Nou, ik wil die ECU niet puur vanwege Launch Control, maar vanwege beter af stellen motormanagement, betere gasrespons, traction control en dat soort dingen.
Het is een verhaal, dus voor de leuke dingen - beter naar beneden scrollen voor een paar filmpjes - anders - veel leesplezier..
Zondagnacht om 3.00 met een volle tank en pa langs me vertrokken richting Engeland en zonder problemen met het treintje naar de overkant van de plas gekomen. Gewoon in een ruk - met een tank.. 550 km gereden en om 9.30 lokale tijd op het terrein aangekomen waar de MINI direct de brug op kon.
Pa is begonnen met de achterremmen te demonteren omdat er nieuwe schijven en blokken in moesten en ik heb de klauwen helemaal zuiver gemaakt zodat deze een blauw kleurtje konden krijgen. Het verliep niet geheel vlekkeloos en nu ik thuisben kan er wel gezegd worden dat de remmen achter de meeste tijd hebben gekost. Omdat de achterkant helemaal vrij was hebben we direct samen de Camberlinks eronder gezet.
Op dat moment was Scott aan het sleutelen en spelen met de Turbo Mini van Richard O'Dwyer, welke de 1320 ECU heeft met Launch Control.
Een filmpje kan geen kwaad dacht ik zo
Vanaf toen wist ik dus, die wil ik ook Enkel de prijs van 1500 pond is nog even too much voor nu. Maar voor MiniUnited MOET dat ding erin zitten, hoe het ook maar klaargespeeld mag worden..
Inmiddels was pa begonnen de carter er onder uit te pakken zodat we de drijfstangbouten konden doen. Dat verliep gelukkig voorspoedig, en er zat ook geen speling op de krukaslagers dus de toerenbegrenzer kon omhoog naar de 7500 toeren
Inmiddels was het wederom zichtbaar dat mijn MINI nadat ie drie dagen geleden een verse V-snaar had gekregen omdat de andere gescheurd was wederom zn riem had opgevreten. Bij het demonteren van de riemspanner werd al snel duidelijk waarom.. Er zat een flinke scheur in het metaal van de spanner waardoor de riem scheef over een pulley liep en daardoor de riem op vrat. Ook werd na het bekijken van dit euvel duidelijk waarom ik beide banken te weinig vermogen draaide.. De riem slipte, waardoor er boven de 4000 toeren niet de hoeveelheid druk werd afgegeven die er hoort te zijn.
Het werd inmiddels donker en tijd om iets te gaan eten. Samen met Thomas en Scott en een van de vaste klanten zijn pa en ik gaan eten bij een restaurantje in de buurt waarna ze ons hebben afgezet bij een hotel wat Paul van tevoren al had geboekt voor ons. Goed uitgeslapen konden we daarna aan dag twee beginnen.
Toen we aankwamen had Scott inmiddels de nokkenas al gewisseld van de Newman naar de CatCam. Dat op nog geen uur tijd.. Toen de motorsteun los was heb ik die snel gewisseld voor een nieuwe van een van de schrootmini's van buiten aangezien de mijne gescheurd was. Direct hebben er maar direct polybussen van Superflex bijgezet om eventuele extra trillingen vanaf nu ook weg te nemen. De bypassklep werd gewisseld voor de Detroit Tuned versie, en als ik nu iets te snel van het gas af ga, is er door de nieuwe tune wel een grote kans dat ie moeite moet doen om draaiend te blijven.. Wellicht gaat die binnenkort toch weer terug voor de normale. De tune is gewoon te scherp afgesteld voor het klepje
De bestelde gasklep werd inmiddels geleverd maar pastte helaas niet, dus die heb ik achtergelaten zodat ze deze kunnen bewerken en samen met wat nieuwe foefjes voor de laatste extra PK's en NM's moet gaan zorgen wanneer ik in Maart waarschijnlijk terug ga.
Het afbouwen kon beginnen! De oliekoeler werd gespoten, de bumper werd nog even uitgedremeled en gespoten, de stootbalk werd voorzien van wat zwarte verf, achterremmen waren nu gelukkig klaar, daar is pa de hele ochtend mee bezig geweest.. Inclusief het spuiten en nakijken van de voorremmen.. De verse bougies en olie gingen weer terug het blok in en we waren klaar voor te gaan dyno-en!
Na een kopje koffie en een setje 13-mm spacers begonnen we eraan. Direct werd de software al wat aangepast en de mapping werd nog meer geperfectioneerd. Verschillende runs en enkele aanpassingen later was het resultaat duidelijk.. Wat een berg koppel! 290 pk en 315 nm koppel (aan de krukas en vliegwiel resp - 250 en 275 op de wielen). Scott nam plaats in de passagiersstoel en ik mocht de auto meenemen voor een testritje.
WAUW! Solide wielspin in de eerste drie versnellingen.. Vanaf 4000 toeren is ie zn tractie kwijt met dit weer. Scott's woorden waren - Wait untill you put those Semi's on.. Dry weather.. Do a pull in second gear then. You dont want to know how fast that thing is going to be. Nou, ik ben benieuwd! Laat de zon maar komen!
Hieronder wat foto en video-materiaal
Dyno-Run (kwaliteit is belabberd door de kwaliteit van de camera van pa)
Foto's
Hotelkamertje
Remklauw achter klaar met nieuwe schijf
Voorste klauw wordt klaargemaakt voor de primer
Oliekoeler krijgt een likje verf
Snap-On, het huismerk van de twee sleutelaars
Voorbumper uitgedremeld voor wat extra koeling op de radiator
Stootbalk daarom ook maar wat zwarte verf gegeven
Turbo Mini
Turbo-tje..
Thomas!
Scott!
Camberlinks
Camberlinks
Motor ligt nog een beetje open
Gaat het gasklephuis passen ja of nee, nee dus
Gescheurde spanner
Acherwiel klaar (ja ik weet het, is vies)
Voorste klauw klaar
Spin them wheels on the dyno!
Hoop vermogen en Nm's zal zeker het stuur flink laten bewegen
En de kritische noot, waarom niet even de klauw eraf pakken zodat niet alles onder de blauwe nevel komt?
Ik ben nog nooit op het circuit geweest, waarschijnlijk wel ja.. Toch tegen die tijd maar iets van een DB killer of iets dergelijks erin stoppen. Het heeft allemaal te maken met het feit dat de uitlaatpoorten gigantisch zijn, het spruitstuk rechte pijpen heeft waarvan de openingen gelijk zijn gemaakt aan de cylinderkop, er geen catalysator meer onder hangt omdat die smelten en de Milltek is sowieso een luid systeem Om zo in te rijden heb je er geen last van, tot je gas geeft
Nice upgrade
Die federals die je te koop aan bied,waarom gebruik je die niet voor de mini?
215/40r17 is een perfect maatje daarvoor..........en weet zeker dat verrast zult zijn door de grip!
DB-limiet voor Assenis +- 97db enZandvoort is ongeveer 100DB,maar daar zit je wrs nog wel net onder!!
Kijk alleen wel uit op Zolder(96db),praat uit ervaring
Dat was toen ik net de cilinderkop van het JCW blok gescheurd had, en hij door een verkeerde afstelling bougies opvrat bij het leven. Nog altijd blij dat ik het onderblok toen niet beschadigd heb. Naderhand hebben we de geflowde kop vervangen voor een racekop van Thumper
Toen zag ie er in elk geval heel anders uit, morgen gaat het hele interieur eruit..
Ik ben een tijd lang naar het buitenland geweest om te werken en te feesten, maar inmiddels is de auto weer een grote tijdrovende bezigheid gebleken.
Voordat ik weg ging naar het buitenland is een en ander alweer drastisch veranderd en nu is de speclist wederom helemaal aangepast!
GO extra
- MINIgarage Racespruitstuk 4-1 lange primaries
- MINIgarage rechte uitlaat (accubak gaat weg) met cat als middendemper en einddemper
- Nieuw onderblok is in de maak met Wossner zuigers, iets hogere compressieratio en gesmeedde H-beam drijfstangen met ARP drijfstangbouten. Ook gaat er een set Mahle tracelagers in. Op dat moment wordt ook de standalone ECU gemonteerd
- Inmiddels een GRS Chargecooler geplaatst
- Mishimoto alu radiateur
- 75 graden thermostaat uit een MINI challenge
- Momenteel steekt er een 62 mm pulley op de charger, maar daar gaat een 60 mm op, omdat er nu ook een Aquamist waterinjectie installatie in zit die de temperaturen goed weet te drukken
TURN extra
- Bilstein B16 PSS10 schroefset van een MINI Challenge met camberplaten
- Vibratechnics set van 3 motorsteunen
- Voorste stabi weggehaald
- Whiteline adjustable endlinks voor de 22 mm swaybar achter
- KAVS voorste draagarmspacers ivm 17 inch wielen
- R56 aluminium draagarmen
- ALLE bussen zijn nu polyurethaan
- De ABS/ASC-T module gaat plaats maken voor een MINI-Challenge module die wat progressiever is
EXTERIOR extra
- Dak, spiegels, grills, spoiler etc en al het chroom zijn nu glanszwart gespoten
- De GP spoiler is gewisseld voor een MINI Challenge spoiler
- Er worden Challenge diffusers gemonteerd als de nieuwe uitlaat er onder gaat
- Verduisterde lichten aan de achterzijde
- De koplampen worden nog zwart gespoten aan de binnenkant
INTERIOR extra
- CAE shifter is gemonteerd
- De achterkant van de Pole Positions wordt zwart gespoten as we speak
- De rolkooi wordt gespoten in kleur van de auto
- Er zit een Alcantara handremhoes in
- De hemel en ABC stijlen zijn zwart, plus alle accesoires zijn zwart gemaakt. Geen goedkoop plastic meer aan de binnenzijde maar alcantara, carbon, leer en (glans)zwart
Zwart hemeltje
Zonneklepjes zwart gespoten
ABC stijlen gordeldoorvoer dicht gemaakt en bekleed met alcantara
Hier was de kooi nog gepoedercoat, maar die wordt nu gespoten. Stoelen waren nog zilver - worden nu zwart. Kofferbakstrut is inmiddels gewieberd
Deurpaneeltjes in carbon-alcantara
CAE klaar om gemonteerd te worden
CAE gemonteerd en wel
Buitenkantje
Interieurtje
Extra tellers in ventilatie, ringen zijn inmiddels niet meer chroom - maar zwart
Motor met Chargecooler en waterinjectie gemonteerd
Totaalplaatje as it is now zonder de nieuwe vleugel
Nieuwe spruitstuk, Bilstein coils en Challenge diffusers staan klaar om gemonteerd te worden
En tot slot een filmpje, voordat de nieuwe uitlaat gemonteerd wordt en binnenkort het nieuwe onderblok erin gaat