Een dagelijks te rijden auto voor weg en Ring (+/- € 50.000)

Dit is ons algemene autoforum.
Evert Thomas

Re: Een dagelijks te rijden racer voor +/- € 50.000, welke?

Bericht door Evert Thomas » 29 sep 2010, 21:05

Ik kom zelf met enige regelmaat op de ring en deel de mening van Andre dat er wat nadelen aan kleven om dit te doen met een auto die ook voor dagelijks verkeer dient. Een straat auto zo aanpassen zodanig dat je er ook leuk een rondje op de ring mee kunt doen, zal nog wel gaan. Er zijn echter een paar nadelen:
- Mijn ervaring is dat je uiteindelijk altijd sneller wilt, met een auto die ook de straat op moet ben je veel beperkter;
- Als je schade maakt ben je gelijk ook je dagelijks vervoer kwijt. En denk niet ik doe wel wat rustiger aan dan maak ik geen schade, dit gaat vaak niet op op de ring;
- 22km circuit betekend een aanzienlijke belasting voor de auto, dus ook een grotere kans dat er eens wat stukgaat, wederom ben je dan je dagelijks vervoer kwijt.

Zoals als Andre zegt kun je beter een ruime sportieve auto kopen voor op de straat en een wat goedkopere racer voor op de Ring. Wij rijden o.a. met een Mazda 626 uit 1988 en daar heb je waarschijnlijk net zo veel lol mee als met een GT3, zeker als je wat minder ervaring hebt een geen professionele coureur bent.

allen

Bericht door allen » 29 sep 2010, 21:13

Wat een onzin. Enkele malen per jaar. Straks gaat ie 3 keer per jaar een dagje en rijdt die alles bij elkaar 20 rondjes. Daar gaat hij dan speciaal een 'ringtool' voor opbouwen?

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 29 sep 2010, 21:18

allen schreef:Wat een onzin. Enkele malen per jaar. Straks gaat ie 3 keer per jaar een dagje en rijdt die alles bij elkaar 20 rondjes. Daar gaat hij dan speciaal een 'ringtool' voor opbouwen?
Ik geef alleen aan wat de nadelen zijn, ik kan ze niet wegen natuurlijk. Speciaal een auto kopen die geschikt is voor zowel op de weg als de ring en vervolgens per jaar maar 20 rondjes rijden is dan ook onzin natuurlijk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2010, 21:49

stefan740 schreef:Of die ene silverstone M5 die te koop staat misschien?

http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=19841" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 als je dan toch 50K uit wil geven zou ik idd voor deze optie gaan 8)

meer geld in je zak houden? absoluut de optie zoals knot aanbeveelt ;)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 sep 2010, 21:53

Nou, Jeroen z'n M3 is heeeeel wat goedkoper en daar passen ook echt de boodschappen in.

stefan740

Bericht door stefan740 » 29 sep 2010, 21:55

Ja en de E92 M3 van RSR huren voor de dagen dat de topicstarter op de ring is is nog goedkoper...

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 29 sep 2010, 22:42

Als je fun wil op de openbare weg vergeet dan die BMW boot en neem iets lichts, Lotus Exige een paar kratjes bier past makkelijk in de kofferbak en je wil niet weten hoe gaaf dit rijd! Op de ring behoef geen uitleg denk ik.. :wink:

Jorrit

Bericht door Jorrit » 29 sep 2010, 23:32

Traxxas schreef:Een aparte racetoy heb ik liever niet.
Ik zou graag een redelijke kofferbak willen. Ik moet de boodschappen ermee kunnen doen. 8)
Ik zie meerdere mensen zeggen dat de CSL niet zo goed presteert op de Ring.
Maar voor de duidelijkheid ga ik maar enkele malen per jaar naar de Ring, dus fantastisch hoeft die daar niet te zijn. Als de auto maar redelijk presteert, niet fantastisch.
Ik koop deze auto meer voor plezier niet voor echt te gaan racen, daar rij ik niet goed genoeg voor. :oops:

CSL niet goed op de ring??? Dan ligt dat denk ik meer aan de bestuurder dan de CSL... [vimeo]14519853[/vimeo]
( http://vimeo.com/14519853" onclick="window.open(this.href);return false; )
Lijkt mij wel lekker rond te gaan ;)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 30 sep 2010, 00:25

Voor € 50.000,- zou zelf toch wel wat meer onderzoek kunnen doen. Sjees, er staat hier een M5 te koop waarmee je nog € 10.000,- n je zak houdt. Doet het goed genoeg op de Ring denk ik en heeft een kofferbak waar je wat mee kan.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 30 sep 2010, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 sep 2010, 00:28

Andre schreef:Gewoon die 130i racer kopen. Dan heb je een uitdagende auto voor trackdays.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=19849" onclick="window.open(this.href);return false;

CSL is prachtig voor de openbare weg. Maar een standaard CSL is op een circuit not up to the job. Hardere bussen andere remmen en aanpassing in de ophangpunten die willen nog wel eens scheuren met harde bussen etc. Geld trouwens voor al dat soort auto s.

Uiteindelijk kom je er achter. Dat er geen compromis bestaat en je beter een race auto kan kopen. Ik heb zelf wel in een GT3 op circuit gereden. Ook daar kom je er snel achter dat ook een GT3 in vergelijk tot een race auto nog wel wat te kort komt. Op straat kan je toch al niet meer racen dus waarom zul je dual purpose auto nemen. Kan je beter voor het geld wat je overhoud een autoambulance kopen en auto met trekhaak. Heb je A op de weg meer plezier want dan rammel je niet uit de auto door sportieve harde vering en B als je met je race auto op circuit rijdt wordt je niet zeeziek van de te slappe vering die standaard onder een M3 CSL zit of andere zogenaamde sportieve auto's. En C. Weet je zeker dat je ook weer thuis komt naar dagje trackdays. Je schuift de race auto weer op de kar als de motor het nou doet of niet en je gaat weer naar huis.

Tot zover mijn betoog.
Ben het vaak met je eens Andre maar nu echt helemaal niet, de TS geeft aan wel eens op de ring te rijden, lijkt me dat je daaruit al op kunt maken dat hij niet een echte raceauto wil omdat hij er ook mee op de openbare weg wil rijden, als je jou 1 serie koopt blijft er volgens mij verrekte weinig budget over om wat anders te kopen, en dat een M3 CSL voor een echte coureur als jou op bepaalde momenten tekort schiet zegt denk ik meer over jou kwaliteiten dan over die van de auto want ik denk dat 90 procent van DF meer dan genoeg heeft aan een CSL op de ring.

Tot zover mijn betoog. :angel:

steve smith

Bericht door steve smith » 30 sep 2010, 00:44

Iemand vraagt om een straatracer en dan komt het advies "e39 M5"? Kom op zeg, als toerbuffel is zo'n ding redelijk maar op een circuit vind ik het echt helemaal niks. Zwaar, onontwikkeld onderstel, slechte gasrespons en stuurgevoel van een boot. E34 en e60 niet 10 maar wel 100x beter wat M5s betreft, maar dat is niet wat de topicstarter vraagt. Hij vraagt wat een leuke hardcore straatauto is voor 50k. Dan kun je volgens mij enkel kiezen uit een 996 GT3 of een CSL. Wat mijn keuze uit die twee zou zijn weet ik niet, ik weet alleen wel dat je van extreem goede huize moet komen om CSL tempo uit een 996 GT3 te halen, en dat een CSL toegankelijker is om relatief hard mee te gaan. En ik denk dat een CSL goedkoper is in the long run. Iedereen roept namelijk dat die Porsches zo betrouwbaar zijn maar om de een of andere rede zit er altijd voor een godsvermogen aan rekeningen bij elke Porsche die ik in m'n handen krijg.

Op de Ring heeft een 996 m.i. wel een heel groot nadeel, bij de minste of geringste aanraking van het neusje pist er eerst 25 liter koelvloeistof uit en dan pas springt de lak eraf. Dit komt door de plaatsing van radiateurs op de hoeken, en de bevestiging dmv pinnen die gelijk uit de radiateurs scheuren als het frame waarin ze staan verbuigt met een spuiter als gevolg. Dit jaagt de schadebedragen belachelijk hoog op omdat de eerste voertuigen & bestuurders achter je ook op jouw kosten gefixt mogen worden. Is wellicht wat gechargeerd, maar ik denk dat elke frequente TF rijder dit kan staven.

Ahmet

Bericht door Ahmet » 30 sep 2010, 01:48

gewoon voor een lekkere e60 m5 gaan joh, die komt zeker goed rond op de ring...
die ring taxi is ook gewoon standaard toch?

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 30 sep 2010, 02:18

Die heeft wel wat minimale aanpassingen zoals andere remblokken en remvloeistof dacht ik, maar verder heel weinig idd.

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2010, 08:22

Volgens mij wil ie gewoon een CSL en zoekt ie bevestiging onder de BMW boys. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 30 sep 2010, 08:44

http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=19841" onclick="window.open(this.href);return false;
Idd, lang niet zo verkeerd.

En waarom ik daarover begin, hij wil toch boodschappen etc.... als je zo begint moet je niet aan de CSL. Hij wil volgens mij geen hardcore straat auto maar een sportieve straatauto die niet meteen door de mand valt op de ring.

Wel weer echt DF gehalte, je moet een CSL of GT3 hebben en het moet grof geld kosten anders hoor je er niet bij... :shock:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 30 sep 2010, 09:12

Knot schreef:

Idd, lang niet zo verkeerd.

En waarom ik daarover begin, hij wil toch boodschappen etc.... als je zo begint moet je niet aan de CSL. Hij wil volgens mij geen hardcore straat auto maar een sportieve straatauto die niet meteen door de mand valt op de ring.

Wel weer echt DF gehalte, je moet een CSL of GT3 hebben en het moet grof geld kosten anders hoor je er niet bij... :shock:
Sluit ik mij helemaal bij aan. De introductie is niet geweldig, maar uit de spaarzame informatie over HET BUDGET en de wensen lijkt een sub 9 minuten op de Ring M5 meer dan voldoende.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 sep 2010, 09:49

hij wil DF rijden, niet varen :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 30 sep 2010, 09:54

The One and Only is natuurlijk ook een optie, of is deze nog niet onder de 50k qua prijs?

Michel

GTRene

Bericht door GTRene » 30 sep 2010, 10:06

Michel P schreef:The One and Only is natuurlijk ook een optie, of is deze nog niet onder de 50k qua prijs?

Michel
Als iemand serieus is kunnen we daar over praten...

Ik heb hem nu bijna 4 jaar en zal hem reuze missen als ie ooit weg gaat, maar wat anders proberen is ook zo leuk, en dat kan alleen als men knorretje weg is.

opzich een heerlijke allrounder, van boodschappen doen tot knallen over de snelweg tot af en toe een trackday meepakken...je kan hem nog meer aanpassen/hardcore maken, maja dat vind ik wat zonde en niet echt nodig...genoeg DF zo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 sep 2010, 11:10

CSL is ook prima voor wat de topicstarter wil. Er is nog mee op straat te rijden en doet het op de Ring prima.

CSL kan alleen wat luidruchtig zijn onder dagelijks rijden denk ik, met name door de airbox. (als in trekt veel aandacht) Ik denk dat als ik een CSL zou willen het een 2e auto zou moeten zijn. Daarbij vind ik het eigelijk zonde van een CSL om hem als km vreter in te zetten.

Ga je dus met 1 auto gecombineerd gebruik doen dan zou ik ipv een CSL ook overwegen om een gewone E46 M3 te nemen met hier en daar wat updates, setje grotere remmen rondom en misschien een ander onderstelletje enz. Of zelfs een Z4M coupe dat lijkt mij ook wel wat. Het is alleen maar net hoeveel km je rijd natuurlijk.

Een echte racer is wel leuk maar daar zitten ook nadelen aan. Ze vergen meer onderhoud, als je dat niet zelf doen wilt dan moet je daar iemand anders voor betalen en dat loopt ook vaak in de papieren. Je gaat niet even snel heen voor 2 uurtjes knallen omdat je de auto op de trailer moet hebben, het is wat meer een logistieke operatie. Keerzijde is wel zoals Andre aangeeft, dat als het kapot is oid je wel altijd gewoon naar huis kan en je daily driver niet in puin ligt met de nodige kopzorgen.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 30 sep 2010, 12:13

Moet dit draadje niet in het bratwursten draadje ik zie alleen maar optie BMW voorbij komen terwijl er zoveel ander leuk spul te koop is voor dat geld.. :?

WJ

Bericht door WJ » 30 sep 2010, 12:51

Afbeelding

:D

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 30 sep 2010, 12:59

Afbeelding

http://www.udenhout.nl/occasions/index. ... id=4393603" onclick="window.open(this.href);return false;

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 sep 2010, 13:04

RS4!!!! De enige Audi die ik gaaf vind! :love: :love: :love:

Tim N

Bericht door Tim N » 30 sep 2010, 13:15

Nou dan kan het topic dicht. "One and Only it is"

Plaats reactie