VAG 1.9TDI

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2012, 12:35

dus als ik zo de verschillende meningen hoor met het of zijn:

golf V / A3 met 1.9TDI 105pk

of

golf IV / Leon 1m met 150pk (de wel bekende alles rood TDI)

voorkeur gaat uit naar Leon of A3 sportback waarbij ik denk dat de A3 sportback het meeste in de buurt komt qua ruimte ivm de huidge 3-serie die ik heb :kikker:

ik ga ze rustig aan eens bekijken en eerst zien wat er in september gebeurd, voor hetzelfde geld worden na de verkiezingen de plannen weer omgegooid en blijft de kilometervergoeding belastingvrij en dan blijf ik gewoon lekker in mijn benzine 3-serie rondtoeren :df:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 30 apr 2012, 19:23

Waarom geen 2.0 TDi? Pak je gewoon een latere bouwjaar, dan hoef je die G4 / Leon 1 helemaal niet te overwegen... Want dan word het 140 pk 320 nm vs 150 pk 320 nm. No brainer IMHO...

Ja ok betrouwbaarheid, maar zie het zo: met die bouwjaren van de G4 / Leon 150 ps kan je ook gebreken verwachten... En nieuwe bouwjaren met weinig km's vragen ze de hoofdprijs voor, soms zelfs meer dan een G5 / A3 SB...

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door veejay » 30 apr 2012, 23:25

Daarom heb ik een 105pk tdi maar dan met ARL turbo en verstuivers (ARL=150pktdi), mooie combinatie door de tuner geselecteerd en erin gelepeld. De korte bak is goed op te lossen door een DSG versie te nemen. Heb je in theorie ook geen last van zwakke koppeling want DSG kan tot 400NM aan. Nadeel van korte dsg6 bak = lage topsnelheid, voordeel = supersnelle tussensprintjes. Dus het is maar waar je meer lol mee hebt in het dagelijks verkeer.

Inmiddels alweer bijna 2 ton op de klok en nog geen krimp, zelfs nog geen noodloop gehad of motorstoringen in VCDS. Ken de historie vanaf 0km (via de dealer), gekocht bij 90DKM en getuned.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Kasteel » 01 mei 2012, 11:00

EG schreef:Waarom geen 2.0 TDi? Pak je gewoon een latere bouwjaar, dan hoef je die G4 / Leon 1 helemaal niet te overwegen... Want dan word het 140 pk 320 nm vs 150 pk 320 nm. No brainer IMHO...

Ja ok betrouwbaarheid, maar zie het zo: met die bouwjaren van de G4 / Leon 150 ps kan je ook gebreken verwachten... En nieuwe bouwjaren met weinig km's vragen ze de hoofdprijs voor, soms zelfs meer dan een G5 / A3 SB...
Je geeft zelf het antwoord al ;).

Ik kan mezelf met me beperkte VAG-kennis in Martijn's samenvatting vinden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 11:45

idd geen 2.0TDI ivm de (on)betrouwbaarheid van deze blokken...

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 01 mei 2012, 14:34

Welke problemen hebben we het dan over?

Kopproblemen zijn opgelost na productiejaar 2004...

Ik denk dat je met de Passat in de war bent en daar zou ik idd nooit een 2 liter van kopen, geen PD in ieder geval. Die hebben Siemens verstuivers en die gaan best vaak stuk en dan val je stil. Over de oliepomp en balansasproblemen niet te spreken! (kost je je hele motor ja)

Ik heb zelf een Octavia 2.0 TDi van 2005 tot 320.000 km gereden zonder motorische problemen. Alleen smoorklep vervangen en een keer kvs lekkage gehad (ja mag dat met zo een km stand?). Vliegwiel ook maar dat is bij alle moderne diesels een probleem. Dus niet merk gebonden.

KoenM
Berichten: 1832
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door KoenM » 01 mei 2012, 15:40

Wij hebben hier thuis een a4 2.0 tdi (140pk ) in 2 jaar van 0 naar 180k km gereden.
Naast de 'standaardbeurtjes' heeft hij nooit bij de garage gestaan, niet meer dan lof voor die auto :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 19:06

vandaar dus dit draadje want ik weet (nog) weinig van VAG diesel blokken behalve dat ze lekker rijden :)

maar ik wist niet dat de 2.0TDI in de passat weer een andere motor was :shock:

dus 2.0TDI na 2004 in een A3 / Golf V / Leon / Octavia is wel goed maar in de passat is het bagger??

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Riceaux » 01 mei 2012, 19:16

Martijn_bmw schreef:vandaar dus dit draadje want ik weet (nog) weinig van VAG diesel blokken behalve dat ze lekker rijden :)

maar ik wist niet dat de 2.0TDI in de passat weer een andere motor was :shock:

dus 2.0TDI na 2004 in een A3 / Golf V / Leon / Octavia is wel goed maar in de passat is het bagger??
In de Passat liggen ze er volgens mij in de lengte in?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Peric » 01 mei 2012, 22:08

Denk dat Jos wel de aangewezen persoon is om hier advies te geven. Die heeft er dagelijks mee te maken.
Op het gebied van de motoren dan hèh..

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door PD power » 01 mei 2012, 22:10

Gewoon een BKD pakken, vanaf jan 2006, geen ro(e)tfilter, 2.0 16v.

Het mooie bij VAG is dat er veel uitwisselbaar is.

Rij zelf dagelijks een klein jaar, in een Leon 1P juli 2006 2.0 16v (BKD) , met andere turbo en verstuivers(JB, Jos) en wat JD software 260+ pk's en 480+nm, ook een langere bak geplaatst, waardoor alles weer bij elkaar past, rij zo'n 70.000km per jaar, auto heeft er nu ruim 150.000 km op zitten, tot nu toe een gasklephuis vervangen en nu een lekke radiateur.

Hiervoor reed ik een 150pk tdi (ARL),(Aangepast naar 226pk en 450nm) die staat inmiddels op een kleine 3 ton bij de nieuwe eignaar, ook probleemloos, ooit een krukas sensor stuk gehad, naast het normale onderhoud.

Wil je meer uitgeven, dan de golf VI met de CR 2.0, een heerlijke motor.

Maar maandagmorgen monsters heb je overal.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door PD power » 01 mei 2012, 22:11

Riceaux schreef:
Martijn_bmw schreef:vandaar dus dit draadje want ik weet (nog) weinig van VAG diesel blokken behalve dat ze lekker rijden :)

maar ik wist niet dat de 2.0TDI in de passat weer een andere motor was :shock:

dus 2.0TDI na 2004 in een A3 / Golf V / Leon / Octavia is wel goed maar in de passat is het bagger??
In de Passat liggen ze er volgens mij in de lengte in?
Passat 3c is ook dwarsgeplaatst, maar wel andere motoren, lekker laten staan.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door EG » 02 mei 2012, 01:15

Passat heeft Siemens verstuivers en die gaan dus vaak stuk. En dan sta je stil.

Van wat ik weet komt het probleem door de aandrijving van de balansas (en dus oliepomp). Door de krachten in het blok komt er speling op de ketting die de hele shit aandrijft en dan zit je binnen no time zonder olie in het blok en is je motorblok naar de hemel (met turbo en de rest erbij als je pech hebt). Ik snap in hemelsnaam niet waarom ze zoeits hebben bedacht want de BKD in de Golf A3 Leon etc. heeft dat dus niet...

Dus Passat, A4, A6 met 2.0 TDi zeker ontwijken.

Laat ik het zo zeggen, er zijn best wat mensen die een financiele aderlating hebben moeten ondergaan om zo een Passat rijdende te moeten houden. Kijk maar op Audiforum.nl of VWpassat.nl

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 02 mei 2012, 11:02

oke duidelijk! bedankt voor alle info :)

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Ar » 02 mei 2012, 11:21

Het gaat allemaal over de betrouwbaarheid, duurzaamheid, levensduur, enz. Die pompverstuivers rijden minder fijn dan een common rail. Liever een 1.6 tdi dan een 1.9 PD met weinig vermogen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2510
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door jos_br » 02 mei 2012, 11:52

Ar schreef:Het gaat allemaal over de betrouwbaarheid, duurzaamheid, levensduur, enz. Die pompverstuivers rijden minder fijn dan een common rail. Liever een 1.6 tdi dan een 1.9 PD met weinig vermogen.

De 1,6tdi wordt je niet echt blij van evenals met de 1,2tdi..........qua duurzaamheid gaan de PD (behalve 2,0 16v tdi Siemens in de Passat en 170pk uitvoeringen) wel lang mee. Heb er hier nu echt met meer dan 500000km bij zonder problemen.

Jos.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Ar » 02 mei 2012, 12:02

In de passat vond ik het nog wel meevallen. Het is in ieder geval niet: geen vermogen-vermogen-geen vermogen. De 1.6: van begin tot eind geen vermogen. :)
Ik bedoel als het het vergelijkt met een 1.9 die niet zo krachtig is. Ik heb het niet over de blokken die jij modificeert. :df: of 150+pk.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 06 mei 2012, 12:57

Gisteren ff een Audi a3 sportback voor het eerst serieus bekeken en in gezeten maar dat is echt wel een leuk karretje! En erg mooi afgewerkt van binnen

Ik riep ook meestal een Audi is een te dure VW maar daar doe je Audi wel te kort mee ;-)

En bij een gasboer geweest voor informatie / offerte en proefrijden met LPG. Voor mijn huidige e46 318i

Dat moet voor mij de afweging worden... LPG of a3 1.9tdi in beide gevallen 100 EUR goedkoper dan ik nu rij...

Dus qua kosten en qua totale investering om het even...

Nu de grote vraag wat wordt het ;-)

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door ErikS » 07 mei 2012, 09:18

Tja, ik weenie..... Sportback is leuk, maar dan alleen in dikke uitvoering..

Verder zou ik voor geen goud een diesel als daily willen rijden,
Dat genagel.... Nee..... 6 cilinder diesels lopen dan wel weer prachtig!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2012, 11:05

is ook lastige keuze idd :?

ik neig meer naar E46 houden en LPG er in knikkeren...

als ik die E46 van het weekeind ook weer zag heb ik nu toch wel een heel net exemplaar in mijn bezig en vind ik de E46 nogsteeds een erg fijne daily / mooie auto :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door dvh » 07 mei 2012, 11:18

Martijn, hoeveel maanden moet je rijden voordat je de extra investering van g3 inbouw / Audi kopen er weer uit hebt ?

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door ErikS » 07 mei 2012, 12:18

dvh schreef:Martijn, hoeveel maanden moet je rijden voordat je de extra investering van g3 inbouw / Audi kopen er weer uit hebt ?
Tja, dat vraag ik me ook af.......
Volgens mij zoekt ie gewoon weer een rede om een nieuwe auto uit te zoeken... :tong:

Greut gelijk, auto kopen blijft leuk! :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2012, 14:31

:kikker: idd auto kopen blijft leuk ;)

maar nee deze bevalt echt goed dus hoeft zeker niet weg...

de installatie heb ik er in 1 jaar uit! de A3 vraagt meer investering maar is ook jonger dus de grote vraag is wat doet de restwaarde van zo'n ding ;) kortom lastiger inschatten.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door dvh » 07 mei 2012, 14:48

1 jaar is goed te doen.
Dacht alleen dat het langer zou zijn.
Wat kost zo'n ombouw ongeveer ?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: VAG 1.9TDI

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2012, 14:54

1700 euri's

en indd ik dacht ook dat het langer was... maar besparing is groot (verschil in brandstof 1 euro per liter!!)

extra MRB valt mee en ook inbouw installatie is goedkoper dan ik had verwacht... dat is met ringtank in de bandenbak dus kofferruimte blijft behouden ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, Gus, Peter-Paul, Semrush [Bot] en 9 gasten