E36 328i trackracer
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 328i trackracer
@Arjan B:
1700 euro en er zit ook nog eens een M3 interieur in op de foto's, als je dat verkoopt dan heb je voor minder als 1000 euro een auto waarschijnlijk. Goedkope basis in elk geval.
1700 euro en er zit ook nog eens een M3 interieur in op de foto's, als je dat verkoopt dan heb je voor minder als 1000 euro een auto waarschijnlijk. Goedkope basis in elk geval.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E36 328i trackracer
Gefeliciteerd! BMW's verzamelen blijft leuk
En dat ook nog dankzij kennispunt FaF, goed ingevoerd in de smakelijke Beierse toppers

En dat ook nog dankzij kennispunt FaF, goed ingevoerd in de smakelijke Beierse toppers

-
- Berichten: 11408
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E36 328i trackracer
We hebben gisteren een set JRZ gemonteerd op wouter zijn E36 328i drifter/track racer. We hadden eerst AST zat er al onder maar er zat totaal nul balans in. De auto voelde gewoon niet levendig aan. Saai was eigenlijk het juiste woord. Wouter heeft ook aprisco cup gereden en zei altijd een E36 is een saaie bmw. Je rijdt op onderstuur dat klopt ook. Je kan met de aprisco dempers aan alle knoppen draaien 80 verschillende veren proberen het helpt allemaal niks. Wij reden op gegeven moment met 200kg veren. lol. Ging beter maar niet wat we zoeken. Dus het vertrouwen in het E36 chassis was eigenlijk wat weg. We dachten altijd dat het aan de chassis setup lag.
Nu zit er een JRZ pro set onder wat een verschil. Ik had al zeer goede ervaringen met JRZ onder de 1M met de RS1 dampers. Dus dat was de route om te gaan.
We monteerden de set eronder we reden 1 bocht en ja hoor meteen al goed terwijl de auto nog niet eens goed is uitgelijnd. Midcorner snelheid is gewoon 10km hoger op het klaverblad dan met AST en de auto is nu met het gas pedaal te sturen zelfs op droog met 225/40/18 banden. Ongelooflijk hoe een schokdemper set een auto kan downgraden of upgraden. We reden weer met een smile op ons hoofd door de bochten. We zijn het nog aan perfectioneren met juiste wagenhoogtes en uitlijning. Gaaf.
Nu zit er een JRZ pro set onder wat een verschil. Ik had al zeer goede ervaringen met JRZ onder de 1M met de RS1 dampers. Dus dat was de route om te gaan.
We monteerden de set eronder we reden 1 bocht en ja hoor meteen al goed terwijl de auto nog niet eens goed is uitgelijnd. Midcorner snelheid is gewoon 10km hoger op het klaverblad dan met AST en de auto is nu met het gas pedaal te sturen zelfs op droog met 225/40/18 banden. Ongelooflijk hoe een schokdemper set een auto kan downgraden of upgraden. We reden weer met een smile op ons hoofd door de bochten. We zijn het nog aan perfectioneren met juiste wagenhoogtes en uitlijning. Gaaf.
- Oof
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: E36 328i trackracer
Mooi om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn. Uit nieuwsgierigheid is verder gezocht op internet.
Voor $ 5.700,- mag het ook wel... Deze prijs kom ik op meerdere plaatsen tegen dus neem aan dat correct is.
Wat een geld voor een ''simpele'' E36.
Benieuwd naar de (zijwaartse) filmpjes
Voor $ 5.700,- mag het ook wel... Deze prijs kom ik op meerdere plaatsen tegen dus neem aan dat correct is.
Wat een geld voor een ''simpele'' E36.
Benieuwd naar de (zijwaartse) filmpjes
-
- Berichten: 11408
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E36 328i trackracer
Zo duur zijn ze hier niet hoor. Maar als je intresse hebt kan je beter even naar Jrz mailen.
-
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
- Locatie: omgeving lochem
Re: E36 328i trackracer
Goh grappig Andre. Heb ook een paar keer met AST onder e36's gereden maar onder de indruk was ik er totaal niet van, eigenlijk hetzelfde als wat jij schrijft maar kreeg altijd maar naar mijn hoofd dat ik niet wijs was en dom liep te ouwehoeren....... 

- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Mwah, ik was er toch wel over te spreken, maar lees alleen maar verhalen over keiharde veren, dat deed ik dus precies omgekeerd.
Ik heb nu ervaring met M-tech, AST Sportline en Eibach Pro Street S. De Eibach set die er nu onder zit communiceert meer omdat er meer veerweg is voornamelijk, je voelt de auto aan en kan daarop eerder reageren, dat is soms makkelijk maar soms wil ik die beweging ook niet in de auto.
Met AST reed ik eerst met 120NM voor en 70NM achter, later is dat gewisseld naar 90NM voor en 50NM achter, dat was iets minder strak maar voor mij de ideale combinatie voor straat, trackday en driften. Bij AST vond ik dat de auto wel degelijk meer grip had dan bijvoorbeeld Eibach Pro Street, maar de kanttekening is wel dat je ervanuit moest gaan dat je een bepaald griplevel had, soort van ingeprogrammeerd een bocht in gaan want communicatie was er inderdaad niet veel, maar grip wel degelijk. In mijn ogen is het t een of t ander, ik heb echt mega kunnen knallen, ook op straat met AST, zelfs op Wanli, Sava, Roadhog achterbanden etc op droog, het onderstel maakte er gewoon wat van alleen moet je niet in het net niet/net wel grensgebied blijven hangen want dan speelt ie een spelletje met je. Beter meteen een dikke uitbreekactie dan weet je zeker dat je grip verbroken hebt en kunt kiezen, of doordriften of opvangen.
Ik heb nu ervaring met M-tech, AST Sportline en Eibach Pro Street S. De Eibach set die er nu onder zit communiceert meer omdat er meer veerweg is voornamelijk, je voelt de auto aan en kan daarop eerder reageren, dat is soms makkelijk maar soms wil ik die beweging ook niet in de auto.
Met AST reed ik eerst met 120NM voor en 70NM achter, later is dat gewisseld naar 90NM voor en 50NM achter, dat was iets minder strak maar voor mij de ideale combinatie voor straat, trackday en driften. Bij AST vond ik dat de auto wel degelijk meer grip had dan bijvoorbeeld Eibach Pro Street, maar de kanttekening is wel dat je ervanuit moest gaan dat je een bepaald griplevel had, soort van ingeprogrammeerd een bocht in gaan want communicatie was er inderdaad niet veel, maar grip wel degelijk. In mijn ogen is het t een of t ander, ik heb echt mega kunnen knallen, ook op straat met AST, zelfs op Wanli, Sava, Roadhog achterbanden etc op droog, het onderstel maakte er gewoon wat van alleen moet je niet in het net niet/net wel grensgebied blijven hangen want dan speelt ie een spelletje met je. Beter meteen een dikke uitbreekactie dan weet je zeker dat je grip verbroken hebt en kunt kiezen, of doordriften of opvangen.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Vandaag de shakedown op CPZ gehad met de 328i. Conclusie: fijn karretje 
In het begin was het nog even wennen, maar gedurende de 2 uur ging het steeds lekkerder. Twee verwachte zwakke punten kwamen al vrij snel naar boven, namelijk dat we wel een nieuw setje remschijven konden gebruiken
, en dat de Dunlops die ik nog had niet top zijn. Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat de achterkant wat stuiterig was, volgens Rody aan te passen door wat aan de uitgaande slag van het onderstel te doen.
Voor de rest hield de auto zich 2 uur lang fantastisch! Toch wel lekker sturen met een auto die vrij licht is, en vooral wat onbezorgder doordat de wagen niet dienst doet als daily driver.
De to-do lijst:
- remschijven bestellen (net een setje ATE Powerdiscs bestellen)
- waarschijnlijk een vers setje blokken, even kijken hoe de huidige Ferrodo's erbij staan, die zijn volgens mij behoorlijk nieuw
- een blik op het verstellen van de uitgaande slag werpen
- inschrijven voor de DF 2 uurtjes eind augustus

In het begin was het nog even wennen, maar gedurende de 2 uur ging het steeds lekkerder. Twee verwachte zwakke punten kwamen al vrij snel naar boven, namelijk dat we wel een nieuw setje remschijven konden gebruiken

Voor de rest hield de auto zich 2 uur lang fantastisch! Toch wel lekker sturen met een auto die vrij licht is, en vooral wat onbezorgder doordat de wagen niet dienst doet als daily driver.
De to-do lijst:
- remschijven bestellen (net een setje ATE Powerdiscs bestellen)
- waarschijnlijk een vers setje blokken, even kijken hoe de huidige Ferrodo's erbij staan, die zijn volgens mij behoorlijk nieuw
- een blik op het verstellen van de uitgaande slag werpen
- inschrijven voor de DF 2 uurtjes eind augustus

- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Autotje reed verder prima toch? Wat ik al zei, wat uitgaande demping opzetten, was nu niet veel zodat de auto niet van het asfalt af geveerd wordt.
Bandjes zullen wel aan het gebrek aan grip meegewerkt hebben, even fris spul erop, straatbanden of meteen semi's en dan kijken of het camber voldoet en zo niet dat nog aanpassen.
Ook de onderstelinstellingen kan je echt veel mee doen als ie eenmaal op degelijk rubber staat. Straks krijg je ook een lijstje met instellingen per circuit en weergesteldheid
Bandjes zullen wel aan het gebrek aan grip meegewerkt hebben, even fris spul erop, straatbanden of meteen semi's en dan kijken of het camber voldoet en zo niet dat nog aanpassen.
Ook de onderstelinstellingen kan je echt veel mee doen als ie eenmaal op degelijk rubber staat. Straks krijg je ook een lijstje met instellingen per circuit en weergesteldheid

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: E36 328i trackracer
Mooi! Is de behoefte aan een rappe daily ter vervanging van de ///M nu minder?Erik dB schreef:Vandaag de shakedown op CPZ gehad met de 328i. Conclusie: fijn karretje![]()

- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Precies, we kunnen best het een en ander instellen met die KW-clubsport, en we willen het allemaal stap-voor-stap doen zodat we ook begrijpen/leren/voelen wat de impact van elke aanpassing is.Knot schreef:Autotje reed verder prima toch? Wat ik al zei, wat uitgaande demping opzetten, was nu niet veel zodat de auto niet van het asfalt af geveerd wordt.
Bandjes zullen wel aan het gebrek aan grip meegewerkt hebben, even fris spul erop, straatbanden of meteen semi's en dan kijken of het camber voldoet en zo niet dat nog aanpassen.
Ook de onderstelinstellingen kan je echt veel mee doen als ie eenmaal op degelijk rubber staat. Straks krijg je ook een lijstje met instellingen per circuit en weergesteldheid
Ons rempedaal zakte wel geleidelijk wat verder weg. Wat zou dat kunnen zijn? Remvloeistof (ATE Super Blue) zit er een week in...
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
ATE Blue is ook niet het beste wat er te krijgen is (280gr tegen 230 standaard kookpunt) maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Zitten er al staalomvlochten leidingen op?
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Yup! Ik heb er ook nooit problemen mee gehad op de Compact en M3.Knot schreef:ATE Blue is ook niet het beste wat er te krijgen is (280gr tegen 230 standaard kookpunt) maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Zitten er al staalomvlochten leidingen op?
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: E36 328i trackracer
Mooi dingetje! Ik zoek ook nog zoiets... 

- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Kiek em goan! 


- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: E36 328i trackracer
Hmmm, 't kan ook zijn dat je "te rustig aan" gaat doen, heb ik ook gehad. Als je rustiger gaat rijden (eerder en minder hard gaat remmen) wordt je remweg relatief veel langer en de remmen heter (en de koeltijd iets korter).Erik dB schreef: Ons rempedaal zakte wel geleidelijk wat verder weg. Wat zou dat kunnen zijn? Remvloeistof (ATE Super Blue) zit er een week in...
Dus ook al doe je rustiger aan, kort en heftig remmen blijft aanbevolen.
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Het boekje zegt natuurlijk vloeistof.. pedaal zachter remfunctie nagenoeg hetzelfde... maar ik verdenk eerder de blokken.
- Wiebe GT
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21
Re: E36 328i trackracer
Ik denk ook: blokken. Wij gebruiken zo ongeveer de goedkoopste Dot 5.1 die er te krijgen is en tegenwoordig altijd een hard pedaal.
Blokjes zullen wel wat hard slijten denk ik zo. Pedaal zakte bij ons eerst ook.....toen we nog te lang remden....oorzaak: blokken weg.
Ps. heb je dat diffje nog nodig? Heb hem nog liggen.
Blokjes zullen wel wat hard slijten denk ik zo. Pedaal zakte bij ons eerst ook.....toen we nog te lang remden....oorzaak: blokken weg.
Ps. heb je dat diffje nog nodig? Heb hem nog liggen.
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36 328i trackracer
Als je de remvloeistof aan de kook hebt gekregen zakt het pedaal iets weg, nieuwe vloeistof in de klauwen verhelpt dat weer. Dat is mijn ervaring.
Maar ik en remmen gaan niet zo goed samen. Op de NS al verschillende sets M3 schijven krom gereden en afgelopen keer met een 323 touring een set immitatie schijven met DS 2500 en ate blue na 2,5 ronde krom.
Slijten jouw blokken recht?
Maar ik en remmen gaan niet zo goed samen. Op de NS al verschillende sets M3 schijven krom gereden en afgelopen keer met een 323 touring een set immitatie schijven met DS 2500 en ate blue na 2,5 ronde krom.
Slijten jouw blokken recht?
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Klinkt als het DS2500 probleem... nooit meer voor mij die troep.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Yup! Had je al een PM gestuurd daarover. Of 2Wiebe GT schreef:Ik denk ook: blokken. Wij gebruiken zo ongeveer de goedkoopste Dot 5.1 die er te krijgen is en tegenwoordig altijd een hard pedaal.
Blokjes zullen wel wat hard slijten denk ik zo. Pedaal zakte bij ons eerst ook.....toen we nog te lang remden....oorzaak: blokken weg.
Ps. heb je dat diffje nog nodig? Heb hem nog liggen.

- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Carbone Lorraine RC6 dan maar? Te lang remmen zou goed kunnen, vooral door het gebrek aan vertrouwen ga ik eerder in de remmen dan bij mijn M3 en Compact, en daardoor rem ik ook langer en minder hard. 100 meter voor de Tarzan stilstaan is ook geen topperKnot schreef:Klinkt als het DS2500 probleem... nooit meer voor mij die troep.

- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Het is toch je/jullie track racer dus ik zou voor dik spul gaan en niet teveel opstraat rijden zodat je door de hardheid de schijven niet teveel opvreet.
ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.
ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
We rijden alleen van-en-naar circuits, dus dat moet goedkomen. HT-10 beter dan RC6?Knot schreef:Het is toch je/jullie track racer dus ik zou voor dik spul gaan en niet teveel opstraat rijden zodat je door de hardheid de schijven niet teveel opvreet.
ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36 328i trackracer
Het kan nog iets beter door de rubber geleiderbussen te modificeren, zodat de klauw minder kantelt tijdens remmen. Rc 6 remt goed maar vreet schijven. Op de racer zit voor Movit en achter origineel met rc6e. Een weekend ringen 1.5 mm van nieuwe schijven. Het remstof sloopt je wielen, tenzij je van roest-look houd. In de Movit klauwen (die door de 4 zuigers de blokken wel recht tegen de schijf drukt) zit overigens ook CL maar dat stoft door de goede kwaliteit schijf en afmetingen niet zo erg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 8 gasten