100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: 100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?

Bericht door Downforce Hans » 07 okt 2010, 07:50

Bij 105 graden hoeft hij niet warm te lopen...........
Het systeem staat onder druk dus het water begint bij die temp niet te koken.
Op het circuit zie ik wel vaker die temp en is er niets aan de hand, al zie ik liever 95 op mijn temp. meter.

raymondw

Re: 100% koelvloeistof of mengen met 50% kraanwater?

Bericht door raymondw » 08 okt 2010, 18:30

Glycol heeft een warmtegeleiding van ~70% t.o.v water. In principe wil je dan alleen maar water, maar ja, dan bevriest je motor ook bij het nulpunt. Juist daarom wordt glycol bijgevoegd, in veel gevallen in een 50/50 mix.

Het probleem met leidingwater zijn de mineralen die erinzitten. De samenstelling van leidingwater variert per waterwin installatie. Bij ons in het oosten is de zuurgraad aanzienlijk lager dan bijv in kleigronden. Dan heb ik het helemaal niet over nitraat e.d. Daarom is het het beste om het toegepaste leiding water te demineraliseren. Dat leidt tevens tot een lage zuurgraad.

Kant en klare koelvloeistof (KVS) die je in de autoshop kunt kopen bevat niet alleen maar glycol, maar ook gedemineraliseerd water en een aantal andere toevoegingen zoals antioxidanten. De mix glycol/water zal ook zo rond de 50/50 zijn, ergo je behoudt de bescherming tegen vriezen en je hebt een lage zuurgraad en lage mineraal concentraties. Je koelsysteem zal je dankbaar zijn.

Met plain leidingwater weet je zeker dat na verloop van tijd de kleine koelkanalen in de radiator dichtslibben. Dan neemt de capaciteit vanzelf al af en gooi je het kind met het badwater weg.

Ik gebruik niet voor niets kant en klare KVS welke ik max om de vier jaar vervang.

Mvrgr,

Raymond

Plaats reactie