Het regeerakkoord: Wat zijn de veranderingen?
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- RJK
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Site ligt plat, hoe kan dat nou? 
[EDIT] Site werkt weer, ingevuld.

[EDIT] Site werkt weer, ingevuld.
Laatst gewijzigd door RJK op 30 okt 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Ik heb hem ook al getekend.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Ja dat schijnt "eerlijker" te zijn.dvh schreef:oldtimers , 11 cent , peanuts !
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1313 ... 482__.html
Dat wordt fietsen vanaf 2014.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
En de belastingvrije kleine dieseltjes, naar welk tarief gaan die in 2014?
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Gek genoeg kan ik daar niks over terug vinden. Ik neem aan dat ze gewoon die CO2-grens gaan aanscherpen waardoor alleen de half-elektro modellen nog belastingvrij kunnen rondknorren?Hielke schreef:En de belastingvrije kleine dieseltjes, naar welk tarief gaan die in 2014?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Jammer dat niet alles naar de pomp wordt getrokken maar buiten dat prima allemaal. Heb het altijd al een raadsel gevonden waarom klassiekers vrijgesteld worden terwijl die het meest vervuilen terwijl de gemiddelde nieuwe Ferrari 20x zuiniger is voor het milieu en vaak ook niet meer dan 5000km per jaar wordt gebruikt.
Terecht allemaal dokken dus. Onzinnige vrijstellingen wordt er moe van
Terecht allemaal dokken dus. Onzinnige vrijstellingen wordt er moe van

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Iets met cultureel erfgoed...
En daarnaast:
http://fehac.nl/images/stories/bestande ... 0-2012.pdf
Yeah right :')
En daarnaast:
http://fehac.nl/images/stories/bestande ... 0-2012.pdf
Milieu. Nu gelooft iedereen ineens in de wassen neus want oldtimers zijn veel vervuilender.Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.
Yeah right :')
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Grotendeels eens. Maar waarom de oldtimer bezitter niet een alternatief bieden? Zoals ze dat in Duitsland kennen in de vorm van een tijdelijk kenteken.Macboy schreef:Jammer dat niet alles naar de pomp wordt getrokken maar buiten dat prima allemaal. Heb het altijd al een raadsel gevonden waarom klassiekers vrijgesteld worden terwijl die het meest vervuilen terwijl de gemiddelde nieuwe Ferrari 20x zuiniger is voor het milieu en vaak ook niet meer dan 5000km per jaar wordt gebruikt.
Terecht allemaal dokken dus. Onzinnige vrijstellingen wordt er moe van
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Productie heb je voor 't gemak niet meegerekend?Macboy schreef:Jammer dat niet alles naar de pomp wordt getrokken maar buiten dat prima allemaal. Heb het altijd al een raadsel gevonden waarom klassiekers vrijgesteld worden terwijl die het meest vervuilen terwijl de gemiddelde nieuwe Ferrari 20x zuiniger is voor het milieu en vaak ook niet meer dan 5000km per jaar wordt gebruikt.
Terecht allemaal dokken dus. Onzinnige vrijstellingen wordt er moe van
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Seizoenskentekens zijn in Duitsland niet oldtimer-specifiek.
H-platen wel (eindigend op een H van Historisch). Hier zitten wat haken en ogen aan, maar je betaald dan nog maar 100 euro belasting per jaar.
Wat in Duitsland wel mag is 5 auto's op 1 kenteken. Dus als je 5 auto's hebt kun je deze op 1 kenteken laten schrijven. Je mag dan maar met 1 "tegelijk" rijden maar dat is logisch.
Sowieso is het in DL wat beter geregeld qua kentekens imo.
H-platen wel (eindigend op een H van Historisch). Hier zitten wat haken en ogen aan, maar je betaald dan nog maar 100 euro belasting per jaar.
Wat in Duitsland wel mag is 5 auto's op 1 kenteken. Dus als je 5 auto's hebt kun je deze op 1 kenteken laten schrijven. Je mag dan maar met 1 "tegelijk" rijden maar dat is logisch.
Sowieso is het in DL wat beter geregeld qua kentekens imo.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Maak mij hier ook veel drukker om dan de klassieker MRB. DIe is Euro 450,- per jaar voor de M3. De zorgpremie wordt na de hypotheek de grootste (vaste) lasten.Arnoud schreef:Zorgpremie wordt ook leuk. 482 Euro per maand als je 70.000 bruto verdient. Tweeverdieners met zo'n salaris gaan er dan 700 Euro op achteruit per maand....of mis ik iets. Dat hakt er aardig in....
- Robin_NL
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 09:32
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
+1Macboy schreef:Jammer dat niet alles naar de pomp wordt getrokken maar buiten dat prima allemaal. Heb het altijd al een raadsel gevonden waarom klassiekers vrijgesteld worden terwijl die het meest vervuilen terwijl de gemiddelde nieuwe Ferrari 20x zuiniger is voor het milieu en vaak ook niet meer dan 5000km per jaar wordt gebruikt.
Terecht allemaal dokken dus. Onzinnige vrijstellingen wordt er moe van
-
- Berichten: 9437
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Die vrijstelling heb ik ook nooit begrepen, zeker niet als je voor de wel-betalenden alles op het milieu gooit als argument waarom er betaald moet worden. Dat strookt dan ook niet met elkaar, dat je oude vervuilende auto's vrijstelt.
Maar een echt groot probleem zal het ook niet zijn, een paar honderd euro meer MRB per jaar. Dat is de grootste kostenpost niet lijkt me. Als een echte klassieker je hobby is, dan laat je je daar niet door tegenhouden.
De regeling werd natuurlijk vooral misbruikt, zoals gemeld, door oude rokende Mercedes Benz diesels en andere ouwe meuk. Daar is het niet voor bedoeld dus goed dat dat wordt aangepakt. Onze nieuwe auto's zijn heel erg veel schoner dan die Femke Halsema mobielen dus goed dat die laatsten ook mogen dokken.
En verder natuurlijk eens dat alles via de brandstofaccijnzen zou moeten lopen. Eerlijker wordt het niet. Een klassieker die 3000 km per jaar rijdt is dan nog steeds niet veel kwijt. Tijdelijke kentekens ed. moet je niet doen. Daar moet je weer op controleren etc. Is niet waterdicht.
KISS...Keep It Simple Stupid.... alles in de accijnzen en klaar ben je.
Maar een echt groot probleem zal het ook niet zijn, een paar honderd euro meer MRB per jaar. Dat is de grootste kostenpost niet lijkt me. Als een echte klassieker je hobby is, dan laat je je daar niet door tegenhouden.
De regeling werd natuurlijk vooral misbruikt, zoals gemeld, door oude rokende Mercedes Benz diesels en andere ouwe meuk. Daar is het niet voor bedoeld dus goed dat dat wordt aangepakt. Onze nieuwe auto's zijn heel erg veel schoner dan die Femke Halsema mobielen dus goed dat die laatsten ook mogen dokken.
En verder natuurlijk eens dat alles via de brandstofaccijnzen zou moeten lopen. Eerlijker wordt het niet. Een klassieker die 3000 km per jaar rijdt is dan nog steeds niet veel kwijt. Tijdelijke kentekens ed. moet je niet doen. Daar moet je weer op controleren etc. Is niet waterdicht.
KISS...Keep It Simple Stupid.... alles in de accijnzen en klaar ben je.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
En dan gaan daarna alle pomphouders tot 30 kilometer voor de grens weer dicht omdat alle Hollanders in die regio voor cheapskate gaan spelen en hun tank voor 40 euro minder volgooien. Zo simpel is het dus in de praktijk niet S*****! 

-
- Berichten: 9437
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Tja, dat argument wordt er altijd bijgehaald, die pomphouders in de grensstreek. De nadelen daarvan wegen IMO niet op tegen de voordelen.
Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod, basis-economie. Als de pomphouders daar minder vraag krijgen, dan zullen er wellicht een paar de deuren moeten sluiten. So be it, dat is geen groot economisch probleem. De economie is een veranderlijk iets, daar heb je als ondernemer mee te maken. Als turfsteker kun je tegenwoordig ook geen droog brood meer verdienen.
Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod, basis-economie. Als de pomphouders daar minder vraag krijgen, dan zullen er wellicht een paar de deuren moeten sluiten. So be it, dat is geen groot economisch probleem. De economie is een veranderlijk iets, daar heb je als ondernemer mee te maken. Als turfsteker kun je tegenwoordig ook geen droog brood meer verdienen.

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Wouter81 schreef:Tja, dat argument wordt er altijd bijgehaald, die pomphouders in de grensstreek. De nadelen daarvan wegen IMO niet op tegen de voordelen.
Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod, basis-economie. Als de pomphouders daar minder vraag krijgen, dan zullen er wellicht een paar de deuren moeten sluiten. So be it, dat is geen groot economisch probleem. De economie is een veranderlijk iets, daar heb je als ondernemer mee te maken. Als turfsteker kun je tegenwoordig ook geen droog brood meer verdienen.
Pomphouders zeggen altijd dat ze niets verdienen aan brandstofverkoop. Dus ik zie 't probleem ook niet. Wat je zegt: basis-economie.
Zolang ze lucht verkopen voor 50 cent en een liter water voor 2x de prijs van brandstof heb ik GEEN medelijden met pomphouders.
Misschien dat Turf de nieuwste generatie biobrandstof wordt, dan wordt 't weer big business!

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Met die verhoogde zorgpremie veranderd er een hoop voor de autoliefhebber 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
De regeling werd misbruikt? Er staat alleen dat auto's ouder dan 30 jaar vrijgesteld zijn van MRB, niet dat dat alleen geldt als je alleen op zondagmiddag in je gepoetste vooroorlogse klassieker een ritje maakt met je pijp in je mond en een geruite Engelse pet op je hoofd.Wouter81 schreef:Maar een echt groot probleem zal het ook niet zijn, een paar honderd euro meer MRB per jaar. Dat is de grootste kostenpost niet lijkt me. Als een echte klassieker je hobby is, dan laat je je daar niet door tegenhouden.
De regeling werd natuurlijk vooral misbruikt, zoals gemeld, door oude rokende Mercedes Benz diesels en andere ouwe meuk. Daar is het niet voor bedoeld dus goed dat dat wordt aangepakt. Onze nieuwe auto's zijn heel erg veel schoner dan die Femke Halsema mobielen dus goed dat die laatsten ook mogen dokken.
Er is nu een overgangsregeling (sinds 1 januari) waarbij de leeftijd voor MRB-vrije klassiekers wordt opgetrokken naar 30 jaar. Dat zijn dus auto's van vóór 1982; de Mercedes 190's die hier veelvuldig als voorbeeld worden genoemd zijn dus maar in zeer beperkte mate belastingvrij.
En wat Tristan zegt klopt wel: voor een 3 Serie is het niet idioot veel geld. Maar wie herinnert zich nog die Bentley van Harry Bootsma? Dat ding weegt 2100 kilo, dan ben je 1.400 euro verder om een paar keer per jaar een ritje te maken.
Afgelopen week was ik op pad met iemand die een schuur met 20 auto's heeft, klassiek en semi-klassiek. Wat denk je, gaat zo iemand 20 keer wegenbelasting betalen of staat het merendeel van die klassiekers voortaan in een schuur stof te vangen? Het milieu wordt daar niet beter van, want in plaats van in 20 klassiekers rijdt hij straks in 1 of 2 klassiekers, maar wel dezelfde kilometers.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Milieu is sowieso een kul argument.Wouter81 schreef:Die vrijstelling heb ik ook nooit begrepen, zeker niet als je voor de wel-betalenden alles op het milieu gooit als argument waarom er betaald moet worden. Dat strookt dan ook niet met elkaar, dat je oude vervuilende auto's vrijstelt.
De meeste uitstoot word door de aarde zelf verzorgd en wat uit mensen handen komt is grotendeels industrie. Auto's staan bijna achteraan.
Zoals ik al eerder zei; de regeling is om een beetje historie op de weg te houden. En die paar km die er dan gereden wordt is minder vervuilend dan allemaal wordt aangenomen.
Zal wel zijn maar uiteindelijk zal deze afschaffing ervoor zorgen dat veel mensen hun oldtimer wegdoen of van kenteken halen. Waarbij het rekensommetje dus als een blokkendoos in elkaar valt en de enige reden achter het afschaffen van de regeling (geld binnen harken) niets brengt.Maar een echt groot probleem zal het ook niet zijn, een paar honderd euro meer MRB per jaar. Dat is de grootste kostenpost niet lijkt me. Als een echte klassieker je hobby is, dan laat je je daar niet door tegenhouden.
Ja alleen nieuwe auto's bouwen geeft meer uitstoot dan een V8 uit 1960 doet. Wat was er ook alweer met milieu??De regeling werd natuurlijk vooral misbruikt, zoals gemeld, door oude rokende Mercedes Benz diesels en andere ouwe meuk. Daar is het niet voor bedoeld dus goed dat dat wordt aangepakt. Onze nieuwe auto's zijn heel erg veel schoner dan die Femke Halsema mobielen dus goed dat die laatsten ook mogen dokken.
-
- Berichten: 9437
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Ben ik ook weer met jullie eens hoor.
Kijk, ik wordt ook _bepaald_ niet blij van een regering die niets anders doet dan overal zoveel mogelijk geld wegroven bij burgers. En dat is hier uiteraard wel weer het geval.
En zo is er altijd een groep de dupe. Het is ook maar net wat je zelf raakt, waar je je druk om maakt. Ik wordt niet blij van die nieuwe zorgpremies. Een student wordt niet blij dat zijn OV jaarkaart straks vervalt. Den Haag is helaas een rupsje nooitgenoeg als het om geld gaat...
Kijk, ik wordt ook _bepaald_ niet blij van een regering die niets anders doet dan overal zoveel mogelijk geld wegroven bij burgers. En dat is hier uiteraard wel weer het geval.
En zo is er altijd een groep de dupe. Het is ook maar net wat je zelf raakt, waar je je druk om maakt. Ik wordt niet blij van die nieuwe zorgpremies. Een student wordt niet blij dat zijn OV jaarkaart straks vervalt. Den Haag is helaas een rupsje nooitgenoeg als het om geld gaat...
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Klopt.
In plaats van bezuinigen zoeken ze alleen maar meer manieren om geld te eisen.
In plaats van bezuinigen zoeken ze alleen maar meer manieren om geld te eisen.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Het is ook heel wonderlijk. Er moet 18 miljard bezuinigd worden, hoor je overal. Als er bezuinigd wordt, is er dus minder geld nodig; om 1 euro uit te geven heb je minder geld nodig dan om 2 euro uit te geven.
Dus waarom dan toch de lasten verzwaard moeten worden...
Dus waarom dan toch de lasten verzwaard moeten worden...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Mja, da's politiek he. Bezuiniging = lastenverzwaring. Er moet een gat gedicht worden en alleen minder uitgeven door de overheid is niet genoeg. Dan dus ook maar afpakken van de hardwerkende burger. Dat schiet tenminste op.Snipe schreef:Het is ook heel wonderlijk. Er moet 18 miljard bezuinigd worden, hoor je overal. Als er bezuinigd wordt, is er dus minder geld nodig; om 1 euro uit te geven heb je minder geld nodig dan om 2 euro uit te geven.
Dus waarom dan toch de lasten verzwaard moeten worden...

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Het regeerakkoord: Wat veranderd er voor de autoliefhebb
Klinkt logisch, maar niet als je nagaat dat ze gewoon het begrotingstekort willen dichten. Maar goed, we hadden het kunnen weten natuurlijk...Snipe schreef:Het is ook heel wonderlijk. Er moet 18 miljard bezuinigd worden, hoor je overal. Als er bezuinigd wordt, is er dus minder geld nodig; om 1 euro uit te geven heb je minder geld nodig dan om 2 euro uit te geven.
Dus waarom dan toch de lasten verzwaard moeten worden...
Zal me iig niets verbazen als VVD in 2016 niet meer bestaat.