Bmw M gaat dood.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Bmw M gaat dood.
M is niet dood, heeft niet eens geleefd
M gaat gewoon met de tijd mee. Dat wij nu toevallig in deze tijd leven terwijl er een wisseling van de wacht gaande is, tja... Dat gebeurt vast nog wel eens een keer.

- GTRene
en niks Moet...er wordt je geen pistool tegen je hoofd gehouden om een M aan te schaffen, die keuze maakt de comsument zelf.
- markk
- bmw ///m in de zin van het maken van homologatie modellen voor op de weg is al lang dood.
- bmw ///m was en is een meester in het neerzetten van geweldige compromis auto's. elke vergelijking met Porsches, Lambo's e.d. ging altijd al mis en nu ook nog steeds.
- het onderscheidt tussen bmw ///m's en de normale snelle bmw's wordt steeds minder
- @ frankD: mooi verhaal over financiele mannen die de dienst uitmaken ipv liefhebbers. Zie je in elke tak van sport tegenwoordig en gaat m.i. ook weer verdwijnen. Engineers die de beste auto maken die niet verkocht wordt is een probleem. Financiele mannen die een winstgevende auto maken die zich niet onderscheid is uiteindelijk ook een probleem. Alleen als de krachten goed verdeeld en in balans zijn ontstaat er iets blijvends moois...
@ fimpje Andre: Mooi filmpje en zoals altijd onder de indruk van je wagenbeheersing maar dit kon je ook prima met een e46 m3 of zelfs een e30 325i met optionele sper die toen nog werd geleverd en in beide gevallen was de gasrespons beter en het geluid mooier geweest.
Mark
- bmw ///m was en is een meester in het neerzetten van geweldige compromis auto's. elke vergelijking met Porsches, Lambo's e.d. ging altijd al mis en nu ook nog steeds.
- het onderscheidt tussen bmw ///m's en de normale snelle bmw's wordt steeds minder
- @ frankD: mooi verhaal over financiele mannen die de dienst uitmaken ipv liefhebbers. Zie je in elke tak van sport tegenwoordig en gaat m.i. ook weer verdwijnen. Engineers die de beste auto maken die niet verkocht wordt is een probleem. Financiele mannen die een winstgevende auto maken die zich niet onderscheid is uiteindelijk ook een probleem. Alleen als de krachten goed verdeeld en in balans zijn ontstaat er iets blijvends moois...
@ fimpje Andre: Mooi filmpje en zoals altijd onder de indruk van je wagenbeheersing maar dit kon je ook prima met een e46 m3 of zelfs een e30 325i met optionele sper die toen nog werd geleverd en in beide gevallen was de gasrespons beter en het geluid mooier geweest.
Mark
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Een 1M is 'n veel snellere auto dan 'n M3 E46 in de basis /praktijk irl laat staan 'n E30 325i.
Lijkt me dat in dit soort situaties 'n E30 325i/E46 M3 veel makkelijker beheersbaar waren dan de 1M en dat dat de uitdaging is die André zoals altijd zoekt.
En ik vind 't geluid prima. Was nooit weg van de snerp van de M3 eigenlijk.
Lijkt me dat in dit soort situaties 'n E30 325i/E46 M3 veel makkelijker beheersbaar waren dan de 1M en dat dat de uitdaging is die André zoals altijd zoekt.

- Petrolhead Tom
Dat is smaak natuurlijk. Als de auto in het filmpje van Andre een M3 CSL zou zijn dan zou ik het nog geweldiger vinden. By far de best klinkende M, zo niet auto, uit de geschiedenis van Bmw.Robin schreef:Een 1M is 'n veel snellere auto dan 'n M3 E46 in de basis /praktijk irl laat staan 'n E30 325i.
-
Maar daar zijn wel filmpjes van op Papenburg zo'n 7/8 jaar terug. CSL klinkt wel ff wat anders dan 'n standaard M3 natuurlijk he.Petrolhead Tom schreef:Dat is smaak natuurlijk. Als de auto in het filmpje van Andre een M3 CSL zou zijn dan zou ik het nog geweldiger vinden. By far de best klinkende M, zo niet auto, uit de geschiedenis van Bmw.Robin schreef:Een 1M is 'n veel snellere auto dan 'n M3 E46 in de basis /praktijk irl laat staan 'n E30 325i.
(Maar ik heb eens van iemand gehoord dat ie inferieur stuurt)
-
De beste auto's van vroeger waren in veel gevallen ook niet winstgevend. Het waren wel de imagomakers van het merk. Toen een merk nog sportiviteit wilde uitstralen en fabrikanten onderling elkaar de ogen uit staken (want dat zorgde indirect wel voor een hoop verkopen). Tegenwoordig is dat niet meer zo en is zuinig/groen het imago dat merken willen hebben.markk schreef:
Engineers die de beste auto maken die niet verkocht wordt is een probleem.
- Petrolhead Tom
Dat klopt natuurlijk helemaal. De Csl is in mijn ogen een instituut. Als je het mij vraagt verreweg het mooiste totaalplaatje. Ik snap dat het voor iemand als Andre het net niet is die vermaakt zich beter in een wat listiger 1M maar voor bijna ieder ander is het denk ik de perfecte supercar voor op het circuit.Robin schreef:Maar daar zijn wel filmpjes van op Papenburg zo'n 7/8 jaar terug. CSL klinkt wel ff wat anders dan 'n standaard M3 natuurlijk he.Petrolhead Tom schreef:Dat is smaak natuurlijk. Als de auto in het filmpje van Andre een M3 CSL zou zijn dan zou ik het nog geweldiger vinden. By far de best klinkende M, zo niet auto, uit de geschiedenis van Bmw.Robin schreef:Een 1M is 'n veel snellere auto dan 'n M3 E46 in de basis /praktijk irl laat staan 'n E30 325i.
(Maar ik heb eens van iemand gehoord dat ie inferieur stuurt)
Tenzij je een Punto Evo rijdt natuurlijk.
-
@ Petrolhead Tom. Nu heb ik nooit de beleving gehad dat André niet van 'n CSL hield. Ik dacht juist dat ie 't een prima auto vond overall.
Die schakelflipperboel hoorde ik 'm wel n's minder positief over.
Maar dat moet ie zelf maar zeggen. Dat iemand anders dat dan niet vindt. Tja.
Ieder z'n ding. Ook in autoland.
In m'n daily BMW (de enige die ik heb LOL) ben ik niet alléén blij met de acceleratie/koppel/rijgedrag en geluid van de motor/uitlaat. Ik kan ENORM GENIETEN van 't soundsystem van Harman Kardon en equalizer en de muziek op m'n iPhone die dan zo door de 16 boxen schalt. In 't normale verkeer.
Maar dan zal ik wel weer gek zijn.

In m'n daily BMW (de enige die ik heb LOL) ben ik niet alléén blij met de acceleratie/koppel/rijgedrag en geluid van de motor/uitlaat. Ik kan ENORM GENIETEN van 't soundsystem van Harman Kardon en equalizer en de muziek op m'n iPhone die dan zo door de 16 boxen schalt. In 't normale verkeer.
- markk
Ahum , ik verkies als straatauto liever een 'normale' m3 als een csl. En als circuitauto mag je ze beiden houden...
En ik vraag me serieus af wat Andre leuker vindt als ze beiden nog nieuw leverbaar zouden zijn voor vergelijkbaar geld en met garantie. Een csl of de 1m.
Feit blijft gewoon dat de nieuwe ///m modellen veel dichter bij het topmodel bmw-niet-m staan dan dat dat vroeger was. En ook toen werd het verschil zelfs vreselijk gehyped...
Mark.
En ik vraag me serieus af wat Andre leuker vindt als ze beiden nog nieuw leverbaar zouden zijn voor vergelijkbaar geld en met garantie. Een csl of de 1m.
Feit blijft gewoon dat de nieuwe ///m modellen veel dichter bij het topmodel bmw-niet-m staan dan dat dat vroeger was. En ook toen werd het verschil zelfs vreselijk gehyped...
Mark.
-
Het gaat toch niet alléén om wat André zou kiezen? Snap je dat dan niet?markk schreef:Ahum , ik verkies als straatauto liever een 'normale' m3 als een csl. En als circuitauto mag je ze beiden houden...
Mark.
Ik had 'n E46 M3, prima.Jij ook. Ik ken 'n 1M 'n beetje. Anytime de 1M.Anytime. Ook voor dagelijks. Meer dan.
Een 1M is geen 2 liter turbolag EVO motor, wat ook kicken kan zijn natuurlijk.
Trackdays, ja dan bestaat er weer wat anders, maar als compromis. Prima die moderne Ms.
- RVV
Dit draadje doet me aan een bepaalde film denken 

- markk
@robin: Was reactie op eerdere post waarbij Andre genoemd werd.
Ik weet eerlijkgezegd niet wat ik zou kiezen, e46 m3 of 1m. Daar ken ik de 1m niet goed genoeg voor.
Zag ze wel laatst naast elkaar en vind de e46 dan wel veel mooier, de 1m is met name bruut en daardoor aantrekkelijk / mooi.
Ik overweeg serieus een 1m als vervanger voor de 130i m-sport op termijn overigens. Mijn vrouw vindt een 1-coupe (niet noodzakelijk 1m) ook erg mooi namelijk. Of het ooit zover komt ? De tijd zal het leren.
OT: Bmw ///m is dus nog lang niet dood. De auto's zullen nog steeds door liefhebbers worden gekocht. Als homologatie special zijn ze al decennia dood en voor echte puristen worden ze steeds minder interessant. Gewoon de leukste, snelste daily beamer naast de gt3 of Donkervoort
Mark.
Ik weet eerlijkgezegd niet wat ik zou kiezen, e46 m3 of 1m. Daar ken ik de 1m niet goed genoeg voor.
Zag ze wel laatst naast elkaar en vind de e46 dan wel veel mooier, de 1m is met name bruut en daardoor aantrekkelijk / mooi.
Ik overweeg serieus een 1m als vervanger voor de 130i m-sport op termijn overigens. Mijn vrouw vindt een 1-coupe (niet noodzakelijk 1m) ook erg mooi namelijk. Of het ooit zover komt ? De tijd zal het leren.
OT: Bmw ///m is dus nog lang niet dood. De auto's zullen nog steeds door liefhebbers worden gekocht. Als homologatie special zijn ze al decennia dood en voor echte puristen worden ze steeds minder interessant. Gewoon de leukste, snelste daily beamer naast de gt3 of Donkervoort

Mark.
- RVV
Ach ik denk niet in termen van dood of niet dood, sinds de intocht van AWD M bushokjes en turbo's op M's is mijn interesse voor een M, of laat ik het anders zeggen mijn begeerte voor een M nihil geworden.
Een ander vind het juist weer fantastisch, M's met dikke turbo's. Ieder zijn ding. Zolang je er maar blij mee bent en plezier van hebt. Het had natuurlijk ook anders kunnen gaan. Dat BMW helemaal was gestopt met M varianten. Gezien de huidige milieu ontwikkelingen denk ik dat het pad wat ze zijn ingeslagen, noodzakelijk was.
Verder is er denk ik maar één echte oplossing.. een hardcore Mx5 kopen
Een ander vind het juist weer fantastisch, M's met dikke turbo's. Ieder zijn ding. Zolang je er maar blij mee bent en plezier van hebt. Het had natuurlijk ook anders kunnen gaan. Dat BMW helemaal was gestopt met M varianten. Gezien de huidige milieu ontwikkelingen denk ik dat het pad wat ze zijn ingeslagen, noodzakelijk was.

- markk
It's alive Rico, but not as we know it 

-
Jongens dit is inderdaad Groundhog Day Reloaded, maar 't houdt ons van de straat.
De definitie van auto(rij)liefhebber is voor elke DF er weer anders. Daarom begon ik ook met 't genieten van goeie muziek uit de speakers in normaal verkeer(om maar 'n voorbeeld te noemen)
Vrerder zoeken ze't maar uit bij //M. Een 1M prima, M5 ook. Punt.

De definitie van auto(rij)liefhebber is voor elke DF er weer anders. Daarom begon ik ook met 't genieten van goeie muziek uit de speakers in normaal verkeer(om maar 'n voorbeeld te noemen)
Vrerder zoeken ze't maar uit bij //M. Een 1M prima, M5 ook. Punt.
- Hielke
Gezien mijn superieure kennis over de hype die M heet begrijp ik de vele zure reacties wel weer.RVV schreef:
Ten aanzien van jullie gebrekkige know how hierbij een passende uitspraak......
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_VrFV5r8 ... ata_player[/youtube]
- dvh
Of je moet ( erg ) vrij wonen, maar de auto is de enigste plek waar je ongestoord , zo luid als je wil , muziek kan luisteren zonder dat de buren er last van hebben.Robin schreef:@ Petrolhead Tom. Nu heb ik nooit de beleving gehad dat André niet van 'n CSL hield. Ik dacht juist dat ie 't een prima auto vond overall.Die schakelflipperboel hoorde ik 'm wel n's minder positief over.
Zo gek is dat dus niet

-
"All generalizations are dangerous; even this one"- Alexandre Dumas 1802-1870
Ennuh:
"My parents taught me how to listen to everybody before I made up my own mind. When you listen, you learn. You absorb like a sponge-and your life becomes so much better than when you are just trying to be listened to all the time."- Steven Spielberg
:drieling:
Ennuh:
"My parents taught me how to listen to everybody before I made up my own mind. When you listen, you learn. You absorb like a sponge-and your life becomes so much better than when you are just trying to be listened to all the time."- Steven Spielberg
:drieling:
-
@dvh, daarom bestaan er headphones voor thuis he:)
- Tim N
Maar wees eerlijk, muziek luisteren met een koptelefoon op in je eigen huis kan niet tippen aan het over je installatie draaien van heerlijke herrie op standje kernsplitzung en al luchtgitaar spelend door je woonkamer rennen 

-
Ja, die Hielke. Ik had verwacht dat zijn kennis ons allen ging overspoelen met wijsheid.. Helaas blijft het bij een one-liner uit een YouTube filmpje.Hielke schreef:Gezien mijn superieure kennis over de hype die M heet begrijp ik de vele zure reacties wel weer.RVV schreef:
Ten aanzien van jullie gebrekkige know how hierbij een passende uitspraak......
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_VrFV5r8 ... ata_player[/youtube]
- Hielke
Die uitspraak van Clint geldt ook voor mij Jussi.
Alles is al 1000 keer gezegd. Feit: BMW pakt het met M ontzettend slim aan. Hulde! De artikelschrijver rakelt een artikel van begin jaren '90 op. Ook in de bladen is alles al 1000 keer gezegd.
Alles is al 1000 keer gezegd. Feit: BMW pakt het met M ontzettend slim aan. Hulde! De artikelschrijver rakelt een artikel van begin jaren '90 op. Ook in de bladen is alles al 1000 keer gezegd.
- BamiesGTA
- Auto: Cupra Leon 300
For what it's worth: Persoonlijk vind ik een CSL nog vrij tam klinken. Niet heel veel anders dan een standaard e46 M3. Volgens mij gebruiken ze beiden een zelfde soort uitlaatlijn. Een andere einddemper maakt de snerp al weer een heel stuk verfijnder!Robin schreef: Maar daar zijn wel filmpjes van op Papenburg zo'n 7/8 jaar terug. CSL klinkt wel ff wat anders dan 'n standaard M3 natuurlijk he.
- Robertdj
Is dat héél toevallig de einddemper die jij ook had?