Bijtelling ik ben er helemaal klaar mee.
-
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Ik ben de zaak en de zaak ben ik, duidelijk.
Maar prive kopen is ook heel wat, en zeker niet goedkoop.
Kijk een M3 van een ton is erg duur zakelijk, maar bv een 130i van 45 is andere koek, reken het maar eens na zou ik zeggen.
Het grote probleem waar ik mee zit als ik prive koop, ik kan niet veel KM declareren.
Eerlijk rij ik maar een paar KM per jaar ECHT zakelijk, ik werk thuis en ik heb ook nog een bestelauto.
Dus ik kan echt niet 500KM per week zakelijk declareren, maar ik rij wel elke week voor de lol een paar rondjes door de polder en het industrieterrein
Maar prive kopen is ook heel wat, en zeker niet goedkoop.
Kijk een M3 van een ton is erg duur zakelijk, maar bv een 130i van 45 is andere koek, reken het maar eens na zou ik zeggen.
Het grote probleem waar ik mee zit als ik prive koop, ik kan niet veel KM declareren.
Eerlijk rij ik maar een paar KM per jaar ECHT zakelijk, ik werk thuis en ik heb ook nog een bestelauto.
Dus ik kan echt niet 500KM per week zakelijk declareren, maar ik rij wel elke week voor de lol een paar rondjes door de polder en het industrieterrein
- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik heb mijn Alpina zakelijk aangeschaft omdat ik het juist prettiger vind om alle kosten (afschrijving, onderhoud, banden, brandstof, verzekering, wegenbelasting) zakelijk te houden. De bijtelling is een vast bedrag, onderhoud en brandstof niet terwijl de kosten daarvan behoorlijk (onverwachts) kunnen oplopen.
Omdat ik het ook nog wel leuk vind om wat modificaties aan een auto te doen. Die zorgen nauwelijks voor een waardevermeerdering en kosten dus alleen maar geld. Zakelijk afschrijven is dan ideaal. Omdat ik deze auto feitelijk alleen privé gebruikt loop je alleen het risico dat de fiscus er niet mee eens is en een correctie gaat toepassen op de standaard bijtelling van 22% van de cataloguswaarde?
Na een tijdje kan ik altijd nog besluiten om de auto te verkopen aan privé zodat ik verlost ben van de bijtelling.
Omdat ik het ook nog wel leuk vind om wat modificaties aan een auto te doen. Die zorgen nauwelijks voor een waardevermeerdering en kosten dus alleen maar geld. Zakelijk afschrijven is dan ideaal. Omdat ik deze auto feitelijk alleen privé gebruikt loop je alleen het risico dat de fiscus er niet mee eens is en een correctie gaat toepassen op de standaard bijtelling van 22% van de cataloguswaarde?
Na een tijdje kan ik altijd nog besluiten om de auto te verkopen aan privé zodat ik verlost ben van de bijtelling.
- Wilbert
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34
Volgens mij maakt het geen %&^*& uit hoeveel prive kilometers je met de auto maakt voor de belasting. Zij kunnen toch niet in jou kilometers kijken.Femme schreef: Omdat ik deze auto feitelijk alleen privé gebruikt loop je alleen het risico dat de fiscus er niet mee eens is en een correctie gaat toepassen op de standaard bijtelling van 22% van de cataloguswaarde?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8230
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik kan zo'n zelfde topic over afschrijving beginnen.
Dure auto's is gewoon duur rijden, mooier wordt het helaas niet.
Zo'n forum als pistonheads is mooi, daar zitten 50.000 gekke Engelsen die hun auto's onderling doorschuiven, dan is het misschien nog wel te doen allemaal, maar Nederland is gewoon klein en de markt voor leuke auto's is nog kleiner.
En dat nekt je overal, bij afschrijving, bij bijtelling, bij inruil, bij kopen, bij alles.
De optie goedkoop vervoer voor dagelijks (wat is er mis met bijv. een mooi onderhouden E34 Touring? Vandaag even in gereden, viel niet tegen.) en een leuke racer/rallyauto ernaast gaat me steeds meer aanspreken. Leuke auto's in Nederland moet je niet op kenteken zetten.
Dure auto's is gewoon duur rijden, mooier wordt het helaas niet.
Zo'n forum als pistonheads is mooi, daar zitten 50.000 gekke Engelsen die hun auto's onderling doorschuiven, dan is het misschien nog wel te doen allemaal, maar Nederland is gewoon klein en de markt voor leuke auto's is nog kleiner.
En dat nekt je overal, bij afschrijving, bij bijtelling, bij inruil, bij kopen, bij alles.
De optie goedkoop vervoer voor dagelijks (wat is er mis met bijv. een mooi onderhouden E34 Touring? Vandaag even in gereden, viel niet tegen.) en een leuke racer/rallyauto ernaast gaat me steeds meer aanspreken. Leuke auto's in Nederland moet je niet op kenteken zetten.
- Fabian
- Berichten: 7051
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- romo
- Berichten: 26924
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Wij hebben met z'n allen een luxe probleem.
We kunnen een dure auto betalen de meeste waarschijnlijk zowel zakelijk als prive ,het is voor ons een belangrijke zoniet de belangrijkste hobby en toch blijven we zeiken over de kosten!!
Accepteer gewoon dat je hobby geld kost !!!!
1 ding weet ik zeker (heb al zo vaak gerekend) een nieuwe of jong gebruikte zakelijke auto is ALTIJD goedkoper dan dezelfde auto in prive.
We kunnen een dure auto betalen de meeste waarschijnlijk zowel zakelijk als prive ,het is voor ons een belangrijke zoniet de belangrijkste hobby en toch blijven we zeiken over de kosten!!
Accepteer gewoon dat je hobby geld kost !!!!
1 ding weet ik zeker (heb al zo vaak gerekend) een nieuwe of jong gebruikte zakelijke auto is ALTIJD goedkoper dan dezelfde auto in prive.
- Franswa
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:54
- Auto: Megane 2RS & Clio 3RS
- Locatie: Regio 0485
Volgens de belastingdienst zijn de kosten van autogebruik +/- € 0,19 per km. De oplossing, bijtelling van € 0,19 per privé gereden kilometer, probleem opgelost. Denk alleen dat de belastingdienst dan ineens een andere mening heeft.Dick schreef:Een juiste benadering zou mijns inziens zijn om een benadering van de werkelijke kosten per jaar te maken. Deze bestaan uit afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en brandstof. Verder dient de werknemer een kilometeradministratie bij te houden waaruit het percentage van de bijtelling kan worden berekend. Zo'n benadering heeft echter als nadeel dat het heel veel administratie en controle vereist. Ik ben overigens wel benieuwd of mensen hier met een dure nieuwe auto en die rekensom eerlijk maken er werkelijk zo slecht vanaf komen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Jij verdient toch je geld met je auto? lijkt me een juiste rechtvaardiging.leonard schreef:Wij hebben met z'n allen een luxe probleem.
We kunnen een dure auto betalen de meeste waarschijnlijk zowel zakelijk als prive ,het is voor ons een belangrijke zoniet de belangrijkste hobby en toch blijven we zeiken over de kosten!!
Accepteer gewoon dat je hobby geld kost !!!!
1 ding weet ik zeker (heb al zo vaak gerekend) een nieuwe of jong gebruikte zakelijke auto is ALTIJD goedkoper dan dezelfde auto in prive.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Bijtelling is net zoals veel andere dingen eigenlijk een volstrekt niet onderbouwd en inconsequent verhaal. Klopt ook geen reet van. Je betaalt jarenlang 100% bijtelling over de nieuwprijs inclusief BTW/BPM en met afschrijving wordt 0,00% rekening gehouden.
Als je het breder bekijkt zou ik eigenlijk graag eens een compleet jaarverslag van de Nederlandse staat willen zien. Ik ben per slot van rekening aandeelhouder. Iedere normale onderneming moet een jaarverslag presenteren waarin alles verantwoord wordt aan de aandeelhouders, dus waarom de B.V. Nederland niet.
Dit geldt niet specifiek voor het bijtelling verhaal maar voor allerlei inkomsten uit voor de staat inkomstengenererende zaken als inkomstenbelasting, BTW, invoerrechten, accijnzen, onroerend goed belasting, omzetbelasting, etc. etc. etc.
Als je het breder bekijkt zou ik eigenlijk graag eens een compleet jaarverslag van de Nederlandse staat willen zien. Ik ben per slot van rekening aandeelhouder. Iedere normale onderneming moet een jaarverslag presenteren waarin alles verantwoord wordt aan de aandeelhouders, dus waarom de B.V. Nederland niet.
Dit geldt niet specifiek voor het bijtelling verhaal maar voor allerlei inkomsten uit voor de staat inkomstengenererende zaken als inkomstenbelasting, BTW, invoerrechten, accijnzen, onroerend goed belasting, omzetbelasting, etc. etc. etc.
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Mijn accountant kwam zelf met de opmerking dat het belachelijk is wat er aan bijtelling weg gebracht moet worden. Hij heeft dan zelf ook zowel een zakelijke als een privé auto. Zo doe ik het nu ook bijna twee jaar en het bevalt prima. Natuurlijk moet nu elke rit geschreven worden, maar die 3 minuten per dag verdien ik wel weer terug.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
@Stéphane: Wat denk je van subsidies, inkomsten uit belangen in bedrijven zoals energiemaatschappijen, parkeerbedrijven, aandelen/obligaties (via zijdeuren evt.) in bedrijven als Shell, NAM en vele anderen.
Uiteindelijk is het één grote vieze modderpoel waar de bevolking enerzijds van profiteert en anderzijds flink de dupe van is.
Vroeger had je gewoon een landeigenaar, die met wat ridders een zakje geld kwam scoren bij je. Dat was duidelijk en helder. Nu is het één grote klerezooi.
Aanpak van km-registratie en 2 (of meer) auto's is natuurlijk de enige logische stap om toch de autohobby uit te voeren en zakelijk een dikke auto te rijden. Zonder die ellendige bijtelling.
Ben je lui (zoals ik) dan heeft km registratie geen nut.
Uiteindelijk is het één grote vieze modderpoel waar de bevolking enerzijds van profiteert en anderzijds flink de dupe van is.
Vroeger had je gewoon een landeigenaar, die met wat ridders een zakje geld kwam scoren bij je. Dat was duidelijk en helder. Nu is het één grote klerezooi.
Aanpak van km-registratie en 2 (of meer) auto's is natuurlijk de enige logische stap om toch de autohobby uit te voeren en zakelijk een dikke auto te rijden. Zonder die ellendige bijtelling.
Ben je lui (zoals ik) dan heeft km registratie geen nut.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- romo
- Berichten: 26924
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Marc
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05
Even de kosten vergelijken tussen het privé of het zakelijk aanschaffen van een auto. Ik hoop dat het zo klopt, en ik niks vergeet.
Ik zal uitgaan van een auto van 50000 euro en het een beetje vereenvoudigen. Verder geef ik alleen de uitgaven (dus ook de bijtelling) in het eerste jaar aan. Ook ga ik er van uit dat je zelf kunt bepalen welke zakelijke kosten je maakt (loon, autokosten, etc).
voorbeeld 1, de auto zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen:
Zakelijke kosten
Aanschafwaarde auto: 50000
BTW 19%: 6000
Netto aanschafwaarde: 44000
Vennootschapsbelasting 29%: 13000
Netto zakelijke kosten: 31000
Privé kosten
Bijtelling 22%: 11000
Ik ga even uit van 42% IB
Netto Privé kosten: 4600
Je zou kunnen zeggen dat je de zakelijke en privé kosten bij elkaar optelt, maar dat is eigenlijk niet zo. Om die 4600 euro privé te kunnen betalen heeft je bedrijf je ongeveer 8000 euro loon moeten betalen. Met werkgeverskosten er bij kom je al snel op een kleine 10000 euro. Die mogen eachter van de winst af getrokken worden, wat de netto zakelijke loonkosten op ongeveer 7500 brengt.
Samen met die 31000 is dat dus 38500 netto zakelijke kosten in het eerste jaar.
Voorbeeld 2, de auto privé aanschaffen:
Je schaft de auto privé aan. Dan heb je dus privé 50000 euro nodig. Daarvoor heeft het berijf je ruim 86000 euro bruto moeten uitkeren. Met werkgeverslasten er bij zou dat bv 100000 euro kunnen zijn. Enfin, VpB er af (29% dus) en de netto zakelijke kosten van deze constructie zijn 71000 euro.
Conclusie
In de praktijk zul je de wagen bv drie jaar houden. Dan moet je bij voorbeeld 1 de bijtelling (netto zakelijk 7500/jaar) drie keer moeten tellen en komt het totaal op 53500. Da's nog altijd een stuk voordeliger dan die 71000 euro.[/list][/b]
Ik zal uitgaan van een auto van 50000 euro en het een beetje vereenvoudigen. Verder geef ik alleen de uitgaven (dus ook de bijtelling) in het eerste jaar aan. Ook ga ik er van uit dat je zelf kunt bepalen welke zakelijke kosten je maakt (loon, autokosten, etc).
voorbeeld 1, de auto zakelijk aanschaffen en bijtelling betalen:
Zakelijke kosten
Aanschafwaarde auto: 50000
BTW 19%: 6000
Netto aanschafwaarde: 44000
Vennootschapsbelasting 29%: 13000
Netto zakelijke kosten: 31000
Privé kosten
Bijtelling 22%: 11000
Ik ga even uit van 42% IB
Netto Privé kosten: 4600
Je zou kunnen zeggen dat je de zakelijke en privé kosten bij elkaar optelt, maar dat is eigenlijk niet zo. Om die 4600 euro privé te kunnen betalen heeft je bedrijf je ongeveer 8000 euro loon moeten betalen. Met werkgeverskosten er bij kom je al snel op een kleine 10000 euro. Die mogen eachter van de winst af getrokken worden, wat de netto zakelijke loonkosten op ongeveer 7500 brengt.
Samen met die 31000 is dat dus 38500 netto zakelijke kosten in het eerste jaar.
Voorbeeld 2, de auto privé aanschaffen:
Je schaft de auto privé aan. Dan heb je dus privé 50000 euro nodig. Daarvoor heeft het berijf je ruim 86000 euro bruto moeten uitkeren. Met werkgeverslasten er bij zou dat bv 100000 euro kunnen zijn. Enfin, VpB er af (29% dus) en de netto zakelijke kosten van deze constructie zijn 71000 euro.
Conclusie
In de praktijk zul je de wagen bv drie jaar houden. Dan moet je bij voorbeeld 1 de bijtelling (netto zakelijk 7500/jaar) drie keer moeten tellen en komt het totaal op 53500. Da's nog altijd een stuk voordeliger dan die 71000 euro.[/list][/b]
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22
Volgens mij vergeet je het onderhoud/verzekering en brandstof.
Als je circa 30 k per jaar rijd is dat bij een auto van 50k ongeveer 7k euro per jaar
zakelijk kost dat netto 5000 euro en in prive heeft dat de zaak 12000 euro salaris gekost dus kost dat de zaak 7000 euro meer als ja dat keer 3 jaar doet kost het opeens dus 21000 euro meer
71000 -21000 = 50000
hee opeens is zakelijk toch voordeliger.
tel daarbij dat we in alle berekeningen zij uitgegaan van minimale lasten.
Ik heb liever zakelijk verrassingen(dan betaalt de belasting ook nog wat) dan in prive.
ik heb 2 auto's zakelijk.Over de ene (de zafira) betaal ik bijtelling en van de 535 hou ik kilometer administratie bij.Volgens mij is dat het voordeligst.
Als je circa 30 k per jaar rijd is dat bij een auto van 50k ongeveer 7k euro per jaar
zakelijk kost dat netto 5000 euro en in prive heeft dat de zaak 12000 euro salaris gekost dus kost dat de zaak 7000 euro meer als ja dat keer 3 jaar doet kost het opeens dus 21000 euro meer
71000 -21000 = 50000
hee opeens is zakelijk toch voordeliger.
tel daarbij dat we in alle berekeningen zij uitgegaan van minimale lasten.
Ik heb liever zakelijk verrassingen(dan betaalt de belasting ook nog wat) dan in prive.
ik heb 2 auto's zakelijk.Over de ene (de zafira) betaal ik bijtelling en van de 535 hou ik kilometer administratie bij.Volgens mij is dat het voordeligst.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Ik heb een auto van de zaak die ik gebruik voor woon/werkverkeer en verder niet, dus geen bijtelling. Prive heb ik geen auto maar mijn vriendin heeft *(als eigenaar van de zaak) een auto waarover zij volledige bijtelling betaalt. Kortom wij rijden samen een auto van 45/50K euro perstuk en hebben bijtelling voor 1 auto. En als eigenaar van een autobedrijf zou ik zeker prive geen auto kopen!
ps. als DGA van een autobedrijf ben je 'verplicht' bijtelling te betalen, gaat bij ons naar rato functie en merk!.
Humor, toen ik bij Lexus werkte hadden wij een afspraak met firma ' de blauwe envelop' nieuwwaarde 15K euro! :-0
ps. als DGA van een autobedrijf ben je 'verplicht' bijtelling te betalen, gaat bij ons naar rato functie en merk!.
Humor, toen ik bij Lexus werkte hadden wij een afspraak met firma ' de blauwe envelop' nieuwwaarde 15K euro! :-0
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ja dat is het voordeel van de Nederlandse Belastingdienst, je kunt er gelukkig wel afspraken mee maken.
Maar soms zijn ze ook stug. Ik ken iemand die altijd met chauffeur gereden wordt. En die moest opeens bijtelling betalen. De inspecteur geloofde niet dat hij zelf nooit in die auto reed. Maar dat deed 'ie echt niet, dus daarom hoefde hij ook geen bijtelling te betalen. Daarnaast had 'ie de auto niet uitgekozen. Kortom een kleine rel.
Toen ging die inspecteur helemaal over de schreef. Die zei toen: dan moet de chauffeur maar die bijtelling betalen!
LOL, die chauffeur rijdt in die auto voor zijn werk!! En maakt nota bene deel uit van een pool chauffeurs, dus die rijdt in meerdere auto's en meerdere chauffeurs rijden in die auto. Kortom, de auto wordt echt alleen zakelijk gebruikt. Avondje uit eten is relatiebeheer en netwerken natuurlijk.
Denk dat de aardige man nu bij de Gemeente reinigingsdienst werkt. Het betrof nota bene een auto van een overheidsinstelling, dus die wordt betaald van belastinggeld, waarom zou je daarover dan nog belasting heffen? Haha echt te kansloos!
Maar soms zijn ze ook stug. Ik ken iemand die altijd met chauffeur gereden wordt. En die moest opeens bijtelling betalen. De inspecteur geloofde niet dat hij zelf nooit in die auto reed. Maar dat deed 'ie echt niet, dus daarom hoefde hij ook geen bijtelling te betalen. Daarnaast had 'ie de auto niet uitgekozen. Kortom een kleine rel.
Toen ging die inspecteur helemaal over de schreef. Die zei toen: dan moet de chauffeur maar die bijtelling betalen!
LOL, die chauffeur rijdt in die auto voor zijn werk!! En maakt nota bene deel uit van een pool chauffeurs, dus die rijdt in meerdere auto's en meerdere chauffeurs rijden in die auto. Kortom, de auto wordt echt alleen zakelijk gebruikt. Avondje uit eten is relatiebeheer en netwerken natuurlijk.
Denk dat de aardige man nu bij de Gemeente reinigingsdienst werkt. Het betrof nota bene een auto van een overheidsinstelling, dus die wordt betaald van belastinggeld, waarom zou je daarover dan nog belasting heffen? Haha echt te kansloos!