Thanks voor het uitgebreide antwoord. Hier heb ik wat aan. Zet er in Nederland een nieuwe Apk op en rij dan pas volgende zomer weer terug. Dus weinig lange afstanden behalve een keer heen en weer naar Valencia (330 km). Heb er een aantal gemaild en een paar hoopvolle mailtjes terug gekregen. Ga zaterdag op pad om te kijken. Naar zowel een MX-5 als een rationele polo met Airco. 6 cilinder Bmw word me toch te gek.G Kolkman schreef:Wil nog wel toevoegen: ben je van plan vaak heen en weer te rijden met die auto? Want ik moet er niet aan denken om vaak lange ritten te maken met een mx-5 (en ik kan het weten want ik heb 68.000 km gereden).
Algemeen waar op te letten:
* onderhoud is zelf wel te doen, maar houd bij dat budget wel rekening dat je wat vaker aan het werk bent
* banden zijn cheap (50 euro/stuk bij standaard maat), dus een set gladde banden is geen probleem.
* remklauwen achter willen nog wel eens vastzitten als je de handrem er op sjort. Merk je snel genoeg want de boel staat dan zo in de fik![]()
* versnellingsbak is niet helemaal klikklak maar moet ook niet te stroef gaan
* koelsysteem wil zoals meer auto's op leeftijd wel eens verouderd zijn.
* onderstel is na 2 ton (wat veel auto's toch wel als km-stand hebben) doorgaans 'niet zo stevig' meer.
Mijn ervaring tot nu toe is dat de meeste reparaties in eigen beheer prima te doen zijn, ook als je de parts zelf inkoopt. Het vervelende is alleen dat bij uitbesteding bij een dealer de prijzen van de onderdelen 'nogal' stevig zijn. Er zijn overigens ook wel specialisten te vinden in NL.
Overigens heb ik met 25 graden de kap dicht (ben bijna kaal, dus kan me zoveel zonneschijn niet veroorloven). Wat alleen vaak vergeten wordt dat het in NL de meeste dagen toch echt tussen de 5 en 25 graden is en dan kun je uitstekend open rijden :bro: .
Ik heb zelf een airco-installatie maar die is al 2 jaar niet meer aangesloten.
Sjoerd bedankt voor het meedenken en duifjes voor het toejuichen!