Automaatbak revisie
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Automaatbak revisie
Alleen olie verversen betekent dat er nog (veel) vieze olie achterblijft. Bij flushen spoelen ze de bak een paar keer helemaal door waarbij (sommige?) zelfs de bak in D gezet wordt om zo alle oude olie er uit de persen. Hoe het helemaal precies gaat weet ik niet maar het gaat erom dat alle oude olie eruit gaat en niet alleen die 2-3 liter die in het carter liggen zeg maar.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Automaatbak revisie
klopt, maar beter iets dan niets
hoor ook wel eens van de motor flushen, maar hoor daar ook wel eens niet zulke goede verhalen over, dus doe ik ook nooit, owja toch ooit 1 of 2x gedaan heel lang geleden, geloof met wat diesel oid erin mikken, ff laten draaien en dan aftappen, zoiets was het toen. (long time ago)

hoor ook wel eens van de motor flushen, maar hoor daar ook wel eens niet zulke goede verhalen over, dus doe ik ook nooit, owja toch ooit 1 of 2x gedaan heel lang geleden, geloof met wat diesel oid erin mikken, ff laten draaien en dan aftappen, zoiets was het toen. (long time ago)
- Wouter O.
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 10:53
Re: Automaatbak revisie
Die longlife olie heb ik nooit begrepen, De Boer heeft gelijk en ik denk dat iedereen die een hart voor techniek heeft het hier mee eens is. Natuurlijk heb je geavanceerde oliën die gedurende een langere periode hun eigenschappen behouden, maar nooit een heel leven. Buiten het feit dat je er nooit alles uit kunt filteren is het ook nog eens zo dat álles wat opwarmt en vervolgens afkoelt van nature vocht aan trekt door de altijd aanwezige ontluchtingsnippel, daar heeft die olie op den duur ook onder te lijden. Een van de gevaarlijkere verschijnselen is dat de anti foaming dopes er op een gegeven moment uit gaan waardoor er zich makkelijk luchtbellen in de olie kunnen vormen. Door de smeerkanalen wordt namelijk olie op de planetaire stelsels gespoten waarna er vervolgens flink lucht in gemept wordt door de tandwielen. Als die dopes er uit zijn kan het dus wel degelijk schade toebrengen. Je ziet het wel eens als je olie aflaat in een bak, dat je een soort schuimlaagje op de olie krijgt... Dan ben je eigenlijk al te laat met verversen. Komt ook bij de longlife olie voor als die er bijvoorbeeld 180kkm in zit....
Als je bij BMW in het magazijn komt hebben ze de filterpannen en olie gewoon op voorraad liggen want het filter zit ín de pan. Hij rolt er heel ver mee de garantie uit, wat daarna gebeurt zal hun stiekem worst wezen...
Bij het verversen is het zo dat de koppelomvormer vol blijft, die krijg je niet leeg dus zul je inderdaad moeten flushen, nix aan te doen... Bij sommige modellen zit er een aftapplug op de koppelomvormer, dan kun je hem helemaal leeg halen en hoef je niet te flushen, scheelt flink wat duiten aan olie.
Flushen vormt alleen een risico als de bak sterk vervuild is. Er zitten dan waarschijnlijk veel aangekoekte materialen in onder andere het kleppenblok e.d. De verse olie is weer rijk aan reinigende dopes waardoor deze aangekoekte zooi los kan komen en kleppen of smeerkanalen kan blokkeren met alle gevolgen van dien... Maar dat is echt als je meer appelstroop dan olie erin hebt zitten, doorgaans kun je gewoon je gang gaan en flushen.
Zoals bij alles moet je wel exact weten wat je doet, zo niet, doe het dan ook niet en breng hem bij iemand die het wel weet, scheelt een hoop gezeik. Zo kwam er eens een goedzak die de automaatolie van het nieuwe autootje van zijn dochter even wilde verversen. Hij had hem alleen door het foute gaatje gevuld, perfect schakelend bakje met goede bedoelingen om zeep geholpen, dat is zonde...
Als je bij BMW in het magazijn komt hebben ze de filterpannen en olie gewoon op voorraad liggen want het filter zit ín de pan. Hij rolt er heel ver mee de garantie uit, wat daarna gebeurt zal hun stiekem worst wezen...
Bij het verversen is het zo dat de koppelomvormer vol blijft, die krijg je niet leeg dus zul je inderdaad moeten flushen, nix aan te doen... Bij sommige modellen zit er een aftapplug op de koppelomvormer, dan kun je hem helemaal leeg halen en hoef je niet te flushen, scheelt flink wat duiten aan olie.
Flushen vormt alleen een risico als de bak sterk vervuild is. Er zitten dan waarschijnlijk veel aangekoekte materialen in onder andere het kleppenblok e.d. De verse olie is weer rijk aan reinigende dopes waardoor deze aangekoekte zooi los kan komen en kleppen of smeerkanalen kan blokkeren met alle gevolgen van dien... Maar dat is echt als je meer appelstroop dan olie erin hebt zitten, doorgaans kun je gewoon je gang gaan en flushen.
Zoals bij alles moet je wel exact weten wat je doet, zo niet, doe het dan ook niet en breng hem bij iemand die het wel weet, scheelt een hoop gezeik. Zo kwam er eens een goedzak die de automaatolie van het nieuwe autootje van zijn dochter even wilde verversen. Hij had hem alleen door het foute gaatje gevuld, perfect schakelend bakje met goede bedoelingen om zeep geholpen, dat is zonde...
- Pikkebaas
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 15:32
Re: Automaatbak revisie
DOEN, waar? http://www.atsdenhaag.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga maar kijken, die gasten doen niks anders.
Ga maar kijken, die gasten doen niks anders.
- Wouter O.
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 10:53
Re: Automaatbak revisie
@TS, heb je Niel nou al eens gebeld?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Automaatbak revisie
Nope, beetje rommelige week achter de rug.... Deze week als ik er aan denk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten