Uitlijning e36
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Uitlijning e36
Ik zou ook geen sleuven in de veertorens maken.
Als je het corrigeren wilt dan zou ik kijken voor een excentrische bout voor de linker kant, boven in de fusee montage als die te krijgen zijn, of de onderste 2 montagepunten shimmen met een ring van ongeveer 2mm dik. Kost nog geen euro aan materiaal.
Trouwens, iets wat je kan proberen is nameten hoeveel ruimte er tussen de top van de velg zit en de schokbreker. Als die significant verschilt zit het waarschijnlijk in de fusee.
Als je het corrigeren wilt dan zou ik kijken voor een excentrische bout voor de linker kant, boven in de fusee montage als die te krijgen zijn, of de onderste 2 montagepunten shimmen met een ring van ongeveer 2mm dik. Kost nog geen euro aan materiaal.
Trouwens, iets wat je kan proberen is nameten hoeveel ruimte er tussen de top van de velg zit en de schokbreker. Als die significant verschilt zit het waarschijnlijk in de fusee.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Net bij de de uitlijner geweest vader en zoon hebben er even nagekeken.
Die zieden precies hetzelfde als Bert, wanneer er zoveel verschil in camber zit het nooit goed kan worden zonder de sporing flink te verstellen wat weer overmatige banden slijtage geeft ook zal de auto dan nooit perfect sturen.
De shims tussen de veerpoot en fusee zou ook niet ideaal zijn omdat de ingesloten hoek dan veranderd.
Waardoor er de kans bestaat mocht je in de berm komen dat die dan juist de berm instuurt in plaats van eruit.
Ik heb net gekeken naar de oude toplagers, de toplagers kan ik aanpassen dan kan ik 3.5mm winnen dus 3.5mm verder naar binnen met het hele toplager.
Zal dat genoeg zijn om van 0,5graden naar +/- 1,41graden te gaan?
Die zieden precies hetzelfde als Bert, wanneer er zoveel verschil in camber zit het nooit goed kan worden zonder de sporing flink te verstellen wat weer overmatige banden slijtage geeft ook zal de auto dan nooit perfect sturen.
De shims tussen de veerpoot en fusee zou ook niet ideaal zijn omdat de ingesloten hoek dan veranderd.
Waardoor er de kans bestaat mocht je in de berm komen dat die dan juist de berm instuurt in plaats van eruit.
Ik heb net gekeken naar de oude toplagers, de toplagers kan ik aanpassen dan kan ik 3.5mm winnen dus 3.5mm verder naar binnen met het hele toplager.
Zal dat genoeg zijn om van 0,5graden naar +/- 1,41graden te gaan?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
denk niet dat dat genoeg is, wellicht als je links en rechts doet, natuurlijk de andere kant de andere kant op
dat je het dan net red, mag ook wel een beetje in zitten, maar zoveel je nu hebt is minder.
of, 1 kant + zo'n excentrische bout aan die kant, kan ook nog.
volgens mij had ik nog ergens in de garage van die rare bouten liggen (excentrische) of het komt me bekend voor omdat ik een tijdje terug die BC racing set eronder zette en dat de oude bouten van die excentrische waren, weet nu niet meer hoe dat verhaal precies zat
edit: ik zie nu dat waarschijnlijk de smalle simpele meer de stelbout is? meer speling in het gat en dus meer stellen? nu weet ik het ook niet meer
dacht dat ik die met die verdikking had, die zijn dan schijnbaar origineel, soort pasbout, weet dus ook niet meer of ik ook nog excentrische heb oid, magoed, jij moet in elk geval stelbouten hebben, dunne of excentrische, de dunne zijn nog gewoon verkrijgbaar.

dat je het dan net red, mag ook wel een beetje in zitten, maar zoveel je nu hebt is minder.
of, 1 kant + zo'n excentrische bout aan die kant, kan ook nog.
volgens mij had ik nog ergens in de garage van die rare bouten liggen (excentrische) of het komt me bekend voor omdat ik een tijdje terug die BC racing set eronder zette en dat de oude bouten van die excentrische waren, weet nu niet meer hoe dat verhaal precies zat

edit: ik zie nu dat waarschijnlijk de smalle simpele meer de stelbout is? meer speling in het gat en dus meer stellen? nu weet ik het ook niet meer

Laatst gewijzigd door GTRene op 19 mei 2016, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
alhoewel ze hier zeggen dat ze met zo'n bout redelijk veel halen, die zit natuurlijk ook verder van de 'arm' af en kan dus meer halen...wellicht met zo'n bout kom je al een aardig eind en samen helemaal.
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... tion-bolts" onclick="window.open(this.href);return false;
als dat gewoon M12 x 45 is in 10.9 sterkte, dan heb ik daar nog wel wat nieuwe van, niet van BMW wel zwart en 10.9 en M12 x 45
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... tion-bolts" onclick="window.open(this.href);return false;
als dat gewoon M12 x 45 is in 10.9 sterkte, dan heb ik daar nog wel wat nieuwe van, niet van BMW wel zwart en 10.9 en M12 x 45
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Net even uitgerekend hoeveel ik ongeveer kan winnen.
Ik schat dat de lengte van het toplager naar fusee tussen de 500mm en 600mm is als de auto op zijn wielen staat ;
500mm 3.5mm = 0.4graden
600mm 3.5mm = 0.3graden
Valt dus nog behoorlijk tegen, zal de andere kant dan ook moeten corrigeren.
Wel 1 meevaller aangezien het toplager iets verdraait is, heb ik misschien iets meer vlees om sleuven in te frezen.
Ik schat dat de lengte van het toplager naar fusee tussen de 500mm en 600mm is als de auto op zijn wielen staat ;
500mm 3.5mm = 0.4graden
600mm 3.5mm = 0.3graden
Valt dus nog behoorlijk tegen, zal de andere kant dan ook moeten corrigeren.
Wel 1 meevaller aangezien het toplager iets verdraait is, heb ik misschien iets meer vlees om sleuven in te frezen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
en schijnbaar kan je met zo'n bout 0.7<>8 halen, dan kom je rond de 1.1 a 1.2 graden?
wat voor bout heb je er nu in zitten? die bij de fusee kan vrij veel brengen omdat die het dichtste bij zit.
ik heb deze ook nog liggen in M12 x 45 en 50 mm en 10.9 sterkte.
wat voor bout heb je er nu in zitten? die bij de fusee kan vrij veel brengen omdat die het dichtste bij zit.
ik heb deze ook nog liggen in M12 x 45 en 50 mm en 10.9 sterkte.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Ga morgen is uit rekenen of ik het daar mee kan redden.
Er zit nu een bout in met die verdikking.
Een originele BMW oplossing dus, dan valt het wel mee met de ingesloten hoek.
Er zit nu een bout in met die verdikking.
Een originele BMW oplossing dus, dan valt het wel mee met de ingesloten hoek.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
je komt dan in elk geval binnen de max marge waar je nu aan 1 kant overheen zit.
heb jezelf ook zo'n camber meter? heb hier zo'n simpel ding met waterpas wat je op de remschijf kan zetten via de magneet, best handig
moet je vloer ook vlak zijn, anders moet je nog meer rekenen
mijn garagevloer is bv net niet helemaal waterpas, scheelt niet veel maar wel jammer.
heb jezelf ook zo'n camber meter? heb hier zo'n simpel ding met waterpas wat je op de remschijf kan zetten via de magneet, best handig

moet je vloer ook vlak zijn, anders moet je nog meer rekenen

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 / E65 745 / E36 323 / Megane RS III
Re: Uitlijning e36
Is het net beter om de oorzaak te zoeken en dat deel vervangen/richten oid, ipv alleen de symptonen aan te pakken?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen de kans is heel groot dat het in het chassis zit.
De auto kan ik op dit moment niet lang missen en helaas heb ik nog veel andere prioriteiten op dit moment.
Voor nu zal het toch de pruts "oplossing" worden, zodat de auto in ieder geval weer fijn rijd.
Net uitgerekend wat er in theorie te halen valt met dat prutsen
Hart of hart afstand van de onderste en bovenste fusee is 105mm
Ringen 2mm tussen de onderste bevestigings punten van de fusee 2mm 1 graden
Camber correctie bouten ( verdikking is 13mm normale bout 12mm 1mm verschil ) -0,54 +0,54
In theorie kan ik het dus halen met alleen de camber correctie bouten.
Dat maar eerst proberen en andere bij de uitlijner nog de extra "shims" er tussen.
De auto kan ik op dit moment niet lang missen en helaas heb ik nog veel andere prioriteiten op dit moment.
Voor nu zal het toch de pruts "oplossing" worden, zodat de auto in ieder geval weer fijn rijd.
Net uitgerekend wat er in theorie te halen valt met dat prutsen
Hart of hart afstand van de onderste en bovenste fusee is 105mm
Ringen 2mm tussen de onderste bevestigings punten van de fusee 2mm 1 graden
Camber correctie bouten ( verdikking is 13mm normale bout 12mm 1mm verschil ) -0,54 +0,54
In theorie kan ik het dus halen met alleen de camber correctie bouten.
Dat maar eerst proberen en andere bij de uitlijner nog de extra "shims" er tussen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Uitlijning e36
Kan je gewoon met een iPhone oid doen, even app downloaden die angle meter heet.GTRene schreef:je komt dan in elk geval binnen de max marge waar je nu aan 1 kant overheen zit.
heb jezelf ook zo'n camber meter? heb hier zo'n simpel ding met waterpas wat je op de remschijf kan zetten via de magneet, best handig![]()
moet je vloer ook vlak zijn, anders moet je nog meer rekenenmijn garagevloer is bv net niet helemaal waterpas, scheelt niet veel maar wel jammer.
Die geeft je ook aan of je hem in alle 2 vlakken recht houd.
Als je dus je auto opkrikt, even met je telefoon de hoek meten. Wat die hoek is is niet belangrijk, het gaat er om dat je een referentiewaarde hebt. Dan installeer je die camber correction bolt, en vergelijk je die waarde. Stel dat het 0,5 graden meer is, dan kijk je naar je uitlijnrapport en weet je wat het is als hij op de grond staat.
Zo heb ik mijn racer wel eens uitgelijnd in een pitbox

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Geen verkeerd idee om de hoekmeter app te gebruiken.
Je hebt ook echt camber app's om alle hoeken van de auto na te meten.
Denk dat ik het afstel op goed geluk
Met uitlijnen kunnen die bouten altijd nog los voor wat fine tuning.
En als het nodig is zouden er toch nog shims tussen moeten komen van een mm.
Bedankt allemaal voor de reacties, volgende week een nieuwe afspraak plannen voor het uitlijnen.
Je hebt ook echt camber app's om alle hoeken van de auto na te meten.
Denk dat ik het afstel op goed geluk
Met uitlijnen kunnen die bouten altijd nog los voor wat fine tuning.
En als het nodig is zouden er toch nog shims tussen moeten komen van een mm.
Bedankt allemaal voor de reacties, volgende week een nieuwe afspraak plannen voor het uitlijnen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
je kan schijnbaar steeds meer met bepaalde telefoons
handig.

- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Uitlijning e36
Vandaag de auto weer laten uitlijnen.
De shims hebben niet heel veel gedaan gek genoeg, misschien omdat ik ook die camber correctie bout heb gemonteerd.
Links is er heel iets minder camber zodat die bijna weer in de specs valt.
Het camber adviseerde de uitlijner om niet gelijk te zetten omdat het caster ook afwijkend is en het wiel dan meer gaat drukken.
Bijna alles viel nu wel binnen de specs al zijn het uiterste waarden.
De verschillen op papier niet veel maar de auto loopt weer rechtdoor ook met handen los en het stuur staat helemaal recht.
Bij nader inzien lijkt het me sterk dat het in het chassis zit, later realiseerde ik mij dat de veerpoot brug zonder problemen past.
Zal dus toch wel in de draagarmen of veerpoten zitten, goede rede om Bilstein schokdempers te halen met Lemforder draagarmen.
Eerst maar is wat andere projecten af maken en dan de touring een keer fatsoenlijk aan pakken.

De shims hebben niet heel veel gedaan gek genoeg, misschien omdat ik ook die camber correctie bout heb gemonteerd.
Links is er heel iets minder camber zodat die bijna weer in de specs valt.
Het camber adviseerde de uitlijner om niet gelijk te zetten omdat het caster ook afwijkend is en het wiel dan meer gaat drukken.
Bijna alles viel nu wel binnen de specs al zijn het uiterste waarden.
De verschillen op papier niet veel maar de auto loopt weer rechtdoor ook met handen los en het stuur staat helemaal recht.
Bij nader inzien lijkt het me sterk dat het in het chassis zit, later realiseerde ik mij dat de veerpoot brug zonder problemen past.
Zal dus toch wel in de draagarmen of veerpoten zitten, goede rede om Bilstein schokdempers te halen met Lemforder draagarmen.
Eerst maar is wat andere projecten af maken en dan de touring een keer fatsoenlijk aan pakken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijning e36
die shims tussen de veerpoot en spindle geeft extra negatief camber...
dat wou je juist minder hebben dacht ik?

die correctie stelbout kan je het teveel aan negatief camber wel minder maken, nu heb je lijkt me beide gedaan?
dus eerst met shims meer negatief camber gegeven, terwijl je het met die stelbout weer wat ophefte
althans das mijn theorie qua inzicht, zie foto.
als je die shims weghaalt dan haal je het maximale daar, maja...je hebt het nu al opnieuw uitgelijnd en loopt weer rechtdoor, dus ach
dat wou je juist minder hebben dacht ik?
die correctie stelbout kan je het teveel aan negatief camber wel minder maken, nu heb je lijkt me beide gedaan?
dus eerst met shims meer negatief camber gegeven, terwijl je het met die stelbout weer wat ophefte

althans das mijn theorie qua inzicht, zie foto.
als je die shims weghaalt dan haal je het maximale daar, maja...je hebt het nu al opnieuw uitgelijnd en loopt weer rechtdoor, dus ach

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten