BMW E46 320D (Onderhoud)
- Reind
Re: BMW E46 320D/330D
Rico,
Je hebt PM.
Lees je topic nu eigenlijk pas. Ga maar voor een 204pk 330d handbak. Vervolgens lekker chippen en je hebt een kanon van een auto. Onderhoudskosten zijn wel wat hoger maar je loopt er (normaal gesproken) niet op leeg. Dat een 320d beter stuur is wat voor te zeggen maar een 330d stuurt ook gewoon super. En zolang je niet in een 320d hebt gereden weet je niet wat je mist en wanneer je hem plankt en de 6 cilinder laat brullen wil je nooit meer terug naar een 320d. schrijft iemand die een e91 320d rijd...... mis het nog elke dag
Je hebt PM.
Lees je topic nu eigenlijk pas. Ga maar voor een 204pk 330d handbak. Vervolgens lekker chippen en je hebt een kanon van een auto. Onderhoudskosten zijn wel wat hoger maar je loopt er (normaal gesproken) niet op leeg. Dat een 320d beter stuur is wat voor te zeggen maar een 330d stuurt ook gewoon super. En zolang je niet in een 320d hebt gereden weet je niet wat je mist en wanneer je hem plankt en de 6 cilinder laat brullen wil je nooit meer terug naar een 320d. schrijft iemand die een e91 320d rijd...... mis het nog elke dag
- Reind
Kopen Kopen Kopen. Motorvermogen klopt overgines niet met bouwjaar en die spoorverbreders staan hem niet.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... res=EXPORT
-
- Auto: Etron GT
Stoelen zijn wel te wisselen inderdaad, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs. Er staan een aantal 320d's te koop van 2004 met kilometerstanden tussen de 200k tot 250k voor prijzen van zo'n €6.000,- - €7.000,-, daar zou ik niet al te veel meer in investeren. Aan de andere kant zit er bij aankoop bijna geen verschil tussen versies met - en zonder sportstoelen.
Als je voor de 136pk versie gaat zijn de prijzen nog wat lager (want ouder), dus lijkt me helemaal niet de moeite waard om te investeren in aanpassingen van in- en exterieur. Ik zou overigens wel voor een later exemplaar gaan. Ik denk dat (enkele) problemen met de laatste versies opgelost zijn en dat deze daarom kwalitatief beter zijn, wel afhankelijk van onderhoud natuurlijk. De exemplaren uit 2004 zijn veelal luxe uitgerust (check Lifestyle edition), dus hoef je ook niet veel meer aan te passen. Als je bij een oudere de hogedrukpomp of de turbo kapot hebt, is de auto al bijna economisch total loss...
Als je voor de 136pk versie gaat zijn de prijzen nog wat lager (want ouder), dus lijkt me helemaal niet de moeite waard om te investeren in aanpassingen van in- en exterieur. Ik zou overigens wel voor een later exemplaar gaan. Ik denk dat (enkele) problemen met de laatste versies opgelost zijn en dat deze daarom kwalitatief beter zijn, wel afhankelijk van onderhoud natuurlijk. De exemplaren uit 2004 zijn veelal luxe uitgerust (check Lifestyle edition), dus hoef je ook niet veel meer aan te passen. Als je bij een oudere de hogedrukpomp of de turbo kapot hebt, is de auto al bijna economisch total loss...
- Martijn_bmw
inderdaad mooie kar reind!!
alleen de spoorverbreders er af en gaan
alleen de spoorverbreders er af en gaan

- Riceaux
@Reind: Die 330D ligt helaas iets boven het huidige budget.
@D. Peters: Het verschil in verzekeringskosten tussen een 2004 of 2000 bouwjaar is nogal aanzienlijk. Komt vooral door mijn leeftijd. Ben nog 'beginnend bestuurder'.
Ik ga maar eens aan het rekenen waar het totale verschil per jaar tussen een 320D en 330D op uit komt. En misschien dan maar een paar maanden doorsparen voor een nieuwer bouwjaar. Heb de gelukkige positie om m'n budget per maand met 1000 euro te verhogen. Zocht eigenlijk in de prijsklasse 3-4k.
@D. Peters: Het verschil in verzekeringskosten tussen een 2004 of 2000 bouwjaar is nogal aanzienlijk. Komt vooral door mijn leeftijd. Ben nog 'beginnend bestuurder'.
Ik ga maar eens aan het rekenen waar het totale verschil per jaar tussen een 320D en 330D op uit komt. En misschien dan maar een paar maanden doorsparen voor een nieuwer bouwjaar. Heb de gelukkige positie om m'n budget per maand met 1000 euro te verhogen. Zocht eigenlijk in de prijsklasse 3-4k.
- Reind
Dan zou ik nog een paar maanden doorsparen voor een 330d 

- Riceaux
-
- Auto: Etron GT
Die ziet er mooi uit.. dacht dat je met een budget van 3 - 4k aan de onderkant van de markt zou zitten, maar dit valt mee.
Vraag me alleen wel af hoe lang je de auto wilt houden, met 50k km per jaar en een kilometerstand van 250k km bij aankoop denk ik toch dat je na 2 jaar wel toe bent aan iets nieuws. Of je moet bereid zijn te blijven investeren... dát vind ik zelf nog niet zo erg, maar ik wil wel een betrouwbare auto hebben. Ik heb geen tijd om vaak naar de garage te gaan of om überhaupt iets zelf te doen.
Vraag me alleen wel af hoe lang je de auto wilt houden, met 50k km per jaar en een kilometerstand van 250k km bij aankoop denk ik toch dat je na 2 jaar wel toe bent aan iets nieuws. Of je moet bereid zijn te blijven investeren... dát vind ik zelf nog niet zo erg, maar ik wil wel een betrouwbare auto hebben. Ik heb geen tijd om vaak naar de garage te gaan of om überhaupt iets zelf te doen.
- Riceaux
Had ik ook verwacht. Maar de prijzen van 330D's liggen in verhouding lager dan van vergelijkbare 320D's voor zover ik kan zien. Investeren vind ik niet zo'n probleem. Betaal alleen onderdelen tegen handelsprijs en geen uurloon. En waarschijnlijk wil ik binnen 2 jaar ook wel weer iets anders.D. Peters schreef:Die ziet er mooi uit.. dacht dat je met een budget van 3 - 4k aan de onderkant van de markt zou zitten, maar dit valt mee.
- Niels
- Auto: Prius+
Je moet gewoon een gezonde nemen. 2,5ton voor een diesel van 11 jaar oud geloof ik niet tenzij er een correcte NAP of complete historie bij zit. Dan is 3300,- wel weer aan de goedkope kant. Of je een auto koopt met 3 ton op de klok of 3,5ton, ze zijn niet courant meer en na een ton en twee jaar nog minder. Dus daar zou ik niet naar kijken. Je moet zorgen dat je er zo min mogelijk kosten aan hebt...
- D20VT
Als hier een correcte NAP bijzit vreet ik mijn hoed op.
Die dingen worden over het algemeen (90%)aangeschaft om km's mee te maken( uitzonderingen daargelaten) dan ga ik uit van een diesel met gewoon 30K per jaar.
ok wss de eerste 3 a 4 jaar wat meer per jaar (vooral met zo'n dikke motor) en daarna (volgende eigenaar) mogelijk wat minder per jaar.
Volgens mij als je een NAP zou trekken van dit ding kom je deze km stand nog een keer tegen een aantal jaren terug
Zag vorige week toevalling ook een diesel van 4 jaar oud met 180K op de teller, bij navraag bleek het toch eerder 350K te moeten zijn, was de eigenaar ook niet opgevallen bij aanschaf. Pas toen de motor kuren kreeg kwam hij er achter.
Die dingen worden over het algemeen (90%)aangeschaft om km's mee te maken( uitzonderingen daargelaten) dan ga ik uit van een diesel met gewoon 30K per jaar.
ok wss de eerste 3 a 4 jaar wat meer per jaar (vooral met zo'n dikke motor) en daarna (volgende eigenaar) mogelijk wat minder per jaar.
Volgens mij als je een NAP zou trekken van dit ding kom je deze km stand nog een keer tegen een aantal jaren terug

Zag vorige week toevalling ook een diesel van 4 jaar oud met 180K op de teller, bij navraag bleek het toch eerder 350K te moeten zijn, was de eigenaar ook niet opgevallen bij aanschaf. Pas toen de motor kuren kreeg kwam hij er achter.
- PD power
Riceaux schreef: @PD Power: Verwacht zo'n 50k km per jaar te gaan rijden. Huidige verbruik is 1 op 18,5 gemiddeld. 1 op 20-21 op langere ritten. Echter kreeg ik toen nog geen korting op de diesel. Maar aangezien m'n vader recentelijk ook is overgestapt op diesel krijg ik er nu wel korting op.![]()
.
Je hebt nu best wel een zuinige diesel, vandaar mijn vraag.
Met een 320D zal je verbruik zo rond de 1 op 16 komen te liggen bij dezelfde rijstijl en de bij de 330D zo rond de de 1 op 11,5.
50 k aan km's
50.000 : 11,5 = 4348 liter x 1,40 = 6087 euro
50.000: 16 = 3125 liter x 1,40 = 4375 euro
Dus voor het gemak zo'n 1700 euro aan brandstofkosten extra per jaar, daarnaast denk ik zo'n 1000 euro extra aan afschrijving, onderhoud en belasting.
Dus zo'n 2700 euro verschil op jaarbasis, tis maar net wat het je waard is.
- Reind
Een 330d handbak is echt wel wat zuiniger hoor. Die van mij deed 1:14, en dat was ook nogeens een touring. Ben je alleen aan het trappen verbruikt hij natuurlijk meer maar dat doet een 320d ook.
Wegenbelasting is wel een paar tientjes per maand duurder en onderdelen zijn iets duurder maar een 330d is niet veeeel duurder. Maar het scheelt natuurlijk wel.
In vergelijking met een Seat TDI zijn het allebei dure auto,s.
Wegenbelasting is wel een paar tientjes per maand duurder en onderdelen zijn iets duurder maar een 330d is niet veeeel duurder. Maar het scheelt natuurlijk wel.
In vergelijking met een Seat TDI zijn het allebei dure auto,s.
- PD power
@Reind: daarom vroeg ik hem ook, hoe zuinig hij rijdt met z'n Ibiza vp motor, die zijn zeer zuinig haal je gemakkelijk 1 op 20 mee, als daarmee dan 1 op 18,5 rijdt is 1 op 11,5 heel reëel, weet ik uit ervaring...
Maar hoe dan ook het verschil is denk ik gewoon reëel is, daar gaat het volgens mij om.

Maar hoe dan ook het verschil is denk ik gewoon reëel is, daar gaat het volgens mij om.
- Riceaux
Goeie tip!Je moet gewoon een gezonde nemen. 2,5ton voor een diesel van 11 jaar oud geloof ik niet tenzij er een correcte NAP of complete historie bij zit. Dan is 3300,- wel weer aan de goedkope kant. Of je een auto koopt met 3 ton op de klok of 3,5ton, ze zijn niet courant meer en na een ton en twee jaar nog minder. Dus daar zou ik niet naar kijken. Je moet zorgen dat je er zo min mogelijk kosten aan hebt...
@PD Power: Met de Ibiza heb ik maar een paar weken gereden, daarna is m'n rijbewijs ongeldig verklaard vanwege medische redenen. In die paar weken had ik een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. Heb toen ongeveer 4000 km gereden in 4 weken. Vooral korte stukjes en autobahn. (200@CC) Dan vind ik 1 op 18,5 toch best zuinig. Met de BMW ga ik alleen lange stukken rijden en zal ik dus aardig richting de 1 op 14 gaan. Plus dat ik nu 20% korting krijg op diesel wat ik toen niet reed. M'n vader werkt bij Shell en krijgt 20% korting op 1 soort brandstof. Hij reed toen nog benzine, maar is dit jaar overgestapt op diesel. Plus dat ik een deel van de km's straks kan declareren omdat het zakelijke km's zijn. Aan de Ibiza heb ik eigenlijk geen kosten gehad behalve standaard beurtjes en de remmen voor.
En inderdaad zullen beide auto's per jaar een stuk duurder zijn dan de Ibiza. Echter kan ik me dat nu wel veroorloven omdat m'n inkomen dit jaar gigantisch gestegen is. En de verwachting is dat m'n inkomen komend jaar alleen maar verder stijgt. Ik probeer m'n keuze nu niet te verdedigen maar gewoon even m'n situatie te verduidelijken.
Volgende week eerst maar eens uitzoeken wat de verzekering bij beide auto's gaat kosten, zal wel een aardige duit zijn gezien mijn leeftijd van 22 jaar en 1 schadevrij jaar.
- Luco
Je leeft maar 1 keer, 330 dus 

- Robin Hartog
Tering, ben jij al 22 jaar?!Riceaux schreef: Volgende week eerst maar eens uitzoeken wat de verzekering bij beide auto's gaat kosten, zal wel een aardige duit zijn gezien mijn leeftijd van 22 jaar en 1 schadevrij jaar.

- PD power
Precies, dan ff langs VVT voor een pretpakket en dan blazen met die handelLuco schreef:Je leeft maar 1 keer, 330 dus

- Riceaux
Zo denk ik er nu eigenlijk ook over.Je leeft maar 1 keer, 330 dus
Ga sowieso langs VVT. Misschien niet direct, vermogen went ook.Precies, dan ff langs VVT voor een pretpakket en dan blazen met die handel
Zit me nu wel af te vragen waarom ik zo nodig in januari eigenlijk al een andere auto wil hebben. Heb m'n rijbewijs sowieso voor april toch niet terug. Kan ik net zo goed even doorsparen en dan een nette 330d halen. Maja we zien wel of er in de tussentijd iets moois op m'n pad komt. Maar zoals het nu lijkt, 330D it is.

- Robin Hartog
Ah joh, over een weekje is het weer een 320D of iets anders. 

- Riceaux
@Robin: Misschien wel, maar denk toch dat ik aan deze keuze vasthoud.
Maar zoals ik al zei: het wordt een 330D of ik moet een hele nette 320D voor een mooie prijs tegenkomen. 

- Robin Hartog
Prima keuze hoor, ben benieuwd of je je er echt aan vast gaat houden.Riceaux schreef:@Robin: Misschien wel, maar denk toch dat ik aan deze keuze vasthoud.Maar zoals ik al zei: het wordt een 330D of ik moet een hele nette 320D voor een mooie prijs tegenkomen.

- WJ
Vind je een maatje groter in de VAG poule niet interessant?
-
Hoi lotgenoot,
Zeven maanden geleden stond ik voor precies dezelfde keuze. Na lang denken, wikken en wegen stonden een paar dingen vast:
- e46
- Touring
- Automaat
- Diesel
Toen was het de keuze tussen een 318d, 320d en een 330d. Verstand en gevoel zijn twee verschillende dingen, maar na een proefrit in een e46 330dA was ik volledig verkocht. Een smile van oor tot oor! Die sound, de souplesse van die dikke 6 pitter, automaat, stijlvolle touring, mmmmmmmmm.. Veel lekkerder wordt het niet, geloof me. Later die dag zou ik nog gaan kijken naar een 318dA, maar die heb ik netjes afgebeld
Kilometerstand bij aankoop 282.xxx (motorblok 50.000), kilometerstand nu 312.xxx en rij zo'n 50.000 km per jaar. Onderhoudskosten nihil! Olie, oliefiltertje, draagarmpje RV, gloeilampje remlicht LA, lekke band RA.
Ik heb geen seconde spijt van mijn beslissing gehad. Liefhebbersauto pur sang. Ik loop iedere morgen met een grijns op mijn gezicht naar een auto van 12 jaar oud en meer dan 3 ton op de teller. Voor de 1 een oud hok, voor mij de ultieme kilometervreter voor weinig geld. Sleutel erin en starten, wat een geluid! Kom maar op met die kilometers, ik ga fluitend naar mijn werk.
Zeven maanden geleden stond ik voor precies dezelfde keuze. Na lang denken, wikken en wegen stonden een paar dingen vast:
- e46
- Touring
- Automaat
- Diesel
Toen was het de keuze tussen een 318d, 320d en een 330d. Verstand en gevoel zijn twee verschillende dingen, maar na een proefrit in een e46 330dA was ik volledig verkocht. Een smile van oor tot oor! Die sound, de souplesse van die dikke 6 pitter, automaat, stijlvolle touring, mmmmmmmmm.. Veel lekkerder wordt het niet, geloof me. Later die dag zou ik nog gaan kijken naar een 318dA, maar die heb ik netjes afgebeld

Kilometerstand bij aankoop 282.xxx (motorblok 50.000), kilometerstand nu 312.xxx en rij zo'n 50.000 km per jaar. Onderhoudskosten nihil! Olie, oliefiltertje, draagarmpje RV, gloeilampje remlicht LA, lekke band RA.
Ik heb geen seconde spijt van mijn beslissing gehad. Liefhebbersauto pur sang. Ik loop iedere morgen met een grijns op mijn gezicht naar een auto van 12 jaar oud en meer dan 3 ton op de teller. Voor de 1 een oud hok, voor mij de ultieme kilometervreter voor weinig geld. Sleutel erin en starten, wat een geluid! Kom maar op met die kilometers, ik ga fluitend naar mijn werk.