MX-5 NA erbij; 22-10: gedetailed

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Paskal
Auto: meerdere

Re: MX-5 NA erbij

Bericht door Paskal » 23 apr 2012, 10:23

GTRene schreef:doch als je nu een rol ongeluk krijgt ist minder :)
wat wel goed kan is mat zwart en ander model, 2 hoepels zeg maar, dan wordt het meer 1 met de auto.
Zo'n rvs-beugel werkt als een muizenval........ Ding is van dermate slap materiaal en zit op zo'n houtje-touwtje manier vast dat dat ding meteen afbreekt als je op de kop gaat. Met een beetje pech slaat hij ook nog om je hoofd ---> zo'n rvs-ding is dus meer show dan go.

Als je echt iets wilt qua veiligheid/stijfheid moet je naar een echte beugel die deugdelijk gemonteerd zit. Ik ga er echter het circuit niet mee op en de kans je op de openbare weg over de kop gaat acht ik niet zo heel groot.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2012, 16:29

+1

Die showbeugels hebben echt geen nut. Showgehalte valt daarom voor mij ook meteen af, dus die dingen zijn zinloos. Ik snap niet dat mensen daar geld aan uitgeven. Waarschijnlijk geen besef van krachten bij een ongeval...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 23 apr 2012, 16:38

Het beste wat je kunt doen met zo'n beugel is verkopen zeg ik altijd :) . Je zou nog wel voor een zogenaamde cockpitbrace kunnen gaan alleen weet ik niet of dat past in combinatie met je windscherm. Nou heb ik geen windscherm maar bij 120+ is dat toch wel een accesoire die ik soms mis.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 apr 2012, 19:15

Leuk karretje zeg.

Was er al nieuwschierig naar en dat verergert nu alleen maar. Heb vandaag even proefgezeten bij een lokale handelaar. En wat blijkt? Ik pas er in! Voor 3k kan ik me er nooit een grote buil aan vallen. Dingetje waar ik in zat had 265.000 km op de klok maar alles zag er nog puik uit.

Tips over eventuele pareltjes zijn welkom. Die van jou Paskal ziet er erg fraai uit.

dvh

Bericht door dvh » 23 apr 2012, 19:45

Je ziet dat nieuwere model, met vaste koplampen ook al redelijk cheap voorbij komen +/- 4k.
Vind ik net wat mooier, maar schijnt iets minder 'hardcore' te zijn qua weggedrag.

JasperM

Bericht door JasperM » 23 apr 2012, 21:16

Ik heb eerst een NA gehad (klap koplampjes) en dat was inderdaad net iets meer 'puur'. Voor een dedicated circuit MX zou ik ook nu weer voor een NA gaan.

Heb nu dus zelf een NB (vaste koplampen), maar dan compleet en compleet aangepast. (243pk) Dat is erg leuk natuurlijk en gewoon iets meer auto. (comfortabeler, minder rammeltjes, elektrische spiegels, etc.)

Paskal

Bericht door Paskal » 24 apr 2012, 15:04

Hielke schreef:Leuk karretje zeg.

Was er al nieuwschierig naar en dat verergert nu alleen maar. Heb vandaag even proefgezeten bij een lokale handelaar. En wat blijkt? Ik pas er in! Voor 3k kan ik me er nooit een grote buil aan vallen. Dingetje waar ik in zat had 265.000 km op de klok maar alles zag er nog puik uit.

Tips over eventuele pareltjes zijn welkom. Die van jou Paskal ziet er erg fraai uit.
Net wat je zegt: een grote buil kan je niet vallen aan zo'n auto alhoewel het stiekem qua kosten natuurlijk wel aardig uit de klauwen kan gaan lopen als je niet uitkijkt. Ik zit pas kort in de MX5-scene, maar echt veel grote frequent voorkomende problemen lees je niet. Feit blijft wel dat de dorpels van zowel de NA als de NB-moddellen natuurlijk een ramp blijft. Ze hebben vrijwel allemaal last van roestvorming. Kijk dus niet raar op als je zoiets aantreft bij een MX-5 uit 2003....

NA of NB: smaken verschillen, maar mij sprak de NA het meest aan als autootje erbij. Als daily zou ik de iets comfortabelere NB prefereren.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2012, 15:11

ow? dacht dat die dingen relatief roestvrij waren, ook de oudere ivm de beter technieken/plaatwerk maar das dus niet als vanzelfsprekend :D
ik haat roest :bag: ja meer angst zeg maar...komt nog van vroeger uit met al die roest gebakjes in die tijden.

Paskal

Bericht door Paskal » 24 apr 2012, 15:39

Tja, helaas zie je het bij heeel veel exemplaren, maar is vrij eenvoudig te voorkomen door de boel goed bij te houden. Naar ik heb begrepen komt het met name doordat de afwateringskanalen niet goed schoon worden gehouden. Water van de softtop verzamelt zich in een bakje inclusief blaadjes etc. Onderaan zit een slangetje dat net voor het achterwiel onder de auto uitkomt. Je ziet het slangetje zelfs als je onder de auto ligt/staat. Kwestie van regelmatig doorprikken met een coax-kabel en klaar is het klusje :)

Doe je dat niet, dan stroomt dat bakje met water over en loopt het water onderin je dorpels. Als je de afwateringsgaatjes onderin je dorpel dan ook nog eens niet regelmatig schoonhoudt dan begrijp je wel wat er gebeurd... Met een beetje pech rij je op een gegeven moment dus met klotsend water in je dorpels rond :?

Mijn 93-er NA heeft nog zijn originele lak en dorpels dus het kan wel zoals je ziet :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2012, 16:15

Mx5 Dorpels lassen kost weinig, net als een nieuw dakje. Dat zijn 2 punten waarop veel Mx-5's verkocht worden, maar juist geen reden om ze voor te laten staan.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 apr 2012, 18:29

Dennis Cavallino schreef:Mx5 Dorpels lassen kost weinig, net als een nieuw dakje. Dat zijn 2 punten waarop veel Mx-5's verkocht worden, maar juist geen reden om ze voor te laten staan.
Wat is weinig? Noem 's een prijs aub.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 24 apr 2012, 18:52

Die van mij heeft ook zijn orginele dorpels nog. Zo lijkt het in ieder geval..Of ze zijn erg netjes vervangen.

Maar wees eerlijk, deze auto's zijn nu wel 20 jaar oud. Iedere auto van die leeftijd kan het nodige hebben meegemaakt.. Een kleine slecht herstelde schade leidt al snel tot roestvorming.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2012, 18:55

das ook zo, wat zijn trouwens over het algemeen de plekken/zaken waar je op moet letten bij de MX5 oudjes.

JasperM

Bericht door JasperM » 24 apr 2012, 19:14

GTRene schreef:das ook zo, wat zijn trouwens over het algemeen de plekken/zaken waar je op moet letten bij de MX5 oudjes.
Dingen waar je op moet letten en dingen die erger klinken dan ze zijn:

- Sowieso dus toch de dorpels, zelfs al bij 2001+ modellen.
- Let ook op de rand van de achterklep, die wil ook nog wel eens roesten.
- Luidruchtige klepstoters... (NA model) kan niet echt kwaad, kan worden verminderd door dunnere synthetische olie en wordt vaak minder als de motor warm is.
- Rammel bij gas loslaten. Vaak is dit een simpel hittelschiltje bij de uitlaat, komt vaak voor bij de Mazda en klinkt soms erg extreem. (Ik dacht dat mijn diff helemaal gaar was, maar was een simpel hitteachildje.)
- Trillend stuur bij 130 km/uur. Komt vaak voor en is gewoon een kwestie van balanceren/uitlijnen.
- Schakelen gaat lastig. Vaak is de olie niet of nauwelijks vervangen en bovendien zullen hoogstwaarschijnlijk de rubberen schakelmanchetten helemaal gaar zijn... Kost niet veel om op te lossen en is makkelijk zelf te doen.
- Terughoudend gedrag bij accelereren. Even bougies + kabels wisselen. (voor de MX-5 bij elkaar <100 euro en een half uurtje werk)

Voordeel: De motoren in de NA en NB zijn zo gemaakt dat ze 'non interfering' zijn. Áls de distributieriem zou knappen is je motor tenminste nog gewoon heel. :) Nieuw distributie riemmetje is niet zo duur en er zijn bedrijven die de riem vervangen voor nog geen 300 euro. (incl. montage en onderdelen dus)

Jep dit zijn veel algemene punten, maar ze komen nou eenmaal ook voor bij de MX-5. ;) Duurste dingen zijn toch de kap en roest. Een mooie stoffen kap met glazen ruit en verwarming is incl. montage toch al snel een kleine 700 euro. Roest goed laten behandelen (dus nieuwe dorpels lassen) is ook best een prijzig klusje incl. het spuiten.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2012, 19:30

die puntjes vallen mij mee,
tis dus hoofdzakelijk (de meer vette prijzen) het dakje en de dorpels, immers neem aan dat dorpels en roest behandeling/bewerking en spuiten en nwe dorpels e.d. daarvan je ook zo een 1.000<>1.200,-euro lichter bent?

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 24 apr 2012, 20:43

Tenzij je de dorpels met bladgoud laat repareren, zal het geen €1000 kosten. Zit een prima adres in de buurt van Rotterdam(?) bijvoorbeeld. Levert echt prima werk voor een super prijs. De rest van de punten die Jasper noemde kosten ook de wereld niet en alle klusjes zijn prima zelf te doen als je het verschil ziet tussen een schroevendraaier en een ratel :tooth:

Paskal

Bericht door Paskal » 27 apr 2012, 17:04

Hielke schreef:Tips over eventuele pareltjes zijn welkom.
Onderstaande die hier te koop staat, ijkt me geen verkeerde.....
MiataMX-5 schreef:Te koop:

Mazda MX-5 1.6i met afneembare trekhaak

Ik heb besloten om mijn MX-5 met pijn in het hart te gaan verkopen. Dit in verband met het hebben van teveel hobby’s om er de tijd in te stoppen die ze verdient.

Mazda Miata MX-5 1.6i uit 1990 (import met km-teller, geen mijlen)
KM stand: 153.000 km

Opties:
- Stoffen kap met uitritsbare ruit (kap 4 jaar oud – goede staat!)
- Stuurbekrachtiging
- Windblocker met ingebouwde speakers
- Voorste speakers vervangen voor Pioneer speakers
- Radio/CD speler van Pioneer (DEH-P55BT)
- Carkit Parrot CK3000 Evolution
- Cruise control
- RVS 4-2-1 spruitstuk
- Jackson Racing RVS Katalysator (20.000km oud)
- Napexx RVS sportuitlaat (beschaafd geluid)
- Rood gepowdercoat kleppendeksel
- K&N inleg luchtfilter
- Dikke rode bougiekabels

Recent onderhoud:
- Nieuwe radiateur (had zelf de oude kapot gestoten tijdens het monteren van de 4-2-1 spruitstuk)
- Complete uitlaat vervangen voor RVS exemplaar
- Schakelmanchetten vervangen + cupje onderop schakelpook
- Rondom nieuwe remschijven + blokken
- Uitlijnbouten vervangen + uitgelijnd
- Stuurkogels vervangen (rubbertjes waren kapot)
- Fuseekogel linksvoor vervangen (was versleten / had speling)
- Olie 4000km terug vervangen + oliefilter

Verder zijn alle beurten altijd ruim op tijd uitgevoerd. Is vervangen wat kapot was en nergens op bezuinigd. Auto krijgt deze week een nieuwe APK.

UNIEK:
De auto heeft een afneembare trekhaak. Doordat het een Miata is mag je van de RDW 350 kg ongeremd en 700 kg geremd trekken. Zelf ben ik meermalen op vakantie geweest met een klein bagagewagentje en de MX-5 (naar Zuid-Frankrijk, ERG leuk!). Maar ook voor bijvoorbeeld een fietsendrager is het erg gemakkelijk.

Dorpels:
Dorpels moet "een keer" wat aan gebeuren. Dorpelinzetstukken van Dorpeltje krijg je bij de auto, dus dat scheelt alweer. Ben je handig fiks je het zelf, anders laten doen. Maargoed, vind maar eens een MX-5 waar de dorpels niet "een keer" vervangen moeten worden. Juist, die zijn er niet.

Vraagprijs: 3750 euro

Foto's: nieuwe komen volgende week, deze zijn van augustus vorig jaar!, daarna is de auto binnen gaan slapen. Overigens nu nog geen foto's van de binnenzijde. Deze is echter gewoon erg netjes. 0,0 instapschade en plastic is overal heel en netjes... alleen het goedkope mattensetje van IL mag weer eens vervangen worden. Zijn nu in de aanbieding voor nog geen 19 euro, dus geen probleem

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 apr 2012, 17:16

Hielke schreef:
Dennis Cavallino schreef:Mx5 Dorpels lassen kost weinig, net als een nieuw dakje. Dat zijn 2 punten waarop veel Mx-5's verkocht worden, maar juist geen reden om ze voor te laten staan.
Wat is weinig? Noem 's een prijs aub.
Ik geloof €400 per kant incl spuiten bij http://www.mx5freaks.nl in Boijl.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 apr 2012, 17:23

Paskal schreef:
Hielke schreef:Tips over eventuele pareltjes zijn welkom.
Onderstaande die hier te koop staat, ijkt me geen verkeerde.....
MiataMX-5 schreef:
Happy days, tijdens het huwelijk was alles nog rodekleur en maneschijn,

Afbeelding

Daarna weer met beide benen op de grond,
de vrouw wilde dat ik de keuken verbouwde en van men hobby kamer een kinderkamer maakte (zie aanhanger met zooi wegbrengen)
en werd het allemaal een doffe ellende (zie kleur auto) :D

Afbeelding
:wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 27 apr 2012, 21:56

http://auto.marktplaats.nl/mazda/545978 ... ind=4&fs=1

Heb een paar dagen geleden bij bovenstaande auto gekeken. Niet gereden maar er vielen direkt al een aantal zaken op. 1. Tikkende klepstoters bij de eerste keer starten. Stil bij de tweede keer. 2. Een erg nat carterdeksel. 3. Lelijke deuk in een portier. 4. Elektrische ruiten die met veel moeite naar beneden gingen. 5. Vrijwel nieuwe Pirelli Drago P5000 banden die een gare indruk gaven.

Heb het idee dat er de laatste jaren heel weinig met de auto gereden is. Van binnen is ie netjes, de stoelen ook. De kap is goed. Huidige eigenaar heeft zelf de dorpels gelast.

Het is niet de mooiste maar voor ergens om de 2250 denk ik 'm in handen te kunnen krijgen. Deur wil ik dan strak hebben, de olielekkage (volgens de eigenaar niet meetbaar op de stok) laat ik voor wat ie is. Wie weet.

Paskal

Bericht door Paskal » 27 apr 2012, 22:11

1. tikkende klepstoters lees je wel vaker. Mits niet al te gek schijnt het niet heel veel kwaad te kunnen
4. bekend probleem: geleiders smeren en de schakelaars ontroeten

MX5T

Bericht door MX5T » 28 apr 2012, 18:42

Een cabriolet ontbrak nog in ons "wagenpark" maar daar is sinds gisteren ook een einde aan gekomen
Hielke schreef:Het is niet de mooiste maar voor ergens om de 2250 denk ik 'm in handen te kunnen krijgen. Deur wil ik dan strak hebben, de olielekkage (volgens de eigenaar niet meetbaar op de stok) laat ik voor wat ie is. Wie weet.
Zijn in de basis leuke auto's voor echte basic driving fun..............veel plezier ermee.
Één tip; zo min mogelijk tuning. De auto wordt wel sneller maar niet persé leuker, wel duurder en meestal complexer met alle bijwerkingen vandien.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 apr 2012, 18:54

Uit jouw mond geloof ik dat direct Ton :D

Nee, qua tuning zou ik er helemaal niks aan doen. Heb het liefst ook een zo origineel mogelijke auto. Standaard hoogte, originele uitlaat, "14 velgen. Auto zal puur als zomervoertuig gebruikt worden. Schorsen kost voor een auto van meer dan 15 jaar oud slechts 21 euro. April erin en september er weer uit. Vaste kosten € 200 per jaar. Voor de rest een binnenslaper. Zoiets.

Paskal

Bericht door Paskal » 01 mei 2012, 19:19

Ik heb de MX-5 inmiddels iets meer dan twee weken en heb er inmiddels zo'n 1.500 km mee afgelegd, waarvan een kleine 1.000 in het afgelopen weekend. Het mooie weer in de Eifel trok ons die kant op :) We hebben heerlijk met het dakje open getourd in een omgeving waar de MX-5 echt tot zijn recht komt: heerlijke bochtige stijgende en dalende weggetjes in een prachtige omgeving waar het heerlijk sturen is met dit lichte rwd-karretje. Ik ben er inmiddels al uit: heeeeeel veel plezier voor relatief weinig geld.

Uiteraard ontbrak een rondje Ring niet :) Een verslagje van dit weekend vind je hier

Afbeelding

Dennis van der Schoot

Bericht door Dennis van der Schoot » 02 mei 2012, 17:09

Paskal,leuk je even gesproken even gesproken te hebben afgelopen maandag.

Plaats reactie