Rijtechniek: rev matching

Dit is ons algemene autoforum.
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2006, 13:11

Dat is het inderdaad. Als ik in de E30 terugschakel van 5 naar 3 bijvoorbeeld en je zou geen tussengas geven dan blokkeren je achterwielen en heb je kans dat je de baan af spint.

Dat kan ook anders, klaar met remmen, en dan nog eens gas geven terwijl je de kopeling weer op laat komen maar dan laat je meters liggen. Bij H&T voer je dat alles onder remmen uit en kan je dus zo laat mogelijk remmen.

H&T is vervolgens ook heel goed bruikbaar in combinatie met trailbraking, zou je het dan niet gebruiken en je shiftlocked in de bocht dan heb je een nog grotere kans om van de baan af te liggen. Het idee achter trailbraking is een beetje remmend insturen zodat je wat meer druk op de voorkant houd om onderstuur te voorkomen. Ik kan dat zelf nog niet, nog iets te hoog boven mijn niveau.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2006, 13:26

Trailbraken pas ik ook altijd toe, om de reden die jij ook aangeeft (grip op de voorkant). Is niet zo moeilijk hoor. Gewoon iets later remmen (daar zit je winst) en dan de rem tegelijk met het insturen langzaam aan los gaan laten en tegelijk weer op het gas. H&T is dan wel handig ja, anders krijg je inderdaad een shift lock en dat wekt onbalans op. Onbalans = snelheidsverlies. Als je echt veeeels te hard een bocht in gaat is shiftlocken handig om de auto dwars te zetten. Kans op spinnen is dan wel eens hoog ja. Inremmen zelf trouwens ook, want reductie van onderstuur betekent meer kans op overstuur. Ik vind het zelf een techniek die helemaal bij mijn rijstijl past. Ik zet de auto altijd graag voor een bocht, om daarna zo min mogelijk te hoeven sturen. Voordeel is ook dat je tijdens uitremmen je auto veel beter onder controle kunt houden. Inhalen wordt dan dus makkelijker, ook al rijd je dan op lijnen die niet ideaal zijn. Je bent dan toch sneller.

Zonder Heel&Toe, trailbraken etc. kun je geen races winnen denk ik?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2006, 13:40

Klopt, maar mijn E36 staat al iets oversturend momenteel, daarvoor deed ik het ook wel eens, even remmen om hem weer terug te krijgen of idd rem langzaam loslaten en tegelijk insturen. Maar bijvoorbeeld in de Tarzan al trailbrakend naar de apex gaat nog iets te ver :mrgreen:

De E30 heeft geen ABS of wat dus daar komt iets meer gevoel bij kijken. Maar dat komt vanzelf wel.

En ik denk idd dat je niet wint zonder die technieken. Sowieso alleen H&T scheelt al een hoop meters remmen.

Maik

Bericht door Maik » 05 dec 2006, 13:52

Trail braking kan inderdaad ook behoorlijk wat opleveren, maar ik denk dat dat ook behoorlijk aan de auto ligt.
Trail braken levert trouwens niet persee overstuur op, eigenlijk alleen als je dat bewust opwekt door eerst iets te hard te remmen en daarna juist je rem te hard op laat komen. Zo werkt het bij de speedster tenminste en heb ik behoorlijk goed kunnen oefenen tijdens een rijtraining in de UK.
Te hard remmen tijdens insturen levert juist onderstuur op, licht je rem iets en de auto wordt weer neutraal, licht je rem teveel en je hebt overstuur. Als je in die overstuursituatie dan juist weer harder remt blijft de auto met dezelfde sliphoek verder glijen. Je kan dan heel mooi driften terwijl je niet 8) tegenstuurt! Heel mooi om te zien, maar ik kan dat dus niet :)
Bovenstaande geldt iig voor de speedster/elise. De gewichtsverdeling van die auto is natuurlijk wel behoorlijk extreem (40/60%), dus misschien werkt het iets anders voor andere RWD's...

Maik

Bericht door Maik » 05 dec 2006, 13:56

@Rico: jouw smg-bakje regelt zelf een dotje tussengas tijdens terugschakelen denk ik? Merk je dan niet dat het wat vloeiender afremt dan dat je zelf met een handbak hem lomp in een lagere ramt en op de motor afremt?
Shiftlock is zomaar gebeurd als je op de limiet aan het remmen bent en al licht aan het insturen bent...

RVV

Bericht door RVV » 05 dec 2006, 14:12

Maik schreef:@Rico: jouw smg-bakje regelt zelf een dotje tussengas tijdens terugschakelen denk ik? Merk je dan niet dat het wat vloeiender afremt dan dat je zelf met een handbak hem lomp in een lagere ramt en op de motor afremt?
Shiftlock is zomaar gebeurd als je op de limiet aan het remmen bent en al licht aan het insturen bent...
Yep SMG doet dat vanzelf, wel stoer hoor, computer regelt het allemaal perfect. Handbak ervaring met een M3 heb ik niet echt, wel uiteraard in andere auto's.

Shiftlock is mij nog nooit overkomen, ik denk ook dat je dan niet helemaal verstandig bezig bent imho ? Ik bedoel rij je dan niet te extreem voor je kunnen/danwel de situatie ?

Wie raced er hier nou allemaal ? Die vrij rijden rondjes op op onze nationale circuits, daar win je toch geen prijzen of eer mee ? Waarom dan we zo extreem op de limiet willen rijden ? Tuurlijk is een stukje extra techniek fijn om te beheersen, maar welke offers ben je bereid om te maken ? zoals ik het lees en begrijp zijn die technieken er allemaal om je grenzen te verleggen, nogmaals voor racen kan ik me dat levendig voor stellen en het onderscheid ook de betere vande mindere rijders.

En als je op de openbare weg dit soort technieken wilt gebruiken (zonder een race of rally achtergrond) dan spoor je met alle respect ook niet helemaal.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 05 dec 2006, 14:16

Rico v Velzen schreef:
En als je op de openbare weg dit soort technieken wilt gebruiken (zonder een race of rally achtergrond) dan spoor je met alle respect ook niet helemaal.
Ik kom even nuanceren. De clou achter die technieken is dat het allemaal vloeiend gaat. Dat kan je dus oefenen op de openbare weg. Als je op de openbare weg zó gaat rijden dat je die "kunstjes" nodig hebt ben je inderdaad niet helemaal lekker.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2006, 14:22

Idd, als jij terugschakeld voor een rotonde of whatever dan kan je dingen als HT prima in alle rust oefenen zomdar het het fout gaat en niemand heeft er verder last van.
Rico schreef: Wie raced er hier nou allemaal ? Die vrij rijden rondjes op op onze nationale circuits, daar win je toch geen prijzen of eer mee ? Waarom dan we zo extreem op de limiet willen rijden ? Tuurlijk is een stukje extra techniek fijn om te beheersen, maar welke offers ben je bereid om te maken ? zoals ik het lees en begrijp zijn die technieken er allemaal om je grenzen te verleggen, nogmaals voor racen kan ik me dat levendig voor stellen en het onderscheid ook de betere vande mindere rijders.
Klopt, maar we gaan er natuurlijk ook niet heen om een rondje te touren, is wel de bedoeling dat er vaart achter zit, anders kan ik net zo goed een rondje om de kerk heen rijden :lol: Daar kan het juist, dus waarom laten.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 05 dec 2006, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 05 dec 2006, 14:23

Oke Tom en Bert duidelijk !

///M3

shift lock

Bericht door ///M3 » 05 dec 2006, 14:46

Rico.....hoe doet de SMG bak het qua rev matchen. De keren dat ik een SMG heb gereden kwam dat zeer goed over, echter reed ik er fatsoenlijk rustig mee....match hij mooi gelijk of zit er tich wel wat verval in....??

En...shift lock met de M3 heb je vrij snel....heeft ook met compressie en bakverhoudingen te maken. Als ik van z'n 4 terug naar de 2 ga...bijvoorbeeld van 3.000 toeren naar 6 a 7.000 voel je dat heel erg goed. Op een nat wegdek in de bocht heb je zo een shift lock te pakken...een M3 is daarin heel veraderlijk!

Gr,
Niels

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 dec 2006, 14:57

Het beheersen van deze technieken zorgen er mijns inziens voor dat je op het circuit veel minder fouten gaat maken juist. Je bent namelijk veel bewuster bezig met je positie op de baan (jouw ideale lijn) en het helpt je soms ook om bij foutjes, je problemen adequaat op te kunnen lossen.

Een rallyrijder past deze technieken vooral toe om 1 reden: De apex raken, dus: zo min mogelijk onderstuur.

@Maik: Te hard remmen is idd onderstuur, simpelweg omdat je blokkeert. :) Dat is niet zo handig nee. En wat je verder zegt bedoel ik ook. Trailbraken zorgt voor een reductie van onderstuur, daardoor kun je op een hogere snelheid de bocht in zonder snelheid te verliezen bij het uitkomen en dus later remmen (en dus langer volgas = tijdswinst). Het verschilt heel erg per auto inderdaad, want in een Elise wekt trailbraken bij mij echt geen onderstuur op.

Bij iedere handeling tijdens autorijden, dus ook bij bovenstaande handeling geldt hetzelfde: Hoe heftiger je reageert (remmen, sturen, koppelen, shift locken, etc. etc.) hoe hefitger de auto daarop reageert. Op een circuit wil je dat zo min mogelijk, maar tijdens race situaties is het soms wel handig. Daarom vind ik alleen maar lijnen rijden geen kont aan.
Rally rijders zijn veel grover en dus zie je die auto's ook veel heftiger bewegen. Voor hun is dat een must. Al zijn de auto's en rijders van de afgelopen jaren veel meer gebouwd (getraind) op een meer neutraal weggedrag. Maar het blijft heftiger om een rallyrijder achter het stuur te zien zitten dan een circuit coureur.

Tristan

Bericht door Tristan » 05 dec 2006, 15:33

Het maakt volgens mij een groot verschil tussen FWD en RWD. Bij RWD kan bij shiftlock de kont onrustig worden, maar bij een FWD heb je daar niet zo'n last van.

Jan Speed

sideflippen

Bericht door Jan Speed » 05 dec 2006, 15:37

helaas wordt het rallyrijden in NL ook steeds meer lijnen rijden want:
95%+ asfalt... Vergunningen voor onverharde (bos) proeven zijn bijna niet meer te krijgen. best jammer.

Over revmatchen met staande pedalen: it sucks. (in een 02-tje althans, geen idee hoe het in een 911, Kever of Skoda is :lol: )
Eerlijk gezegd vind ik het voor Touri-fahren gewoon ook te veel gepruts.
Ik rem hard > rem los > revmatch, soms met 2xclutch > weer remmen+ insturen > gas erop. Is niet het snelste maar ik krijg altijd last van m'n enkel met die side-flipperij. Bovendien heb ik zo meer tijd om zorgvuldig te 2xclutchen, hoe ouder de bak hoe harder dat nodig is bij terugschakelen. Bovendien vind ik niet dat ik de remkracht optimaal kan doseren als ik ook nog moet sideflippen.

Hoe sideflippen jullie eigenlijk? Ik sta tijdens het remmen op de zijkant van het rempedaal en buig buitenkant voet naar beneden om het gaspedaal te raken. Is dat de gebruikelijke methode? Als ik dat 1 Ringrondje vol hou heb ik geen enkel meer over... :cry:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2006, 15:46

Gewoon voet op het rempedaal zoals normaal en met de zijkant van mijn hiel tik ik de onderkant van het gaspedaal aan.

RVV

Re: shift lock

Bericht door RVV » 05 dec 2006, 16:30

///M3 schreef:Rico.....hoe doet de SMG bak het qua rev matchen. De keren dat ik een SMG heb gereden kwam dat zeer goed over, echter reed ik er fatsoenlijk rustig mee....match hij mooi gelijk of zit er tich wel wat verval in....??

En...shift lock met de M3 heb je vrij snel....heeft ook met compressie en bakverhoudingen te maken. Als ik van z'n 4 terug naar de 2 ga...bijvoorbeeld van 3.000 toeren naar 6 a 7.000 voel je dat heel erg goed. Op een nat wegdek in de bocht heb je zo een shift lock te pakken...een M3 is daarin heel veraderlijk!

Gr,
Niels
SMG matched perfect, shift lock bij een M3 zal dan wel een handbak eigenschap zijn want met SMG ken ik het niet.

RVV

Bericht door RVV » 05 dec 2006, 16:31

Of ik rij als een watje dat kan ook :wink:

HSR

Bericht door HSR » 05 dec 2006, 16:40

Er staat op pagina 1 een filmpje over een yank met baggy trousers en witte sneakers die heel toe uitlegt. Ik heel-toe precies op diezelfde manier. Is ook veruit, voor mij dan, de meest comfortabele manier.

Overigens, is shiftlocken hetzelfde als de achteras die blokkeerd als je te heftig bij een te hoge snelheid/belasting terugschakeld??

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2006, 16:44

Yep dat is hetzelfde.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 dec 2006, 23:03

ja, precies zoals in het filmpje heb ik het ook ooit geleerd maar dat doet dus zeer... het zal er ook wel mee te maken hebben dat in die oude BMW van mij de rem een hangend pedaal is en het gas een staand pedaal (zo'n grote plaat die scharniert op de bodem) dus precies waar je het gas wil raken met je hiel zit het pedaal het diepst, werkt gewoon klote. :evil:

Leuk filmpje verder.

Dat andere filmpje, daar laat die gozer steeds zijn linker voet op de koppeling hangen (riding the clutch) erg slecht voor je drukgroep en drukgroeplager, bovendien wordt ook je krukaslagering nog eens extra onnodig axiaal belast.

Voor de rest ook wel een grappig filmpje (chrysler pedalen)

Maik

Bericht door Maik » 05 dec 2006, 23:33

Bert ///M3 schreef:....
Rico schreef: Wie raced er hier nou allemaal ? Die vrij rijden rondjes op op onze nationale circuits, daar win je toch geen prijzen of eer mee ? Waarom dan we zo extreem op de limiet willen rijden ? Tuurlijk is een stukje extra techniek fijn om te beheersen, maar welke offers ben je bereid om te maken ? zoals ik het lees en begrijp zijn die technieken er allemaal om je grenzen te verleggen, nogmaals voor racen kan ik me dat levendig voor stellen en het onderscheid ook de betere vande mindere rijders.
Klopt, maar we gaan er natuurlijk ook niet heen om een rondje te touren, is wel de bedoeling dat er vaart achter zit, anders kan ik net zo goed een rondje om de kerk heen rijden :lol: Daar kan het juist, dus waarom laten.
Mag ik nog even een dikke vette streep onder Bert z'n verhaal zetten? :wink:
Dit jaar heb ik dik 1200km op het circuit gereden, en dan wil je weleens wat anders dan dat lafjes rondjes tuffen met computergestuurde flipflapbakjes of lomp op de motor afremmen :wink:

Op het circuit gebruik ik de techniek ook om de auto wat rustiger in de kont te laten bij het aanremmen van bochten. Op de openbare weg doe ik het ook, maar dat is meer door gewenning gekomen dan dat ik het daar nodig heb. Op de openbare weg laat ik altijd VEEL meer marge.

@Cav: In een speedster (of latere elise) gaan je wielen niet blokkeren, want daar is ABS voor (die in de speedster zwaar zuigt) :wink:
Dus ook zonder blokkeren gaat de speedster ondersturen bij te hard remmen. Moet je dus ook niet doen inderdaad, daarom staat er ook TE voor hard :wink:
Maar dat is gelijk het gevaar bij trailbraken (voor mij iig), als je het bij mijn auto niet helemaal goed doet, dus als hij teveel gaat ondersturen je dan weer te heftig gaat liften met je rem, dat dan de kont te hard om komt. Maar ik leer nog steeds :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2006, 12:46

Hehe, leren doen we iedere dag (gelukkig). :)

Ik rem nooit (of probeer dat althans...) met blokkerende wielen of tot aan het abs, dus of het aan het ABS ligt weet ik niet.

Heb jij je remmen voor aangepast? Want met zo weinig gewicht op de vooras heb je natuurlijk wel een hede goede afstelling van de remmen nodig (achterremmen kunnen relatief gezien met FR-auto's veel meer remdruk aan). Als jij je remmen nu voor hebt geupgrade en daar dus meer remkracht hebt dan achter, dan mis je inderdaad het effect dat je de auto echt makkelijk kunt zetten tijdens trailbraken.

De Speedster is ook onderstuurder afgesteld dan de Elises, toch (o.a. door smallere voorbanden)? Wat jij zegt is dan ook meteen hetgeen waarom ik díe keuze van Opel niet snap en onverantwoord vind. Onderstuurde auto's die tricky zijn bij gaslos en remmen in de bocht, die zouden ze nooit onderstuurd moeten maken, naar mijn idee. Dat is erg klote voor de onervaren rijders en veel minder leuk voor de ervaren rijders.

Maik

Bericht door Maik » 06 dec 2006, 14:05

Remmen voor zijn sinds kort wat aangepast, maar niet dramatisch, nu dubbel geventileerde schijven van wat betere staalkwaliteit op de vooras. Het oefenen op het vliegveld in de UK was nog met de standaard remmerij.
Ik kom in principe ook nooit in de ABS van de speedster, alleen op momenten dat het ABS weer even flipt, als je over een richel knalt dus. Ik denk dat ik er binnenkort toch even een knopje tussenzet zodat ik hem uit kan zetten op het circuit...

De speedster is ietsje onderstuurder dan de elise wat ik begrijp van iedereen, maar veel scheelde het niet dacht ik. Maar een beetje elise/speedster-rijder laat als de sodemieter zijn wielgeometrie veranderen (van 0 naar -1graad camber op de vooras), en in geval van de speedster die 175 banden veranderen naar 195 of 205. De elise heeft trouwens ook 175 voor! Behalve de snellere modellen, die hebben dacht ik 185 (S1) en 195 (S2).
-1graad en 205 is bij mijn speedster al geregeld :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 dec 2006, 14:11

Moet allemaal goedkomen dan. :)

Maik

Bericht door Maik » 22 sep 2007, 11:55

*schop*

Extra filmpjes zijn welkom :wink:

Maik

Bericht door Maik » 22 sep 2007, 12:03

Hier nog een filmpje met wat snelle beelden, maar let eens op bij 19s. waar je eerst heel and toe ziet gevolgd door left foot braking, en gedurende deze hele aktie blijft hij dus remmen. Erg mooi om te zien maar wel erg moeilijk, je raakt zo in de war :lol:
De rem wordt dus overgepakt van de rechtervoet naar de linker.

http://www.carlimits.com/static/files/b ... ules01.wmv

Plaats reactie