E36 vs. E46
-
Re: E36 vs. E46
ik kan je niet veel zeggen over de verschillende motoren maar ik denk dat als je 5k wilt uitgeven je toch "meer" auto kan kopen met een E36 dan een E46. dat bedoel ik dan in de zin van Km-stand, motorblok etc.
verder is de onderhoud [geschiedenis] naar mijn mening toch heel verschillend per auto. ik heb vorig jaar heel veel geld betaald voor onderhoud aan mijn E46 316, ik schrok daar nogal van. ik heb die auto zo'n 10k kilometers mee gereden en heb sinds vorig jaar Juli een E46 M3. behalve een olie service, diff olie, en een wiellager linksvoor geen ander onderh. gehad, en ook daar tot op heden 10k mee gereden.
hier wat links:
http://link.marktplaats.nl/472875785" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
is een 323, ziet er strak uit en maar 4 eigenaren voor een 99'er auto met mooie km-stand. ik weet alleen niet hoe die motor is icm een automaat.
http://link.marktplaats.nl/452021367" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
328+cabrio moet ook wel lkkr zijn lijkt me
verder is de onderhoud [geschiedenis] naar mijn mening toch heel verschillend per auto. ik heb vorig jaar heel veel geld betaald voor onderhoud aan mijn E46 316, ik schrok daar nogal van. ik heb die auto zo'n 10k kilometers mee gereden en heb sinds vorig jaar Juli een E46 M3. behalve een olie service, diff olie, en een wiellager linksvoor geen ander onderh. gehad, en ook daar tot op heden 10k mee gereden.
hier wat links:
http://link.marktplaats.nl/472875785" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
is een 323, ziet er strak uit en maar 4 eigenaren voor een 99'er auto met mooie km-stand. ik weet alleen niet hoe die motor is icm een automaat.
http://link.marktplaats.nl/452021367" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
328+cabrio moet ook wel lkkr zijn lijkt me
- Niels
- Auto: Prius+
Tegen die tijd wil ik hem wel eens vragen voor je 

- Niels
- Auto: Prius+
Zo kun je het zien maar ik vind een E46 gewoonweg "meer" auto dan een E36. Het is maar waar je voor kiest natuurlijkbm-dub schreef:ik kan je niet veel zeggen over de verschillende motoren maar ik denk dat als je 5k wilt uitgeven je toch "meer" auto kan kopen met een E36 dan een E46. dat bedoel ik dan in de zin van Km-stand, motorblok etc.

- Tommy
In absolute zin is de 2.2 geen slak, hou hem boven de 4000 toeren en het is een lekker toerenjankerdje. Wat je mist in die motor is de beleving van kracht door gebrek aan koppel onderin. Maar dat maakt em geen langzame auto. M'n oude 318i liep juist tot 4000 toeren heel krachtig, in de dagelijkse praktijk erg fijn en het stuurde veel mooier dan met een logge 6 cylinder onder de motorkap. Tis net wat je wil natuurlijk.
Een 2.2 ga je overigens nog niet zo snel vinden voor 5k euro, dat zijn auto's van 2000 en jonger. Tis wel een erg fijn blok.
Een 2.8 zonder aanpassingen heeft een wat blunted karakter, veel koppel, voelt dus ook echt quick... tot je bij 5000 toeren niet meer progressief klimt, dat doet de 2.2 wel tot aan de begrenzer. Ondanks dat ik ook een 3.0 voor de deur heb vind ik de 2.2 nog steeds een fijn blok qua karakter. Bedenk ook dat ondanks 70 Nm minder en 23 pk minder, de 2.2 wel een 12% korter diff heeft, pk getallen zeggen niet alles.
Normale onderhoud is bij de E46's gewoon laag te noemen, een kleine beurt onder de 200 euro, grote beurt onder de 400 euro. Da's dan gewoon bij de BMW dealer. En natuurlijk om de 22-25000 km ipv 12-15000 km intervallen zoals een E36.
Als je van kraakjes en losse panelen of scheefhangende dashboardkastjes houdt, E36. Wil je een auto die voelt alsof ie de km stand nog eens makkelijk kan hebben, E46.
Bij 15k per jaar heb je bij een E36 dus al meer dan een onderhoudsbeurt per jaar, bij E46 per anderhalf jaar. Daarnaast zijn de (met meerdere 4 en 6 cyl E36 in verleden vergeleken) kosten per beurt op een E36 juist vrij hoog.
De standaard problemen zoals subframe vloeren hebben zowel de E36 en E46, maar dat gaat maar om een miniscule hoeveelheid auto's. Als hij nog niet stuk is, joy weet wel waar je op moet letten, met name de vloer aan de bestuurderskant, zit het wel goed. Desnoods laat je voor 500 euro de vloer doorlassen en kan je op je werk door de McDrive nog wel burnouts doen
Draagarmrubbers, beide modellen. Voorkant ben je 65 euro kwijt.
Waterpompen preventief elke 100000 km ook beide modellen, kost 90 euro voor een nieuwe bij de dealer.
Remmen lijken het zelfde maar op de E36's gingen ze wel aan de lopende band krom.
Verbruik ligt bij m'n E46 2.2 rond de 1 op 10.5 gemiddeld. M'n E46 318i deed ik 1 op 11 mee. De E36 320i liep 1 op 9,5 gemiddeld en de Z4 3.0 doet nu 1 op 8 gemiddeld. Uiteindelijk heeft het met name met rijstijl te maken. Bovengenoemde cijfers zijn mixed verbruik waarbij je niet op je verbruik let, maar ook niet continu aan het trappen bent.
Als de prijs er naar is zou ik een 150 pk 320i E46 ook niet afslaan, je hebt dan wel de fijne motorloop, hij is redelijk vlot met verkeer mee te rijden en is best rev happy. Anders kom je vanzelf bij de duurdere auto's uit.
Een 2.2 ga je overigens nog niet zo snel vinden voor 5k euro, dat zijn auto's van 2000 en jonger. Tis wel een erg fijn blok.
Een 2.8 zonder aanpassingen heeft een wat blunted karakter, veel koppel, voelt dus ook echt quick... tot je bij 5000 toeren niet meer progressief klimt, dat doet de 2.2 wel tot aan de begrenzer. Ondanks dat ik ook een 3.0 voor de deur heb vind ik de 2.2 nog steeds een fijn blok qua karakter. Bedenk ook dat ondanks 70 Nm minder en 23 pk minder, de 2.2 wel een 12% korter diff heeft, pk getallen zeggen niet alles.
Normale onderhoud is bij de E46's gewoon laag te noemen, een kleine beurt onder de 200 euro, grote beurt onder de 400 euro. Da's dan gewoon bij de BMW dealer. En natuurlijk om de 22-25000 km ipv 12-15000 km intervallen zoals een E36.
Als je van kraakjes en losse panelen of scheefhangende dashboardkastjes houdt, E36. Wil je een auto die voelt alsof ie de km stand nog eens makkelijk kan hebben, E46.
Bij 15k per jaar heb je bij een E36 dus al meer dan een onderhoudsbeurt per jaar, bij E46 per anderhalf jaar. Daarnaast zijn de (met meerdere 4 en 6 cyl E36 in verleden vergeleken) kosten per beurt op een E36 juist vrij hoog.
De standaard problemen zoals subframe vloeren hebben zowel de E36 en E46, maar dat gaat maar om een miniscule hoeveelheid auto's. Als hij nog niet stuk is, joy weet wel waar je op moet letten, met name de vloer aan de bestuurderskant, zit het wel goed. Desnoods laat je voor 500 euro de vloer doorlassen en kan je op je werk door de McDrive nog wel burnouts doen

Draagarmrubbers, beide modellen. Voorkant ben je 65 euro kwijt.
Waterpompen preventief elke 100000 km ook beide modellen, kost 90 euro voor een nieuwe bij de dealer.
Remmen lijken het zelfde maar op de E36's gingen ze wel aan de lopende band krom.
Verbruik ligt bij m'n E46 2.2 rond de 1 op 10.5 gemiddeld. M'n E46 318i deed ik 1 op 11 mee. De E36 320i liep 1 op 9,5 gemiddeld en de Z4 3.0 doet nu 1 op 8 gemiddeld. Uiteindelijk heeft het met name met rijstijl te maken. Bovengenoemde cijfers zijn mixed verbruik waarbij je niet op je verbruik let, maar ook niet continu aan het trappen bent.
Als de prijs er naar is zou ik een 150 pk 320i E46 ook niet afslaan, je hebt dan wel de fijne motorloop, hij is redelijk vlot met verkeer mee te rijden en is best rev happy. Anders kom je vanzelf bij de duurdere auto's uit.
- daNpy
Het voelt niet rap, met standaard onderstel voelt het juist als een comfortabele auto.Danielj schreef: Yes, thanks alot
En hoe zit het met de beleving in een 318i? Voelt het rap, kom je goed mee met de rest van het verkeer?
Ik heb een keer een sprintje gedaan tegen een maat met zijn Fiesta XR2i, hij dacht dat ie lekker hard ging terwijl ik gewoon rustig de auto tot hogere toerentallen liet komen en hem gewoon bij hield

Meekomen met de rest van het verkeer is absoluut geen probleem, inhalen en even doortrekken ook niet. Het is natuurlijk geen snelheidsmonster en een 2.8 zal ongetwijfeld (veel) sneller zijn en aanvoelen.
Als kruissnelheid houdt ik altijd 140km/u aan. Enige wat ik een beetje een nadeel vind is dat hij al 3500rpm draait bij 120km/h, bij 140km/h is dat 4000rpm.
Wegenbelasting is overigens 160euro/3mnd omdat hij 1260kg weegt.
-
Je hebt zo'n mooi voorbeeld voorbeeld voor de deur staan en dan kijk je naar een E46?!

- Knot
Als je gewoon lekker wil gaan cruisen zou ik sowieso voor de jongerena auto, de E46 gaan. Wil je circuit gaan doen en hoeft het allemaal niet zo strak/netjes te zijn dan een oudere E36 veel weinig en geld voor onderdelen bewaren.
Zoals Martijn m bijvoorbeeld heeft, E46 318i sedan, degelijk, zuinig, zoiets zou ik mee starten.
Zoals Martijn m bijvoorbeeld heeft, E46 318i sedan, degelijk, zuinig, zoiets zou ik mee starten.
- Danielj
Heh, inderdaad voorbeeld voor de deur. Het onderhoud aan dat ding houdt maar niet op 
Nee wss sowieso een e46, dat model heeft toch echt mijn voorkeur. 318i, klopt, degelijk en niet spetterend duur. Alleen het probleem waarmee ik zit, is dat de 6 cylinders maar 1km minder ver per liter komen en maybe 20tje ( verzekering + wegenbelasting ) per maand meer kosten. Paar pilsjes minder per maand, en dat moet wel knor zitten. Ik weet niet of het dan de moeite is om te starten met een 318i, aangezien je dan gelijk aan vaste kosten zit, en doorsparen voor een beter/sneller motorblok erg lang kan gaan duren.

Nee wss sowieso een e46, dat model heeft toch echt mijn voorkeur. 318i, klopt, degelijk en niet spetterend duur. Alleen het probleem waarmee ik zit, is dat de 6 cylinders maar 1km minder ver per liter komen en maybe 20tje ( verzekering + wegenbelasting ) per maand meer kosten. Paar pilsjes minder per maand, en dat moet wel knor zitten. Ik weet niet of het dan de moeite is om te starten met een 318i, aangezien je dan gelijk aan vaste kosten zit, en doorsparen voor een beter/sneller motorblok erg lang kan gaan duren.
- Knot
Tsja, ik ben er makkelijk mee, duizendje meer of minder kijk ik niet van op. Maar als je net wat minder wilt besteden dan is het natuurlijk ook 2 extra bougies, kabels etc... de 6 cilinder zal net wat duurder zijn in onderhoud ook en er kan meer stuk.
Al zou ik als het uit kan altijd de 6 in lijn roffel willen hebben, dat wel.
Al zou ik als het uit kan altijd de 6 in lijn roffel willen hebben, dat wel.
- FreudeamFahren
Kabels minder? Bobines dan.
- Tommy
Het kost niet veel om een 6 cyl draaiend te houden, maar kost wel meer dan bij de 4 cylinder. Berg meer olie ook. Standaard issues als dode bobines, waterpompen, riemspanners en dat soort fratsen zijn wel echt hoofdstuk 6 cylinder. Zolang je niks stuk ziet gaan, geen gekke kosten. Maar zodra er wat stuk is kost repareren van een 6 cyl wel stuk meer dan bij de 4 cylinder. De 4 cyl 1.9 liter 8 kleps 318i is wel oerdegelijke simpele techniek en loopt ook gewoon erg netjes. Beetje tam blok, maar als begin auto zeker niet verkeerd als je referentie de Panda is 

- Danielj
Ja goed, houdt niet weg dat ik alleen maar kan huilen in die Panda wat betreft met het verkeer mee rijden. De 318i is wat minder duur in onderhoud, alleen je begint wel met een 4cyl, en stuk minder pks in vergelijking met de 6cyls. Prijs in onderhoud, wat zou dat schelen? 100/200 per jaar ( uitgaande van normaal onderhoud ) of echt stukken meer?Tommy schreef:Het kost niet veel om een 6 cyl draaiend te houden, maar kost wel meer dan bij de 4 cylinder. Berg meer olie ook. Standaard issues als dode bobines, waterpompen, riemspanners en dat soort fratsen zijn wel echt hoofdstuk 6 cylinder. Zolang je niks stuk ziet gaan, geen gekke kosten. Maar zodra er wat stuk is kost repareren van een 6 cyl wel stuk meer dan bij de 4 cylinder. De 4 cyl 1.9 liter 8 kleps 318i is wel oerdegelijke simpele techniek en loopt ook gewoon erg netjes. Beetje tam blok, maar als begin auto zeker niet verkeerd als je referentie de Panda is
- Tommy
valt wel mee op jaarbasis, paar honderd euro dek je het mee als er niks mis gaat. Dwz verzekering, wegenbelasting, verbruik etc. Zelfs bij stampen reed ik nog 1 op 9,5-10.0 in de 318i. De 2.2 is wat rechtervoet afhankelijker qua verbruik. Als je budget het trekt en je een goede 6 cyl kan vinden is dat wel interessant, al is het maar voor het geluid. Juist bij normaal rijden voelt de 318i goed aan.
- Tommy
Overigens iets boven je budget, maar die zwarte 320i die op DF te koop staat voor 7700 eur niks voor jou? Bied gewoon een leuk bedrag en mss pak je em mee voor iets boven je budget maar een stukje onder die vraagprijs. Setje verlagingsveertjes voor dat ding heb ik dan nog wel ergens liggen. (Origineel van m'n sportonderstel op de coupe), Joy weet wel hoe snel we verenswaps doen op die wagens 

- Danielj
Dat ligt toch wel een beetje te ver boven m'n budget ;p
Eerst sowieso toch nog een maand of 3/4 doorsparen voor eventuele speling. Aangezien ik met een e46 wat dieper in de buidel moet tasten bij aanschaf dan bij een e36
Eerst sowieso toch nog een maand of 3/4 doorsparen voor eventuele speling. Aangezien ik met een e46 wat dieper in de buidel moet tasten bij aanschaf dan bij een e36

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
FWIW...
Ik heb ooit eens gelezen in de Duitse autobladen dat de 2.8L in de E36 veel sportiever aanvoelt dan in de E46......
Nu heb ik zelf 2 jaar een E46 328i sedan gereden, en die was niet helemaal wat ik er van verwachtte, te veel limo, te weinig sportief, te zacht geveerd ( bij het deinerige af, direct een Eibach veren set eronder destijds)....mooie kar hoor, zowel in als exterieur, maar echt sportief............nee, verre van.......
Ik heb ooit eens gelezen in de Duitse autobladen dat de 2.8L in de E36 veel sportiever aanvoelt dan in de E46......
Nu heb ik zelf 2 jaar een E46 328i sedan gereden, en die was niet helemaal wat ik er van verwachtte, te veel limo, te weinig sportief, te zacht geveerd ( bij het deinerige af, direct een Eibach veren set eronder destijds)....mooie kar hoor, zowel in als exterieur, maar echt sportief............nee, verre van.......
- Reind
Als het je eerste auto is en je heb nog niet zo veel rijervaring en budget zou ik voor een e36 gaan. Als eerste auto ben ik van mening dat je low budget moet gaan. Je gaat gewoon dingentjes proberen en het gaat een keer fout. En van een deuk in een e36 lig je minder snel wakker dan in een e46 waar je net 5K voor hebt betaald. Ik spreek uit ervaring en ben bij dat mijn 1ste auto 1750 gulden kosten (wel een renault turbo
)
Ik zou eens gaan kijken voor een e36 323i. Zijn vrij licht en zuinig maar toch 170pk en een lekker koppel. Ben je daar na een jaartje aan gewend zet je er een m50 spruitstuk op en je heb ineens een rev happy karretje. Ze kosten de helft van een e46 en ik vind het heerlijke auto. Heb er zelf 2 (wel 325itjes)
Ik rij nu e46 330d uit 2004 en dat is toch wel een hele andere auto.

Ik zou eens gaan kijken voor een e36 323i. Zijn vrij licht en zuinig maar toch 170pk en een lekker koppel. Ben je daar na een jaartje aan gewend zet je er een m50 spruitstuk op en je heb ineens een rev happy karretje. Ze kosten de helft van een e46 en ik vind het heerlijke auto. Heb er zelf 2 (wel 325itjes)

Ik rij nu e46 330d uit 2004 en dat is toch wel een hele andere auto.
- Reind
-
323i is mooie optie inderdaad. Als eerste auto kom je dan niet gauw tekort. 

- Danielj
Rijervaring is niet super veel. Maar heb redelijk wat kms geklokt sinds ik mn rijbewijs heb. Veel verschillende autos gereden. E36 is idd een leuke starter en lekker blok. Sowieso geen compact voor mij, en deze prijs is veels te duur. Haal ik liever een e46 van. T probleem is, dat ik echt van de degelijkheid houd van de e46 echt eem mooie bak, e36 is weer een beetje oudbollig naar mijn mening en t interieur verveeld snel.
- daNpy
Houd altijd ca 1000 euro apart bij aanschaf van een tweedehands auto voor onvoorziene kosten/achterstallig onderhoud etc. Uiteindelijk is elke auto anders onderhouden/gebruikt en weet je nooit wat je koopt 

- Danielj
Klopt, was ik ook wel van plan om rond de 1k speling te houdendaNpy schreef:Houd altijd ca 1000 euro apart bij aanschaf van een tweedehands auto voor onvoorziene kosten/achterstallig onderhoud etc. Uiteindelijk is elke auto anders onderhouden/gebruikt en weet je nooit wat je koopt

Wel vraag ik me af, stel dat ik met een 318i begin, of een 320i ( toch liever ivm pk en power verschil ) wat dan eventuele upgrade mogelijkheden zijn in de future, of zou je dan beter wat anders kunnen halen?
- Tommy
Als je meteen denkt aan grote vermogensstappen, koop dan een 323i. Met eenvoudige stappen behoorlijk vlot te maken.
- Reind
Je moet natuurlijk zelf weten welke auto je aanschaft. Maar in dit topic vraag jij om meningen en die geef ik vanuit eigen ervaring. Je bent veel aan het rekenen waaruit ik opmaak dat je erg budget gebonden bent. Je wilt een leuke en snelle auto met niet te veel runningcost. Dan zit je in de basis met een BMW niet helemaal goed. BMW,'s zijn gewoon zware auto,'s die veel verbruiken en de onderdelen zijn ook niet bepaald heel goedkoop.
Als je perse een BMW wil ga dan voor een E36 323i. Deze is goedkoop en vergelijkbaar snel met een e46 328i (gevoelsmatig zelfs sneller). Is makkelijk cheapass te tunen en je schrijft er weinig op af.
Ik snap dat je liever een e46 wil maar die kun je volgend jaar ook nog kopen. Kun je met je snelle E36 lekker rond raggen en maakt een deukje hier en daar ook niet uit.
Koop geen 318/320. Daar krijg je spijt van elke keer als je even lekker wilt blokken of als naast een dikkere 6 cilinder staat voor het stoplicht.
Succes met de zoektocht
Als je perse een BMW wil ga dan voor een E36 323i. Deze is goedkoop en vergelijkbaar snel met een e46 328i (gevoelsmatig zelfs sneller). Is makkelijk cheapass te tunen en je schrijft er weinig op af.
Ik snap dat je liever een e46 wil maar die kun je volgend jaar ook nog kopen. Kun je met je snelle E36 lekker rond raggen en maakt een deukje hier en daar ook niet uit.
Koop geen 318/320. Daar krijg je spijt van elke keer als je even lekker wilt blokken of als naast een dikkere 6 cilinder staat voor het stoplicht.
Succes met de zoektocht
-
klopt, ben ik het ook zeer zeker mee eens. de looks, interieur, degelijkheid etc. is allemaal beter bij een E46. maar wat ik bedoelde met "meer" auto was meer in de zin van: voor 5k heb je een nette E36, die wat dikker is in de opties [leer etc.] én in de motor. voor 5k kan je ook wel E46 shoppen maar je zal voor die 5k een stuk minder opties, motor etc krijgen.Niels schreef:Zo kun je het zien maar ik vind een E46 gewoonweg "meer" auto dan een E36. Het is maar waar je voor kiest natuurlijkbm-dub schreef:ik kan je niet veel zeggen over de verschillende motoren maar ik denk dat als je 5k wilt uitgeven je toch "meer" auto kan kopen met een E36 dan een E46. dat bedoel ik dan in de zin van Km-stand, motorblok etc.