Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 19 sep 2011, 10:23

RJay schreef:Fijn om te lezen idd maar o o o wat een pech heb je met die masers gehad zeg =[ geweldige wagens, dat wel.
Fedmas schreef:Mooie lap tekst weer, spijtig dat je (weer) pech had met de auto. misschien toch te ver door geknalt..
Joy schreef:
Fedmas schreef:Mooi verhaal :). Kijk uit naar deel 3!
+1, dit zijn verhalen voor een column. Leest lekker weg. Ik ben zelf ook altijd liefhebber geweest van Maserati. En elke keer als ik weer zover was dat ik er een wilde waren daar altijd weer die horror-verhalen.
Om even te reageren op 'alle pech' en 'horrorverhalen': Voor auto's die uit Italië komen en 15-20 jaar oud zijn valt het eigenlijk wel mee. Je moet een beetje tegen kleine ergernissen kunnen en bij voorkeur lid zijn van de ANWB Europaservice als je gaat reizen, hoewel ik daar met de Masers eigenlijk maar 1 keer gebruik van heb hoeven maken (i.t.t. onze Alfa 156, daar kreeg ik een keer een waarschuwing dat ik wel erg vaak de ANWB nodig had, lag aan een rotte BDP sensor die het dan wel, dan niet deed, met uitvallen op de vreemdste momenten tot gevolg). :evil: En ja, als je een betrouwbare klassieker zoekt, moet je een Volvo, Mercedes of BMW kopen. En dan nog...

Dat de 222 plat ging, daar kon de auto niets aan doen en de rest van de 'pech' was voornamelijk electronica, zijnde een berucht punt bij niet alleen dit merk maar de meeste Italianen uit de jaren '80 (Biturbo is feitelijk sinds de introductie in 1982 niet echt gemoderniseerd op dat punt, ahum) en ook verschillende auto's van Engelse makelij. Ramen die moeilijk willen is altijd zo geweest bij deze auto's. Raammotor is namelijk onderbemeten. Handje helpen wil altijd wel. Kapot relais is ook niet wereldschokkend, en het airco-bedieningspaneel bestaat uit gedrukte flexibele printplaten. Als deze te scherp ingevouwen zijn heeft dat latente breuken tot gevolg. Kan echter gerepareerd worden.
Ik heb trouwens het uitvallen van alle verlichting nog niet genoemd, ergens op een bergweggetje midden in de nacht toen ik grootlicht inschakelde. Was ook een rot relais. Ik heb daarna alle relais vervangen voor verse exemplaren. 80% van de ellende met een Maserati Biturbo valt terug te voeren op de zekeringenkast en de relais. De overige 20% is bij iedereen anders en afhankelijk van de luimen van de oorspronkelijke monteurs in de fabriek.. Vóór de lunch ging het wel goed, ná de lunch met grappa wilde een Italiaanse arbeider wel eens een schemaatje verkeerd lezen...
Dat de krukaskering niet tegen de volsynthtetische olie kon na 17 jaar diens vond ik ook niet zo gek na zo'n tijd en ook al omdat oorspronkelijk halfsyntheet er in gemikt werd. Volsyntheet was er nog niet toen de Biturbo ontwikkeld werd... :stom: Volsyntyheet gaat vaak prima, maar de krukaskering kan je niet goed controleren zonder dat de motor er uit gaat. Gokje dus dat wat duurder uitpakte.

En dat de motor van de 2.24v plof deed had een oorzaak, daar kom ik in deel 4 op terug.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door FrankS » 19 sep 2011, 10:32

Haha, dat van wilde grappen na de lunch bij Italiaanse monteurs kan ik wel herkennen. Bij mijn Delta is natuurlijk af fabriek een tectiellaag aangebracht. Maar in mijn geval in het midden wel, maar aan de randen totaal niet...

Dat moet ongeveer zo gelopen zijn:

Automonteur tectyleerd mijn auto... We spreken Oktober 1997... Ongeveer 11:50.

10 minuten later roept zijn collega: Antonio, Pizza!... en hij laat mijn auto, half in de tectyl, doorgaan naar de volgende stap... hahaha

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 19 sep 2011, 11:18

FrankS schreef:Haha, dat van wilde grappen na de lunch bij Italiaanse monteurs kan ik wel herkennen. Bij mijn Delta is natuurlijk af fabriek een tectiellaag aangebracht. Maar in mijn geval in het midden wel, maar aan de randen totaal niet...

Dat moet ongeveer zo gelopen zijn:

Automonteur tectyleerd mijn auto... We spreken Oktober 1997... Ongeveer 11:50.

10 minuten later roept zijn collega: Antonio, Pizza!... en hij laat mijn auto, half in de tectyl, doorgaan naar de volgende stap... hahaha
Da's wel ongeveer een correcte beschrijving van de gang van zaken ja... :lol:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Tim N » 19 sep 2011, 11:48

scroll scroll oww naar volgend pagina, helaas nog maar een 1 pagina tellend topic dus geen deel 4...

Subscribe +1

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud) Deel 4

Bericht door Michele » 19 sep 2011, 16:30

Zoals aangegeven: in Deel 4 kom ik terug op de oorzaak van het in de soep lopen van de motor. Dit deel is daarom wat beter voorzien van plaatjes, anders is het niet goed uit te leggen. We pakken de draad weer op in de werkplaats van garage Forza aan de pletterij in Noorwijkerhout. De auto was daar keurig afgeleverd door de repatriëringsservice van de ANWB na ongeveer een week vervoers- en wachttijd, maar toen Jorrit belde "hij is er" kon ik ook direct langswaaien om de diagnose bij te wonen.

Aan flarden

Allereerst ging de kap van de distributieriem er af en die riem bleek finaal aan flarden gescheurd te zijn. Niets breuk op lasnaad of doorgesleten, maar gewoon volledig aan rafels terwijl de conditie van de riem goed was (hij zat er tenslotte ook nog niet zo heel lang op, ongeveer 20.000 km, terwijl ie 40.000 km mee zou moeten kunnen). Zie onderstaande plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Conclusie 1: de riem is niet geknapt uit zichzelf waarna de motor in de soep is gelopen, maar kapot getrokken door de enorme kracht van de motor. Met als gevolg dat alles wat verder door de riem wordt aangedreven eveneens de geest gaf
Vervolgens was het de vraag waar dan die kracht vandaan was gekomen. Was de riem misschien ergens blijven hangen? Alle spanrollen liepen soepel, net als de waterpomp. Het nokkenastandwiel op de cilinderbank aan de bestuurderskant draaide keurig soepel rond. Het wiel aan de andere kant echter niet!
Vervolgens haalden we dus het kleppendeksel aan die kant er af om te zien waarom die nokkenas niet lekker draaide. Er zitten twee met een ketting gekoppelde nokkenassen per cilinderbank in de motor, dus een van die twee, of allebei, zat blijkbaar vast.
Afbeelding
De bovenste nokkenas bleek stroef te gaan, en de oliefilm op die as was dunner dan op de onderste. Dus verwijderden we één voor één de lagerschaaltjes. Bij de laatste twee in het rijtje ontdekten we dat de as hoogglans gepolijst was, terwijl de andere lagers keurig de juiste matte kleur vertoonden. Conclusie 2: vastgelopen nokkenas op de lagerschaaltjes wegens gebrek aan smering.
Afbeelding
Deze twee lagers zitten trouwens het verst af van de olieaanvoer en als er zwerfvuil in de olie heeft gezeten waardoor er een leidinkje wat verstopt is geraakt, dan is dat een plausibele verklaring. We hebben nog even getwijfeld of het probleem veroorzaakt zou kunnen zijn door een te strak aangedraaide lagerschaal, maar dan had de motor al eerder de geest moeten geven aangezien het kleppen stellen al door Franco gedaan was vóórdat ik de auto kocht en ik, zoals vermeld, in 2005 veel heb gereden met de Maser... We vermoeden daarom dat de eindconclusie luidt: de nokkenas heeft een moment vast gestaan ergens rond de genoemde 220 km/u (onder maximale belasting en prestatie dus) doordat er even geen olie aangevoerd werd, de temperatuur rap omhoog schoot en de boel dus stevig uitzette. Daardoor is de distributieriem aan flarden gescheurd met alle gevolgen van dien. Zekerheid zullen we nooit hebben, maar dit is het meest waarschijnlijke scenario.
Goed, oorzaak van de ellende dus gedetermineerd, maar wat nu te doen? De motor werd er niet beter van dat we nu wisten wat en hoe, en naar verwachting zaten er nog steeds minimaal 12 kromme kleppen in het blok en wellicht dus ergens zwerfvuil..

Goede raad kost 3800 euro
Ik had eigenlijk alle vertrouwen in deze motor verloren. Want: nieuwe nokkenas en lagerschalen, alle olieleidingen van het blok schoonblazen, nieuwe kleppen, koppen vlakken en een compleet nieuwe distributie was een klus die richting de 4 mille ging, maar gaf geen garantie dat het probleem dan definitief verholpen was. Bovendien: wat zou er nog meer beschadigd kunnen zijn door die ruk aan de distributieriem? Was me dat het geld waard? Ik ben direct gaan kijken wat er mogelijk zou zijn met ruilmotoren, want mijn Maserati is een loodvrije 2.24v uit de allerlaatste serie en die zijn zeldzaam. Motoren voor die auto's dus ook... Garage Helfferich had een gereviseerde 2.24v motor te koop, maar geen loodvrije dus dat schoot niet op. Ik liet Jorrit de auto een poosje apart zetten totdat ik een oplossing gevonden had.

Die oplossing deed zich voor in de vorm van een grijze 4.24v die via marktplaats te koop werd aangeboden. De 4.24v is het vierdeurs zusje van mijn 2.24v en technisch identiek. Deze auto had een katalysator en een loodvrije motor, en was in goede staat van technisch onderhoud, afgaande op de facturen die er bij zaten. 90.000 km gelopen en alles op tijd gebeurd. Reden van verkoop: wens tot cabrio o.i.d. Wel was de carrosserie hier en daar tamelijk roestig omdat de auto zijn leven buiten had gesleten en ook het interieur was wat bedompt. Niettemin een nette, onderhouden auto voor de vraagprijs van 4 mille. Let wel: we praten over 2006 en toen waren de prijzen voor Biturbo's nog niet zover in elkaar gedonderd als tegenwoordig. Een proefrit deed me definitief besluiten deze auto te kopen, de motor over te laten leggen en dan de 4.24v te slopen voor de overige onderdelen. We werden het eens over 3800 euro en ik reed de 4.24v rechtstreeks naar Jorrit, die vervolgens op zijn dooie akkertje de motor ombouwde en er een grote beurt op los liet.
Afbeelding
Afbeelding

Alles bij elkaar resulteerde een en ander nog steeds in een bedrag met drie nullen bovenop de prijs van de 4.24v, maar nadat ik de 2.24v weer in volledig werkende staat en met een verse APK opgehaald had in oktober, was het me dat wel waard. De 4.24v zonder motor pikte ik weer op met een maat die een auto-ambulance kon regelen en vervolgens stripte ik die auto in een week tijd in mijn eigen garage. Het interieur was rap verkocht en ook het klokje en diverse ander nuttige onderdelen zoals airco-unit, bumpers, achterlichten, koplampen en motorkap wisselden probleemloos van eigenaar, wat betekende dat ik de kosten van de grote beurt en het omzetten van de motor al weer snel terugverdiend had.
Ik hield verschillende nuttige en zeldzame onderdelen zelf en haalde nog een halve tank benzine uit de auto voordat het karkas dezelfde richting uit ging als dat van de 222..

Weer op weg
Er stond nu weer een nette, bruikbare en relatief betrouwbare (het blijft een Maserati...) 2.24v in mijn garage en ik was weer klaar om mijn vertrouwen in mijn groene Masertje terug te winnen, wat ik vervolgens ook volop gedaan heb, inclusief een bezoek aan de Ferrari Days 2007 in Hockenheim, de eerste lange trip na de reparatie. Probleemloos gereden, op een vervelende Duitser na die vond dat ik niet boven de 130 mocht op de onbegrensde A5 richting Frankfurt. Tijdens die trip werd ik echter ook geconfronteerd met een nieuw fenomeen: ruitbreuk.
Ergens op de Duitse autobahn tussen Trier en Kaiserslautern vond een steentje het nodig om ter hoogte van de binnenspiegel de ruit te raken. We hoorden 'tak', zagen niets en ontdekten een uur of twee later dat er een gezellig barstje over de ruit begon te lopen onder invloed van de warme najaarszon. En snel ook! De barst maakte een bocht en besloot dat ie het zo wel naar zijn zin had. Een winkelhaak van 15cm in de ruit. K*T!! Voor de APK was het geen probleem maar mooi vond ik het niet. Een nieuwe zoektocht begon: wie verkocht nog ruiten voor deze auto's?? Niemand dus eigenlijk, zo bleek. Sommige glasspecialisten bleken ruiten op voorraad te hebben tegen woekerprijzen, een andere tegen een strakke prijs, maar die wist niet of ze pasten. Nee dus, maar te uwer info: Carglass heeft ergens in NL nog een ruit voor een 4.24v / 420 / 425 / 430 op voorraad!
Bij Auto Retro bleek een tweedehands ruit in het schap te staan. Zonder schade, maar officieel voor de Biturbo en niet de warmtewerende ruit van de 2.24v, maar de prijs was erg netjes. De sierlijsten rondom de ruit waren niet beschikbaar, maar werden overgezet van de 2.24v, zij het dat dat wel hier en daar zichtbaar is. Met een andere ruit kon ik dus ergens in november mijn weg weer vervolgen, wat inhield dat ik de auto naar mijn garage reed en stil zette totdat de pekel een beetje van de weg was. Ik heb overigens om reden van de kapotte ruit de auto in 2008 laten taxeren en all risk verzekerd. Geen zin in nog zo'n akkefietje voor eigen portemonnee...

Januari 2009 bracht nieuwe spanning, maar daarover in deel 5.
Laatst gewijzigd door Michele op 19 sep 2011, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1391
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Fedmas » 19 sep 2011, 16:58

Weer lekker weg te lezen, ik kijk uit naar D5.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Rupie » 19 sep 2011, 17:08

Deel 4 gelezen en nu ook de smaak te pakken :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door GTRene » 19 sep 2011, 17:54

mooi model hoor en kleur :df:
heb ook wel eens zoiets gezien maar dan in Racing uitvoering, der waren er zelfs 2 ofzo met V8 (geloof de Shamal motor) daar heb ik me destijd nog in geintresseerd, maar das ook al een jaar of 10 terug.

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door FrankS » 19 sep 2011, 18:37

Een vriend van me heeft een rode 222 te koop staan trouwens. Geweldig mooi apparaat... Stond een tijdje terug nog in de Autoweek trouwens.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door InjectTheVenom » 19 sep 2011, 18:48

Erg leuk en avontuurlijk verslag, deel 1 t/m 4 gelezen en kijk uit naar deel 5 :)

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Jeroen K. » 20 sep 2011, 11:04

het is ondertussen dinsdag. waar blijft deel 5? :wave:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door ///Joost » 20 sep 2011, 11:15

Wat een heerlijk leesvoer! Je bent wel een echte liefhebber en doorzetter! Echt prachtig om te lezen.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door M@rcel » 20 sep 2011, 18:19

Wat is zo'n 4.24 toch een ongelooflijk mooie sport-sedan..... m'n Maserati knobbeltje begint weer te jeuken.
Gelukkig staan er dit draadje ongelooflijke lappen tekst die duidelijk maken dat ik hier ver weg van moet blijven. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 21 sep 2011, 12:34

Ik heb gepoogd wat beelden van de afgelopen drie jaar bij elkaar te sprokkelen, maar dat is niet echt gelukt. Blijkbaar vergeet ik als fotograaf regelmatig mijn eigen auto te knippen tijdens evenementen, vandaar een wat tammer beelddraadje vanaf nu...

Met de nieuwe ruit in de auto was ik weer helemaal het mannetje en ik heb in 2008 vrij veel gebruik gemaakt van de 2.24v: clubtoertochten, weekendjes weg naar België, bezoekje aan Viva Italia en gewoon lekker gebruiken in het weekend als vrijetijdsauto. Zo besloot ik in januari 2008 dat ik wel naar Interclassics wilde met de 2.24v. Het weer was goed en de pekel een beetje van de weg, dus ik reed zaterdag met mijn autootje vlot richting Maastricht.

Koppelingspedaal
Verder dan Zevenbergschenhoek kwam ik echter niet, want ik merkte dat mijn koppelingspedaal rond de afslag naar de A59 niet echt meer helemaal meedeed. Indrukken had niet het gewenste effect van volledig ontkoppelen en ik besloot het terrein van de Texaco pomp op te rijden om te checken of er iets mis was met mijn koppelingscilinder. De vloeistoffen en de rem deden echter nog keurig wat er moest gebeuren dus ik besloot om te keren zodra het kon. Liever stranden zonder koppeling op de snelweg, dan in de parkeergarage van het MECC nietwaar?
Terug bij Rotterdam hield de koppeling er helemaal mee op en ik liet de auto uitrollen tot onder een viaduct en belde de ANWB, die verrassend snel ter plaatse was. Ik legde het probleem uit en de man gaf aan dat als de cilinder nog oké was, het probleem ergens anders gezocht moest worden, maar waar wist hij ook niet. Ik stelde voor dat we door zouden rijden (crashbakken met de versnellingen, lekker ouderwets, en bij stoplichten de motor uitschakelen, 1 inleggen en dan weer starten…) tot Kwintsheul en de auto bij Franco afleveren, dat waren de minste stoplichten en dus de minste potentiële probleemstops voor de bak en de startmotor. Mocht de boel er echt mee stoppen, dan kon de ANWB-man mij de laatste kilometers slepen. Zo gezegd zo gedaan en met in mijn kielzog een gele VW bus veroorzaakte ik wel wat ophef onderweg, maar we kwamen veilig bij Franco aan. Die besloot dat ik de auto kon laten staan en dat ie er maandag naar zou kijken. Maandagmiddag kreeg ik een belletje: de bout van de koppelingsvork is losgeschoten, morgen is ie klaar. Het blijkt dat tussen de koppelvork en de hulpcilinder een bout zit die los kan trillen na verloop van jaren. Maserati kwaaltje. De bout lag waarschijnlijk ergens bij Zevenbergschenhoek, maar de cilinder was onbeschadigd dus ik was met 2 uurtjes arbeidsloon en wat klein materiaal klaar. Poeh!! Dat is een stuk beter dan een complete koppeling aan gort of een verbogen koppelvork, wat ook nog wel eens voor komt. Auto opgehaald en de garage in gereden tot het echte voorjaar begon.

Afbeelding

Taxatie
Door de ruitbreuk van het jaar ervoor had ik besloten de auto all-risk te verzekeren, en daarvoor was een taxatie nodig. All-risk verzekeren is sowieso aan te bevelen voor een wat zeldzamere youngtimer, want dat geeft extra zelfvertrouwen: met een vastgelegde taxatiewaarde is de kans dat je total loss gereden wordt door een of andere idioot namelijk wat kleiner. Dat zit zo: als de verzekeraar een taxatiewaarde heeft, is dat het bedrag dat de auto volgens de verzekering waard is, en niet wat een of andere ingehuurde schade-expert op basis van ANWB-occasiontabellen en de prijzen op Marktplaats bij elkaar denkt te verzinnen.

Niet dat de taxatie van een leien dakje ging, want de afspraak met de taxateur stond op een dag waarvan later bleek dat ik absoluut niet zelf ter plekke kon zijn in verband met opgedoken zakelijke verplichtingen. Oftewel: ik moest hopen dat de man zag wat ik wilde dat hij zou zien. Niet dus…
De taxateur bleek de auto gezien te hebben in de garage, er omheen te hebben gelopen en er naar te hebben gekeken nadat ie ‘m de garage had uitgeduwd. Gestart had ie ‘m echter niet, ook al had Ella de sleutels. Ook de facturen bleek ie nauwelijks een blik waardig te hebben gegund, net als de berg reserve-onderdelen in de garage.
Ik kreeg na een paar weken radiostilte een belletje dat mijn auto helaas niet zoveel waard was, “Want de prijzen zijn momenteel erg laag meneer, op marktplaats pik je er al een op voor een paar mille”. Dat klopte, maar die auto’s waren niet in dezelfde staat van onderhoud als de mijne. Dit zijn de bekende zwervers, die minimaal groot onderhoud nodig hadden om te kunnen blijven rijden. Ik deelde meneer mijn zienswijze mede, maar volgens hem had ik ongelijk. Toen ik vervolgens wat vervelender werd en hem vroeg of hij eigenlijk wel de (dikke!) stapel facturen van erkende specialisten vanaf dag 1 dat deze auto in Nederland op de weg stond doorgenomen had, werd het aan de andere kant van de lijn wat stiller. “Er zaten wat rekeningen bij, ja”. Maar een sluitende onderhoudshistorie had hij niet als zodanig waargenomen, zo bleek. Lees: ik heb ze niet goed doorgenomen. Toen ik vervolgens meldde dat ik het beroep van taxateur dan wel erg gemakkelijk vond als het er slechts om bleek te gaan de prijzen van Marktplaats te plukken in plaats van expertise op merkgebied ten toon te spreiden werd de babbel eigenlijk best wel onaangenaam. Ik meldde dat ik daarvoor geen taxateur nodig had, dan kon ik de verzekering zelf ook wel een lijstje met prijzen en taxaties sturen, geplukt van de bekende occasionsites. Ik legde hem uit dat je een klassieker laat taxeren om de terugkoopwaarde te weten, niet de Marktplaatswaarde. Oftewel: als ie total loss gaat, wil ik een bedrag uitgekeerd krijgen waarvoor ik een in gelijkwaardige conditie verkerende auto kan terugkopen, niet een bedrag waar ik dan nog het dubbele moet bijleggen voor dringend onderhoud en restauratie. Meneer besloot dat hij nog eens ging nadenken en mij zou terugbellen. Met een “Dat lijkt me verstandig” heb ik de hoorn opgelegd.
Een paar dagen later bleek de taxatie stevig naar boven bijgesteld, wat ik accepteerde, maar niet van harte. Ik had het rapport nodig voor de verzekering, maar besloot direct nooit meer met dit bureau zaken te doen.

Afbeelding
In september namen we in Zuid-Limburg deel aan Cars for Kids met de Maserati (boven net nog te zien achter het zwarte gevaar uit Maranello) en in november van dat jaar kwam de 2.24v keurig door de APK, zij het dat de pitman-arm links even vervangen diende te worden omdat die speling vertoonde. Onderdeel van een tientje, maar drie uur werk om ‘m er in te zetten, onder andere vanwege de volstrekt onlogische manier waarop Maserati de geleidebussen heeft ingebouwd in het chassis, waardoor je er eigenlijk niet bij kunt zonder een stuk uit de wielkuip te snijden…

2009
In 2009 heb ik vrij probleemloos gereden, als je een lekkende remleiding op het achterwiel en een kapot startrelais (wisselen voor een voorraadexemplaar) even niet meetelt. Die remleiding was nog tricky, want die worden niet meer nieuw geleverd. Dat betekende een paar dagen zoeken naar de juiste leiding en vervolgens een exemplaar voor de andere kant van de auto bijbuigen en pas maken. In het proces van het wisselen bleek de bout van de leiding bovendien zo vastgerot te zitten (17 jaar oud!), dat ik een Leatherman tool brak bij het losdraaien. De firma Leatherman vond dit echter dusdanig beneden hun waardigheid dat ik keurig een nieuwe kreeg toen ik langs de winkel ging met het defecte exemplaar (“U heeft wát ermee uit elkaar geschroefd meneer?? Een auto? Ach, dat zou moeten kunnen…”). Een beetje kruipolie en wat warmte deden de bout echter inzien dat ie beter mee kon werken en daarna was ik met 20 minuten klaar en kon ik het systeem ontluchten, het achterwiel terugplaatsen en weer rijden. Op naar de volgende APK, waar de nieuwe remleiding direct opviel maar in orde werd bevonden, maar wel wat kritiek was op de staat van de achterbanden, die relatief ver versleten waren. Net boven de norm, maar liever niet te lang mee doorrijden. Ik heb dus vervolgens een setje extra achterwielen inclusief goede, maar 1 maat te kleine banden gekocht en die onder de auto gegooid. Daarmee kwam ik afgelopen jaar keurig door de APK, wat niet zo gek is, want in 2010 heb ik erg weinig gereden.
Afbeelding
We hebben het 25-jarig jubileum van de Maserati Club gevierd met de 2.24v, een toertochtje in Utrecht gereden en we zijn naar Italia a Zandvoort geweest, maar dat was het dan wel zo’n beetje. Angst voor grote reparaties wellicht, want het werd weer tijd voor de distributieriem, kleppen stellen en een grote beurt, zijnde alles bij elkaar een bedrag dat ik begin 2010 nodig had voor een ander project: Chicane Magazine, volbloed autoblad.
Als je moet kiezen tussen zakelijk belang en hobbyauto komt het speeltje op de tweede plaats. De auto werd dus even stilgezet tot halverwege het jaar, waarna ik het specialistische onderhoud liet doen door Forza (ik kom zelf niet aan motor, koppeling of bak) en de rest zelf uitvoerde.

2011 was gelukkig weer een wat rooskleuriger Maserati jaar, daarover in deel 6

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1391
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Fedmas » 22 sep 2011, 16:58

En weer lekker gelezen, bedankt dat je hiervoor de tijd neemt! Vind het super

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Vdub » 22 sep 2011, 23:27

zo.. super lekker leest dat zeg... waar ligt dat blad te koop?

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 13:53

Vdub schreef:zo.. super lekker leest dat zeg... waar ligt dat blad te koop?
In principe bij de meeste Bruna's, Ako's, kantoorboekhandels en diverse supermarkten, ongeveer 1500 outlets in NL. Echter: niet overal, want de diverse kiosken mogen zelf bepalen of ze een blad wel of niet willen voeren....

Gebruikersavatar
Age
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:11
Locatie: 058

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Age » 23 sep 2011, 14:21

Leuk verhaal over een prachtige wagen!
Ik ga straks maar eens even opzoek naar dat blad. Ziet er leuk uit!

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Jeroen K. » 23 sep 2011, 15:16

geweldige marketing meteen voor je blad ;) overigens geen slecht blad heb het 1 of 2 keer gelezen. helaas ben ik meer van de merk gebonden bladen (performance BMW bijvoorbeeld)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28637
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Martijn_bmw » 23 sep 2011, 18:04

geweldige stukken om te lezen zeg :wave:

ik heb zelf ook regelmatig getwijfeld om een Maserati te kopen (aanschaf is immers het probleem niet...) maar "durf" niet vanwege de vele en dure reparatie's :kikker:

Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 325
Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
Locatie: Vorden

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Vdub » 23 sep 2011, 19:59

Michele schreef:
Vdub schreef:zo.. super lekker leest dat zeg... waar ligt dat blad te koop?
In principe bij de meeste Bruna's, Ako's, kantoorboekhandels en diverse supermarkten, ongeveer 1500 outlets in NL. Echter: niet overal, want de diverse kiosken mogen zelf bepalen of ze een blad wel of niet willen voeren....
Dan zal ik er aankomende week eens naar kijken... cover van die Bentley..lijkt me wel een leuk verhaal..

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 20:23

Martijn_bmw schreef:geweldige stukken om te lezen zeg :wave:

ik heb zelf ook regelmatig getwijfeld om een Maserati te kopen (aanschaf is immers het probleem niet...) maar "durf" niet vanwege de vele en dure reparatie's :kikker:
Als je een goed onderhouden exemplaar zoekt, ben je tegenwoordig ongeveer 6-7 mille kwijt bij een 2.24v of een QP V6. Wil je een Ghibli, dan moet je met zo'n 9K rekening houden. Echter: op jaarbasis wel 1000-1500 budgetteren voor onderhoud en akkefietjes en NOOIT kopen zonder aankoopkeuring door een erkende specialist.
Deel 6 is nog in de maak (heb voornamelijk te weinig beeld ... :? :roll: ), maar om een voorzetje te geven: twee weken geleden was ik met de Maser naar de Elzas en toen brak het koppelingspedaal af. Ik hoop niettemin de auto woensdag te kunnen laten zien op Zandvoort tijdens de trackday.

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 20:35

Jeroen K. schreef:geweldige marketing meteen voor je blad ;) overigens geen slecht blad heb het 1 of 2 keer gelezen. helaas ben ik meer van de merk gebonden bladen (performance BMW bijvoorbeeld)
Marketing was niet direct de insteek, het verhaal staat ook op maseratichat.nl en deels bij autoweek, maar aangezien ik hier op het forum toch wat te weinig 'beweeg' besloot ik maar eens wat tegengas te geven aan al die BMW-ers hier :mrgreen:

Hoewel ik een originele Touring E30 iX wel errug mooi vind. En dan het liefst in zilver, met leer, een normale kilometerstand en belastingvrij. :kikker: Helaas is dat laatste waarschijnlijk een utopie aangezien ze niet vóór 1987 gebouwd zijn... :(
Afbeelding
Iemand ruilen tegen een Peugeot 307 XSI 2 liter??????
Laatst gewijzigd door Michele op 23 sep 2011, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28637
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Martijn_bmw » 23 sep 2011, 20:43

^^ die folder heb ik wel :kikker:

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn Maserati's (ja, meervoud)

Bericht door Michele » 23 sep 2011, 21:43

Martijn_bmw schreef:^^ die folder heb ik wel :kikker:
ik bedoel uiteraard de 1:1 driedimensionale versie met wielen, stuur en motorblok... Niet de paar millimeter papier en drukinkt :cool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Erminio, Google [Bot], jessedehaan en 16 gasten