Honda CRX tracktoy. Doel 2:00 or less!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
kamelenjager

Re: Honda CRX tracktoy / filmpje TA toegevoegd

Bericht door kamelenjager » 24 mar 2013, 19:09

smiley schreef:
kamelenjager schreef:Wie kan hier een beetje proper lassen? :angel:
ZIjn die kooien zo speciaal dan voor een crx?
http://www.carfantasy.nl/rolkooi-honda- ... 76314.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Na gebruik zelfs weer doorverkoopbaar.
Halve rolkooi heb ik al, gelast, niet geschroeft.
Bovendien komen de kant en klare kooien (voor een crx in ieder geval)) niet op de veerpoot uit, maar op de wielkast. Degene die mijn halve kooi gebouwd heeft zou de rest afbouwen, maar dit niet gelopen zoals ik het graag had gezien, dat is de netjeste manier om het te vertellen.

Ik wil nu uittbreiden naar voren, en misschien ook naar de veerpoten.

kamelenjager

Re: Honda CRX tracktoy / filmpje TA toegevoegd

Bericht door kamelenjager » 16 apr 2013, 09:43

Heel benieuwd evert! beloofd een flink kanon te gaan worden :df:

Hier een stukje verslag van de petjes crx :wheelchair:

Time Attack part#2
De CRX was is weer klaar voor, niets veranderd aan de setup sinds de vorige sessie, de wekker ging vroeg af in drenthe om 04.45. Even het ochtendritueel en we waren klaar voor vertrek, samen met mijn vriendin Mareen hadden we een twee uur durende rit voor de boeg, ik in de CRX, Mareen in de -met gereedschap en parts gevulde- Honda HR-V. Bij Zandvoort aangekomen nog een maat opgepikt (hoi Mike!), en we konden het terein op, verliep lekker soepel. Keuring zonder problemen verlopen.

Warmup
Schroefset nog vrij zacht afgesteld, s'ochtends had het nog geregend en de zon was tot nu toe nog niet doorgekomen, better safe then sorry, dus lekker soft gestart. Het is een tijdje geleden dat ik op Zandvoort gereden heb, dat kon ik goed merken, ik was totaal niet tevreden met hoe ik reed, miste de lijnen die ik wou rijden. Vervolgens waren de banden overhit en begonnen ze te smeren wat het rijden niet leuker maakte. Ik wist dat de bandenspanning omlaag moest en het onderstel stugger. Ik verwachte een 2.10 gereden te hebben maar het bleek een 2.07nogwat te zijn.

Kwalificatie
Bandenspanning verlaagd, schroefset stugger afgesteld en nog een beetje brandstof getankt, we waren er weer klaar voor. Prinz met zijn beestachtige turbo crx reed achter me, ik voelde hem aardig in mijn nek hijgen, mijn bochtensnelheid ligt hoger en zijn rechte stukken snelheid ligt hoger, hardstikke leuk aan elkaar gewaagd zo! De banden waren nu stabiel in hun grip, en de stuggere afstelling maakte de auto wat stabieler. Ik kon weer lekker de lijnen proberen te pakken en voor mijn gevoel ging dat al wat beter, nog lang niet zo strak als ik zou willen, maar het ging steeds een stukje netter. Lekker geexperimenteerd met verscheillende versnellingen in verschillende bochten, veel geporbeerd in de derde versnelling te nemen, maar toch kom ik hier niet zo lekker mee uit. Plotseling begon de auto naar links te trekken en voelde zwaar aan in het stuur, ik ben direct rustiger gaan rijden met de alarmlichten aan en de pits in gereden en door naar 'onze plek'.

Niet denken maar doen, racehandschoen uit, monteurhandschoen aan. Bij de wielkasten in gekeken, en ik zag de homokineet hoes van de buitenste kineet losliggen, mooi zuur, maar dat zou mijn probleem niet veroorzaakt kunnen hebben leek mij, maar dit mocht wel even nader bekeken worden, auto op plankjes, krik eronder, aandrijfas eruit. Er was geen spatje vet meer te bekennen in de kineet, compleet droog gelopen en bovendien was het ding bloed en bloed heet, erg veel flexibiliteit zat er niet meer in, dus toch de kineet die de boosdoener was. Best jammer gezien deze aandrijf nog geen 500km oud is. Gelukkig had ik de oude as bij me, hiervan waren de binnenste lagers kapot, besloten om de kineet en de lager van de huidige as in de oude as te bouwen, samen met Mike (thanks!). Wie ervaring heeft met homokineten weet dat dit altijd uitloopt op een uiterst schone klus waar je nooit smerig van word, zo nu ook natuurlijk.
Onder het klussen door is me verteld dat ik eerste was geworden! met een tijd van 2.06:051.
Binnen 45min liep de crx weer, net genoeg want binnen 10 minuten begon de finale!

Finale
Voorkant schroef nog een tandje stugger gezet, merk dat dit op zandvoort voor mij een stuk fijner aanvoelt. In de warmup ronde de banden en remmen zo goed (maar veilig!) mogelijk warm rijden. Finale lap ging lekker, wel wat foutjes gemaakt waar ik niet tevreden over was, maar toch een snellere tijd gereden! 2.05:9.. was de rondetijd! Heel blij dat ik de grens van 2.05 aangebroken heb. Resultaat.... een eerste plek in de finale! zoo gruwelijk zeg! Prins met zijn monsterbak een tweede plek, en op de derde plek... een Audi R8? huh,, noujaa ok. Was een 'demo' hoorde ik later... zal wel :) Mijn nr 3 is Sebastix met zijn 1.4 itb turbo civic!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frank de jonge

Re: Honda CRX tracktoy

Bericht door frank de jonge » 16 apr 2013, 10:02

Goed gedaan!

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 18 apr 2013, 16:48

Hier een filmpje, zandvoort was alweer even geleden voor me, en nog niet eerder op semi's bereden door mij. Was weer even aftasten, en wat geexperimenteerd met de versnellingen, merk dat ik toch nog sneller ben door soms terug te schakelen naar zijn tweede versnelling.

s'Ochtends de semi-slicks er vast monteren.
Afbeelding

Ontrack shootje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 11 mei 2013, 11:11

Donderdag vrijrijden op Assen,
Ging wel lekker, 't was gezond druk en heb veel lol gehad en leuke battles. Einde van de tweede sessie is iets minder goed afgelopen. Voor de ramshoek viel de motor dood met een hoop rook achter de auto, ik ben de pitstraat in gerold, samen met Rouke en wat onbekende hulp de CRX naar de standplaats gedrukt en een aantal feiten geconstateerd;
-Olie in de uitlaat.
-Olie in de brandingskamer (bougies nat, en leek alsof er gruis op zat).
-Onder het kleppendeksel niet direct iets vreemds gezien.
-Bougie #2 zit vast, zat een heel klein beetje beweging in met veel kracht. Ik had weinig zin om meer kapot te maken dan nodig was daarom heb ik het niet geforceerd.
-Dsitributieriem staat op tijd.

Wat er precies is gebeurd is me nog onbekend, maar ik heb weinig hoop voor zowel het onderblok als de kop. En nu? Ik heb nog geen idee, ik trek de motor eruit en de kop er af. Zal ik JAF met de CRX gaan rijden? Dat denk ik niet, misschien alsnog de DelSol gebruiken op JAF wat eigenlijk al van de tekentafel was verdwenen.

Sessie #1:

Sessie #2: (met aan het einde een absoluut niet spectaculair einde v/d b18 @10:45)

Afbeelding

Update:
Ik ga uit van het ergste, daarom gister het blok maar uit de auto gehaald, via de uitlaat poort van cilinder #2, waar ook de bougie niet uit wou, is de zien dat er een klep krom is. Straks ga ik de kop eraf halen om wat twisted metal te gaan bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mei 2013, 11:48

Jammer van de schade KJ.

Maar wat een enorme drukte op die baan zeg.

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 11 mei 2013, 17:36

Ja was druk, ook wel leerzaam voor me om in te rijden, ik had vaak te weinig lef om in te halen.

Kop is eraf, de foto's spreken wel voor zich denk ik.

Cilinder #1
Afbeelding
Afbeelding

Cilinder #2
Afbeelding
Afbeelding

Cilinder #3
Afbeelding
Afbeelding

Cilinder #4
Afbeelding
Afbeelding

Motorblok
Afbeelding
Afbeelding

Cilinderkop
Afbeelding
Afbeelding

Zelfs beweging beeld voor de liefhebber;

Wie kent er nog een goed revisie bedrijf? :P
Ik heb nog geen idee wat er nu gaat gebeuren.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 17:55

die is wel aardig overleden :shock:

ik denk, andere motor goedkoper?

AVT

Bericht door AVT » 11 mei 2013, 21:14

Onderblok is nog wel te redden, misschien setje drijfstangen, zuigers sowieso, even boren honen en klaar.
Cilinderkop kan je direct weggooien.

Mooi gedaan trouwens :thumbup:

daNpy

Bericht door daNpy » 11 mei 2013, 21:31

Aj, die is kapot.
Succes met de reparatie!

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 11 mei 2013, 22:35

DAMN! dat is een flinke schade!

Success met de heropbouw!

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 11 mei 2013, 22:44

On the bright side, tijd voor een K20? :)

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 17 mei 2013, 07:47

K20 zit er nog niet, inbouw in een crxje word financieel niet haalbaar.
Op dit moment bekijk ik de mogelijkheden voor revisie, de schade aan de wanden valt achteraf nog wel een beetje mee, ik hoop dat het op de boren is naar 81,5 of misschien 82mm maar ik wil nog even research doen om te zien hoe veilig dit is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 17 mei 2013, 09:59

Lijkt mij toch een flinke schade aan de wanden!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 17 mei 2013, 10:35

ik heb me niet zo verdiept in die blokken, maar is het niet gunstiger om een gebruikt blok op te pikken ergens en er gewoon plug and play in te schroeven?

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 17 mei 2013, 10:47

Dat is de snelste oplossing, nou zijn deze type-r blokjes wel aardig aan de prijs, kaal blok +/- 2000 euro.
En dan heb je een motor met een kmstand rond de 100.000, en in gedachten houden dat deze motoren een aardig lange slag heeft resulteert dat in meer slijtage. oftewel er zit nog een aardig groot risico aan.

Mijn motor heeft nu ook rond de 100.000 gelopen, maar je ziet weinig hoonpatroon terug in de cilinderwanden.

Met een goede revisie heb je een zgan'e motor, met zelf gekozen kwaliteitsonderdelen. Ik wil eerst oordeel van de revisiemeneer afwacten. Daarna kan ik knopen doorhakken. Heb verschillende ideeen rondspoken in m'n bolletje :tooth:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 18 mei 2013, 16:21

En iets heel anders er in? een honda S2000 blok ofzo? of kan dat bijna niet?

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 18 mei 2013, 18:57

Een S2000-blok ligt in lengterichting. Een B-serie of K-serie blok overdwars. Met genoeg geld kan alles natuurlijk, maar het is niet realistisch.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 18 mei 2013, 23:12

Stefan van Elst schreef:Een S2000-blok ligt in lengterichting. Een B-serie of K-serie blok overdwars. Met genoeg geld kan alles natuurlijk, maar het is niet realistisch.
ahh ok, geen idee daarvan :P

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 19 jun 2013, 21:15

K20 overwogen, maar 't kost wat meer om dit werkend te krijgen in een crxje met iets krappere motorruimte dan de civic van de generatie hierna. En dan hebben we na al die investeren nog steeds 200pk en geen lsd diff... wat nog meer investeren betekend.
Gekozen om bij mij geloof te blijven, de Honda B serie, hier heb ik ook veel reserve onderdelen voor, dus dat maakte de keuze nog makkelijker..

De Honda B serie motoren familie strekt zich van 1.6 tot 1.8cc, en nog een afgezonderde 2.0! 2.0? Ja! De Honda CR-V is voorzien van B20 motor, zónder vtec. Honda is net lego, dan maken we hem toch mét vtec?

De motor is ingekocht en gaat opgebouwd worden met oa gesmede zuigers, drijfstangen, gebouwde kop. Ik hoop straks ongeveer 220-230 pk te maken, en in de toekomst dit te stimuleren met andere inlaatsprtuistuk, uitlaatspruitstuk en nokkenassen.

De onderdelen sprokkel is gestart, en plannen worden gesmeed met speedequipment.
Ik overweeg tijdelijk een 170pk b18c4 in de crx te steken zodat we volgende maand nog even de crx kunnen uitlaten op de ring :hungry:
Afbeelding

Willie

Bericht door Willie » 19 jun 2013, 21:24

good busy Florian! :df:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jun 2013, 01:36

Mooi klote.

Ik had dit verhaal niet gelezen, maar toen ik las olie in uitlaat enz en dat de bougie er niet uit wou toen wist ik het al, afgebroken klep.

Zelfde met een M3 motor gehad en dan kan je zo´n motor er net zo goed uit schroeven en meteen op de schroothoop gooien. Werkelijk alles is dan aan puin. In mijn geval kwam de carterpan los en die lag tot aan de rand vol met schroot. Je kan er wat randzaken af halen maar onderblok en kop enz, gooi maar gewoon weg niet de moeite om daar nog tijd in te steken. Zelfde met oliepompen enz, alles zit vol schroot. Er zat bij mij zelfs een gat in de zijkant van de cylinderkop :lol:

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 30 jul 2013, 11:05

Het is even geleden dat ik hier een update geplaatst heb, veel research gedaan en weinig echte actie op wat bestellingen na.

Het onderstaande is de planning, het is in 'honda termen', ik hoop dat het wel wat duidelijk is?
Kleine legenda: B18C-R = integra type r, b20b = honda cr-v (non vtec) motor,
groen=in bezit of besteld, oranje= to do

JDM B20B -0.5 overbore naar 84.5, boren&honen
B20B krukas, 89mm (optioneel verlichten, en balanceren)
Eagle drijfstangen / ARP 2000 bouten
CP Carillo gesmede zuigers 84,5mm 11.5:1 dome van 1.1cc
B18C-R Block gridle
B18C-R 'windage tray' + olie pickup + oliepan
blockguard nog niet zeker of er een blockguard in gaat komen, ivm warmteophoping
ARP kopbouten
Type-R oliepomp
Verse pakkingen etc

Integra Type R kop vlakken (optioneel flowen)
Blackworks vtec conversiekit
Supertech kleppen flat, standaard maten (33&28mm) N100F (sterktere variant)
Supertech klepveren en retainers 1002DR (sterkere variant)
Supertech bronze klepgeleiders
Supertech valve lock 5.5mm 7degrees

Skunk2 Tuner1 nokkenassen
Precision 440cc injectoren
Zal iets boven de 12.0:1 uit komen verwacht ik

B18C-R inlaatspruitstuk, 66mm portmatched, toevoer kanalen herzien en verbeterd
66mm gasklep + earo mod op de gasklep
unbranded 4-1 uitlaatspruitstuk @ 2,5"
ECtune, Skunk2 uitlaat, olie metertjes, AEM wideband

JDM Y1 versnellingsbak
Mugen platen LSD
ACT stage 3 6puck Koppeling
Licht gewicht OEM N1 poulie (laten balanceren)
Licht gewicht vliegwiel (laten balanceren)
Kleppendeksel met -10AN fittingen ter ontluchting
2xM18 naar -10an fittingen achterin het blok
Nieuwe breathercan bnog aflassen

Het volgende heb ik aan EDG techniek gevraagd, waar de bewerkingen en build uitgevoerd gaat worden;
Blok en kop in de wasmachine
Krukas slijpen
Krukas balanceren
Vliegwiel balanceren
Krukaspoulie balanceren
Boren/honen naar 84.5, volgens specs v/d zuigers
ACL race lagers (tenzij jij iets anders prefereert?)
Kop boren naar 84,5
Kop vlakken
kop flowen
Blockguard?? graag advies
Verder ben ik bezig met een carterontluchtingssysteem te maken incl retour. 1x2L opvangvat, 2x10AN ledingen van onderblok naar opvangvat, 2x10AN leidingen van cilinderkop naar opvat, en 1x10AN retour naar de carterpan.
Om de boel op temperatuur te houden wil ik er nu ook een oliekoelersysteem op gaan zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 30 jul 2013, 11:09

Goede mods zeg..

Maar waarom overwegen tijdelijk een blok in je auto te hangen om wat rondjes ring te doen? Dan huur je toch gewoon een dagje?

kamelenjager

Bericht door kamelenjager » 30 jul 2013, 11:45

Ik had die motor al liggen ter verkoop, maar deze was voor onze ringweek al verkocht..
De daily moest er aan geloven
Afbeelding

En de delsol van mijn vriendin ook, maar hier heb ik de band vd velg gereden op adenau forst.. oeps :tooth:

Plaats reactie