Clio Cup verkocht. 323ti upgrade.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Walter

Re: Clio Cup. 323ti erbij...

Bericht door Walter » 03 apr 2013, 21:27

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 05 apr 2013, 19:37

@Michel; Dank! Ik zie er na dat te hebben gelezen maar weer van af.

We doen een sper en als ik volgend jaar meer power wil (bound to happen :stom: ) dan zoek ik wel een blokje van 130i of nog erger een M3. Zag in een foto-van-je-6-cilinder-topic dat dat allemaal schijnt te kunnen.
Hup daar gaat de Clio.. :dood:

Walter: Doe ik, you bet!

tuurgtt

Bericht door tuurgtt » 09 apr 2013, 23:11

Michel Huisman schreef:Nice !

Wellicht zal Roos er uit zichzelf al naar kijken, maar let even op het volgende ;

- draagarm rubbers voor & achter
- achterasrubbers
- bevestiging stabi voorzijde (deze willen nog wel eens compleet weg rotten bij de compacts)

Ik zou graag willen weten wat zo'n sper conversie kost. Heb je al een prijsopgave hiervoor gekregen ?
Jij mag nooit meer raden. Auto staat bij Bas en precies dat is allemaal volledig shot to shit. Maar in de basis volgens Bas een net exemplaar en die mankementen komen nu goed.

Prijs sper is afhankelijk van meerdere zaken.
Wil je een sper in het bestaande open diffhuis, hoeveel sperwerking wil je daarin - 25 of 45 procent - en welke eindreductie wil je.
Of een hele nieuwe diff zoals een Quaiffe (al twee keer zo duur als optie één) of een Drexler (nog veel duurder).
Om te driften is een echte nieuwe LSD beter want blijft langer heel, wil je er ook nog het circuit mee op dan is de eerste optie volgens Bas de betere.

Daarom is in mijn geval ook gekozen voor optie 1 met 45 procent sper en 3,45:1 eindoverbrenging. (omlaag van de OEM 3,07:1) Precieze prijs komt nog. Kan ik je tzt wel pb'en.

Komen nog een aantal zaken op zoals een lower crossbrace bijv. maar motorisch gebeurt er op aanraden van Bas helemaal niks. Vin'k prima.
Het wordt een hele fitte en strak sturende Compact. :df:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 09 apr 2013, 23:27

Haha dus bij jou zijn de ophangpunten van de voorste stabi ook al verrot..gelukkig zijn die nieuw niet zo duur..is alleen even wat werk om het weer netjes te krijgen.

Ik ben benieuwd naar de prijs van de sper dus als je dat t.z.t. zou willen laten weten, graag ! Ik denk dat ik voor dezelfde optie als jij zou kiezen aangezien ik regelmatig wat rondjes op de Nordschleife doe. Alvast bedankt..

Ik laat die van mij ook motorisch origineel..eigenlijk snel zat voor mij. Bovendien is ´t zo wel lekker betrouwbaar.

///Martin

Bericht door ///Martin » 09 apr 2013, 23:43

Op mijn Compact vorig jaar een 3,64 45% laten plaatsen, top.

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 10 apr 2013, 10:18

Hier staat een redelijk heldere tut: http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?t= ... 8225902d9f" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kost de aanpassing €150: http://chargertech.nl/index.php?id_prod ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Roy RS

Bericht door Roy RS » 10 apr 2013, 12:05

oei oei, je hebt een BMW gekocht...nu wordt het een druk topic! Mooie Clio heb je trouwens :D

Walter

Bericht door Walter » 10 apr 2013, 13:01

.
Laatst gewijzigd door Walter op 20 feb 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tuurgtt

Bericht door tuurgtt » 10 apr 2013, 14:45

Michel Huisman schreef: Ik denk dat ik voor dezelfde optie als jij zou kiezen aangezien ik regelmatig wat rondjes op de Nordschleife doe.
Ja, same here.
Bas heeft een programmaatje waarmee hij kon laten zien met welke bandenmaat (lees: rolomtrek) en welke eindoverbrenging je wat voor topsnelheid op de rev-limiter in top gear haalt.

Zit nu bij mij 205-60-15 onder, qua rolomtrek bijna gelijk aan de 225-45-17 waar we heen willen en dan loopt de auto met de originele eindreductie ongeveer 235 true, met een 3,45 220km/u en met een 3,64 net 200.
Zandvoort kom je (net) niet aan de 200 dus dan is een 3,64 precies goed maar op de Ring haal ik mijn hoogste snelheid bij Schwedenkreuz en de afgrond in naar Fuchsrohre (ik laat de Dottinger Hohe schieten om de boel te laten koelen) en daar ga ik toch wel 220 true.
Dus voor mij de 3,45.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Re: Clio Cup RS

Bericht door indobesar » 10 apr 2013, 14:57

tuurgtt schreef:Inmiddels is de Clio alweer een maand of negen van mij. In die tijd drie keer CPZ en twee avondsessie's Nordschleife gedaan. Bevindingen:

Topchassis, toponderstel en topremmen. Straight out of the box kom ik niets te kort op het circuit. Mmm, misschien alleen wat midrange koppel...
O, en die Recaro Sporster CS stoelen zijn fantastisch!!!
Na jaren duizenden euri's tegen een Impreza te hebben aangegooid om hem circuit-fähig te maken is het wel ff slikken om te zien hoe goed een bog-standard ding als dit zich houdt on track.
Deze week nog gezien dat het misschien niet de snelste auto op een df-dagje CPZ is, maar hij komt er helemaal tot leven, is super fun en geeft geen krimp.

De Federal RS-R's zijn voor dit autootje en wat ik ermee doe niet te kloppen.
Heb verleden jaar een dagje CPZ gedaan in een soort orkaan terwijl het circuit onder water stond en de combi van auto en bandjes bleef volledig onder controle en betrouwbaar. Oók met TC uitgeschakeld!
Ze begonnen deze week na een rondje of veertig (met pauzes he) wel wat te smeren en het rubber vliegt me al de hele week om de oren maar ze zijn nog lang niet op en zien er nog prima uit.
De hele winter ook als daily gebruikt en als je normaal gas geeft is er zelfs in de sneeuw niets aan de hand.

MAAR...

Ben in Weeze wezen driften met een Molenaar E30 met dichtgelast 100 procent sper. Gelijk hooked, natuurlijk. Letterlijk.
En elke keer als ik op een circuit een RWD auto een bocht uit langs zie accellereren, met een kontje dat licht naar buiten staat te dringen...
Laat dat nou net nie gaan met een Clio...
Eigenlijk wilde ik gewoon op zoek naar een goedkope basis voor een driftbakkie. Geen 1M, ik moet nog veel te veel leren, dus hoe goedkoper hoe beter.

Wat een lang lulverhaal weer eigenlijk, ik wilde alleen maar even vertellen dat ik een BMW'tje had gekocht. :bag:

Een van de allerlaatste E36's, een 323ti Compact van oktober 2000. Volledige onderhoudshistorie, 180k gelopen, 1230kg met handbak, en unlike the Clio, mét airco;

Afbeelding

Hij moet nu eerst dringend naar Bas Roos voor een beurt en nog veel belangrijker, een sperretje en een 325 inlaatspruitstuk wat icm een K/N inductiekitje richting de 200 pk zou moeten gaan.
En dan EBC Yellowstuff remblokken, staalomvlochten remleidingen, een setje Recaro PP's, een Eibach pro kit dempersetje en een... Nee, nee, nee! Dat kan allemaal later wel een keer. Eerst de diff en de air intake maar eens.

Op 12 jaar ouwe dempertjes en eco-bandjes stuurt dit natuurlijk nog lang niet zo scherp als de RS Cup (godzijdank) maar zeker niet slecht, en die zes inlijn is echt een heerlijke motor die standaard al geweldig klinkt.
Ik heb er iets meer dan twee mille voor betaald, voor dat geld is zo'n ding imo toch wel een performance-bargain.

Als iemand hier goeie tips over deze dingen heeft, over diff of motor, anything, ik hoor ze graag. Indo besar misschien, die heeft er eentje geloof ik? Terimah kasih banyak, ya mas.

Met dank aan Dennis Cavallino, die zo vriendelijk was enkele vragen voor me te beantwoorden.

En o ja, de Clio gaat er (voorlopig) niet uit! :sealed:
Selamat siang Tuur!

Mooi machine. Rijd inmiddels sinds 2009 in de 323ti. Ander onderstel is een must. Gebruik nu H&R Cupkit. ErikdB had het ook zijn ex. Prima onderstel voor trackdys op straatbanden. Voor daily use niet praktisch ivm de lage rijhoogte.
Andere must do's zijn stuggere onderstelrubbers en wat meer camber op de vooras. Sper heb ik ook overwogen, maar sinds de komst van indo kecil :) geen trackdays meer.
Laat weten wat je ervaringen zijn en wat de investering is.

Overigens vorig jaar door Bas een Bastuck uitlaat systeem laten plaatsen. Mooi geluid, minder massa, perfecte afwerking helaas mindere pasvorm. Aanrader als je std. uitlaat aan vervanging toe is.

Stuur anders eens een berichtje als je de auto in Oss ophaalt. Leuk om ervaringen uit te wisselen.

tuurgtt

Re: Clio Cup verkocht. 323ti krijgt slippy diff (o.a.)

Bericht door tuurgtt » 26 dec 2013, 21:32

Update.

Na anderhalf jaar is de Clio eergisteren opgehaald. In iets meer dan een maand tijd verkocht.
Best raar vind ik zelf ook, want dat ding is standaard qua remmen en onderstel echt super voor trackdays.
Dat kan geen auto die ik hiervoor heb gehad zeggen. Die E46 M3 smg al helemaal niet.

Maar de 323ti is de afgelopen zes maanden behoorlijk gemodificeerd, zo ver zelfs dat de Clio een beetje in de verdrukking is gekomen.
Na alle aanpassingen en vernieuwingen aan het onderstel is er de laatste drie maanden nog het volgende aan verspijkerd;

M50 inlaatspruitstukmod (netjes gedaan bij Offenga BMW)
EBC Yellowstuff voor met gevlochten remleidingen en dot 5.1 fluid
Styling 22 M-velgen met kumho ecsta xs ku36 semi-slicks in 215-45-17 (De banden waren nieuw 79 eur. per stuk, ik móest ze even proberen)
Strutbraces voor en achter
Kuipstoel met 6-punts gordel
Suede deepdish race-stuur
En een 2-way 60 procent sperdiff van Hardeman Motorsport met 3.45 final drive.

Gezien het feit dat de 323 qua power (+/-190pk) en gewicht (1230kg) nu griezelig dicht bij de Clio RS in de buurt komt begonnen die twee elkaar een beetje in de weg te zitten.
Maar ik had de BMW gekocht om driften te gaan leren en dat gaat met de RS dan weer niet zo best.
Komt nog die fijne zes inlijn motor, achterwielaandrijving én airco bij op de Compact en tja... daar ging de Clio... :(

Nu maar hopen dat alle aanpassingen de moeite waard blijken, want nogmaals, de Clio was out of the box echt helemaal super. En nog zal de Compact nooit zo strak en kart-achtig om een bocht hoeken als de RS, maar hopelijk staat daar wat (gecontroleerd) overstuur tegenover.

Dan maar een paar fotootjes van hoe de 323ti er nu bij staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Re: Clio Cup verkocht. 323ti upgrade.

Bericht door GTRene » 26 dec 2013, 21:43

nice ride :df:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 dec 2013, 01:20

Heerlijk, ik word erg hebberig van die auto en mods! :hungry:

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 27 dec 2013, 11:52

Netjes! De mijne moet binnenkort ook naar bas voor kooi, sper en onderstel etc.

Hoe hebben ze bij Offenga de m5o inlaat geplaatst. Ik neem aan dat jij ook het m52tub25 blok hebt met de euro 3 norm?

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 27 dec 2013, 12:07

Leuke upgrades..
Begint ook weer meteen te kriebelen als ik dit lees.. moet ook asap aan die van mij gaan beginnen..

Peric

Bericht door Peric » 28 dec 2013, 18:07

Krijg een beetje weemoedig gevoel nu ik deze foto's zie.
Heb mijn Titanium 323ti pas verkocht..
Mooie auto! :thumbup:

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 dec 2013, 18:30

Ha Tuur,

Enjoy the 323Ti club. Die M50 mod is erg makkelijk te doen. Iedere "how to" geeft aan dat je het m52 vacuumdeel (alle slangetjes en stationaarklep) moet over zetten inclusief veel geklieder. Ik heb alles met rubberen slangen (radiateur) en veel slangklemmen het zooitje gefixt. Ding loopt als een malle en je krijgt een extra boost bij 5000rpm.

Groet Jans

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 28 dec 2013, 18:41

Heb de m50 mod talloze keren uitgevoerd, maar bij de tu motor is het een ander verhaal ivm de euro 3 norm

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 30 dec 2013, 10:26

Gave compact!
Verstelbare achteras is ook zeker geen verkeerde optie, bij een compact gaan de achterwielen heel raar staan bij een flinke verlaging.
Als je dat kan verstellen kan je zowel het camber en sporing corrigeren waardoor de achterkant stabieler word.

Die plaatjes die je nodig hebt kan ik je wel leveren voor een normale prijs.
Normaal kost die set sporing en camber €160 :shock:
Eric-328 schreef:Heb de m50 mod talloze keren uitgevoerd, maar bij de tu motor is het een ander verhaal ivm de euro 3 norm
Volgens mij heeft een compact altijd enkele vanos, wat is dan het grootste verschil met één met dubbele vanos?

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 30 dec 2013, 11:02

Mijn 323ti heeft het euro-3 blok en heet tu (technisch überarbeitet), niet te verwarren met tu van dubbel vanos uit de e46 ed. Verschil zit hem in Sekundärluftsystem (kom even niet op Nederlandse naam). Heeft blijkbaar andere aansluitingen waardoor een m50 mod niet hetzelfde is als bij het euro-2 blok.

tuurgtt

Bericht door tuurgtt » 30 dec 2013, 17:18

Wel een interessante vraag.
Volgens Wikipedia is de E36 nooit geleverd met het TU blok.
Wel is er eind jaren negentig traction control geintroduceerd wat via het inlaatspruitstuk regelt.
Dit maakt de M50 mod, maar bijv. ook de installatie van een veerpootbrug er niet makkelijker op.
Dat weet Offenga heel goed, en doet de conversie bijzonder verzorgd zónder vieze kit of adapter.

Ik durf trouwens wel te stellen dat de E36 Compact nooit met de dubbel-vanos is geleverd.
En de mijne is een van de allerlaatste, geleverd in oktober 2000. Produktie stopte in november dacht ik.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 30 dec 2013, 17:22

De e36 is idd nooit met dubbel vanos geleverd, maar de laatsten (die van mij is van 6/200) hebben de tu codering voor de euro 3 norm. Door een ander Sekundärluftsystem zou de m50 mod anders zijn.

tuurgtt

Bericht door tuurgtt » 30 dec 2013, 17:38

Dus we voldoen aan de Euro 3 norm. We zijn wel een stelletje boomknuffelaars dan, de 323ti brigade. :bag:
Mijn uitlaatlijn is nog geheel standaard geloof ik, dus ik ben nog helemaal de low CO2 Billy.
Ga ook niks aan de uitlaat doen, denk dat de extra power dan ten koste gaat van het koppel.
En ik vind het inductie-geluid nu erg mooi met het KenN filter.

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 30 dec 2013, 17:43

Alleen de laatste generatie mag zich bomenknuffelaar noemen ;-)
Heb de 323ti ook gekocht om de uitstoot van de v8 van de x5 te compenseren ... :tong:

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 24 mar 2014, 08:59

tuurgtt schreef:Wel een interessante vraag.
Volgens Wikipedia is de E36 nooit geleverd met het TU blok.
Wel is er eind jaren negentig traction control geintroduceerd wat via het inlaatspruitstuk regelt.
Dit maakt de M50 mod, maar bijv. ook de installatie van een veerpootbrug er niet makkelijker op.
Dat weet Offenga heel goed, en doet de conversie bijzonder verzorgd zónder vieze kit of adapter.

Ik durf trouwens wel te stellen dat de E36 Compact nooit met de dubbel-vanos is geleverd.
En de mijne is een van de allerlaatste, geleverd in oktober 2000. Produktie stopte in november dacht ik.
Heb me nog wat meer verdiept in de tu (dus niet dubbel vanos) motor van de laatste gen 323ti;
Verklaart meteen waarom mijn motor toch wel wezenlijk anders aanvoelt dan de "oude" m52b25

Besonderheiten beim M52B25 Euro 3 Motor (ab 1999) im Vergleich zu den älteren Versionen:

--->Einlassnockenwelle vom M52B28

--->Abgaskrümmer vorne und hinten USA Version

--->228mm Schwungrad vom E46 samt SAC Kupplung

--->andere DME

--->Sekundärluftsystem (u.A. Abgasschadstoff Reduzierungspumpe) zwecks besserer Abgasnorm.

Plaats reactie