Davy's MINI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
davykoppen

Re: Davy's MINI

Bericht door davykoppen » 23 jan 2012, 00:13

Nou, ik wil die ECU niet puur vanwege Launch Control, maar vanwege beter af stellen motormanagement, betere gasrespons, traction control en dat soort dingen.

Dat Launch control er op zit is meegenomen :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 jan 2012, 10:37

En kom op, vlammen schieten bij de McD willen we allemaal stiekem! :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 jan 2012, 10:46

Een echte man zorgt dat zijn auto vlammen schieten kan. :strong:

davykoppen

Bericht door davykoppen » 25 jan 2012, 03:37

Update tripje Engeland

Het is een verhaal, dus voor de leuke dingen - beter naar beneden scrollen voor een paar filmpjes - anders - veel leesplezier..

Zondagnacht om 3.00 met een volle tank en pa langs me vertrokken richting Engeland en zonder problemen met het treintje naar de overkant van de plas gekomen. Gewoon in een ruk - met een tank.. 550 km gereden en om 9.30 lokale tijd op het terrein aangekomen waar de MINI direct de brug op kon.
Pa is begonnen met de achterremmen te demonteren omdat er nieuwe schijven en blokken in moesten en ik heb de klauwen helemaal zuiver gemaakt zodat deze een blauw kleurtje konden krijgen. Het verliep niet geheel vlekkeloos en nu ik thuisben kan er wel gezegd worden dat de remmen achter de meeste tijd hebben gekost. Omdat de achterkant helemaal vrij was hebben we direct samen de Camberlinks eronder gezet.

Op dat moment was Scott aan het sleutelen en spelen met de Turbo Mini van Richard O'Dwyer, welke de 1320 ECU heeft met Launch Control.
Een filmpje kan geen kwaad dacht ik zo :)

Vanaf toen wist ik dus, die wil ik ook :) Enkel de prijs van 1500 pond is nog even too much voor nu. Maar voor MiniUnited MOET dat ding erin zitten, hoe het ook maar klaargespeeld mag worden..

Inmiddels was pa begonnen de carter er onder uit te pakken zodat we de drijfstangbouten konden doen. Dat verliep gelukkig voorspoedig, en er zat ook geen speling op de krukaslagers dus de toerenbegrenzer kon omhoog naar de 7500 toeren :)

Inmiddels was het wederom zichtbaar dat mijn MINI nadat ie drie dagen geleden een verse V-snaar had gekregen omdat de andere gescheurd was wederom zn riem had opgevreten. Bij het demonteren van de riemspanner werd al snel duidelijk waarom.. Er zat een flinke scheur in het metaal van de spanner waardoor de riem scheef over een pulley liep en daardoor de riem op vrat. Ook werd na het bekijken van dit euvel duidelijk waarom ik beide banken te weinig vermogen draaide.. De riem slipte, waardoor er boven de 4000 toeren niet de hoeveelheid druk werd afgegeven die er hoort te zijn.

Het werd inmiddels donker en tijd om iets te gaan eten. Samen met Thomas en Scott en een van de vaste klanten zijn pa en ik gaan eten bij een restaurantje in de buurt waarna ze ons hebben afgezet bij een hotel wat Paul van tevoren al had geboekt voor ons. Goed uitgeslapen konden we daarna aan dag twee beginnen.

Toen we aankwamen had Scott inmiddels de nokkenas al gewisseld van de Newman naar de CatCam. Dat op nog geen uur tijd.. Toen de motorsteun los was heb ik die snel gewisseld voor een nieuwe van een van de schrootmini's van buiten aangezien de mijne gescheurd was. Direct hebben er maar direct polybussen van Superflex bijgezet om eventuele extra trillingen vanaf nu ook weg te nemen. De bypassklep werd gewisseld voor de Detroit Tuned versie, en als ik nu iets te snel van het gas af ga, is er door de nieuwe tune wel een grote kans dat ie moeite moet doen om draaiend te blijven.. Wellicht gaat die binnenkort toch weer terug voor de normale. De tune is gewoon te scherp afgesteld voor het klepje :)

De bestelde gasklep werd inmiddels geleverd maar pastte helaas niet, dus die heb ik achtergelaten zodat ze deze kunnen bewerken en samen met wat nieuwe foefjes voor de laatste extra PK's en NM's moet gaan zorgen wanneer ik in Maart waarschijnlijk terug ga.

Het afbouwen kon beginnen! De oliekoeler werd gespoten, de bumper werd nog even uitgedremeled en gespoten, de stootbalk werd voorzien van wat zwarte verf, achterremmen waren nu gelukkig klaar, daar is pa de hele ochtend mee bezig geweest.. Inclusief het spuiten en nakijken van de voorremmen.. De verse bougies en olie gingen weer terug het blok in en we waren klaar voor te gaan dyno-en!

Na een kopje koffie en een setje 13-mm spacers begonnen we eraan. Direct werd de software al wat aangepast en de mapping werd nog meer geperfectioneerd. Verschillende runs en enkele aanpassingen later was het resultaat duidelijk.. Wat een berg koppel! 290 pk en 315 nm koppel (aan de krukas en vliegwiel resp - 250 en 275 op de wielen). Scott nam plaats in de passagiersstoel en ik mocht de auto meenemen voor een testritje.

WAUW! Solide wielspin in de eerste drie versnellingen.. Vanaf 4000 toeren is ie zn tractie kwijt met dit weer. Scott's woorden waren - Wait untill you put those Semi's on.. Dry weather.. Do a pull in second gear then. You dont want to know how fast that thing is going to be. Nou, ik ben benieuwd! Laat de zon maar komen!

Hieronder wat foto en video-materiaal :)

Dyno-Run (kwaliteit is belabberd door de kwaliteit van de camera van pa)

Foto's
Hotelkamertje
Afbeelding
Remklauw achter klaar met nieuwe schijf
Afbeelding
Voorste klauw wordt klaargemaakt voor de primer
Afbeelding
Oliekoeler krijgt een likje verf
Afbeelding
Snap-On, het huismerk van de twee sleutelaars
Afbeelding
Voorbumper uitgedremeld voor wat extra koeling op de radiator
Afbeelding
Stootbalk daarom ook maar wat zwarte verf gegeven
Afbeelding
Turbo Mini
Afbeelding
Turbo-tje..
Afbeelding
Thomas!
Afbeelding
Scott!
Afbeelding
Camberlinks
Afbeelding
Camberlinks
Afbeelding
Motor ligt nog een beetje open
Afbeelding
Gaat het gasklephuis passen ja of nee, nee dus
Afbeelding
Gescheurde spanner
Afbeelding
Acherwiel klaar (ja ik weet het, is vies)
Afbeelding
Voorste klauw klaar
Afbeelding
Spin them wheels on the dyno!
Afbeelding

Niels9

Bericht door Niels9 » 25 jan 2012, 16:24

Wat een ontzettend gaaf en bruut "Mini'tje" :clap:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 jan 2012, 17:33

Fraaie update weer Davy! :thumbup:

Tim N

Bericht door Tim N » 25 jan 2012, 21:10

Hoop vermogen en Nm's zal zeker het stuur flink laten bewegen :D
En de kritische noot, waarom niet even de klauw eraf pakken zodat niet alles onder de blauwe nevel komt?

davykoppen

Bericht door davykoppen » 25 jan 2012, 23:21

Omdat dat wanneer het wiel er op zit toch niet zichtbaar is, en we een beetje in tijdnood kwamen :mrgreen:

Frank280zx
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Bericht door Frank280zx » 26 jan 2012, 08:48

Erg vet bommetje!!! Maar eeeh word jij op Zandvoort en Assen niet direct naar huis gestuurd voor DB overschrijding? klinkt op de filmpjes vrij heftig

davykoppen

Bericht door davykoppen » 26 jan 2012, 11:02

Ik ben nog nooit op het circuit geweest, waarschijnlijk wel ja.. Toch tegen die tijd maar iets van een DB killer of iets dergelijks erin stoppen. Het heeft allemaal te maken met het feit dat de uitlaatpoorten gigantisch zijn, het spruitstuk rechte pijpen heeft waarvan de openingen gelijk zijn gemaakt aan de cylinderkop, er geen catalysator meer onder hangt omdat die smelten en de Milltek is sowieso een luid systeem :) Om zo in te rijden heb je er geen last van, tot je gas geeft :mrgreen:

davykoppen

Bericht door davykoppen » 26 jan 2012, 15:37

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 26 jan 2012, 15:58

Ja, dat gaat best aardig! ;)

Banjo Clio RS

Bericht door Banjo Clio RS » 26 jan 2012, 21:03

Nice upgrade :thumbup:
Die federals die je te koop aan bied,waarom gebruik je die niet voor de mini?
215/40r17 is een perfect maatje daarvoor..........en weet zeker dat verrast zult zijn door de grip!
DB-limiet voor Assenis +- 97db enZandvoort is ongeveer 100DB,maar daar zit je wrs nog wel net onder!!
Kijk alleen wel uit op Zolder(96db),praat uit ervaring :)

davykoppen

Bericht door davykoppen » 26 jan 2012, 21:18

Omdat er hier nog een set staat van die banden.. Wellicht hou ik ze ook zelf als tweede set, maar dat hangt van wat andere factoren af.

Tenzij iemand me op korte termijn 425 bied, dan gaan ze direct weg

Luc B

Bericht door Luc B » 26 jan 2012, 21:29

Erg gaaf apparaat , is deze toevallig eens bij BMW de maassche venlo geweest ? volgensmij dat ik hem daar eens heb gezien nog met originele bumpers.

davykoppen

Bericht door davykoppen » 26 jan 2012, 21:49

Correct!

Dat was toen ik net de cilinderkop van het JCW blok gescheurd had, en hij door een verkeerde afstelling bougies opvrat bij het leven. Nog altijd blij dat ik het onderblok toen niet beschadigd heb. Naderhand hebben we de geflowde kop vervangen voor een racekop van Thumper :)

Toen zag ie er in elk geval heel anders uit, morgen gaat het hele interieur eruit..

Luc B

Bericht door Luc B » 26 jan 2012, 22:32

:bag: meen mij ook te herinneren dat ik bougies heb moeten vervangen. erg tof ding in ieder geval !

davykoppen

Bericht door davykoppen » 06 mei 2013, 20:42

Ook hier maar weer eens even een reactie plaatsen :)

Ik ben een tijd lang naar het buitenland geweest om te werken en te feesten, maar inmiddels is de auto weer een grote tijdrovende bezigheid gebleken.

Voordat ik weg ging naar het buitenland is een en ander alweer drastisch veranderd en nu is de speclist wederom helemaal aangepast!

GO extra
- MINIgarage Racespruitstuk 4-1 lange primaries
- MINIgarage rechte uitlaat (accubak gaat weg) met cat als middendemper en einddemper
- Nieuw onderblok is in de maak met Wossner zuigers, iets hogere compressieratio en gesmeedde H-beam drijfstangen met ARP drijfstangbouten. Ook gaat er een set Mahle tracelagers in. Op dat moment wordt ook de standalone ECU gemonteerd
- Inmiddels een GRS Chargecooler geplaatst
- Mishimoto alu radiateur
- 75 graden thermostaat uit een MINI challenge
- Momenteel steekt er een 62 mm pulley op de charger, maar daar gaat een 60 mm op, omdat er nu ook een Aquamist waterinjectie installatie in zit die de temperaturen goed weet te drukken

TURN extra
- Bilstein B16 PSS10 schroefset van een MINI Challenge met camberplaten
- Vibratechnics set van 3 motorsteunen
- Voorste stabi weggehaald
- Whiteline adjustable endlinks voor de 22 mm swaybar achter
- KAVS voorste draagarmspacers ivm 17 inch wielen
- R56 aluminium draagarmen
- ALLE bussen zijn nu polyurethaan
- De ABS/ASC-T module gaat plaats maken voor een MINI-Challenge module die wat progressiever is

EXTERIOR extra
- Dak, spiegels, grills, spoiler etc en al het chroom zijn nu glanszwart gespoten
- De GP spoiler is gewisseld voor een MINI Challenge spoiler
- Er worden Challenge diffusers gemonteerd als de nieuwe uitlaat er onder gaat
- Verduisterde lichten aan de achterzijde
- De koplampen worden nog zwart gespoten aan de binnenkant

INTERIOR extra
- CAE shifter is gemonteerd
- De achterkant van de Pole Positions wordt zwart gespoten as we speak
- De rolkooi wordt gespoten in kleur van de auto
- Er zit een Alcantara handremhoes in
- De hemel en ABC stijlen zijn zwart, plus alle accesoires zijn zwart gemaakt. Geen goedkoop plastic meer aan de binnenzijde maar alcantara, carbon, leer en (glans)zwart

Fotootjes komen er aan!

davykoppen

Bericht door davykoppen » 06 mei 2013, 21:08

Afbeelding
Zwart hemeltje
Afbeelding
Zonneklepjes zwart gespoten
Afbeelding
ABC stijlen gordeldoorvoer dicht gemaakt en bekleed met alcantara
Afbeelding
Hier was de kooi nog gepoedercoat, maar die wordt nu gespoten. Stoelen waren nog zilver - worden nu zwart. Kofferbakstrut is inmiddels gewieberd
Afbeelding
Deurpaneeltjes in carbon-alcantara
Afbeelding
CAE klaar om gemonteerd te worden
Afbeelding
CAE gemonteerd en wel
Afbeelding
Buitenkantje
Afbeelding
Interieurtje
Afbeelding
Extra tellers in ventilatie, ringen zijn inmiddels niet meer chroom - maar zwart
Afbeelding
Motor met Chargecooler en waterinjectie gemonteerd
Afbeelding
Totaalplaatje as it is now zonder de nieuwe vleugel
Afbeelding
Nieuwe spruitstuk, Bilstein coils en Challenge diffusers staan klaar om gemonteerd te worden

En tot slot een filmpje, voordat de nieuwe uitlaat gemonteerd wordt en binnenkort het nieuwe onderblok erin gaat :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 06 mei 2013, 22:39

Gave Mini zeg!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 mei 2013, 00:16

Gaaf man!

Een van mijn redenen om nooit een Mini te kopen. Je kan er veel te veel mee doen :tooth:

///Joost

Bericht door ///Joost » 07 mei 2013, 12:01

Martijn M schreef: Een van mijn redenen om nooit een Mini te kopen. Je kan er veel te veel mee doen :tooth:
Haha...so true. Inderdaad echt een SUPERgave kar. :love: Zo ontzettend veel mods, maar allemaal zo smaakvol.

JP

Bericht door JP » 09 mei 2013, 14:19

Überproject :thumbup: Gaaf die diffusers onder een MINI :hot:

dvh

Bericht door dvh » 09 mei 2013, 14:23

:love:

Heel gaaf.
Lekker geluid ook !

Joopieboy