ontdekt waar deze origineel gaat.MParallel schreef:Mooi werk allemaal hoor.
- MParallel
Zal eens voor je kijken. Mogelijk heb ik iets van de originele inbouwhandleiding.