Joh@n schreef:Hielke schreef:Arthur schreef:Blijkbaar hebben meer merken er nog steeds last van. Het lijkt dat er op dat er bij een Punto ook roest begint te ontstaan bij de achterklep...
Wat? Nee toch!
Timmert, we zitten met smart op je rijverslagen te wachten!
Als de 159 SW 150pk JTDm geen zwarte was geweest was de Vectra al weg. Meer ga ik niet verklappen

Deels waar!
Ik heb de afgelopen week een aantal proefritten gemaakt. Hierdoor is de Passat in elk geval afgevallen. Ik zocht juist iets meer DF dan in mijn Vectra, maar dat ga ik in een Passat in elk geval niet vinden. Zelfs de Sportline die ik reed helde behoorlijk over, niet veel minder dan mijn Vectra. Daarnaast deed die auto me eigenlijk niets.
De V50 dan. Proefgereden in een exemplaar van 2006 met 170.000km achter z'n kiezen. Auto was een beetje smoezelig, maar reed prrrrrima. Is nog steeds een kanshebber, maar geniet niet mijn voorkeur.
159. Wauw! In tegenstelling tot wat sommigen beweren stuurt ie behoorlijk goed, al mist ie natuurlijk de lichtvoetigheid van de 156 (heb ik ooit gehad, heerlijke auto). Voor mijn kilometrage is dat juist wel fijn. De 150pk JTDm is de goede motor voor de auto. Schakelen kost wat kracht maar dat is wel lekker. Stoelen zitten prima, pookje ligt lekker in de hand. Laag geluidsniveau ook.
Maar dan. De bagageruimte... Ai! Klein is het opzich niet (met de V50 in m'n achterhoofd), maar de tildrempel is een serieus nadeel. Voor de zaak vervoer ik veel zooi, en soms ook zware dingen. Dan is het simpelweg irritant dat de tildempel even hoog is als bij een Mondeo hatchback, om maar even wat te noemen. Ook voor de campingspullen is het niet ideaal. M'n vriendin vind het helemaal niks, maar daar heb ik opzich geen boodschap aan

. Qua rijden is het precies wat ik zoek, de auto tovert een glimlach op m'n gezicht. Dat is ook niet geheel onbelangrijk
Mondeo. Rationeel zeker de beste keus. Rijdt hartstikke prima en is lekker ruim.
2 mooie (en betaalbare) exemplaren werden net voor mijn neus verkocht. Vandaag een blik geworpen op een ex-Leaseplan exemplaar bij hun outlet in Raamsdonksveer, maar (zoals verwacht) sloeg de inruilprijs van mijn Opel nergens op. Dat exemplaar wordt hem dus ook niet.
Met andere woorden: de Mondeo en 159 maken de meeste kans. 9-3 ook nog steeds (dat rijdt trouwens wel beter dan een Vectra!), maar betaalbare en nette exemplaren zijn schaars. Ga daar binnenkort nog wel even naar kijken.
Ik vind het overigens echt jammer dat zoveel auto's in mijn 'doelgroep' zwart van kleur zijn. Niet dat dat direct een dealbreaker is, maar zilver, (licht)blauw of een grijstint spreken me meer aan. Ook poets-technisch gezien.
Wordt vervolgd!