Premium Select garantie ingetrokken, en nu?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Jussi

Re: Premium Select garantie ingetrokken, en nu?

Bericht door Jussi » 19 sep 2012, 15:58

Chris van S. schreef:
zegmaarboris schreef: Voor mij blijft de afhandeling door dealer en importeur niet super slecht maar ook niet 'wow wat lost zo'n premium merk dat op een premium manier op'. Beetje niveau in restaurant als je een glas wijn met kurk terug stuurt ze je een nieuw glas geven maar de foute fles ook op de rekening laten staan. Niet de moeite om over in discussie te gaan, maar wel om er niet zomaar meer terug te komen.
Daarentegen heb je wel een auto gekocht die door de dealer op PS niveau is afgeleverd. Vergeet daarbij niet dat de PS standaard zeer hoog is en automatisch de rijklaarmaak kosten voor de dealer ook zeer hoog zijn. (Voor PS standaard moeten onderdelen worden vervangen die eigenlijk nog een lange tijd mee kunnen gaan) MAW je rijd wel met een auto waarbij je zekerheid hebt op lage onderhoudskosten de aankomende tijd. Dus daarin is jouw extra investering het echt wel waard. Het enige waar het nu aan schort is de garantie afwikkeling. Dat er een fout is gemaakt verdient nooit de schoonheidsprijs en kan je in deze niet premium oplossen, maar gewoon zoals het is. En dat gebeurd ook.
Ja, en ik dacht dat PS wagens ook steeds ongevalvrij waren. Toch moet ik vaak genoeg half overspoten auto's polijsten bij een naburige carrosserie waar de dealer zijn zaakjes laat opknappen. Voor de duidelijkheid: de dealer in kwestie heeft zelf ook een grote carrosserie waar ze die werken kunnen laten uitvoeren.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 19 sep 2012, 16:27

zegmaarboris schreef:
Chris van S. schreef:Het enige waar het nu aan schort is de garantie afwikkeling.
Niet eens, want dat lost de dealer nu op. Waar het aan schort zijn historie en betrouwbaarheid van de auto. Die is niet conform wat je mag verwachten. Heel simpel, een getunde auto mag niet mee doen, dus verwacht ik dat ik een auto die ik koop niet getuned is.

Ik koop een auto voor langer dan de garantie termijn, en kan simpelweg niet beoordelen wat consequentie van tuning op die langere termijn is. De professionals die de auto's maken en verkopen wel en die vinden het onverantwoord. Wat gebeurt er als de motor vastloopt en ik of mijn gezin verongelukt? Er is immers "een hogere kans op mechanische schade" staat op de BMW site, die het betrouwbare onderhoud van de dealers blijkbaar niet kan voorkomen. In zo'n scenario zegt de dealer garantie me weinig.
Dus wat wil je nu? Een getunede BMW die voor je gevoel onveilig en onbetrouwbaar is?
Of laat je de tuning eraf halen wat dus automatisch voor een betrouwbare en dus veilige auto zorgt? De keuze is aan jou!

Macboy

Bericht door Macboy » 19 sep 2012, 17:54

Heb je zelf ook gevraagd of het een getunede auto betrof als je er zoveel op tegen hebt ?

Hielke

Bericht door Hielke » 19 sep 2012, 19:25

Een getunede auto heeft het mechanisch zwaarder gehad dan een niet getunede. Of zo'n auto dat kan hebben of niet, dat doet er niet toe.

Vreemd verhaal. Of eigenlijk niet. De verkopende dealer heeft een premium garantie verkoopprijs voor een auto gevraagd die dit niet waard was. Boris heeft die prijs betaald en is nu voor z'n garantie op enkel die dealer aangewezen. Bij de juiste garantie (waarvoor de prijs betaald is) zou ie bij iedere BMW dealer terecht kunnen.

Zo'n verkopende dealer zou een hele kwaaie aan mij hebben.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2012, 20:35

Daar heb je wel een punt, toch iets om aan te kaarten.
Vreemd verhaal. Of eigenlijk niet. De verkopende dealer heeft een premium garantie verkoopprijs voor een auto gevraagd die dit niet waard was. Boris heeft die prijs betaald en is nu voor z'n garantie op enkel die dealer aangewezen. Bij de juiste garantie (waarvoor de prijs betaald is) zou ie bij iedere BMW dealer terecht kunnen.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 19 sep 2012, 20:56

@macboy - je mag toch verwachten bij premium selectie dat de garantie die ze beloven ook gegeven kan worden, hoef je toch niet voor door te vragen of ze het wel écht, écht zo bedoelen wat ze beloven?
Chris van S. schreef:Dus wat wil je nu? Een getunede BMW die voor je gevoel onveilig en onbetrouwbaar is?
Of laat je de tuning eraf halen wat dus automatisch voor een betrouwbare en dus veilige auto zorgt? De keuze is aan jou!
De tuning er afhalen (geen idee of die er nog op zit) doet niets af de eerste 100/140k km's met onbekende consequenties.
Ik had er niet over nagedacht wat ik zou willen, maar ik denk dat de auto meteen terugnemen volgens mij de enige juiste oplossing vanuit dealer zou zijn geweest. Geen discussies, de handel die je hebt verkocht blijkt te zijn wat beloofd is. Nu leggen ze risico toch voor een deel bij de consument, dit is gewoon ondernemersrisico.

Maar goed, het is toch een beetje een academische discussie, ben er wel klaar mee. Martinistad zal ik nooit meer overwegen voor een auto, premium selectie ook niet snel meer. Waarborg wordt niet daadwerkelijk afgedekt door een bredere organisatie dan enkel een dealer bedrijf. Beide zou ik ook niet actief aanraden aan anderen.

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2012, 21:02

Arthur schreef:Wat was eigenlijk die reparatie die ze niet uit mochten voeren en waarom stond je later stil? Wil de discussie niet voeren of tuning nu wel of niet goed is, kom je toch niet uit wss. Maar vraag me gewoon af of deze beide issues te maken zouden hebben met tuning?

@ Wim: er moet ook altijd wel ff weer iemand terug reageren hè? " jij bent stom! Nou, jij bent anders ook stom!"
" mijn vader is politieman! Nou, de mijne brandweerman"... Whatever!! :wink:

Wim happerderhap :D

Joop

Bericht door Joop » 19 sep 2012, 21:17

Macboy schreef:Heb je zelf ook gevraagd of het een getunede auto betrof als je er zoveel op tegen hebt ?
Inmiddels wetende dat BMW de garantie (zowel bij nieuw als bij tweedehands met Premium Selection garantie) laat vervallen bij tunen van de auto, hoef je die vraag toch niet meer te stellen als een dealer een auto met Premium Selection garantie aanbiedt lijkt mij.

Natuurlijk heb je als consument een onderzoeksplicht bij aankoop; maar dat heeft een dealer in deze ook en volgens mij mag je als consument er in dit geval van uit gaan dat de desbetreffende dealer verkoopt naar wat hij aangeboden heeft.
Daarnaast schort het dus blijkbaar ook aan een afgedekte historie van de auto, waar de BMW dealers wel mee schermen als onderdeel van de PS garantie, nl. dat deze waterdicht is en immer bij een dealer onderhouden is.

M.a.w. de auto had nooit met de PS-garantie aangeboden mogen worden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 sep 2012, 21:28

Jouw argwaan t.a.v. een getunede auto is niet helemaal ongegrond imho (al kan het allemaal 100% meevallen). Heb je met de dealer overlegd om de auto terug te nemen of b.v. een verlengde garantie aan te bieden omdat je met meer onzekerheid hebt gekocht uiteindelijk?

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2012, 21:41

ZegmaarBoris betreffende het feit dat het een getunde auto is en jij bewust er voor hebt gekozen om geen getunde auto te willen, anders had je immers geen ps gekozen. Sta je volledig in je recht. Hielke merkt terecht op en ook BMW nl dat een getunde auto hoogstwaarschijnlijk een zwaarder leven achter de rug heeft. Misschien ook niet, maar dat kun jij niet weten.

De dealer kan zich mi niet verschuilen achter het feit dat ze het niet wisten/konden weten. De PS eissen zijn extreem zwaar en BMW nl heeft een systeem die een getunde auto gelijk besmet verklaard. Elke BMW dealer zal in zijn systeem zien dat de auto "afgekeurd" is vanwege het feit dat die getuned is. Dat heeft ook zijn weerslag op de inruilwaarde. Ook als er geen sprake meer is van PS. De auto staat immers als besmet in het BMW systeem. Ruil jij deze auto in bij welke willekeurige BMW dealer dan zul je er domweg minder inruil voor krijgen. Dit is mij uitdrukkelijk verteld door een verkoper bij BMW dealer de Beier.

Ik zou de koop laten ontbinden.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 sep 2012, 21:59

Inderdaad, bij inruil word je nog eens gepakt. Niet aan gedacht.

RVV

Bericht door RVV » 19 sep 2012, 22:08

Hier staat meer info over het Julius Cesar systeem van BMW

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... start=6275

GTRene

Bericht door GTRene » 19 sep 2012, 23:00

en wat Joop zegt idd.

of als de auto bevalt eventueel houden onder goede, op papier gestelde voorwaarden,

of idd anders de koop ontbinden als je je er niet goed bij voelt, de "fout" ligt niet bij jou in dit geval.

steve smith

Bericht door steve smith » 20 sep 2012, 02:21

Chris van S. schreef: De verkopende dealer neemt de garantie is coulant en zou ik verder geen punt over maken ze lossen daarmee het probleem op.
Dat laatste klopt in mijn ogen niet. Het probleem is niet opgelost. Je koopt zo'n ding in mijn ogen omdat je overal in Europa bij een storing een dealer binnen kunt rijden en kunt zeggen "Zoek het maar uit". Alleen dat is m.i. de meerwaarde van BMW's eigen garantie. Dat kan een dealertje niet overnemen, en levert daarmee dus niet het produkt waar de klant voor betaald heeft. De koop zou wat mij betreft onmiddellijk ongedaan gemaakt mogen worden. Had de dealer z''n huiswerk maar moeten doen.

Los daarvan krijg je ook na afloop garantie nooit ene piek coulance op die auto als er eens wat is. Zit je daar op te wachten?

RVV

Bericht door RVV » 20 sep 2012, 08:26

Bovendien moet je de PS garantie als een los component zien in de totaalprijs van de aankoop van de auto. Een beetje afhankelijk van het model en uitvoering kost de garantie tussen de 1500 en 3000 euro. Het is eigenlijk een vorm van gekochte garantie/zekerheid afgegeven door BMW.nl via de dealer heb je dus garantie van BMW.nl gekocht. Dat is ook de reden waarom de (tunings)regels zo streng zijn. Geen enkele andere BMW dealer zit op tuning ellende en gevolg claims te wachten als hij er niet op aan kan dat het systeem waterdicht is.

Zwart wit gezien heb je dus een product gekocht (=de garantie) maar heb je dit product niet geleverd gekregen. Alleen dat is al een gegeven om de koop te laten ontbinden.

Mocht je de koop niet laten willen ontbinden omdat je opzich wel tevreden over de auto bent. Dan zou ik zeker een substantieel bedrag terug eisen. Zeg maar 2500 euro voor het in gebreke te zijn gebleven van het gekochte product (de ps garantie) en 2500 euro voor de waardevermindering opdat elke BMW dealer in zijn systeem kan zien dat de auto besmet is en dus een lagere dan verwachte inruilprijs zal bieden in de toekomst. Verder zou ik dit gehele proces (ik adviseer DF legal in te schakelen) 1 op 1 communiceren met BMW.nl want de dealer maakt een zooitje van hun ps product. Reken er maar op dat er dikke contracten zijn afgesloten om cowboy praktijken betreffende de ps garantie uit te sluiten.

steve smith

Bericht door steve smith » 20 sep 2012, 15:12

Eens met wat Rico inhoudelijk schrijft, product placement daargelaten ;)

RVV

Bericht door RVV » 20 sep 2012, 15:50

haha DF Legal :D .. geen idee of dat überhaupt zin heeft. Boeit verder ook niet. Aan de andere kant gelijk met de deur in huis vallen met een brief van een advocaat (ongeacht welke advocaat) geeft wel aan dat je het serieus aanpakt.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 sep 2012, 16:27

Even interne circulaire opgezocht over de tuning. Per 01/11 word elke auto geregistreerd in het Ceasar systeem inderdaad als er een tuning heeft plaatsgevonden. Zodra PS word aangevraagd word een besmette auto per direct keihard afgewezen. Dus het feit dat nu een jaar na afleveringsdatum de PS door het systeem word afgewezen betekend voor mij maar 1 ding; En dat is dat de tuning bij het afleverklaarmaken niet is geconstateerd door het Ceasar systeem.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 20 sep 2012, 19:52

Chris, de lezing is dat op het moment dat de computer de auto voor de PS uitlas er wel een registratie plaats heeft gevonden in Caesar, maar dat niet is teruggemed in het PS proces zelf. Dus de lamp op groen voor ps en precies dat moment op rood in Caesar.

Er is nooit discussie geweest of de auto getuned is geweest voor ik hem kocht, wat erg nettjes is van dealer trouwens. Ben zelf wel nieuwsgierig of het scenario hierboven ook terug te vinden is. Dus of de data in Caesar en PS ook daadwerkelijk overeenkomen.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 sep 2012, 00:31

Tuurlijk kan je er werk van maken. Koop laten ontbinden is ook zeker wel een optie. Product voldoet simpelweg gezien niet aan datgene wat je ervan mocht verwachten. De vraag was alleen of je dat wel wilde omdat de dealer de garantie overneemt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 sep 2012, 19:44

Steve is me al voor, maar buiten een "waardevermindering" en "niet weten wat de extra slijtage heeft meegebracht" zit je natuurlijk nog met het feit dat je je europese garantie verliest toch? Neemt de leverende dealer ook de kosten die je maakt onder de garantie over zodra je in het buitenland panne hebt? Dat is met PS namelijk wel het geval. Lijkt me toch niet te missen optie als je in Frankrijk of Duitsland stilstaat (been there.... done that).

Plaats reactie