Huis kopen, huren, hypotheek, enz.. (onrust op de markt)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Huis kopen, huren, hypotheek, enz.. (onrust op de markt)

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2011, 21:11

romo schreef: Bij een (verwachte) sterk toennemende inflatie kan je beter schulden hebben dan spaargeld..........
daarom ben ik blij dat ik meer schuld (= hypotheek) heb dan spaargeld :kikker:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 sep 2011, 21:56

Ik heb omdat ik al 11 jaar alleen woon :bag:
een deel van men huis opgegeten om mezelf aan te vullen (WAO minima) verder nul subsidie of toeslagen, maar dacht ach...ik zie wel, heb mooi wat overwaarde en kan dus nog wel een paar jaar mezelf daarmee aanvullen en zie dan wel weer verder.

tot de crisis kwam en huizen minder waard werden en de eisen zwaarder werden voor hypotheek...
(al zat ik destijds al heel laag, moest ook wel :lol: en via aardig wat geld over gehouden op winst met andere huis en dus veel cash betalen om hypotheek te drukken, lukte het)

nu heb ik nog steeds een redelijke overwaarde (voor mijn begrippen dan, voor anderen "wissel"geld :wink: ) doch kan der niet bij omdat ik maar een laag inkomen heb en alleen woon en dus niet bij men overwaarde kan omdat ik niet de hypotheek kan verhogen met mijn "inkomen" :lol: aaaaaah kan ik der dus niet bij als ik hier wil blijven wonen. (en dat "wil" ik zolang het kan, krijg niet zoiets weer in deze situatie)
Terwijl ik destijds bij de Notaris juist de grens op papier redelijk ruim had en dus zonder Notaris het kon verhogen, dus geld op de bank en weer wat jaren mezelf kon aanvullen (wel rustig doen natuurlijk) maja, dat gaat dus niet onder huidige eisen, ook al heb ik die overwaarde.

maar..., eigen haard is goud waard :mrgreen: doch kan ook wat kosten af en toe aan onderhoud :bag:
de gouden jaren liggen al een jaar of 6 achter ons, doch denk over een jaar of 2 de markt voor de lagere klasse huizen en de hele hoge klasse wel weer zal stabiliseren.

Luco

Bericht door Luco » 07 sep 2011, 23:53

Tom schreef:Huren of kopen.. luister vooral naar jezelf en laat je niet gek maken door anderen.. veel mensen roepen vanalles terwijl niemand in de toekomst kan kijken. Is een afweging die je zelf moet maken.
Luco schreef:Ligt er ook helemaal aan wat je verdient, als je boven de 33k zit dan kan je "normaal huren wel vergeten, dat mag dan namelijk officieel niet meer in een "normale" huurwoning.
Veel corporaties gaan daar al creatief mee om:
http://www.aedesnet.nl/content/artikele ... rgeten.xml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, voor zolang het goed gaat.
Officieel mag het niet en is dus een kwestie van tijd tot europa gaat schreeuwen en het over is, dan ben je dus mooi de LUL.

ErikS

Bericht door ErikS » 08 sep 2011, 08:28

Ik heb gekocht, los het minimale bedrag af per maand.

Zeg maar 100 euro.
Voordeel is, dat ik net zoveel rente krijg over dat geld, als dat ik zelf betaal aan mijn hypotheek......
Lasten blijven hetzelfde, dus overzichtelijk.

Ik zit nu, voor amper €600,- in een koophuis. Mocht ik over een paar jaar wat hebben afgelost, is de stap naar een duurdere woning ook makkelijker. Stel dat ik dan nog maar een hypo van €100.000 heb, en dan weer 2 ton kan bijlenen, kan ik zo doorkijken naar huizen van 4/5 ton!!!

Dat is makkelijker als niets aflossen en alleen maar maximale lasten voor de hypotheek. (In mijn ogen....)

Maar, het loopt toch nooit zoals je het wil; ik investeer voorlopig dus alleen maar in mijn eigen bedrijf ipv ook extra aflossen aan het huis......

Valt me wel altijd op: Iedereen heeft zijn eigen ding hierin.... En iedereen vind dat ie zelf gelijk heeft. :kikker:

Elise

Bericht door Elise » 08 sep 2011, 09:37

Sander schreef:En dan kan ik gelijk samen wonen met m'n vriendin.
Addertje onder het gras?

Als ik er even van uitga dat jullie nog betrekkelijk jong zijn zou ik zeggen ga eerst eens een tijdje samenwonen in de huidige woning, kijk eens hoe dat gaat.
En als die huidige woning te klein is voor jullie beide zou ik eerst eens wat gaan huren......gaat dat goed kun je altijd nog wat kopen.

Koop je samen een ander huis en loopt de relatie spaak en moet het huis verkocht worden dan ga je (zeker in de huidige markt) er flink bij inschieten.
Natuurlijk kun je dan je partner wel uitkopen enzo......loop je dan iemand anders tegen het lijf dan wil die niet in dat huis wonen omdat je daar een geschiedenis hebt met een ander......iets wat ook van toepassing is als je zelf dat nieuwe huis zou kopen.

Oh en een huis op de toekomst kopen he....... dus zorg voor voldoende slaapkamers etc. voor als je kinderen wilt enzo......verhuizen kost geld!

Dus ga eerst even fijn aan elkaar snuffelen :zwijntje:

Sander

Bericht door Sander » 08 sep 2011, 20:25

Elise schreef:Addertje onder het gras?

Als ik er even van uitga dat jullie nog betrekkelijk jong zijn zou ik zeggen ga eerst eens een tijdje samenwonen in de huidige woning, kijk eens hoe dat gaat.
En als die huidige woning te klein is voor jullie beide zou ik eerst eens wat gaan huren......gaat dat goed kun je altijd nog wat kopen.

Koop je samen een ander huis en loopt de relatie spaak en moet het huis verkocht worden dan ga je (zeker in de huidige markt) er flink bij inschieten.
Natuurlijk kun je dan je partner wel uitkopen enzo......loop je dan iemand anders tegen het lijf dan wil die niet in dat huis wonen omdat je daar een geschiedenis hebt met een ander......iets wat ook van toepassing is als je zelf dat nieuwe huis zou kopen.

Oh en een huis op de toekomst kopen he....... dus zorg voor voldoende slaapkamers etc. voor als je kinderen wilt enzo......verhuizen kost geld!

Dus ga eerst even fijn aan elkaar snuffelen :zwijntje:
We zijn idd vrij jong, ik ben 28 en mijn vriendin is 21 jaar.
Momenteel heb ik een leuk koop huisje (soort bungalow met een puntdak, 2 slaapkamers, onder de punt een zolder, tuin voor en achter. Allemaal leuk en aardig maar vriendin wil graag wat groters (en inspraak in inrichting) en vanuit mijn kant heb ik gezegd prima dan gaan we gelijk samen wonen. (gericht op de toekomst, wie weet trouwen, kinderen enz...)

Het is dan ook de bedoeling dat ik het huis zelf koop en zij betaald hieraan niet mee, hoogstens met wat meubels e.d. dat mocht het wel fout gaan we niet met het verkopen van een woning zitten of ander moeilijke uitkoop gevallen.

Vandaag hoorde ik ook weer dat doordat de huizenmarkt momenteel zo verzadigd is met leegstaande huizen, kun je deze als buitenstaander bijna "eisen' voor huur. (en daarop bijna je eigen huur bedrag bepalen)... jaja, vast wel.. :stom:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 29 jul 2013, 03:13

Kick

Er staat een huis te koop waar ik graag zou wonen. Bij de verkoopprijs staat dat het een vanafprijs betreft. Het huis heeft eerder voor een veel hoger bedrag te koop gestaan. Wordt hiermee bedoelt dat er geen bieding mogelijk zou zijn? Al ga ik het wel proberen, aangezien ik de voorkeur heb mijn huidige huis te verkopen.

WJ

Bericht door WJ » 29 jul 2013, 08:42

Ar, wat een vreselijke hyperhypee avatar heb jij. :P

tomgtr

Bericht door tomgtr » 29 jul 2013, 10:14

Ar schreef:Kick

Er staat een huis te koop waar ik graag zou wonen. Bij de verkoopprijs staat dat het een vanafprijs betreft. Het huis heeft eerder voor een veel hoger bedrag te koop gestaan. Wordt hiermee bedoelt dat er geen bieding mogelijk zou zijn? Al ga ik het wel proberen, aangezien ik de voorkeur heb mijn huidige huis te verkopen.
Gewoon even makelaar bellen en vragen hoe serieus dat is. Heb recentelijk ook een huis bekeken waar min prijs stond. Makelaar gevraagd en die zei dat dat zeker niet waar is. Er is altijd ruimte voor onderhandelen. Het betreffende huis was zo rond crisis begin voor hoofdprijs op markt gekomen. Verkoper is al tonnen gezakt. Maar huisprijzen zakken sneller dan zijn realiteits gevoel. Maar goed, ik, de eikel eindigde ermee het huis van de makelaar te kopen..... :shithappens:

Mocht de makelaar zeggen dat het echt vaste prijs is, is de verkoper een eikel die niks van de markt begrijpt en kan je meteen doorlopen.

TLRS

Bericht door TLRS » 29 jul 2013, 20:11

Als je genoeg te weten kan komen van de situatie kun je misschien goed zaken doen. Duidelijk maken wat je te besteden hebt en op welke (korte) termijn. Dat kan een heel aantrekkelijke gedachte zijn voor de verkopende partij..

Ar

Bericht door Ar » 03 aug 2013, 10:40

Ik blijf voorlopig in mijn huidige woning. De bank is er alles aan gelegen mij een nieuwe hypotheek te laten afsluiten. Op zich ook wel begrijpelijk.
Ik zit op een variabele rente en de afgelopen maand was het bijvoorbeeld 1,1%. Mijn idee was de hypotheek mee te nemen en voor het verschil een nieuwe hypotheek af te sluiten. Of het verschil uit eigen middelen te betalen. Dat wordt niet geaccepteerd bij verkoop van mijn huidige woning.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 aug 2013, 12:33

1.1 procent?
ik heb ook variabel maar die rente is veel hoger, of bedoel je na aftrek van oid?
of mis ik iets :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 aug 2013, 13:00

Vreemd dat dat niet mag..

Maar 1,1% is inderdaad wel bizar laag!

3 ton lenen voor netto 160EUR in de maand :shock: :lol:

dvh

Bericht door dvh » 03 aug 2013, 13:02

6ton voor 320 vind ik ook prima hoor.
On that note.. Doe maar 1.2mil....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 aug 2013, 13:07

:lol: @DVH inderdaad dan maar meteen wat groters kopen!

Ar

Bericht door Ar » 03 aug 2013, 13:09

Dat is natuurlijk ook de reden dat ze bij de bank niet flexibel zijn. De rente op een spaarrekening is hoger.

@Martijn
Dat netto verhaal gaat niet op door je forfait volgens mij.

Edit:
Flink lenen? Als de rente stijgt is de lol er wel vanaf.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 aug 2013, 13:15

Martijn_bmw schreef:Vreemd dat dat niet mag..

Maar 1,1% is inderdaad wel bizar laag!

3 ton lenen voor netto 160EUR in de maand :shock: :lol:
begrijp ik ook niet, normaal variabel is zo'n 3x hoger of in die buurt dacht ik?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 aug 2013, 14:17

Ar schreef:Dat is natuurlijk ook de reden dat ze bij de bank niet flexibel zijn. De rente op een spaarrekening is hoger.

@Martijn
Dat netto verhaal gaat niet op door je forfait volgens mij.

Edit:
Flink lenen? Als de rente stijgt is de lol er wel vanaf.
Klopt was ook maar een geintje ;-) opzich is je rente last wel netto 0,55% bij deze rente maar je betaald ook nog dat forfait inderdaad dus daardoor toch weer duurder uit totaal.

En inderdaad bij variabel moet je ook oppassen dat je het nog wel kan betalen bij stijgende rente daarom heb ik laatst toch weer vast gekozen hou wel van een beetje zekerheid :lol:

Zit nu op 3,4% 15 jaar vast met NHG dus mij hoor je ook niet klagen hoor!

GTRene

Bericht door GTRene » 03 aug 2013, 14:31

dat is netjes idd :thumbup:

Will F.

Bericht door Will F. » 03 aug 2013, 20:35

Martijn_bmw schreef: Zit nu op 3,4% 15 jaar vast met NHG dus mij hoor je ook niet klagen hoor!
Volgens mij voor hollandse begrippen enorm laag.

Plaats reactie