Pure snelheid of Emotievol rijplezier?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Snelheid vs rijplezier

Pure snelheid
11
17%
Karaktervol rijplezier
54
83%

Totaal aantal stemmen: 65

stefan740

Re: Pure snelheid of Emotievol rijplezier?

Bericht door stefan740 » 08 dec 2011, 18:58

458 is te lelijk om in mijn garage te mogen.

Poll is een beetje een inkoppertje. Rijplezier!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 19:00

RVV schreef:Robin waarom haal jij in ieder topic die voor 99% van de DF'ers 458 er steeds bij? Alsof iedereen als die hem WEL kon betalen alleen maar voor die 458 zou gaan. Lijkt me toch ook niet.
Rico waarom heb jij 't altijd over atmo en rwd. :D

Buiten bouwkwaliteit en onderhoudskosten/verzekering is het DE auto', die álles heeft wat 'n DF er in z'n hart wil. In die klasse is er niks tot niets tot nada. OK de Gallardo , ook prima, want rwd en atmo.

Ik haalde 'm erbij omdat Tom hierboven vind dat boven de 1400kg niet sportief genoeg en te lomp is.

Wat weegt 'n GT2RS?

JP

Bericht door JP » 08 dec 2011, 19:04

Een 458 is flappypaddle, en dat kan niet sportief rijden. Punt....

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 19:09

OK ok ok ok :kikker:

Karaktervol en puur snel. En nog betaalbaar....
Een WRX STI/EVO achtig ding denk ik dan aan. Ik durf dat propellording van 300paginas niet te noemen, want onbetaalbaar.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 08 dec 2011, 19:18

Hard rechtuit branden vond ik vroeger spannend toen ik net mijn rijbewijs had. Mijn keuze nu moet wel naar emotieel rijplezier gaan anders heb ik de verkeerde keuze gemaakt. Met dak mag het Spydertje maar 200 met dak eraf is de lol boven de 200 er wel vanaf, ik heb in de zomer in DLD 270 op de teller gezet zonder dak maar dan krijgt de emotionele invulling een heel ander karakter :vliegen:

Het was een experiment dat ik vanuit de benadering rijplezier niet zo snel zal herhalen :mrgreen:

Met 300 in een dikke 7 serie over de AB knallen zegt me werkelijk niks.

Tom

Bericht door Tom » 08 dec 2011, 19:27

Robin de 458 is de sportauto natuurlijk. Geen discussie over nodig. Zo'n beetje het beste wat er nu te koop is.
(Overigens lees ik op autoweek dat ie 1380kg weegt.)

Een 458 zou ik ontzettend graag willen (ding is ook een brok emotie en puur beleving natuurlijk) maar qua vermogen is dat voor mij overkill. Een 458 met minder vermogen is voor mij even begerenswaardig. Feit dat ik dat ding wil is vanwege looks, merkhistorie, prachtige hoogtoerige atmo V8, geluid etc. en niet vanwege 570pk. Een Boxster Spyder is voor mij perfect. Die 320pk tovert mij al een dikke smile op het gezicht, is goed bruikbaar en ik heet geen schumacher. Dat Andre en wat anderen met z'n rijkwaliteiten meer uitdaging zoekt snap ik hoor. Ik heb genoeg kilometers met de auto van Femme gereden (445pk op 1280kg, scheelt qua pk/gewicht niet veel met de 458) en hoewel dat prachtig is vind ik dat niet nodig. En nee, geen centenkwestie, compressorkitje voor Z4 kost 5K (jaar terug zelfs aanbieding voor minder) en dan gaat ie ook richting de 300-350pk... maar ik heb die behoefte niet zo. Meer iets voor GTRene om honderden pk's te wensen :)

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2011, 19:32

Tom, fair enough.

In het blad SPORTAUTO staat ie als 1540kg te boek.

Ach bij dat soort exoten horen dat soort pk's/snelheden.Toch?

En anders lekker naar Aston Martin. Iets milder. :tooth:

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 08 dec 2011, 21:06

Robin schreef: In het blad SPORTAUTO staat ie als 1540kg te boek.
Die duitsers wegen toch altijd met bestuurder 75kg en een deel tankvulling. Komt daardoor meestal 100kg zwaarder uit...maar goed dan heb je nog een 60kg verschil.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 08 dec 2011, 21:31

60kg ego van de bestuurder

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 08 dec 2011, 21:57

AWD,turbo,handbak,minder dan 1300kg,minimaal 300pk, :df:

PD power

Bericht door PD power » 09 dec 2011, 00:07

Luco schreef:Karaktervol rijplezier is voor iedereen anders.
Ja je moet natuurlijk wel iets bedenken om een atmo BMW leuk te vinden, want snel is zo'n hok natuurlijk niet.......... :mrgreen:

Genoeg olie op het vuur Luco :banging:

Geintje.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 dec 2011, 09:17

Kasteel schreef:
Tristan schreef:RWD, Atmo, handbak, sper, uitschakelbaar ESP of geen. Klaar
Ja en nee, bovenstaande op 1300kg met 150pk wordt ook niks, hoe je het ook wendt of keert ik blijf dat stukje vermogen wel willen hebben.
Agree, maar vermogen vind ik niet het belangrijkste. Indien je weinig vermogen hebt, kun je alsnog fun hebben door de auto als precisie wapen in te zetten om zoveel mogelijk gebruik te maken van het vermogen dat je hebt. Dat is ook een uitdaging. Zou graag een keer een race willen rijden in de Volvo 360 geen Modena cup. 1x verkeerd sturen is weg vermogen, dus heel precies rijden.

Michel P

Bericht door Michel P » 09 dec 2011, 09:30

Tristan schreef:
Kasteel schreef:
Tristan schreef:RWD, Atmo, handbak, sper, uitschakelbaar ESP of geen. Klaar
Ja en nee, bovenstaande op 1300kg met 150pk wordt ook niks, hoe je het ook wendt of keert ik blijf dat stukje vermogen wel willen hebben.
Agree, maar vermogen vind ik niet het belangrijkste. Indien je weinig vermogen hebt, kun je alsnog fun hebben door de auto als precisie wapen in te zetten om zoveel mogelijk gebruik te maken van het vermogen dat je hebt. Dat is ook een uitdaging. Zou graag een keer een race willen rijden in de Volvo 360 geen Modena cup. 1x verkeerd sturen is weg vermogen, dus heel precies rijden.
De voldoening van op die manier een rondje rijden of mooie bochtige wegen aanvallen geeft mij ook de meeste pret. Het spel met de balans maakt het feest.

De 458 is geweldig qua package, maar persoonlijk vind ik het uiterlijk niet het sterkste punt. Ga verder met Tom mee, wie op DF kan die 570pk op de grens rijden, om spelen op de openbare weg maar helemaal niet te noemen.

Michel

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 09:53

@Michel, ik snap je, maar jij brengt het bijna er voor dat soort (super)sportscars geen/amper bestaansrecht is. Dat je 'm niet mooi vind. Prima. Kies dan 'n Balboni. :kikker:
Jij hebt je Lotus. Nou niet bepaald de veiligste manier om mee te crashen, zou ik kunnen zeggen? No offence. :beer:

Maar ook dan gaan we in 'n neerwaartse spiraal en komen we in 'n vicieuze cirkel qua DF terecht WANT door de onwikkelingen van bijv. dat soort dingen als 'n Macca F1/F40/CarreraGT/ GT2RS/GT3/458/Aventador/Balboni etc. komt dat soort chassis en motortechniek op den duur wel bij ons stervelingen terecht.

Ik zou me wel redden op m'n eigen 'grens'met zo'n 458. DF alom. Nu de centen nog. :D

Anyway, ik zie het zo: Je hebt parachutespringers/bungeejumpers/rafters als hobby en je hebt mensen die al 'n kick in de zweef/huly gully krijgen tot achtbanen in Walibi.
En je hebt mensen die al bang zijn bij 'n spelletje Mens-erger-je-niet.
Ieder z'n meug qua hoe hij of zij op iets kickt en adrenaline krijgt/fun/plezier beleeft. Ik zou me dus wel op mijn manier redden met 'n 458/RS200 ofzo.

Er is toch ook bestaansrecht voor Yamaha's R1/Suzuki 1000s/Hayabusa's?

En voor iemand anders is dat overkill ofzo. Prima, maar supercars daar op afvallen hoeft dan toch niet?
Het merendeel van Porsches/M/RS/AMG/Ferraris wordt NOOIT op de grens gereden. De kick van hebbe hebbe, de beleving als je er instapt /gewoon rijdt. Dat mag toch ook DF heten?

Buiten 't feit dat als ik crashes/ongelukken zie irl/tv/youtube/krant/foto's het vaak gewoon logischerwijs NORMAAL gemotoriseerde voertuigen zijn, waarbij de macht over 't stuur is verloren. Tja.

:coffee:

Edit: We hebben allemaal autodromen/droomauto's dingen die we qua DF nog eens willen. Bij mij houdt dan niet op bij 'n (meer dan prima) Exige of Artega ofzo. D'r moet meer zijn. Vandaar het blijven dromen. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 09 dec 2011, 10:11

Wat betreft de crashs structure van de Lotus zou je jezelf nog wel eens kunnen verbazen hoe sterk deze is, dat hebben diverse circuit crashes ook wel bewezen.

http://www.elises.co.uk/miscellaneous/safety/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder val ik de supercars niet af, maar verklaar ze zeker niet heilig, zie het als technische hoogstandjes waarvan techniek t.z.t. voor klootjesvolk beschikbaar komt.

Maar we weten dat 95% van de supercars gekocht worden voor omdat met het voorrecht heeft deze te kunnen betalen, en zelden gebruikt worden waarvoor de fabrikant zegt waarvoor die gemaakt is.

Niks mis mee ook een vorm van DF, maar laat mij dan maar rommelen met de Exige. Ben bewust terug gegaan van de 276pk sterke E30 M3 naar minder vermogen, omdat de pret al op lagere snelheden begint.

Michel

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2011, 10:18

@Michel.
Jij bent jij en ik ben ik. Jij op jouw manier, ik op de mijne.
Je noemt twee argumenten die ik hierboven ook al meldde. Geeft niet. We zijn 't dus eens.

En je haalt er met een goeie reden ook weer de $$$ bij.

En zo is 't ook gewoon.

Cheers
Robin
:beer:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 dec 2011, 10:27

las gisteren nog een stukje over de lotus 190 sport elise S2 slechts 710kg en 190 screaming (zolang het duurt) rover pk's

Afbeelding

ook een leuke foto erbij van de 190 in S1 uitvoering, al zal deze meer aan gedaan zijn dan standaard, doch leuke foto

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 10:30

PD power schreef:
Luco schreef:Karaktervol rijplezier is voor iedereen anders.
Ja je moet natuurlijk wel iets bedenken om een atmo BMW leuk te vinden, want snel is zo'n hok natuurlijk niet.......... :mrgreen:

Genoeg olie op het vuur Luco :banging:

Geintje.
Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Ook het verhaal van een fwd is altijd onderstuurd is achterhaald, maar goed waarschijnlijk heeft 95% van de mensen hier nog nooit in een niet onderstuurde fwd gereden en praat men elkaar na.

Wat is emotievol rijplezier?
Voor iedereen anders, voor mij is het met een oude, mindere auto (en ook nog met fwd) laten zien dat je er ook "snel" mee kunt gaan.
Kijk 95% hier kan in een e30m3 een leuke tijd zetten op Zandvoort of Assen, probeer het eens in de vijf, dat zal 80% heel erg vies tegenvallen.

Op de weg rijplezier is in nederland bijna onmogelijk geworden, hard raggen over landweggetjes of dijkjes hoeft van mij niet meer, dus rijplezier in het dagelijks verkeer is er bijna niet, ik rij gewoon graag auto, of dat nu in de patrol, de clio of een corvette is, is mij om het even.

///Joost

Bericht door ///Joost » 09 dec 2011, 10:42

Luco schreef: Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Ook het verhaal van een fwd is altijd onderstuurd is achterhaald, maar goed waarschijnlijk heeft 95% van de mensen hier nog nooit in een niet onderstuurde fwd gereden en praat men elkaar na.

Wat is emotievol rijplezier?
Voor iedereen anders, voor mij is het met een oude, mindere auto (en ook nog met fwd) laten zien dat je er ook "snel" mee kunt gaan.
Kijk 95% hier kan in een e30m3 een leuke tijd zetten op Zandvoort of Assen, probeer het eens in de vijf, dat zal 80% heel erg vies tegenvallen.

Op de weg rijplezier is in nederland bijna onmogelijk geworden, hard raggen over landweggetjes of dijkjes hoeft van mij niet meer, dus rijplezier in het dagelijks verkeer is er bijna niet, ik rij gewoon graag auto, of dat nu in de patrol, de clio of een corvette is, is mij om het even.
QFT

Rupie

Bericht door Rupie » 09 dec 2011, 10:44

GTRene schreef:las gisteren nog een stukje over de lotus 190 sport elise S2 slechts 710kg en 190 screaming (zolang het duurt) rover pk's

Afbeelding
Een van de leukste auto's te krijgen denk ik. Als de Engelsen niet zo moeilijk zouden doen was die er misschien wel gekomen ipv de SC.

Wat betreft centenargument Robin, das ondertussen een uitgehold argument geworden.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 dec 2011, 10:49

Dan is het toch duidelijk Luco? Of heb ik het niet goed geformuleerd?
De uitdaging is voor jou belangrijker dan snelle rondetijden.
Heb overigens bewust niets gezegd over de aandrijving, met de oude GTi's en nieuwe/oude RS modellen is er genoeg 'karaktervol' fwd speelgoed beschikbaar.

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 10:52

Nou ja niet helemaal, een hele snelle rondetijd is ook leuk :D

Robertdj

Bericht door Robertdj » 09 dec 2011, 10:55

Maar wat vind je over het algemeen leuker? Op de limiet een lage tijd eruit persen in de 5? Of met je vingers in je neus een veel lagere tijd in de Leon?

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 10:58

Op de limiet is leuker, ik heb alleen het gevoel dat ik de Seat nooit echt op de limiet heb gereden, dat vind ik jammer.

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2011, 11:48

Weet je wat het is, iedereen heeft het over atmo en rwd, maar even eerlijk, hoe vaak ga je nu driftend een rotonde rond of maak je werkelijk gebruik van de rwd?
Ik heb een atmo omdat ik het motorkarakter fijner vind dan een turbo.. ik heb een RWD omdat ik het aandrijfconcept fijner vind dan FWD.

Met nadruk op IK en op FIJNER.

Dus geen harde wetenschap of een atmo beter of slechter is dan een turbo of RWD beter of slechter is dan FWD. Want die wetenschap is er ook niet. Er zijn super FWD auto's zeker in de hoek van Renault sport bijvoorbeeld. Heb ze ook hoog. Er zijn waardeloze RWD's bijv in de hoek van BMW. Chargeer natuurlijk.

Of een RWD sneller of langzamer is dan een FWD of andersom dat boeit mij het allerminst eerlijk gezegd. Lijkt me ook alleen relevant voor circuitrijders die competitie rijden.

Plaats reactie