Achterwiel lager E36 vervangen.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Re: Achterwiel lager E36 vervangen.

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 jun 2011, 21:23

Niemand??

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2011, 21:46

vaak is het zo bij bmw onderdelen van de kaart, dat als er meer bij zit het met strepen gelinkt wordt als zijnde meerdere nummers en dus 1 bestelling, op jou plaatje staat het niet gelinkt dus kun je er niet vanuit gaan :hmmm:

Jelte Jongsma

Bericht door Jelte Jongsma » 06 jun 2011, 22:33

Een telefoontje doet wonderen :hmmm:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 jun 2011, 13:04

9 van de 10 keer weten ze het dan ook niet.

Maar gelukkig wist de dealer in Breda het wel.
Kogels zitten er al in als je complete draagarmen besteld.
126,- ex

Dat kan ik dan zelf weer een stukkie goeiekoper regelen :angel:

Laurens

Bericht door Laurens » 07 jun 2011, 13:10

Zitten de achterste rubbers ook al in het huis geperst als je deze bij de dealer besteld ??
Want los rubber over persen in het oude huis kan natuurlijk ook, maar dat kost meestal meer als het geheel compleet vervangen...

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 jun 2011, 16:22

Dat heb ik dan weer niet gevraagd :oops:
Maar overzetten is geen probleem. Hebben een pers op de sloop staan en anders maken we er ff een.

Wil denk volgende maand die rommel vervangen. Dagje vrij nemen en dan de avond ervoor al beginnen.
Kan ik mooi die dag meteen uitlijnen want de stuurkogels wil ik ook vervangen, net als de stabi-rubbers en stangentjes.

Dan kan daarna de achterkant aangepakt worden.

Laurens

Bericht door Laurens » 07 jun 2011, 18:13

Spuit dan van tevoren alvast een keer de moer in waarmee de draagarm aan het subframe zit, dus onder de uitlaat en inlaat. Deze zitten soms flink vast en je kunt er niet heel makkelijk bij...
Zelfde geldt voor de stuurstangen die zitten soms erg vast in de stuurkogel (beetje onhandig systeem...)
Als het nooit los is geweest kan je de gasbrander vast opzoeken want dan zullen ze vast geroest zitten.

Verder is het vrij makkelijk te doen allemaal :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 jun 2011, 19:50

Ik zal inderdaad alles ff in de WD40 spuiten van te voren.
Die stuurkogels zijn wel gangbaar want de auto is een half jaar geleden nog uitgelijnd.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jul 2011, 10:24

Auto heeft pas een beurt gehad en op de kogels etc zit 0,0 ruimte, dus die blijven voorlopig even zitten waar ze zitten.

Ik wil echter wel de rubbers waar de draagarm in hangt gaan vervangen.
Alle spullen heb ik liggen en zet eerst de rubbers in de houders die ik op de sloop heb gehaald. Zodoende kan ik de auto eraf halen en meteen de nieuwe erop zetten.

Maar nu zit ik even in bijgaand document te kijken en zie iets staat over een glijmiddel wat speciaal voor op de draagarmpen is zodat het rubber er makkelijk op gaat;

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/05/17&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand enig idee wat dat voor spul is. Speciaal BMW of kan je ook iets anders gebruiken?
Het verdamt zeggen ze dus lijkt mij dat bijvoorbeeld kopervet geen goed idee is want dat blijft altijd vet. Die rubbers moeten tenslotte "vast" gaan zitten op die draagarm.

Laurens

Bericht door Laurens » 21 jul 2011, 13:07

Wij doen dat altijd met bandenvet, goed insmeren en dan kan je hem er zachtjes met een hamer op slaan.

Eraf halen doe ik met een grote pully trekker, met een centerpunt of boortje een klein gaatje in de achterkant van de draagarm maken. Daar kan je de trekker dan op centreren en vervolgens trek je het hele spul er zo af.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jul 2011, 13:11

Ik wist dat ik op je kon bouwen Laurens :clap:

Had de tip van bandenvet ook al gevonden inderdaad. Dat van die trekker is een goeie.
Staat ook in een werkplaatshandleiding die ik inmiddels gevonden heb.

Heb nu twee "brackets" klaar liggen waar het lager uit is.
Zet ik de nieuwe in, ff in de tektiel zetten en dan monteren.

Gaat dus wel lukken denk!

Laurens

Bericht door Laurens » 21 jul 2011, 13:22

Ja het is prima te doen, zou alleen met tectyl wachten tot je ze gemonteerd hebt, dan blijf je nog een klein beetje schoon :D

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jul 2011, 13:32

Dat is idd een betere volgorde :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jul 2011, 14:49

ik zag op wheeler dealer dat ze het met wd40 deden? of was het nou remreiniger :hmmm:

bij de paarse rubbers wat ik erop zette destijds zat wel een soort vet bij, die mocht dan wel aan de ene kant er op maar niet aan een andere kant bv...wat voor vet is dat dan? dat leek wel op kopervet doch bepaalde kanten moest je dan niet vetten geloof ik...is alweer ff geleden :hot:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jul 2011, 14:57

Zal dan wel WD40 zijn geweest.
Remmenreiniger ontvet juist en je wilt juist een beetje smerende werking hebben.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jul 2011, 15:06

ow wacht...ik lees hier, WD40 om ze eruit te krijgen (schijnt wat te helpen)

maar geen vet of WD40 om ze erin te persen doch je kan afwasmiddel gebruiken...afijn>>
Oh, almost forgot, lub the old bushing with WD-40, brake fluid works well too. Spray it again and again, and maybe one more time. This bushing is a &%*@& to get out. Now, take the cookie piece of metal and put on top of the old bushing (remember, this cookie disc must be about the same diameter of the bushing, but small come through the sub-frame bushing housing). Run the threaded rod through the cookie disc and through the old bushing (hex nuts on top); place the open end of the pipe with the cookie disc welded to it up against the bottom of the sub-frame bushing housing (making sure the threaded rod goes through the other end). Now add the last two washers ahead of the hex nut and make sure the assembly stays together until it holds itself in place. (Note: Add a little grease to the last two washers, this will lessen the friction as you tighten the bottom hex nut). SAFETY NOTE - DO NOT GET SMART AND USE A POWER TOOL OF ANY SORT TO TURN THE BOTTOM HEX NUT BECAUSE THE THREADED ROD MAY NOT TAKE THE HEAT/PRESSURE AND EXPLODE CAUSING PARTS TO GO EVERYWHERE. Also, you don’t want to strip the threads on the rod. Take your time and turn the bottom hex nut with a wrench BY HAND. Now as the pressure builds up, take a break from time to time. The bushing is in there like you wouldn’t believe so be very patient. <p>To install the new bushing: Reverse the “puller” so that it’s now a “press”. Put the cookie disc on the bottom of the new bushing. It will now press in the new bushing into the sub-frame bushing housing as you tight the assembly. Clean the sub-frame bushing housing with detergent, then lub the new bushing and bushing housing with your favorite dishwashing liquid, be liberal. Do not use WD-40, grease or oil. Repeat procedures on

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jul 2011, 15:17

afwas middel met water dus?...dan droogt het op denk...zie dit stukje
zag net een video van een garage die deed er gewoon afwasmiddel uit de fles rechtstreeks als glijmiddel.
This sounds like the same mistake people make in replacing their FCABS. Using WD40 or some lub, grease, white litium, etc to get the FCABs back on the control arms. BMW states to use soapy water....ONLY to lub up the bushings and CAs. If you use grease or lub, the bushings never "bond" to the control arms and they can slide around, changing the suspension geometry.
wat is FCAB's en CAs ?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jul 2011, 16:29

Met water of zonder water, dat maakt denk niet uit.
Je moet de auto na montage ook meteen op de grond zetten en 30 minuten ofzo laten staan zodat die zooi kan drogen en de rubbers "vast" zitten op de draagarm.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 jul 2011, 08:55

Gisteren de rubbers in de brackets geperst. Ging allemaal zeer gemakkelijk.
Hopelijk zaterdag onder de auto zetten.

@Laurens; gebruik jij gewoon een normale poelietrekker om het oude rubber eraf te halen? Nog een trucje als ze erg vast zitten?? En ik neem aan dat ik die uiteindelijk van de draagarm wel een beetje mag opschuren om de roest eraf te halen zodat alles net wat makkelijker te monteren is.

Laurens

Bericht door Laurens » 28 jul 2011, 13:05

Ja ik gebruik een normale poelietrekker, moet er alleen wel 1 zijn die de goede maat is natuurlijk..
En opschuren mag, maar ik heb nog niet gezien dat er onder het rubber roest vandaan kwam.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 jul 2011, 15:15

Nuh, ik bedoel ook meer de uiteinden van de draagarm. Die zijn denk wel roestig.
Poelietrekker moet ik ff zoeken bij mijn zwager op de sloop, maar die zal er denk wel zijn.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 jul 2011, 13:27

Gisteren de rubbers gemonteerd.
De oude gingen er met moeite vanaf (geen goede poelietrekker) dus die heb ik mbv een decoupeerzaag en een slijptol verwijderd. Ging trouwens prima.

Nieuwe erop met voldoende bandenzeep......en wat blijkt.....zitten die dingen voor zover ik kan zien niet goed in de houder geperst :'(

Op de originele staat een pijltje wat bij een nokje moet staan op de houder. Maar de rubbers die ik heb gekocht stond geen pijltje op, alleen een rubber nokje. Dus ben er vanuit gegaan dat dat de juiste postitie was. Maar ben bang, als je bijgaande foto ziet, dat het niet het geval is.

Dat wordt dus weer alles eraf halen maar nu zet ik er meteen origineel op zodat ik zeker weet dat het goed komt te zitten. Die aftermarket zooi is ook de laatste keer dat ik dat koop.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (109.41 KiB) 758 keer bekeken

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 aug 2011, 14:29

Gisteren de originele rubbers gemonteerd.

Die "andere" nieuwe zaten al goed vast. Gelukkig een goeie poelitrekker gevonden en ze er daarmee vanaf kunnen halen. Nieuwe erop en klaar is het weer.

Als je het al een keer gedaan hebt is het opeens een heel stuk makkelijker.

Joy

Bericht door Joy » 06 aug 2011, 16:46

Dit zijn meestal niet de leukste klusjes, zeker niet als je het NOG een keer moet doen. Maar dat je het zelf hebt gedaan geeft toch weer voldoening :thumbup:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 06 aug 2011, 17:50

Belangrijkste is, maar dat is met alles, dat je gewoon goed gereedschap moet hebben.
Die poelitrekker scheelde echt een berg gehannes.

Nu was het meeste werk die nieuwe rubbers er weer op krijgen. Teveel bandenvet werkt juist averechts.
Toen ik dat eenmaal door had was het zo gedaan.

Plaats reactie