Ik vind onderstuur eng
-
Re: Ik vind onderstuur eng
Een leuk stuk over onderstuur etc. staat hier: http://www.slate.com/id/2081194/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jinx
Onderstuur kan je alleen eng vinden als je FWD niet gewend bent.
Je kan pushen, pushen, en perfect aanvoelen tot waar je kan gaan, ik vind het heerlijk. Voorbij die grens gaan is inderdaad niet verstandig, dan ben je afhankelijk van de goden.
Ill take unexpected understeer over unexpected oversteer any day.
Je kan pushen, pushen, en perfect aanvoelen tot waar je kan gaan, ik vind het heerlijk. Voorbij die grens gaan is inderdaad niet verstandig, dan ben je afhankelijk van de goden.
- Mathieu
Verschilt dus van persoon tot persoon.Jinx schreef:Onderstuur kan je alleen eng vinden als je FWD niet gewend bent.
Aangezien ik zowat dagelijks in zowel een Fwd als een Rwd auto rijd!
-
Heb toch heel wat kilometers (op het circuit) met diverse FWD's gereden, maar je bent de controle dan gewoon kwijt. Juist met FWD is overstuur nog leuker (en makkelijker) als je snel wilt gaan; met RWD raak je dan alleen maar snelheid kwijt... daar is overstuur alleen leuk als je aan het 'funnen' bentJinx schreef:Onderstuur kan je alleen eng vinden als je FWD niet gewend bent.....
-
Onderstuur kan leuk zijn.. het is alleen niet zo tof als overstuur...
Op een natte ring kom ik ook onderstuurd AF uit bvb... beetje gas erbij en het klinkt nog grappig... Dat is dan zeker gecontroleerd en niet eng... Echter plotseling rechtdoorglijden niet...
Op een natte ring kom ik ook onderstuurd AF uit bvb... beetje gas erbij en het klinkt nog grappig... Dat is dan zeker gecontroleerd en niet eng... Echter plotseling rechtdoorglijden niet...
- Mathieu
Heel makkelijk!
Wat zal Patrick Snijers hebben gedacht in het filmpje op de eerste pagina?
's Ochtends hadden ze de route verkend, de bijrijder had netjes z'n pacenotes op orde. Gaan van start, tempo zit er lekker in. Bijrijder roept iets in de trend van: "50 meter, drie links, nie couperen!" De andere auto's hebben de bocht bemodderd en Patrick komt volle polle op de bocht af, stuurt in en denkt, had ik maar wat meer met voortrekkers gereden dan was ik niet zo angstig geweest toen ik rechtdoor schoot.

Wat zal Patrick Snijers hebben gedacht in het filmpje op de eerste pagina?
's Ochtends hadden ze de route verkend, de bijrijder had netjes z'n pacenotes op orde. Gaan van start, tempo zit er lekker in. Bijrijder roept iets in de trend van: "50 meter, drie links, nie couperen!" De andere auto's hebben de bocht bemodderd en Patrick komt volle polle op de bocht af, stuurt in en denkt, had ik maar wat meer met voortrekkers gereden dan was ik niet zo angstig geweest toen ik rechtdoor schoot.

- Kasteel
Volgens mij vergeten sommige het verschil tussen zeg maar push-onderstuur en incidenteel-onderstuur (vaak obv gladheid ed). Meeste onderstuur verwacht je min of meer en is daardoor niet zo erg, maar een plots veel gladdere ondergrond en meters nodig hebben doe er niet zij is minder fraai.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Als je auto overstuurt op 'n bepaald moment doe je iets 'goed' min of meer. Als ie onderstuurt(teveel) ben je eigenlijk te hard de bocht ingegaan met de gemiddelde auto dan he.En doe je iets dus 'minder goed'.Of de auto is ktu.
De mate waarop een auto onder of overstuurt en waar en op welk momentkan 'je' een volle broek opleveren, maar dat geldt voor beide.
Met beide ook veel ervaring, exclusief volle broeken.
@ Knot: Misschien dat rallyrijden dan juist wer wél iets voor mij is.Afwisseling van onder naar overstuur vind ik wel erg natuurlijk aanvoelen in 't algemeen.

De mate waarop een auto onder of overstuurt en waar en op welk momentkan 'je' een volle broek opleveren, maar dat geldt voor beide.
Met beide ook veel ervaring, exclusief volle broeken.

@ Knot: Misschien dat rallyrijden dan juist wer wél iets voor mij is.Afwisseling van onder naar overstuur vind ik wel erg natuurlijk aanvoelen in 't algemeen.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Klopt, push onderstuur is nul eng. Plotseling onderstuur kan dat inderdaad wel eens zijn, maar overstuur ook(plotseling he)Kasteel schreef:Volgens mij vergeten sommige het verschil tussen zeg maar push-onderstuur en incidenteel-onderstuur (vaak obv gladheid ed). Meeste onderstuur verwacht je min of meer en is daardoor niet zo erg, maar een plots veel gladdere ondergrond en meters nodig hebben doe er niet zij is minder fraai.
- Jinx
Yes, ik moet toegeven dat die vorm van onderstuur, gladheid, inderdaad vreselijk is. Zo heb ik nog een velgrand opengehaald afgelopen winter. 

- Jinx
Maargoed, om uitgebreider te reageren, mijn FWD ervaring ligt bij hot hatches, renault sports. En mijn eigen mitsubishi FTO Version R. Beiden auto's die met hun onderstel veel goed maken lijkt mij? Maar juist op circuit's kan ik daar, wat is het woord, rustiger mee trappen. Bij achterwiel aandrijving bestaat altijd het gevaar van moeten opvangen, bij voorwielaandrijving kan je je als je écht te ver hebt gepusht vaak nog redden met liften!
- Joop
Ik heb eigenlijk nooit anders gereden dan RWD auto's (v.w.b. de zelf gekochte auto's); als ik dan een keer de Opel Vectra van mijn pa mee neem dan is het bij een snel genomen krappe bocht iedere keer toch weer even schrikken hoe snel die auto onderstuurd (maar dat is eigenlijk een standaard feature van de auto, dat hok wil enkel maar rechtdoor
).
Onderstuur is dus ook niet mijn ding, tenzij je echt aan het pushen ben, dan ben je je terdege bewust dat je tegen de grens aan zit...

Onderstuur is dus ook niet mijn ding, tenzij je echt aan het pushen ben, dan ben je je terdege bewust dat je tegen de grens aan zit...
- markk
Ik vind onderstuur echt G E W E L D I G
1. Met neme de Evo
2. Knallen als het nat is een bocht in
3. Te hard uiteraard -> onderstuur
4. Onderstuur geeft precies aan waar de gripgrens ligt
5. Je laat het gas los
6. Onderstuur wordt lift-off overstuur
7. ff wachten
8. Tegensturen en vol op het gas gaan
H E E R L I J K
Mark
1. Met neme de Evo
2. Knallen als het nat is een bocht in
3. Te hard uiteraard -> onderstuur
4. Onderstuur geeft precies aan waar de gripgrens ligt
5. Je laat het gas los
6. Onderstuur wordt lift-off overstuur
7. ff wachten
8. Tegensturen en vol op het gas gaan
H E E R L I J K

Mark
- Jinx
+1
Mooi uitgelegd. 2 impreza's gehad en bekende situatie.
Mooi uitgelegd. 2 impreza's gehad en bekende situatie.

- HJ2
"onverwachtse situaties"
Ik zou toch zweren dat ik meer RWD's achterstevoren heb zien staan na een regebuitje b.v. dan rechtdoor geschoten onderstuurde FWD's....
Dit jaar nog een gele elise die me tegemoet kwam vanaf de snelweg. Haakse bocht en net te veel gas, daar kwam de achterkant.... achterstevoren tegen de rijrichting in, in de spits ... Nee, dan liever wat onderstuur op dat moment.
Op de VERWACHTe situaties...een ander verhaal natuurlijk.
Alhoewel ik met de east flanders lotus tour van afgelopen weekeinde in een wel erg gladde bocht kwam, waar ik ternauwernood onderstuur kon voorkomen. Dat was dan wel weer een beetje eng
Ik zou toch zweren dat ik meer RWD's achterstevoren heb zien staan na een regebuitje b.v. dan rechtdoor geschoten onderstuurde FWD's....
Dit jaar nog een gele elise die me tegemoet kwam vanaf de snelweg. Haakse bocht en net te veel gas, daar kwam de achterkant.... achterstevoren tegen de rijrichting in, in de spits ... Nee, dan liever wat onderstuur op dat moment.
Op de VERWACHTe situaties...een ander verhaal natuurlijk.
Alhoewel ik met de east flanders lotus tour van afgelopen weekeinde in een wel erg gladde bocht kwam, waar ik ternauwernood onderstuur kon voorkomen. Dat was dan wel weer een beetje eng

- Mathieu
Als je hard gaat op smalle weggetjes en je krijgt plotsklaps een potje onderstuur voor je kiezen dan is dat zeker eng.
- MartijnGizmo
Ik zag overigens ooit een keer het resultaat staan van een frontale aanrijding bij een verkeerslicht: Opel Kadett die netjes stond te wachten was flink hard geraakt door een Mazda 323 vol met kamerplanten van een huisvrouw, die van links kwam. Die was zo hard rechtsaf gegaan kennelijk dat ze onderstuurd over de vluchtheuvel heen gevlogen was op die Kadett... 

- jaydee
Waarom is onderstuur veiliger?
- de auto schuift rechtdoor over de voorwielen en remt daardoor flink af
- ondersturend heb je minder ruimte nodig dan oversturend
- een voorwaartse botsing is minder gevaarlijk dan een zijwaartse door de veiligheidsconstructie van de auto
- in de meeste auto's zal de schrikreactie van de bestuurder (gas los of zelfs remmen) minder problemen geven dan bij overstuur
Hoe vang je onderstuur op?
- eerst het stuur iets terugdraaien is vaak genoeg: doordat de voorwielen meer rechtuit rollen krijgen ze weer grip en vaak is de stuuruitslag dan toch nog genoeg om de bocht te halen
- als je blijft ondersturen, gas terugnemen: let op dat de snelheid waarmee je dit doet een groot effect heeft op de reactie van de auto!
Waarom is onderstuur 'enger' dan overstuur?
- omdat het vaker onverwacht zal optreden (de meeste auto's zijn niet afgesteld op overstuur, dus moet je dat opzoeken)
- omdat je het MOET oplossen om op de weg te blijven
- de auto schuift rechtdoor over de voorwielen en remt daardoor flink af
- ondersturend heb je minder ruimte nodig dan oversturend
- een voorwaartse botsing is minder gevaarlijk dan een zijwaartse door de veiligheidsconstructie van de auto
- in de meeste auto's zal de schrikreactie van de bestuurder (gas los of zelfs remmen) minder problemen geven dan bij overstuur
Hoe vang je onderstuur op?
- eerst het stuur iets terugdraaien is vaak genoeg: doordat de voorwielen meer rechtuit rollen krijgen ze weer grip en vaak is de stuuruitslag dan toch nog genoeg om de bocht te halen
- als je blijft ondersturen, gas terugnemen: let op dat de snelheid waarmee je dit doet een groot effect heeft op de reactie van de auto!
Waarom is onderstuur 'enger' dan overstuur?
- omdat het vaker onverwacht zal optreden (de meeste auto's zijn niet afgesteld op overstuur, dus moet je dat opzoeken)
- omdat je het MOET oplossen om op de weg te blijven

- markk
Waarom is onderstuur ENGER dan overstuur.
-> Omdat je bij onderstuur de boom ziet waarin je gaat crashen
(en bij overstuur zie je de boom waarin je gaat crashen niet, tenzij je ogen in je rug hebt)
Mark.
(en bij overstuur zie je de boom waarin je gaat crashen niet, tenzij je ogen in je rug hebt)

Mark.
-
Blijven kijken waar je heen wilt rijden hé. Niet focussen op die boom/vangrailmarkk schreef:Waarom is onderstuur ENGER dan overstuur.
![]()
Mark.

-
Onderstuur is niet eng als het zelf onder controle hebt met je rechter voet..
Maar als je te hard een bocht in gaat of het wegdek is opeens gladder, dan is het wel eng..
Maar als je te hard een bocht in gaat of het wegdek is opeens gladder, dan is het wel eng..
-
Als je al onderstuur hebt, heb je er met je rechtervoet ook niet zo veel controle meer overEJGT3CS schreef:Onderstuur is niet eng als het zelf onder controle hebt met je rechter voet..
...

-
Als je te veel gas geeft in een bocht en je krijgt onderstuur kun je je gas loslaten, maar als je te hard een bocht in gaat is er inderdaad geen houden meer aan..Pingus schreef:Als je al onderstuur hebt, heb je er met je rechtervoet ook niet zo veel controle meer overEJGT3CS schreef:Onderstuur is niet eng als het zelf onder controle hebt met je rechter voet..
...Gas erbij geeft dan eerst extra onderstuur voordat er verder wat gebeurd, en dan moet je nog redelijk wat PK's hebben ook anders blijft het bij extra onderstuur...
- ErikMartijn
Je zou dan misschien een beetje kunnen proberen te remmen zodat er meer gewicht naar voren komt, en de voorwielen misschien iets meer grip krijgen.EJGT3CS schreef:Als je te veel gas geeft in een bocht en je krijgt onderstuur kun je je gas loslaten, maar als je te hard een bocht in gaat is er inderdaad geen houden meer aan..Pingus schreef:Als je al onderstuur hebt, heb je er met je rechtervoet ook niet zo veel controle meer overEJGT3CS schreef:Onderstuur is niet eng als het zelf onder controle hebt met je rechter voet..
...Gas erbij geeft dan eerst extra onderstuur voordat er verder wat gebeurd, en dan moet je nog redelijk wat PK's hebben ook anders blijft het bij extra onderstuur...
- Bert ///M3
Bijremmen met je linker voet idd.
Klein beetje remmen geeft een kleine gewichtstransfer naar voren en heft wat onderstuur op. Dit is eigenlijk alleen bruikbaar voor een beetje push onderstuur.
Alleen moet je er wel gevoel voor kweken. Iets remmen neemt het onderstuur weg, nog wat meer remmen en hij gooit de achterkant er uit doordat de achterkant te licht word, en nog wat meer remmen dan ga je ondersturend rechtdoor omdat je voorwielen niet genoeg tractie hebben om te remmen en te sturen/zijwaardse kracht vasthouden.
Als je finaal rechtdoor gaat met onderstuur omdat je even geen grip hebt, gladheid enz dan helpt remmen niet omdat je simpelweg geen grip hebt om te remmen. Probeer het maar eens in de sneeuw, als je rechtdoor schiet in een auto met ABS dan is je rempedaal ineens kanonhard en gebeurd er niks, de ABS unit laat geen vloeistof door het systeem en wil niet remmen omdat er gewoon geen grip is om te remmen.
Wat nog wel eens wil helpen op droog/vochtige ondergrond is even je stuur recht houden en dan weer insturen. Ik heb op dit moment 595RS-R banden op de M3 zitten, als ik boven de 2,4 bar bandenspanning rijd wil de auto nog wel eens rechtdoor willen op die manier en dan moet je dus even snel je stuur heen en weer halen zodat de banden weer grip pakken als het ware.
Klein beetje remmen geeft een kleine gewichtstransfer naar voren en heft wat onderstuur op. Dit is eigenlijk alleen bruikbaar voor een beetje push onderstuur.
Alleen moet je er wel gevoel voor kweken. Iets remmen neemt het onderstuur weg, nog wat meer remmen en hij gooit de achterkant er uit doordat de achterkant te licht word, en nog wat meer remmen dan ga je ondersturend rechtdoor omdat je voorwielen niet genoeg tractie hebben om te remmen en te sturen/zijwaardse kracht vasthouden.
Als je finaal rechtdoor gaat met onderstuur omdat je even geen grip hebt, gladheid enz dan helpt remmen niet omdat je simpelweg geen grip hebt om te remmen. Probeer het maar eens in de sneeuw, als je rechtdoor schiet in een auto met ABS dan is je rempedaal ineens kanonhard en gebeurd er niks, de ABS unit laat geen vloeistof door het systeem en wil niet remmen omdat er gewoon geen grip is om te remmen.
Wat nog wel eens wil helpen op droog/vochtige ondergrond is even je stuur recht houden en dan weer insturen. Ik heb op dit moment 595RS-R banden op de M3 zitten, als ik boven de 2,4 bar bandenspanning rijd wil de auto nog wel eens rechtdoor willen op die manier en dan moet je dus even snel je stuur heen en weer halen zodat de banden weer grip pakken als het ware.