E36 328i trackracer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Bert ///M3 » 08 mei 2012, 08:09

@Arjan B:

1700 euro en er zit ook nog eens een M3 interieur in op de foto's, als je dat verkoopt dan heb je voor minder als 1000 euro een auto waarschijnlijk. Goedkope basis in elk geval.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Vlokmans » 10 mei 2012, 10:45

Gefeliciteerd! BMW's verzamelen blijft leuk :wink:

En dat ook nog dankzij kennispunt FaF, goed ingevoerd in de smakelijke Beierse toppers :mrgreen:

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Andre » 19 mei 2012, 11:27

We hebben gisteren een set JRZ gemonteerd op wouter zijn E36 328i drifter/track racer. We hadden eerst AST zat er al onder maar er zat totaal nul balans in. De auto voelde gewoon niet levendig aan. Saai was eigenlijk het juiste woord. Wouter heeft ook aprisco cup gereden en zei altijd een E36 is een saaie bmw. Je rijdt op onderstuur dat klopt ook. Je kan met de aprisco dempers aan alle knoppen draaien 80 verschillende veren proberen het helpt allemaal niks. Wij reden op gegeven moment met 200kg veren. lol. Ging beter maar niet wat we zoeken. Dus het vertrouwen in het E36 chassis was eigenlijk wat weg. We dachten altijd dat het aan de chassis setup lag.

Nu zit er een JRZ pro set onder wat een verschil. Ik had al zeer goede ervaringen met JRZ onder de 1M met de RS1 dampers. Dus dat was de route om te gaan.

We monteerden de set eronder we reden 1 bocht en ja hoor meteen al goed terwijl de auto nog niet eens goed is uitgelijnd. Midcorner snelheid is gewoon 10km hoger op het klaverblad dan met AST en de auto is nu met het gas pedaal te sturen zelfs op droog met 225/40/18 banden. Ongelooflijk hoe een schokdemper set een auto kan downgraden of upgraden. We reden weer met een smile op ons hoofd door de bochten. We zijn het nog aan perfectioneren met juiste wagenhoogtes en uitlijning. Gaaf.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Oof » 19 mei 2012, 17:18

Mooi om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn. Uit nieuwsgierigheid is verder gezocht op internet.
Voor $ 5.700,- mag het ook wel... Deze prijs kom ik op meerdere plaatsen tegen dus neem aan dat correct is.

Wat een geld voor een ''simpele'' E36.

Benieuwd naar de (zijwaartse) filmpjes

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Andre » 19 mei 2012, 17:25

Zo duur zijn ze hier niet hoor. Maar als je intresse hebt kan je beter even naar Jrz mailen.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 328i trackracer

Bericht door siegerdehaan89 » 20 mei 2012, 23:17

Goh grappig Andre. Heb ook een paar keer met AST onder e36's gereden maar onder de indruk was ik er totaal niet van, eigenlijk hetzelfde als wat jij schrijft maar kreeg altijd maar naar mijn hoofd dat ik niet wijs was en dom liep te ouwehoeren....... :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 20 mei 2012, 23:37

Mwah, ik was er toch wel over te spreken, maar lees alleen maar verhalen over keiharde veren, dat deed ik dus precies omgekeerd.

Ik heb nu ervaring met M-tech, AST Sportline en Eibach Pro Street S. De Eibach set die er nu onder zit communiceert meer omdat er meer veerweg is voornamelijk, je voelt de auto aan en kan daarop eerder reageren, dat is soms makkelijk maar soms wil ik die beweging ook niet in de auto.

Met AST reed ik eerst met 120NM voor en 70NM achter, later is dat gewisseld naar 90NM voor en 50NM achter, dat was iets minder strak maar voor mij de ideale combinatie voor straat, trackday en driften. Bij AST vond ik dat de auto wel degelijk meer grip had dan bijvoorbeeld Eibach Pro Street, maar de kanttekening is wel dat je ervanuit moest gaan dat je een bepaald griplevel had, soort van ingeprogrammeerd een bocht in gaan want communicatie was er inderdaad niet veel, maar grip wel degelijk. In mijn ogen is het t een of t ander, ik heb echt mega kunnen knallen, ook op straat met AST, zelfs op Wanli, Sava, Roadhog achterbanden etc op droog, het onderstel maakte er gewoon wat van alleen moet je niet in het net niet/net wel grensgebied blijven hangen want dan speelt ie een spelletje met je. Beter meteen een dikke uitbreekactie dan weet je zeker dat je grip verbroken hebt en kunt kiezen, of doordriften of opvangen.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 30 jul 2012, 20:45

Vandaag de shakedown op CPZ gehad met de 328i. Conclusie: fijn karretje :-)

In het begin was het nog even wennen, maar gedurende de 2 uur ging het steeds lekkerder. Twee verwachte zwakke punten kwamen al vrij snel naar boven, namelijk dat we wel een nieuw setje remschijven konden gebruiken :-), en dat de Dunlops die ik nog had niet top zijn. Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat de achterkant wat stuiterig was, volgens Rody aan te passen door wat aan de uitgaande slag van het onderstel te doen.

Voor de rest hield de auto zich 2 uur lang fantastisch! Toch wel lekker sturen met een auto die vrij licht is, en vooral wat onbezorgder doordat de wagen niet dienst doet als daily driver.

De to-do lijst:
- remschijven bestellen (net een setje ATE Powerdiscs bestellen)
- waarschijnlijk een vers setje blokken, even kijken hoe de huidige Ferrodo's erbij staan, die zijn volgens mij behoorlijk nieuw
- een blik op het verstellen van de uitgaande slag werpen
- inschrijven voor de DF 2 uurtjes eind augustus :-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 30 jul 2012, 22:01

Autotje reed verder prima toch? Wat ik al zei, wat uitgaande demping opzetten, was nu niet veel zodat de auto niet van het asfalt af geveerd wordt.

Bandjes zullen wel aan het gebrek aan grip meegewerkt hebben, even fris spul erop, straatbanden of meteen semi's en dan kijken of het camber voldoet en zo niet dat nog aanpassen.

Ook de onderstelinstellingen kan je echt veel mee doen als ie eenmaal op degelijk rubber staat. Straks krijg je ook een lijstje met instellingen per circuit en weergesteldheid ;)

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Vlokmans » 30 jul 2012, 22:10

Erik dB schreef:Vandaag de shakedown op CPZ gehad met de 328i. Conclusie: fijn karretje :-)
Mooi! Is de behoefte aan een rappe daily ter vervanging van de ///M nu minder? :wink:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 30 jul 2012, 22:12

Knot schreef:Autotje reed verder prima toch? Wat ik al zei, wat uitgaande demping opzetten, was nu niet veel zodat de auto niet van het asfalt af geveerd wordt.

Bandjes zullen wel aan het gebrek aan grip meegewerkt hebben, even fris spul erop, straatbanden of meteen semi's en dan kijken of het camber voldoet en zo niet dat nog aanpassen.

Ook de onderstelinstellingen kan je echt veel mee doen als ie eenmaal op degelijk rubber staat. Straks krijg je ook een lijstje met instellingen per circuit en weergesteldheid ;)
Precies, we kunnen best het een en ander instellen met die KW-clubsport, en we willen het allemaal stap-voor-stap doen zodat we ook begrijpen/leren/voelen wat de impact van elke aanpassing is.

Ons rempedaal zakte wel geleidelijk wat verder weg. Wat zou dat kunnen zijn? Remvloeistof (ATE Super Blue) zit er een week in...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 31 jul 2012, 08:12

ATE Blue is ook niet het beste wat er te krijgen is (280gr tegen 230 standaard kookpunt) maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Zitten er al staalomvlochten leidingen op?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 31 jul 2012, 08:49

Knot schreef:ATE Blue is ook niet het beste wat er te krijgen is (280gr tegen 230 standaard kookpunt) maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Zitten er al staalomvlochten leidingen op?
Yup! Ik heb er ook nooit problemen mee gehad op de Compact en M3.

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Adje ///M3 » 31 jul 2012, 21:38

Mooi dingetje! Ik zoek ook nog zoiets... :df:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 31 jul 2012, 21:50

Kiek em goan! :-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Spijkerhard » 31 jul 2012, 21:59

Erik dB schreef: Ons rempedaal zakte wel geleidelijk wat verder weg. Wat zou dat kunnen zijn? Remvloeistof (ATE Super Blue) zit er een week in...
Hmmm, 't kan ook zijn dat je "te rustig aan" gaat doen, heb ik ook gehad. Als je rustiger gaat rijden (eerder en minder hard gaat remmen) wordt je remweg relatief veel langer en de remmen heter (en de koeltijd iets korter).

Dus ook al doe je rustiger aan, kort en heftig remmen blijft aanbevolen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 31 jul 2012, 22:40

Het boekje zegt natuurlijk vloeistof.. pedaal zachter remfunctie nagenoeg hetzelfde... maar ik verdenk eerder de blokken.

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Wiebe GT » 01 aug 2012, 13:37

Ik denk ook: blokken. Wij gebruiken zo ongeveer de goedkoopste Dot 5.1 die er te krijgen is en tegenwoordig altijd een hard pedaal.
Blokjes zullen wel wat hard slijten denk ik zo. Pedaal zakte bij ons eerst ook.....toen we nog te lang remden....oorzaak: blokken weg.

Ps. heb je dat diffje nog nodig? Heb hem nog liggen.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 328i trackracer

Bericht door yorick » 01 aug 2012, 19:44

Als je de remvloeistof aan de kook hebt gekregen zakt het pedaal iets weg, nieuwe vloeistof in de klauwen verhelpt dat weer. Dat is mijn ervaring.

Maar ik en remmen gaan niet zo goed samen. Op de NS al verschillende sets M3 schijven krom gereden en afgelopen keer met een 323 touring een set immitatie schijven met DS 2500 en ate blue na 2,5 ronde krom.

Slijten jouw blokken recht?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 01 aug 2012, 21:10

Klinkt als het DS2500 probleem... nooit meer voor mij die troep.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 01 aug 2012, 21:53

Wiebe GT schreef:Ik denk ook: blokken. Wij gebruiken zo ongeveer de goedkoopste Dot 5.1 die er te krijgen is en tegenwoordig altijd een hard pedaal.
Blokjes zullen wel wat hard slijten denk ik zo. Pedaal zakte bij ons eerst ook.....toen we nog te lang remden....oorzaak: blokken weg.

Ps. heb je dat diffje nog nodig? Heb hem nog liggen.
Yup! Had je al een PM gestuurd daarover. Of 2 :-) Heb je em op de zaak liggen? Ik kan vrijdag wel even langskomen onderweg naar huis.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 01 aug 2012, 21:55

Knot schreef:Klinkt als het DS2500 probleem... nooit meer voor mij die troep.
Carbone Lorraine RC6 dan maar? Te lang remmen zou goed kunnen, vooral door het gebrek aan vertrouwen ga ik eerder in de remmen dan bij mijn M3 en Compact, en daardoor rem ik ook langer en minder hard. 100 meter voor de Tarzan stilstaan is ook geen topper :-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 01 aug 2012, 21:59

Het is toch je/jullie track racer dus ik zou voor dik spul gaan en niet teveel opstraat rijden zodat je door de hardheid de schijven niet teveel opvreet.

ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 01 aug 2012, 22:05

Knot schreef:Het is toch je/jullie track racer dus ik zou voor dik spul gaan en niet teveel opstraat rijden zodat je door de hardheid de schijven niet teveel opvreet.

ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.
We rijden alleen van-en-naar circuits, dus dat moet goedkomen. HT-10 beter dan RC6?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 328i trackracer

Bericht door yorick » 01 aug 2012, 23:05

Het kan nog iets beter door de rubber geleiderbussen te modificeren, zodat de klauw minder kantelt tijdens remmen. Rc 6 remt goed maar vreet schijven. Op de racer zit voor Movit en achter origineel met rc6e. Een weekend ringen 1.5 mm van nieuwe schijven. Het remstof sloopt je wielen, tenzij je van roest-look houd. In de Movit klauwen (die door de 4 zuigers de blokken wel recht tegen de schijf drukt) zit overigens ook CL maar dat stoft door de goede kwaliteit schijf en afmetingen niet zo erg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 8 gasten