Welke FWD zou je als RWD-fetishist wél willen?

Dit is ons algemene autoforum.
Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Welke FWD zou je als RWD-fetishist wél willen?

Bericht door Miesjel » 26 okt 2012, 18:40

Betaalbaar ? Civic EK met een B18c blokkie erin ofzo..

Wat minder betaalbaar ; Megane RS '12

Rebel

Bericht door Rebel » 26 okt 2012, 18:44

Audi TiTy !

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 26 okt 2012, 19:07

Rebel schreef:Audi TiTy !

Afbeelding
TiTy? lijkt idd wel op een rijdende borstprothese Afbeelding

:ongeveer als:

just kidding a bit

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 26 okt 2012, 19:55

Zo ongeveer mijn leukste kilometers gereden cq. gevlogen over B weggetjes in een Focus RS dus... de Focus RS! Wat een kicke apparaat was dat. Bril-jant. Nog kippevel van.

Snipe

Bericht door Snipe » 26 okt 2012, 20:36

Joost schreef:2. Peugeot 205 1.9 GTI (de witte (inmiddels kompleet gerestaureerde) GTI waarvan hier op DF een filmpje staat was mijn 1e auto ooit)
Nooit geweten. Het ding is perfect gerestaureerd, wat je extra goed kon zien naast die andere GTI, die niet gerestaureerd was en bijna vier ton gereden had. Die witte was beter dan nieuw.

HJ2

Bericht door HJ2 » 26 okt 2012, 21:02

Hihi ... Iemand een rondje mee in de Elan M100? :devil:
Praten we dan nog eens verder!
En dan... Na een tijdje... De focus RS please :df:

Rupie

Bericht door Rupie » 26 okt 2012, 21:20

Wat een vraagstelling weer zeg. Maar als ik die even los laat, de Clio RS.

jos_br

Bericht door jos_br » 26 okt 2012, 21:21

GTRene schreef:
Rebel schreef:Audi TiTy !

Afbeelding
TiTy? lijkt idd wel op een rijdende borstprothese Afbeelding

:ongeveer als:

just kidding a bit

Toch rijdt ik er met plezier in.

Jos.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 26 okt 2012, 21:57

Of een Mazda 3 MPS :bro:

Gaat echt als een kogel en wil (op droog) hard de hoek om. Met nat is ie wat nerveus om al dat koppel goed kwijt te kunnen.

Vanmiddag ff met mn manager een rondje gedaan in de pauze. Die was IMPRESSED!!! Had nooit verwacht dat het zo'n bruut FWD autotje kon zijn :df:

///Joost

Bericht door ///Joost » 26 okt 2012, 23:30

Wouter81 schreef:Zo ongeveer mijn leukste kilometers gereden cq. gevlogen over B weggetjes in een Focus RS dus... de Focus RS! Wat een kicke apparaat was dat. Bril-jant. Nog kippevel van.
+1 Deze kwam meteen in mn hoofd opborrelen.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 26 okt 2012, 23:36

Een 156 Gta sw, alleen het geluid al !!

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 27 okt 2012, 08:30

Afbeelding

:thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 okt 2012, 09:29

Gewoon vanwege de vormgeving en 't Maseratiblok en niet omdat Cruyff er één had.

Een keer in meegereden jaren terug. Wel impressive designbeleving. Snel was ie voor z'n tijd wel qua rechtuit.
Afbeelding

En verrek hij won in '71 de Rally van Marokko. Wistikveel ik was één.

13000 nog geproduceerd toch. :shock:

Richard430

Bericht door Richard430 » 27 okt 2012, 10:10

Een Golf MK1 + MK2 GTI, in het rood, met stalen schuifdak en zwart leder.

Al was het maar omdat ik die beide heb :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 27 okt 2012, 10:27

Vraag me af wie van de mensen die de mini kiezen als topper ooit wel eens met een Clio RS hebben gereden, want dan wil je nooit meer in zo'n namaak (retro / lifestyle) ding zitten op het circuit. (over de TT gaan we het maar helemaal niet hebben want iedereen die (met een beetje auto verstand) daar mee gereden heeft durft dit model niet eens te noemen in een topic als dit)

Door de jaren heen wel een 'paar' fwd's gereden op diverse circuits. Ga ze niet allemaal doornemenw ant dan ben ik te lang aan het typen :mrgreen: Toch de er uitspringende modellen even op ee rij:

Peugeot 306 gti6 vond ik best wel leuk ivm hoge overstuur gehalte, misschien wel de meeste driftbare fwd auto. Een 205 is op snelheid over een circuit ook leuk, omdat je echt op het puntje van je stoel (spreekwoordelijk dan) moet zitten om alles in goede banen te leiden.
Renault Clio Williams is ook redelijk overstuurd op het droog, en daarmee ook leuk. Huidige Clio RS is echter wel de mooist rijdende FWD (als circuit auto) aller tijden: zoals die door de bocht gaat is een klasse apart. Dat kun je ook aan de buitenkant (ga eens op een goede plek staan langs een bicht om te kijken hoe een auto reageerd op laswissels etc. De RS is dan echt top.

De Suzuki Swift (huidige genratie) stuurt echter ook bepaald niet vervelend!

Qua sound wint een Alfa 147/156 V6 (al dan niet GTA) het hands-down voor mij, hoewel de 5 cylinder Focus ook lekker klinkt. Op het circuit wint de 147/156 het echter vanwege de betere wegligging dan de Ford , dus icm sound valt de Ford af.

Snelste FWD op circuit (van straat auto's): Renault Megane R26. Op hoge snelheids circuit ook best leuk, op een circiut als Zolder is er niet al te veel lol mee te beleven, maar is niet de ultieme stuurauto; qua pure fun is er echter maar 1 die er echt uitspringt: de Clio RS is hands-down de leukste circuit fwd auto.

Rupie

Bericht door Rupie » 27 okt 2012, 10:41

Amen. Slotje graag.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 okt 2012, 11:04

zo'n Twingo RS is dacht ik ook zo'n prettig stuur karretje toch (ja voor FWD dan)
althans van lezen (nooit in gereden die dingen)

weet nog ooit many moons ago dat ik voor een Golf GTi mk1 ging kijken, was denk niet heel lang nadat ze uit waren, was nog een broekie.
anyways, die verkoper in Lochem (geen dealer ofzo) zei probeer hem maar eens, is erg snel (was wat getuned dacht ik)

anyways 1x warm ik dacht, floor it dat ding, dat was op een klinkerstraat...
echt waar het zocht alle kuilen en of oneffenheden op die de weg had, nog nooit in zo'n voetzoeker gereden dan dat ding :lol: wat een schaats ding :ongeveer als:
nog een paar keer geprobeerd en toen maar terug gereden, zoiets zou het dus absoluut niet worden :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2012, 11:18

Zelf ook maar even reageren.

Zoals jullie weten ben ik wel liefhebber van achterwielaandrijving, maar ik staar me daar totaal niet op blind, omdat ik iedere auto op zijn waarde probeer te schatten en mijn rijstijl en reisdoelen daarop aanpas. Dus ik heb wel een paar FWD's die ik echt leuk vind.

Afbeelding

Bovenaan de lijst staat de Peugeot RCZ. Ik had in die auto echt het gevoel dat ik, met een beetje fantasie, rondreed in een Peugeot 905 sportscar. Je zit namelijk lekker laag en dat is iets dat voor mij een nadeel is van de meeste compacte voorwielaandrijvers. Hoe goed ze ook rijden, ik zit liever iets lager bij de grond. Verder stuurt de RCZ heel direct en er is leuk mee te spelen. De 1.6 Turbo is ook prettig in het dagelijks gebruik, maar vooral ook tijdens de betere ritten over mooie stuurmanswegen. Hij gaat op natte gladde wegen ook mooi los met de kont als je abrupt stopt met gasgeven. Je moet het wel echt uitlokken, maar 't gaat goed. De auto blijft mooi controleerbaar. Net als een vergevingsgezinde RWD. In bochten kun je de auto ook met het gaspedaal sturen, zonder dat het irritant weggedrag oplevert.

Het is eerlijk gezegd vooral ook de look&feel van de auto die mij over de streep trekt. Het is één van de weinige auto's waar ik nog steeds mijn nek voor verdraai. De neus vind ik niet mooi, maar de rest van het lijnenspel vind ik sexy en tijdloos tegelijk. Daar houd ik van.

Qua praktische bruikbaarheid deed hij mij sterk denken aan de Porsche 924 S die ik heb gehad. Je kunt er je moeder in laten rijden voor boodschappen, maar je weet zeker dat ze een blokkie om gaat voor de lol. Het enige waarover je in hoeft te zitten is de vraag hoe laat ze weer terug is met een smile op d'r gezicht. Met de 924 S vond ik dat een prettige eigenschap van een auto die verder rijdt zoals een sportwagen hoort te rijden. Niemand zal ze meteen tegen een boom slingeren door onkunde.

Verder zijn er een hoop leuke FWD's genoemd in dit draadje die ik ook op zou sommen. Een heel aantal heb ik nog niet gereden, maar een groot deel wel. Ik kan het met de meeste opmerkingen wel vinden. Ik vind het ook leuk dat een aantal mensen heel enthousiast worden als ze over hun favoriete FWD's praten. Ik ben het draadje gestart, om mensen zoals Ruben ( :D ) te laten zien dat we als RWD-adepten niet zo bekrompen zijn als 't soms lijkt.

Afbeelding

Op dit moment zou ik ook zo weer een Saab 900 Classic willen hebben, maar deze keer dan wel met turbo 16v, ware het niet dat ik heel andere auto's op mijn shortlist heb staan. Ook al zijn het lang niet de leukst sturende auto's deze 900's, ik rij er wel heel erg graag in. Toch is een smal kronkelend weggetje in een compactere FWD met veel kortere wielbasis veel leuker. Er is niets mis met cruisen, maar in een Hot Hatch wil je gewoon tot aan 't gaatje. Dat lokken ze uit. De Mini Classic had dat ook al.

Afbeelding

Daarom zou ik er ook graag weer een vroege Mini Classic bij willen en vrouwlief ook. Modernere Hot Hatches vind ik vaak te plastic en dat had onze Mini niet. Ook al legt hij 't verder af qua prestaties, juist het gebrek aan pk's vind ik charmant en uitdagend. Gang is alles, niet remmen en dus maximaal op de ideale lijnen en limiet rijden.

Eigenlijk combineert de RZC de langere wielbasis met het directe gevoel van de Mini het beste van alle FWD's die ik ken, op een geheel eigen manier. De stijve koets, de wielen die aardig op de hoeken staan, de lage zit en de dagelijkse inzetbaarheid maken het een sportwagen met voorwielaandrijving die ik voor altijd zal waarderen. Daardoor blijft de RCZ nog wel een tijdje bovenaan mijn lijstje favoriete voorwielaandrijvers staan denk ik.

Hier nog even mijn RCZ testverslag voor de liefhebber: http://www.driving-fun.com/1255/home/te ... rrent.aspx Ik kijk alweer uit naar de 2e generatie RCZ. Die is nog beter, leuker, mooier en sneller zijn. Ik sluit niet uit dat ik ooit een Phase 1 koop, maar een Phase 2 wordt de echte wannahave ben ik bang.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 okt 2012, 11:46

ik zie deze auto als een leuke mid-engine kandidaat.
kijk eens vanaf de stoelen tot de achterwielen...daar past denk ik prachtig een in lengte geplaatste motor tussen...kan je een leuke RWD midengine van maken zo lijkt.

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2012, 11:49

Pingus het gaat wel wat ver om een Mini af te doen als fashion statement. De Clio RS is absoluut superieur aan iedere Mini maar dat neemt niet weg dat een Mini een behoorlijk goed sturend totaal plaatje is.

Luco

Bericht door Luco » 27 okt 2012, 11:53

Petrolhead Tom schreef:Pingus het gaat wel wat ver om een Mini af te doen als fashion statement. De Clio RS is absoluut superieur aan iedere Mini maar dat neemt niet weg dat een Mini een behoorlijk goed sturend totaal plaatje is.
Zal dan wel aan de rijder liggen, maar heb een aantal keren met de 5gtt tegen wat minis gereden, zowel met acceleratie als sturen kwamen ze niet in de buurt van de 5, en de clio is echt een aantal stappen beter.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 okt 2012, 11:56

Pfffffffffff Ja luco je hebt gelijk. Omdat een Mini niet zo snel is als een Clio maakt het niet direct een slechte auto.

Tom

Bericht door Tom » 27 okt 2012, 12:00

Civic Type R
MINI Cooper S
Swift Sport

Dat zijn de drie fwd auto's waar ik fun mee had... maar ik heb voor nu alleen gekeken naar auto's waarin ik ooit gereden heb... op lijsten van bijv. Evo (en ook hierboven) staan genoeg andere auto's die goed moeten sturen zoals Clio RS, maar daar kan ik nu niet over oordelen.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 okt 2012, 12:04

Ik zou als RWD fetishist nog niet dood in een FWD gevonden willen worden!!!!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 27 okt 2012, 12:11

Petrolhead Tom schreef:Pfffffffffff Ja luco je hebt gelijk. Omdat een Mini niet zo snel is als een Clio maakt het niet direct een slechte auto.
Ga maar eens bij een mooie bocht staan, kijk naar de verschillen qua wegligging tussen de Clio en de mini ;) Dan behoeft het verder geen toelichting meer. Ik zeg ook niet dat het een hele slechte auto, alleen wel aanmerkelijk slechter dan een Clio...

Die RCZ van Peugeot vind ik een enorme misser: dat had een rwd auto moeten zijn, en inderdaad: met middenmotor... Bijkomend probleem: de ESP van peugeot gaat niet uit, en at dat doet op de Nordschleife is best 'spannend' (maar niet leuk) kan ik je verzekeren... :x

Plaats reactie