Kilometervergoeding onder vuur
- GTRene
Re: Kilometervergoeding onder vuur
kan het me best voorstellen...helemaal nu je steeds meer met bv de hybride auto's of gewoon EV auto's waar je dus voor weinig km kan maken...
mensen die het te veel gaat kosten?? met slurpers? die zouden een zuinige auto kunnen overwegen als het toch voor het werk is...wil je toch een scheurbakkie dan is dat je keuze en hou je minder over of kost het je meer hoe je het ook bekijkt.
mensen die het te veel gaat kosten?? met slurpers? die zouden een zuinige auto kunnen overwegen als het toch voor het werk is...wil je toch een scheurbakkie dan is dat je keuze en hou je minder over of kost het je meer hoe je het ook bekijkt.
- Dennis Cavallino
Ik heb keuze uit 3 opties:
- Privé auto met km-vergoeding Woon-werk verkeer a 19ct (straks dus minder?? WTF)
- Privé auto en af en toe OV (ipv 35 minuten ben ik dan 95 minuten onderweg, dat is 2 uur per dag extra en het is duurder dan de auto, dus wat schiet ik ermee op als ik minder vergoed krijg?)
- Auto van de zaak (al dan niet privé gebruiken/bijtellen)
Eerlijk gezegd vond ik de privé-auto optie tot nu toe de meest aantrekkelijke. Zodra de km-vergoeding naar beneden wordt bijgesteld ipv naar boven, dan ben ik er wel uit. Dan ga ik zakelijk een auto rijden.
- Privé auto met km-vergoeding Woon-werk verkeer a 19ct (straks dus minder?? WTF)
- Privé auto en af en toe OV (ipv 35 minuten ben ik dan 95 minuten onderweg, dat is 2 uur per dag extra en het is duurder dan de auto, dus wat schiet ik ermee op als ik minder vergoed krijg?)
- Auto van de zaak (al dan niet privé gebruiken/bijtellen)
Eerlijk gezegd vond ik de privé-auto optie tot nu toe de meest aantrekkelijke. Zodra de km-vergoeding naar beneden wordt bijgesteld ipv naar boven, dan ben ik er wel uit. Dan ga ik zakelijk een auto rijden.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 jan 2012, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Nondenju, ik had een heel verhaal + betoog getypt maar dat ben ik nu kwijt
.
Bottomline was:
1) 19 ct/km haal je niet als je naar ratio kosten gaat meetellen (afschrijving, onderhoud, ik houd momenteel 4ct/km voor 'alle overige kosten' over)
2) veel werkgevers volgen vooralsnog vaak de max. belastingvrije vergoeding, dus de kans bestaat dat de vergoeding daadwerkelijk omlaag gaat.
3) stel dat de vergoeding hetzelfde blijft dan betekent dat dat bv de consument dus minder te besteden heeft
4) de stelling is dat dit gunstig is voor de filedrukte maar mijn tegenstelling is dat veel mensen die thuis kunnen en willen werken dat al wel doen. Voor veel (heel veel) beroepen is dit echter geen haalbare kaart (ik noem zorggevenden, monteurs, werklui, managers, schoonmakers en he, politici).
5) je betaald al belasting op alle uitgaven die je voor de auto doet (btw, accijns, belasting)
6) je krijgt er niks voor terug, maar levert er wel flink voor in. Geen probleem mee in een verzorgingsstaat te leven en daar voor te betalen maar we gaan meer en meer naar less for more. Het is dus verder vetmesten van de plumpudding genaamd 'overheid'. Bij 20k km/jaar scheelt elke cent 200 euro in het handje (die dus aan de werkelijke economie wordt onttrokken).
Toevoeging adhv Dennis: ik heb ongeveer dezelfde opties en het rekensommetje wat ik destijds maakte was dat het net zo voordelig/duur was met een toen 15 jaar oude mx-5 te gaan rijden dan met een auto van de zaak. Aangezien ik bij de laatste geen keuze kreeg over wat ik ging rijden en diep-diep ongelukkig werd van het vooruitzicht van een peugeot 207 diesel was de keuze snel gemaakt. Treinen is geen optie, de reistijd is dan 3x zo lang. Fietsen (35 km enkele reis) is dan nog sneller.

Bottomline was:
1) 19 ct/km haal je niet als je naar ratio kosten gaat meetellen (afschrijving, onderhoud, ik houd momenteel 4ct/km voor 'alle overige kosten' over)
2) veel werkgevers volgen vooralsnog vaak de max. belastingvrije vergoeding, dus de kans bestaat dat de vergoeding daadwerkelijk omlaag gaat.
3) stel dat de vergoeding hetzelfde blijft dan betekent dat dat bv de consument dus minder te besteden heeft
4) de stelling is dat dit gunstig is voor de filedrukte maar mijn tegenstelling is dat veel mensen die thuis kunnen en willen werken dat al wel doen. Voor veel (heel veel) beroepen is dit echter geen haalbare kaart (ik noem zorggevenden, monteurs, werklui, managers, schoonmakers en he, politici).
5) je betaald al belasting op alle uitgaven die je voor de auto doet (btw, accijns, belasting)
6) je krijgt er niks voor terug, maar levert er wel flink voor in. Geen probleem mee in een verzorgingsstaat te leven en daar voor te betalen maar we gaan meer en meer naar less for more. Het is dus verder vetmesten van de plumpudding genaamd 'overheid'. Bij 20k km/jaar scheelt elke cent 200 euro in het handje (die dus aan de werkelijke economie wordt onttrokken).
Toevoeging adhv Dennis: ik heb ongeveer dezelfde opties en het rekensommetje wat ik destijds maakte was dat het net zo voordelig/duur was met een toen 15 jaar oude mx-5 te gaan rijden dan met een auto van de zaak. Aangezien ik bij de laatste geen keuze kreeg over wat ik ging rijden en diep-diep ongelukkig werd van het vooruitzicht van een peugeot 207 diesel was de keuze snel gemaakt. Treinen is geen optie, de reistijd is dan 3x zo lang. Fietsen (35 km enkele reis) is dan nog sneller.
- MartijnGizmo
Maar dat is dan ook een probleem waar we al tientallen jaren op af stevenen...G Kolkman schreef:Geen probleem mee in een verzorgingsstaat te leven en daar voor te betalen maar we gaan meer en meer naar less for more. Het is dus verder vetmesten van de plumpudding genaamd 'overheid'.
-
Ze snappen `t héél goed in Den Haag.. Je maakt `n fout namelijk, je gaat er van uit dat de overheid het beste met jou voor heeft.. dat is niet het geval. Het enige waar men in den haag om geeft is euro`s, cijfers onderaan de streep. Hoe ze méér van die cijfertjes binnen moeten harken (om hun eigen falen te compenseren) snappen ze heel goed, dat dat ten koste van jou gaat, sjah dat is jou probleem, het is crisis hé dus we moeten allemaal inleveren..Ferdi Gielen schreef:![]()
![]()
![]()
Lekker voorstel weer... snappen ze het in Den Haag nou echt niet?
Zou vervelend zijn als dit er door komt, wéér een klein beetje geld wat ze van je afpakken, wéér een maatregeltje wat we maar moeten slikken. Ben benieuwd hoe ze dit in Griekenland geregeld hebben?

- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
.. nog effe checken of Melanie soms connecties heeft met de lease branche....
- PD power
Waar maak jij uit op dat het alleen ww km's zijn.indobesar schreef:Goede maatregel als het zorgt voor minder verkeer. De werkgever heeft nu de mogelijkheid tot compensatie.
Waarom zou de overheid moeten 'helpen' wij WW-verkeer...?!
Nu het 'nieuwe werken' meer stimuleren.
Als je bij een "leaseslet" het verschil moet bijpassen, wordt er wel anders gepiept.
Eigen rijders rijden vaak veel efficienter, dus waarom dit ontmoedigen.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- wjn
Als ze meteen de belastingaftrek voor openbaar vervoer schrappen, vind ik het best. Dat zijn ook kosten voor de overheid
En idd, mensen die goedkopere alternativen hebben, gebruiken die nu al. Minder files op de weg = meer files in het openbaar vervoer, forensen is immers jarenlang gepromoot door dezelfde overheid (lees: tweeverdieners, de kans dat je beide op hetzelfde kantoor werkt is nihil, dus moet er wel iemand forensen).

En idd, mensen die goedkopere alternativen hebben, gebruiken die nu al. Minder files op de weg = meer files in het openbaar vervoer, forensen is immers jarenlang gepromoot door dezelfde overheid (lees: tweeverdieners, de kans dat je beide op hetzelfde kantoor werkt is nihil, dus moet er wel iemand forensen).
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Lijkt het wel op jaG Kolkman schreef:De voorstanders rijden in een auto van de zaak naar het werk begrijp ik?

Auto van de zaak heb ik niet, OV rijd 's ochtendsvroeg niet en als het wel rijd ben ik ruim 2 keer zo lang onderweg en moet ik nergens vertraging hebben.
Thuiswerken is geen optie of er moeten voortaan vliegtuigen bij mij in de straat landen

Dus nee, laat me dan alsjeblieft de vergoeding houden die ik nu heb zodat ik nog een beetje geld kan besparen met mijn al niet extreem zuipende Ibiza TDi...
- Joop
Ben er niet zo heel kapot van als dit doorgang zou gaan vinden.
Plan je netjes zo veel mogelijk je zakelijke afspraken buiten de spits om, wordt je nog genept door de overheid.
Bovendien zul je veelal ook geen andere keuze hebben, met name als het openbaar vervoer je niet brengt daar waar je moet zijn en om die reden halsbrekende toeren moet gaan uithalen om op plek van bestemming te komen. Dat kost uiteindelijk meer dan dat oplevert, doordat je veel langer onderweg bent.
Btw die 400 euro die op de voorpagina genoemd wordt, ben ik al sowieso kwijt op jaar basis als die maatregel wordt doorgevoerd; dan heb ik nog geen eens rekening gehouden met de immer stijgende brandstofprijs.
Plan je netjes zo veel mogelijk je zakelijke afspraken buiten de spits om, wordt je nog genept door de overheid.
Bovendien zul je veelal ook geen andere keuze hebben, met name als het openbaar vervoer je niet brengt daar waar je moet zijn en om die reden halsbrekende toeren moet gaan uithalen om op plek van bestemming te komen. Dat kost uiteindelijk meer dan dat oplevert, doordat je veel langer onderweg bent.
Btw die 400 euro die op de voorpagina genoemd wordt, ben ik al sowieso kwijt op jaar basis als die maatregel wordt doorgevoerd; dan heb ik nog geen eens rekening gehouden met de immer stijgende brandstofprijs.
- Dennis Cavallino
Zoals hierboven al staat: het gaat dus niet door. 

- Dennis Cavallino
Bij 't CDA zijn ze knetterbek geworden: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... effing.htm
Waarom nog eens km-heffing invoeren die je bij de APK registreert? Ten eerste: hoe trek je nieuwe auto's die geen APK plicht hebben naar de APK?
Ten tweede: ze willen 't makkelijk? We betalen al km-heffing aan de pomp!
Ten derde: WAAR is het hele aspect gebleven van de Spitsheffing???
Dit is echt zonloze kolder van een stel wanhopige nietsnutten bij 't CDA.
Accijns op LPG is op 1 januari met 5 ct/L verhoogd. Die wordt op 1 januari 2013 nogmaals met 11 cent de liter verhoogd. De houderschapsbelasting zal ook wel weer omhoog gaan etc. etc..
Die km-heffing hebben ze al binnen geharkt op die manier.
Kan iemand deze mensen eens een keer iets NUTTIGS gaan laten doen?
Laat ze banen creëren in plaats van ervoor zorgen dat het straks gewoon geen ene flikker meer uitmaakt of je nou wel of niet werkt. Als je teveel je best doet word je hopeloos gestraft.
Laat mij dan maar lekker heel de dag thuis zitten. Dan rijd ik niet meer in mijn auto. Draag ik niet meer bij aan de economie. Dan doe ik gewoon heel de dag niets meer. Als dat is wat ze willen.

Waarom nog eens km-heffing invoeren die je bij de APK registreert? Ten eerste: hoe trek je nieuwe auto's die geen APK plicht hebben naar de APK?
Ten tweede: ze willen 't makkelijk? We betalen al km-heffing aan de pomp!
Ten derde: WAAR is het hele aspect gebleven van de Spitsheffing???
Dit is echt zonloze kolder van een stel wanhopige nietsnutten bij 't CDA.
Accijns op LPG is op 1 januari met 5 ct/L verhoogd. Die wordt op 1 januari 2013 nogmaals met 11 cent de liter verhoogd. De houderschapsbelasting zal ook wel weer omhoog gaan etc. etc..
Die km-heffing hebben ze al binnen geharkt op die manier.
Kan iemand deze mensen eens een keer iets NUTTIGS gaan laten doen?
Laat ze banen creëren in plaats van ervoor zorgen dat het straks gewoon geen ene flikker meer uitmaakt of je nou wel of niet werkt. Als je teveel je best doet word je hopeloos gestraft.
Laat mij dan maar lekker heel de dag thuis zitten. Dan rijd ik niet meer in mijn auto. Draag ik niet meer bij aan de economie. Dan doe ik gewoon heel de dag niets meer. Als dat is wat ze willen.

- Michel P
Idd Dennis, werken moet beloond worden i.p.v. gestraf, maar zolang niet werken door o.a. bijzondere bijstand, huurtoeslag, enz. enz. zo confortabel mogelijk worden gemaakt, moet iemand dat financieren....... de wereld op zijn kop.....
De armoedeval voor iemand die aan het arbeidsproces deel gaat nemen zou juist andersom moeten, de werkende met een zelfde inkomen als de niet werkende zou netto € 200,00 meer moeten overhouden, wedden dat ze dan elke baan accepteren......
Laat de overheid eens in eigen vlees snijden....... het gezwel overheid blijft maar groeien door alle achterlijke regeltjes, en de 10 talle uitzonderingen hierop....
Laat ze het belastingsysteem herzien, en zorgen dat deze geen verstorend element voor de marktwerking meer is. Hop naar een flattax, en weg met 80% van alle subsidies in welke vorm dan ook.
Dit zal de burgers terug naar de basis brengen en die zullen gezonde prioriteiten gaan stellen.
Het gratis geld is op.........
Michel
De armoedeval voor iemand die aan het arbeidsproces deel gaat nemen zou juist andersom moeten, de werkende met een zelfde inkomen als de niet werkende zou netto € 200,00 meer moeten overhouden, wedden dat ze dan elke baan accepteren......
Laat de overheid eens in eigen vlees snijden....... het gezwel overheid blijft maar groeien door alle achterlijke regeltjes, en de 10 talle uitzonderingen hierop....
Laat ze het belastingsysteem herzien, en zorgen dat deze geen verstorend element voor de marktwerking meer is. Hop naar een flattax, en weg met 80% van alle subsidies in welke vorm dan ook.
Dit zal de burgers terug naar de basis brengen en die zullen gezonde prioriteiten gaan stellen.
Het gratis geld is op.........
Michel
- Petrolhead Tom
Eens. Als je ziet hoe achtelijk veel ambtenaren er in de grote gemeentes rondlopen.
- GTRene
lol, ja das ook banen creëren echter van belasting centen en dat betekent nog meer belasting heffen om die banen te betalen van onze belastingcenten...jaja haha
- Michel P
Het algehele belastingstelsel is enorm ouderwets. Voor de schatkist zou iedereen een auto moeten rijden die 1:3 rijd, 1 liter sterke drank moeten drinken per dag en een slof sigaretten weg paffen, want al die accijzen heeft de staat nodig om de BV Nederland met zijn dure overheid en 101 subsidies hard nodig. Daarnaast promoot me echter een gezonde levensstijl, zuinige vervoersmiddelen, en geeft met subsidie op hypotheekschuld, waardoor aflossen fiscaal niet loont. Sparen ontmoedigd men door de vermogensrendementsheffing......... ofwel de wereld op zijn kop.
Arbeid moet lonen
Hypotheek neem je niet om fiscaal zo'n laag mogelijk belastingdruk te hebben maar om een huis, dus eerste levensbehoefte te betalen.
De overheid zou eens moeten zien wat al hun ooit zo goed bedoelde regelingen voor een marktverstorend effect hebben om de economie.
Ga terug naar de basis als overheid, en zorg voor, een goede gezondheidszorg, goede infrastructuur,goede scholing, betrouwbaar energienet, goede veiligheid, en goede regels die ondernemende mensen belonen (ofwel arbeid loont, in welke vorm dan ook).
Maar elke burger verantwoordelijk voor zichzelf, en zorg voor een minimaal vangnet, i.p.v. een comfortabele hangmat, met een blik zieligheidswerkers om de burger te bevestigen hoe zielig die is.
Hierdoor zal de burger gedwongen worden gezonde beslissingen te nemen, ofwel te investeren in zichzelf door verantwoord te leven. Zowel qua gezondheid, maar ook qua scholing en financiën.
Dit zal leiden tot een dynamische maatschappij, waar burgers eigenwaarde hebben, en deelnemen, omdat langs de kant staan en toekijken geen optie meer is.
Michel
Arbeid moet lonen
Hypotheek neem je niet om fiscaal zo'n laag mogelijk belastingdruk te hebben maar om een huis, dus eerste levensbehoefte te betalen.
De overheid zou eens moeten zien wat al hun ooit zo goed bedoelde regelingen voor een marktverstorend effect hebben om de economie.
Ga terug naar de basis als overheid, en zorg voor, een goede gezondheidszorg, goede infrastructuur,goede scholing, betrouwbaar energienet, goede veiligheid, en goede regels die ondernemende mensen belonen (ofwel arbeid loont, in welke vorm dan ook).
Maar elke burger verantwoordelijk voor zichzelf, en zorg voor een minimaal vangnet, i.p.v. een comfortabele hangmat, met een blik zieligheidswerkers om de burger te bevestigen hoe zielig die is.
Hierdoor zal de burger gedwongen worden gezonde beslissingen te nemen, ofwel te investeren in zichzelf door verantwoord te leven. Zowel qua gezondheid, maar ook qua scholing en financiën.
Dit zal leiden tot een dynamische maatschappij, waar burgers eigenwaarde hebben, en deelnemen, omdat langs de kant staan en toekijken geen optie meer is.
Michel
- GTRene
goede post Michel
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Ik vergeet nooit meer dat ik in mijn vorige baan werd gebeld door een gemeente die mij vroeg snel wat mensen te leveren [detacheren] maakte niet uit wat het ging kosten, want het budget moest op anders werd de gemeente het jaar daarop gekort!!!
Ging om 100K in totaal. Hoezo goed omgaan met geld.....

- Bert ///M3
Och dat is niet alleen bij gemeentes zo hoor, ik heb dat in meerdere prive sectoren ook zien gebeuren.
Budget houden is lastiger als budget zien te krijgen zeg maar.
Verder is tegen ambtenaren aan schoppen altijd een makkelijke, maar vergeet even niet dat die ambtenaren ook een salaris krijgen, dat uitgeven aan auto's huizen eten enz dus dat geld vloeit ook weer terug de economie in. Je kan niet zomaar even een half miljoen ambtenaren op straat zetten zonder gevolgen. Die moet je dan als staat ook weer een uitkering geven enz.
Budget houden is lastiger als budget zien te krijgen zeg maar.
Verder is tegen ambtenaren aan schoppen altijd een makkelijke, maar vergeet even niet dat die ambtenaren ook een salaris krijgen, dat uitgeven aan auto's huizen eten enz dus dat geld vloeit ook weer terug de economie in. Je kan niet zomaar even een half miljoen ambtenaren op straat zetten zonder gevolgen. Die moet je dan als staat ook weer een uitkering geven enz.
- Sperdy
Jep, kasstelsel. Zo werkt het inderdaad. FInancieel is een Overheid (regionaal of landelijk) niet te vergelijken met het bedrijfsleven. Dat is ook goed. Anders word je Griekenland. Een Overheid reserveert geld, het rendement van een investering is onbelangrijk. Een Overheid stuurt niet op resultaat, maar inderdaad, gewoon alleen op uitgaven/kosten. Zo werkt het nu, morgen en over 100 jaar ook nog. Een ambtenaar is een lakei. Dat is een gegeven, en impliceert altijd dat gevolgen van besluiten nooit worden gedragen (positief/negatief). Als de Overheid als een bedrijf zou gaan functioneren, mislukt een Overheid. punt. Het Nieuwe Werken (gericht op resultaat) is voor de büne, een Overheid is nooit efficient door regelgeving en omdat er geen resultaatverplichting is. Voilá. Denk groter dan 'de Overheid plukt je kaal' maar wees blij met onze (bestuurlijke) controlemeganismes. Neem Italië, nee, daar wil je zitten*. lol. (Voor vakantie natuurlijk wel én Ferrari's!). Zo maar schrappen in ambtenaren is ook voor de büne, levert een te verwaarlozen bijdrage aan bezuinigingen en is ook een loze kreet (= populistisch). Maar 't bekt wel lekker weg om te roeptoeteren: weg met die ambtenaren, ze doen toch de hele dag niks.Nutkees schreef:Ik vergeet nooit meer dat ik in mijn vorige baan werd gebeld door een gemeente die mij vroeg snel wat mensen te leveren [detacheren] maakte niet uit wat het ging kosten, want het budget moest op anders werd de gemeente het jaar daarop gekort!!!
- duifjes.com
goede post Michel!
on-topic:
Ik ben voor een systeem waarin alles in de brandstof is verwerkt....dus je betaald naar wat je gebruikt..MRB etc etc afschaffen...
ps. als je bijtelling betaald ga je automatisch wel meer prive rijden.....of je nu 2500km of 25000km per jaar gaat rijden.....maandelijks bedrag blijft hetzelfde *(afhankelijk van afspraken werkgever).....privegebruik ook naar gebruik aanpassen....
Helaas is bovenstaande niet mogelijk....brengt te weinig geld in het Haagschelaatje.....dus de burger blijven uitzuigen en niet bewust met dingen om laten gaan....mond houden en betalen....
on-topic:
Ik ben voor een systeem waarin alles in de brandstof is verwerkt....dus je betaald naar wat je gebruikt..MRB etc etc afschaffen...
ps. als je bijtelling betaald ga je automatisch wel meer prive rijden.....of je nu 2500km of 25000km per jaar gaat rijden.....maandelijks bedrag blijft hetzelfde *(afhankelijk van afspraken werkgever).....privegebruik ook naar gebruik aanpassen....
Helaas is bovenstaande niet mogelijk....brengt te weinig geld in het Haagschelaatje.....dus de burger blijven uitzuigen en niet bewust met dingen om laten gaan....mond houden en betalen....
- Dennis Cavallino
Afgelopen jaar heb ik gewerkt voor de overheid (MinFin en Belastingdienst) en ik ben toch wel onder de indruk geraakt van 't feit dat er wel degelijk mensen rondlopen die daadkrachtig te werk gaan en oplossingsgericht, vol enthousiasme en energie langdurig op hun tenen kunnen lopen en dat ook verwachten van hun onderdanen. De ernst van de situatie werd goed opgepikt door alle betrokkenen en zij die dat niet deden, die zijn er intussen wel uitgeflikkerd (uit de top).
- Dennis Cavallino
Eensch met Duifjes.
Of je nu 501 km of 51.000 km privé rijdt met je auto van de zaak, maakt voor je bijtelling niet uit.
Erg vreemd.
Of je nu 501 km of 51.000 km privé rijdt met je auto van de zaak, maakt voor je bijtelling niet uit.
Erg vreemd.
- wjn
Er zat wel differentatie in de maandelijkse bijdrage voor leaserijders (<500km rittenstaat bijhouden, 500-20000km 20%, en > 20000km 25% dacht ik), maar dat is er (vanwege zogenaamde vereenvoudigingen) uitgehaald.