Z3M diff vraagje differentieel

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Z3M diff vraagje

Bericht door GTRene » 15 feb 2011, 22:48

nee, de koppeling doet het nog steeds goed, geen slip...
doch lijkt het al wel een tikkie anders te voelen al met al, niet zo als zeg een paar jaar geleden...
der zit geloof ik een zelfstellende in, dus veel merk je niet denk, maar het voelt of de platen wat minder zijn ook al slipt ie niet, en het lager e.d. ook wat minder worden, ook al rammelt ie nog niet...zoiets :mrgreen:

heb gewoon zo'n gevoel :hmmm: maar zolang die nog niet slipt laat ik het niet doen natuurlijk...
daarbij moet ik als ik het laat doen zeker weten wat er in zit en of het verschil maakt.
de M62 of S62 in de M62 kan beide geloof ik? en toch zit er iets verschil in een nokje ofzo? vandaaro :mrgreen:

Manhart zou het kunnen weten, althans een member hier denkt dat, en doie zou het een keer vragen, op men mail wil Manhart het me niet zeggen, die zeggen alleen wij kunnen hier alles voor je...ja maar mijn zakken zijn niet zo diep :mrgreen:

als ik maar weet wat er in past, dan kan ik een leuke set halen die leuk geprijst is en laat dan meteen de hele mikmak vernieuwen alles wat met de koppeling te maken heeft.

en ja bedankt dat je er over begon, heb naar de ontluchting een jaar geleden nog gezoct maar kon het niet vinden, dacht zal der wel niet opzitten.
maar toen je er weer over begon en nu dit lek daar...ben ik me verder gaan verdiepen en verrek :banaan: dus happy hiero, thx.

volgens mij zeiden ze zelfs bij de dealer destijds dat het een gesloten systeem was...en ik dacht dat voordien zelf ook hoor, nog nooit zoiets gehad of eerder gehoord. :hmmm:
tot dus een jaar ofzo terug (maar weer vergeten omdat ik er vree mee had dat het er dan niet opzat)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2011, 10:32

:coffee:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Bericht door raymondw » 11 apr 2011, 15:22

Hoi Rene,

Spijt me te horen; maar het diff is niet iets wat je zelf wilt doen. De sperklok in-uitbouwen gaat wel, maar het pignon is zeer kritisch. Lekker uitbesteden dus. Dat ga ik de komende winter met de mijne ook doen.

De aandrijfas e.d kun je rustig zelf doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2011, 15:46

Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 apr 2011, 17:11

Moet ik morgen dus even 'toevallig' bij Laarman langs dus :mrgreen: . Denk wel dat het tijd wordt om contact op te nemen met Hartge om te vragen of ze er een af-fabriek cardan-as voor gebruikt hebben of een custom exemplaar.

Oude differentieel niet zomaar weggooien, is interessant ding om eens te bekijken plus dat een sperklok en differentieeldeksel beide goud geld kosten (waard zijn).

Vervelend werk, denk dat vooral het vergaren van de onderdelen een klus zal zijn, qua werk klinkt het allemaal niet heel spannend.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 11 apr 2011, 17:29

Vervelend man ex-broer!!

Kan je er geen ander diff onder zetten? Misschien dat een bedrijf als koopman racing oid wel een diff heeft liggen die je "tijdelijk" eronder kan zetten zodat je tenminste kan rijden?

Heb destijds ook voor mijn Z3M gekeken naar een ander "korter"diff en ik begreep toen dat een diff van een E30 M3 ook past.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2011, 19:05

Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Bericht door raymondw » 11 apr 2011, 19:15

GTRene schreef:
raymondw schreef:hun kijken dan, en als het diff niet gemaakt kan worden dan kijken ze of naar een 2de hands als die te vinden is, of via dat adresje Hardeman als die zoiets kan regelen op een korte termijn.
Rene,

Ik herinner mij dat bij de Z3M, er geen ruimte was voor het toepassen van een diff welke bij de S50 (E36) hoort en dat ze daarom het S14 (E30) diff (188) gekozen hebben. Punt is dat de S50B32 amper 320Nm levert, maar de S14 nog veel minder en dan kom jij aan met een 520Nm krachtpatser.

Lang verhaal kort: ik kan mij niet indenken dat Hartge een standaard diff voor jouw auto gebruikt heeft en wanneer dat wel zo is, verklaart het huidige defect.

Een tweedehands Z3M diff kan wel als tijdelijke oplossing dienen, maar bij zwaar gebruik zullen die lagers verdampen onder het geweld van >500Nm. ik zou jouw eigen diff zeker naar Jurrian sturen voor onderzoek en een revisievoorstel. Dan kan je hem tegelijkertijd laten aanpassen op het vermogen en eventueel een ander sper erin laten zetten.

Zorg er dus voor dat je dat ding terugkrijgt.

Mvrgr,

Raymond

.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2011, 19:41

Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 apr 2011, 16:32

:df:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 apr 2011, 18:10

dat gaat lekker rap dan ineens :banaan:

jammer dat je dan nog 8 weken moet wachten voor je weer kan rijden :bag: maargoed tis niet anders...

GTRene

Bericht door GTRene » 21 apr 2011, 18:32

:df:
Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vwk

Bericht door vwk » 28 apr 2011, 03:00

Ik denk dat de beperking niet zit in het huis, of de daarin passende tandwielen.
Typ 188 is een veelgebruikte overbrenging, van ondermeer het grote huis in de E30 en de 6-cilinder E36's.

Het enige verschil, los van de overbrenging, bij bijv. een E36 320i of zelfs een 318is met een M3 3.0 is de dikte van de bouten in het kroonwiel. Een 325i met sper heeft een net zo groot pignon/kroonwiel als een M3 3.0.
Grappige is dat de aandrijfassen wel dikker zijn, maar de binnenmaat (steekasflens) in diameter even groot is (Lochtkreis, of LK).

De M3 3.2 met zijn "magere" 320Nm (officieel 350Nm, maar dat terzijde) heeft wel een grotere behuizing (Typ 210), formaat tandwielen weet ik niet.
Maar die motor heeft ook in een Z3 gezeten, zelfs S54 met meer vermogen/koppel en dezelfde Typ 188 huis.
Typ 210 is ook gebruikt voor E38's, E39 V8 etc. etc. Dus ook zwaardere belasting. Is volgens mij ook de reden dat die in een M3 3.2 zit bij een E36 i.p.v. Typ 188.

Of je jouw tand-/kroonwielen op vermogen kapot hebt getrokken is natuurlijk moeilijk te zeggen. Als het stinkt (doet differentieel olie toch al :bag: ) kan het verbrand zijn. Dat kan natuurlijk weer komen van temperatuur of te weinig of slechte olie.

Controleren wat er nu inzit (als je dat niet weet) is een makkie. Er van uitgaande dat een E30/Z3 Typ 188 hetzelfde in elkaar zit, is het de lagerkappen eraf slaan (beiteltje ertussen, en rondom los tikken).
Dan valt vanzelf je klok vrij (oppassen voor je tenen). Op de kopse, gladde kant van je pignon staat met de hand de overbrenging gegraveerd.
Op de rand van je kroonwiel staan wel nummers, maar dan kan je niet zo heel veel mee aangezien BMW geen losse gearsets verkoopt (behalve Motorsport catalogus..).

Je kan ook de tandwielen tellen op je kroonwiel en op je pignon. De verhouding daartussen komt vanzelf uit op (iets):1.

Dan kan je altijd nog besluiten om hetzelfde aan te houden als je nu hebt, en waar de auto het al jaren op doet. Een diff reviseren is niet goedkoop, maar inherent aan de auto denk ik, goedkoop zal die nooit worden.
Je weet dan iig wel dat het weer fris is, met nieuwe lagers, plaatjes waar nodig, keerringen etc.
Lagers van goede kwaliteit, plaatjes van ZF is allemaal geen probleem gelukkig.

Mijn ervaring is wel dat, ondanks uitgeklokt met het officiele BMW gereedschap, je een diff wat uit elkaar is gehaald altijd zachtjes blijft horen. Minimaal, maar meer aanwezig dan een af fabriek gemonteerd diff.

Succes ermee!

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 12:06

Laatst gewijzigd door GTRene op 12 jun 2013, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 apr 2011, 14:21

Dus de Hartge is weer bijna ready to rumble? ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 16:33

Petrolhead Tom schreef:Dus de Hartge is weer bijna ready to rumble? ;)
yeps, de Hartge staat al lekker in de Garage :mrgreen:
als ik weer mag rijden eerst ff wat wassen, zit nog veel boom/bloesem stof/prut op, dan afspraak Laarman en ff verse diff olie er in, want het diff werd nog geleverd met olie, kan verse zijn, maar denk gewoon die zo onder die auto verdaan kwam, en dus to be sure ff nwe er op voor ik echt los kan :mrgreen:

ik heb nu nog een te zware rechterpoot met dat gips :mrgreen:
mooi excuus :df:

Plaats reactie