Golf V 2.0tdi 16v (ex. endurance-cup) trackday project,
- RJay
Re: Ik wil graag fatsoenlijk leren circuit rijden......
Bel Garrett / HKS ?
-
Sinds seizoen 2010 rijden div. teams (waaronder wij) met turbo's van een belgische leverancier. Die zijn veel betrouwbaarder. 2 jaar geleden versleten we zomaar 3/4 turbo's per seizoen en was dat een zeer onzekere factor waar je weinig aan kon doen. Afgelopen seizoen hebben we 1 keer preventief vervangen maar zijn we niet gestrand met een geplofte turbo. Versnellingsbakken zijn ook een zwak punt. Hoe dat komt weet ik niet maat regelmatig sneuvelt er 1. In de 24uur van Oschersleben hebben wij de laatste 5 uur afgelegd met alleen de 4e versnelling
. Uiteindelijk zijn we nog best goed geeindigd maar het is wel echt kl*te

- RJay
Ligt dat aan het schakelmechanisme of omdat de bak dat koppel en de belasting eigenlijk niet aan kan?
-
RJay schreef:Ligt dat aan het schakelmechanisme of omdat de bak dat koppel en de belasting eigenlijk niet aan kan?
Zo technisch ben ik nou ook weer niet........

Ik denk het schakelmechanisme.
- RJay
Ja, dan moet je ook rustig de versnelling inleggen
:banaan:

-
Wat heb je dan op een circuit te zoeken? Die vraag is heel basic....leonard schreef:Zo technisch ben ik nou ook weer niet........RJay schreef:Ligt dat aan het schakelmechanisme of omdat de bak dat koppel en de belasting eigenlijk niet aan kan?![]()
![]()
- Hielke
Steve en tact.
Nog eerder zie ik een koe een bord warm eten vreten

- Tristan
Ach, Leonard kan een aardig potje trappen, daarvoor hoef je niet heel technisch te zijn.steve smith schreef:Wat heb je dan op een circuit te zoeken? Die vraag is heel basic....leonard schreef:Zo technisch ben ik nou ook weer niet........RJay schreef:Ligt dat aan het schakelmechanisme of omdat de bak dat koppel en de belasting eigenlijk niet aan kan?![]()
![]()
-
Klopt. Is in dit geval bewust. Is een iets wat ik me al een tijdje afvraag over een hoop circuitrijders in het algemeen, en nu de bal voor het doel ligt.... Slaat niet specifiek op Leonard maar Leonard legt toevallig de bal voor het doel.Hielke schreef:Steve en tact.
Anders eens een poll op loslaten? is mooi klusje voor Hielke....
-
Daar rijden inderdaad een paar klasse's op CPZ vol mee idd. I rest my case.Tristan schreef:Ach, ....... kan een aardig potje trappen, daarvoor hoef je niet heel technisch te zijn.
- Tristan
Ik ken Leonard die schaar ik toch wel in het rijtje van zeer goede coureurs. DNRT of niet, ook daar komen de goede coureurs naar boven.
- Hielke
Wil ik best doen, maar omdat mensen zichzelf in die poll qua technische kennis moeten gaan beoordelen, schiet je er niks mee op. De een vindt zichzelf de nieuwe Gordon Murray terwijl de ander zichzelf een leek vindt maar in de praktijk veel meer van techniek weet.steve smith schreef:Klopt. Is in dit geval bewust. Is een iets wat ik me al een tijdje afvraag over een hoop circuitrijders in het algemeen, en nu de bal voor het doel ligt.... Slaat niet specifiek op Leonard maar Leonard legt toevallig de bal voor het doel.Hielke schreef:Steve en tact.
Anders eens een poll op loslaten? is mooi klusje voor Hielke....
Primaire vraag is al gesteld, moet je verstand van techniek hebben om snel te gaan. Denk dat het antwoord voor de hand ligt. Een duidelijk nee. In bepaalde situaties zal een gedegen know how van je voertuig je helpen om die auto over een lange race rijdend over de finish te krijgen, dat weer wel.
-
Duidelijk oneens. Maar dat wellicht waarom ik meer met endurance racers heb....Hielke schreef: Primaire vraag is al gesteld, moet je verstand van techniek hebben om snel te gaan. Denk dat het antwoord voor de hand ligt. Een duidelijk nee. In bepaalde situaties zal een gedegen know how van je voertuig je helpen om die auto over een lange race rijdend over de finish te krijgen, dat weer wel.
- Laurens
Voor een sprintrace zal het inderdaad weinig verschillen of je nu weet dat een wiellager stuk begint te raken of niet. Maar betekent dan wel dat de monteurs heel erg goed alles moeten controleren want de rijder zal nooit aangeven dat er wat mis is of het moet echt stuk zijn...
Bij een endurance gaat het inderdaad op den duur helpen, soms zelfs zover dat je als het team waar je rijdt geen tijd heeft voor jou auto. Je zelf de auto maakt en vervolgens eerder als de monteurs van het team weer naar buiten rijdt en finisht
Maar dat zijn dan wel situaties die je alleen bij de DNRT meemaakt maar dat maakt de lol er niet minder om
Bij een endurance gaat het inderdaad op den duur helpen, soms zelfs zover dat je als het team waar je rijdt geen tijd heeft voor jou auto. Je zelf de auto maakt en vervolgens eerder als de monteurs van het team weer naar buiten rijdt en finisht

Maar dat zijn dan wel situaties die je alleen bij de DNRT meemaakt maar dat maakt de lol er niet minder om

- Hielke
Heb een tijdje terug een reportage met Thim Schrick gezien waarin hij "de leiding" over een nieuw op te zetten Aston Martin raceteam had. Ik schrok van zijn uitermate gebrekkige technische inzicht. Hij vertelde ook eerlijk dat tijdens zijn loopbaan als coureur de techniek hem weinig interesseerde.
Van het afstellen van de auto had ie ruim voldoende verstand, en hij liep over van het talent als rijder.
Ik denk dat je er nog van zult schrikken hoeveel van de DTM achtige piloten weinig kaas van techniek hebben gegeten. Gezien de backup van de teams ook absoluut geen must natuurlijk.
Van het afstellen van de auto had ie ruim voldoende verstand, en hij liep over van het talent als rijder.
Ik denk dat je er nog van zult schrikken hoeveel van de DTM achtige piloten weinig kaas van techniek hebben gegeten. Gezien de backup van de teams ook absoluut geen must natuurlijk.
- RJay
Kweet niet, zelf vind ik het juist wel leuk ( en ook idd handig! ) om te weten/leren hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Dat is ook de grote reden dat we die E30 "zelf" opgebouwd hebben ipv een kant en klare bewezen racewagen aangeschaft........
Dat is ook de grote reden dat we die E30 "zelf" opgebouwd hebben ipv een kant en klare bewezen racewagen aangeschaft........
- Bert ///M3
Is een aparte stelling, moet je verstand hebben van techniek om snel te gaan.
Ja en nee.
Ja denk ik omdat sommige aspecten van rijden te maken hebben met techniek, hoe je met je bak om gaat etc. Onderstelafstellingen etc.
Nee denk ik omdat je om snel te gaan niet elk detail hoeft te weten. Jij hoeft als rijder niet te weten hoeveel lift je nokkenassen hebben, wat voor turbo er op een auto zit etc.
Ja en nee.
Ja denk ik omdat sommige aspecten van rijden te maken hebben met techniek, hoe je met je bak om gaat etc. Onderstelafstellingen etc.
Nee denk ik omdat je om snel te gaan niet elk detail hoeft te weten. Jij hoeft als rijder niet te weten hoeveel lift je nokkenassen hebben, wat voor turbo er op een auto zit etc.
-
steve smith schreef:Duidelijk oneens. Maar dat wellicht waarom ik meer met endurance racers heb....Hielke schreef: Primaire vraag is al gesteld, moet je verstand van techniek hebben om snel te gaan. Denk dat het antwoord voor de hand ligt. Een duidelijk nee. In bepaalde situaties zal een gedegen know how van je voertuig je helpen om die auto over een lange race rijdend over de finish te krijgen, dat weer wel.
Steve, dat je niet echt tactisch bent wist ik al een tijdje (wellicht Hoekse waardse mentaliteit

Toevallig rij ik ook endurance, en toevallig rijd daar ook o.a Jaap v Lagen, Mike verschuur, Tim Coronel, Duncan Huisman en nog veel meer 'bekende' namen. Wat wil nou het geval, Ik rij een kwalificatie ronde ongeveer 2tiende langzamer dan bijv. Jaap en de laatste wedstrijd sneller dan Duncan.. Wellicht komt het door mijn gebrek aan technische kennis dat ik die 2tiende tekort kom maar ik denk het niet. Racen is gewoon gevoel hebben voor een auto,weten wat hij kan en,na veel testen, weten wat er veranderd als je iets doet. Ik denk dat ik dat wel weet. dat ik dan niet weet waarom dat een bak kapot gaat is misschien niet passend bij een coureur maar het is nu eenmaal zo. Overigens vraag ik me af hoeveel echt snelle rijders heel technisch zijn (in de zin van motor/bak problemen).
Sorry dat ik zo hap maar ik kon het ff niet laten

- PD power
Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.
Auto komt toch een andere turbo achter, dus dat probleem is dan ook weer opgelost.
Auto komt toch een andere turbo achter, dus dat probleem is dan ook weer opgelost.
- TurboClouseau
Hee Jos! Alles goed?
Gave bak heb je gekocht....zal wel weer een roege diesel worden jou kennende
Wat doe je nu met de TT? Ik spreek je wel weer es op een circuitdag
Gave bak heb je gekocht....zal wel weer een roege diesel worden jou kennende

Wat doe je nu met de TT? Ik spreek je wel weer es op een circuitdag

- jos_br
Ik heb het idee dat goed rijden net zoets als (goed)zaken doen in je zit of niet, een talent dus. Of iemand meteen technisch moet wezen vraag ik me af.
Jos.
Jos.
- RJay
Nee, technisch zijn helpt niet bij het rijden.
Het helpt alleen bij de auto rijdend houden, als je zelf kan analyseren what's what voordat je de pits binnen komt.
En als je in je eentje of met z'n 2-en bent is het haast noodzakelijk om je auto rijdend te houden.
Het helpt alleen bij de auto rijdend houden, als je zelf kan analyseren what's what voordat je de pits binnen komt.
En als je in je eentje of met z'n 2-en bent is het haast noodzakelijk om je auto rijdend te houden.

- Luco
Bakken gaan juist kapot door teveel koppel, dus een grotere turbo betekent nog eerder de bak kapot.PD power schreef:Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.
- PD power
Ben het vaak met je eens Luco, maar deze bakken gaan niet stuk door te hoog koppel, zelfs 500nm kunnen ze aan.Pennucciracing Luco schreef:Bakken gaan juist kapot door teveel koppel, dus een grotere turbo betekent nog eerder de bak kapot.PD power schreef:Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.
Daarnaast probeer je met een grotere turbo juist het koppel langer vast te houden, dus meer pk's.
-
PD power schreef:Zo'n bak kan best veel hebben, alleen een bak met sychromeschringen heeft tijd nodig om te schakelen, geef je die tijd niet, dan volgt idd vroeg af laat bakschade.
.
Ik denk dat je gelijk hebt. Je voelt dat de bak gewoon die tijd nodig heeft. Vooral bij de start is het natuurlijk flink getrek aan die pook en dan hoor ik regelmatig een (hoe zeg je dat