De theorie over veren en dempers.. ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Laurens Nijssen » 22 sep 2010, 14:18

R-developments schreef:
Laurens Nijssen schreef:BC Racing is trouwens zeer zeker geen rommel.
Uitvoerig per type ge-R&D'ed. Produceren ook voor oa Apexi.

Kwaliteitsset, absoluut.
BC racing wordt gewoon geproduceerd in Taiwan, evenals K sport en D2. Krijg regelmatig mails dat ik bij afname van 10 stuks een R-developments coilover kan laten produceren. Kan me dus niet voorstellen dat er uitvoerig ge-R&D't wordt.

Ik zweer bij Intrax, ben er zelf dealer van en de service en kunde zijn meer dan perfect. Er wordt daadwerkelijk iets gedaan met je feedback en de mensen daar zijn gewoon lekker down to earth.
Daar wordt een set net als een maatpak voor jou gebouwd... Kan het alleen maar aanraden!
Niet helemaal mee eens. Dat BC ook in Taiwan gemaakt wordt zeg niks. Verder vin ik ze wel degelijk beter geR&D'ed dan Intrax. Waar de Intrax op de Primera P11 issues had met bonken tegen de omkapping van de bovenste draagarm heeft de BC dat niet dankzij de veerpoot die uit het midden is geplaatst. Daarnaast is het schroefdraad minder fijn en dus minder snel vastlopend, en zit het allemaal veel beter in de lak en zijn de materialen stukken dikker.

Tevens maakt de BC gebruik van eigen topmounts en Intrax niet plus dat de BC's de veerpoot verlenging/verkorting heeft en niet alleen de springload zoals de Intrax wel weer had.

De BC's zijn volledig rebuildable en hebben dikkere zuigers dan de Intrax set en zijn deze volledig gasgevuld en Intrax met olie.

Ik vind ze iig beter dan de vergelijkbare Intrax set. Prijsniveau is gelijk.

Ohja, ik heb ook 2 lekke Intrax dempers gehad in 2 jaar tijd. Wel opgelost maar toch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
R-developments
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2010, 23:15
Locatie: Helmond

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door R-developments » 22 sep 2010, 14:34

Goed te lezen dat ze je bevallen, helaas zie ik ook veel minder enthousiaste verhalen op forums / vanuit mensen uit mijn omgeving met 200sx'en. Veranderd de geometrie / veer werking niet met het uit het midden plaatsen van de schokdemper? Het ziet er namelijk uit als een mooie oplossing die ik nog niet bij veel fabrikanten heb gezien.

Tot heden heb ik nog geen negatieve ervaring als die door jou omschreven worden ervaren met Intrax. Topmounts zijn overigens altijd tegen meerprijs leverbaar, afhankelijk van de set die je aanschaft / type auto.

Maar we moeten hier uiteraard niet in een welles nietes discussie vervallen, hoop dat je veel plezier gaat hebben van de BC's!

Mocht er iemand ooit zijn auto willen uitwegen, heb ik eventueel een set schalen beschikbaar. Deze heb ik begin dit jaar aangeschaft. Het uitwegen van de auto (cross weight gelijk krijgen) kan soms de extra secondes schelen op het circuit!

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Laurens Nijssen » 22 sep 2010, 15:10

R-developments schreef:Goed te lezen dat ze je bevallen, helaas zie ik ook veel minder enthousiaste verhalen op forums / vanuit mensen uit mijn omgeving met 200sx'en. Veranderd de geometrie / veer werking niet met het uit het midden plaatsen van de schokdemper? Het ziet er namelijk uit als een mooie oplossing die ik nog niet bij veel fabrikanten heb gezien.

Tot heden heb ik nog geen negatieve ervaring als die door jou omschreven worden ervaren met Intrax. Topmounts zijn overigens altijd tegen meerprijs leverbaar, afhankelijk van de set die je aanschaft / type auto.

Maar we moeten hier uiteraard niet in een welles nietes discussie vervallen, hoop dat je veel plezier gaat hebben van de BC's!

Mocht er iemand ooit zijn auto willen uitwegen, heb ik eventueel een set schalen beschikbaar. Deze heb ik begin dit jaar aangeschaft. Het uitwegen van de auto (cross weight gelijk krijgen) kan soms de extra secondes schelen op het circuit!
Een gezonde discussie kan nooit kwaad. Heb zelf uitgebreide gezocht naar reviews en eigenlijk niks negatiefs gelezen haha. Maar ieder z'n meug natuurlijk :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door GTRene » 22 sep 2010, 16:06

mooi spul lijkt me...en mooi geprijst ook, kende het merk niet.

ff wat van opgezocht, deze zit in de UK prijzen zij wel ex tax.

http://www.bc-racing.co.uk/coilovers-series-br/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 22 sep 2010, 16:31

Laurens, mooi dat ze je bevallen. Als je auto lijkt op het hok waarvoor de BC range is ontworpen dan heb je soms mazzel. Soms zit het dan ook de eerste keer beter dan wanneer een specialist een eerste gooi doet naar een veersysteem waar ze weinig ervaring mee hebben.

Waar de rest het hier vaak over heeft is de kwaliteit en afstelling van de dempers zelf..en die meet je helaas niet Amerikaanse stijl af aan een spec lijstje.
Laurens Nijssen schreef: Tevens maakt de BC gebruik van eigen topmounts en Intrax niet plus dat de BC's de veerpoot verlenging/verkorting heeft en niet alleen de springload zoals de Intrax wel weer had.
De veerpoot-verleng-feature resulteert in een kleinere gaskamer in een demper en extra gevoeligheid voor warmteontwikkeling en cavitatie. De extra lengte die nodig is vreet altijd nuttige ruimte op. Alleen met remote canisters wordt het verhaal interessanter. De lengte instelling is ook overbodig omdat de beschikbare ruimte onder de auto toch beperkt is. Daardoor kun je uitrekenen wat de benodigde demperlengte is voor maximale bumptravel bij normale hoogte. Goede ontwikkelaars doen dat. Bedrijven die dezelfde hyperkorte 200SX demper in alle auto's vrotten gebruiken de lengte verstelling als ontwikkelingsversnelling.
Kort gezegd een demper met goede lengte en tender springs doet niet onder voor lengte verstelbaar spul. Eerder andersom.
Laurens Nijssen schreef: De BC's zijn volledig rebuildable en hebben dikkere zuigers dan de Intrax set en zijn deze volledig gasgevuld en Intrax met olie.
Euhm, heb je uberhaupt een idee van hoe dempers werken? In die BC dempers van jou zit gewoon olie en een gaskamertje met stikstof. Net zoals de Intrax..volledig gasgevulde dempers noem je veren. Intrax gebruikt volgens mij ook minimaal 40mm zuigers wat meer dan prima is. DTM E30M3's stonden op 30mm Bilsteins en dat leek voor ze te werken. :mrgreen: 40mm werkt beter met digressive zuigertjes en alles erboven is vooral noodzakelijk bij rally werk en formule auto's met een extreem kleine slag.

Kortom, prachtige topmounts, materialen zijn ook ok, mooi in de lak, jammer van de klote instelling op de dempers.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 22 sep 2010, 16:48

PS: overigens zeg ik niks over dat Intrax spul qua kwaliteit. Nooit in handen gehad en door de prijs nooit interesse in gehad.

@Bert: terug naar Intrax om die dempers opnieuw te laten centreren? Als de rebound een gewone naald/zitting verstelling is dan zijn maar een klein aantal clicks echt bruikbaar. Vooral bij bijna gesloten bleedvalve wordt het effect van de steller ver van lineair. Dezelfde click heeft dan veeel meer effect. Compressie verstellers hebben door het kleinere verplaatste volume bijna altijd minimaal effect, dan kun je Intrax beter het eerste shimmetje van de compressie klep laten vervangen door een maatje dikker. Revisie met een iets dikkere olie zou bijna hetzelfde brengen en zou niet teveel moeten kosten.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door jaydee » 22 sep 2010, 17:21

Damir Vukovic schreef:[...]caster-jacking (zeker bij wielen met lage/negative ET een factor.[...]
Even voor mijn begrip: heb je caster jacking niet juist bij positieve ET?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 896
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Andry » 22 sep 2010, 17:30

Ik weet het niet zeker, maar ik heb het vermoeden dat die 60 en 35 niet de veerstijfheden zijn...en zeker niet in kg! Een subaru heeft voor en achter McPherson poten en vrijwel gelijke motion ratio's toch? Een dergelijk split in veerstijfheden lijkt me dan een recept voor chronisch onderstuur.
60 en 35 zijn absoluut de springrates van de lineraire veren: 60 kg/cm en 35kg/cm. De meeste onderstellen zitten zo laag en in de rallysport is dit normaal. M'n Evo heeft qua veerkeuze een rally setup dat heel dicht tegen de gemiddelde straat setup aanzit qua veren, maar ook qua veerweg. 60 voor en 55 achter is gangbaar. Ben ik wel met je eens dat ik die 35 als achter veer wel erg laag vind, ik reed zo uit m'n hoofd met 43 kg op de achteras en 48 kg op de vooras met m'n straatsetup onder de Impreza. Op het circuit zitten de Evo's tussen de 90 kg en 120 kg wat natuurlijk sterk afhankelijk is van de slicks die ze rijden.

Overigens krijg je meestal een onderstuurde setup mee en niet zonder reden :wink:
De BC's zijn volledig rebuildable en hebben dikkere zuigers dan de Intrax set en zijn deze volledig gasgevuld en Intrax met olie.
Geef mij maar een oliegevulde demper met een apart stikstof reservoir :thumbup: Intrax, AST, Exe TC zijn allemaal rebuildable... alleen bij BC schijnt het vaker nodig te zijn :roflol: In de UK heeft een absolute expert de dempers getest en qua demping was er geen 1 gelijk met uitschieters tot 20 clicks om de demping gelijk te krijgen. De nauwkeurigheid van alle shims, bleedvalves, needles ed vereist een hoog kwaliteits nivo wat r&d kost, dus tijd, dus geld. Bij de high end sets worden de dempers op elkaar gematcht zodat je een set dempers hebt waarvan je weet dat ze exact hetzelfde zijn en het goed en makkelijk afstellen van de auto mogelijk maakt. Nog over de olie: als ik een bak olie voor je neus neer zet denk je eerder dat het water is zo dun is het.

Dat je de rijhoogte van de BC/XYZ/D2/Ksport/ At/mZ sets kan verstellen zonder de preload te veranderen is een leuke gadget, meer niet. De rijhoogte pas je toch aan met de lengte van de hoofdveer als je het goed doet eventueel aangevult met een topveer.

Overigens mooi dat je tevreden bent over de BC's, Laurens :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door GTRene » 22 sep 2010, 17:37

zomer en winter maakt ook enorm verschil uit in olie gevulde dempers viel me op (KW) :mrgreen:
in dezelfde stand zomers mooi en veert nog, swinters stug en veert bijna niet meer :lol: de olie is dan net wat dikker in het begin e.d.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 22 sep 2010, 18:11

Alle dempers zijn oliegevuld Rene :bag:
Overigens zou de temperatuur niks uit mogen maken. Viscociteit van goede dempervloeistof is erg constant over een brede range. Anders krijg je dempers die volkomen anders werken zodra ze op werktemperatuur zijn.

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Laurens Nijssen » 22 sep 2010, 18:20

Ieder z'n mening natuurlijk, komt natuurlijk ook bij dat de een vele malen intensiever circuit rijdt dan de andere en dan maak je afwegingen.

edit

Nu we het er toch over hebben:

- leuk van die man in de UK maar zonder bronnen hebben we er weinig aan hehe
- en wat ik nadelig vond van mn Intrax set was dat als je lager ging de ingaande slag korter werd

Gebruikersavatar
R-developments
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2010, 23:15
Locatie: Helmond

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door R-developments » 22 sep 2010, 18:54

Laurens Nijssen schreef:Ieder z'n mening natuurlijk, komt natuurlijk ook bij dat de een vele malen intensiever circuit rijdt dan de andere en dan maak je afwegingen.

edit

Nu we het er toch over hebben:

- leuk van die man in de UK maar zonder bronnen hebben we er weinig aan hehe
- en wat ik nadelig vond van mn Intrax set was dat als je lager ging de ingaande slag korter werd
Voor wat betreft de Intrax set, deze kunnen worden ingemeten op je auto. Dus als jij laag wilt kan de bump stop / demper slag hierop aangepast worden.

De bronnen ga ik er vanuit dat Andry wel een linkje post. Ht blijft echter altijd een kwestie van smaak!

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 22 sep 2010, 19:12

Klopt Laurens, al hebben echt goede dempers juist buiten de circuits de grootste voordelen.
Als voorbeeld: De meeste gebruikers vinden bij BC-racing franchise dempers 2 standen die ze lekker vinden werken: 1 comfort stand met voldoende scherpte voor dagelijks rijden, 1 stand voor circuit werk. Op basis van jouw dempers en de info over de settings kan ik een set gebruikte bilsteins voor je configureren die zich bij stuurwerk gedragen als de race-setting, maar over drempeltjes en putjes als de comfort stand (ter info: ik heb geen bedrijf ofzo wat dit aanbiedt). Dat soort ontwikkelingswerk kun je alleen doen als er iemand is die in de demper voor je graaft en de nodige dingen aanpast. BC racing kiest een andere route met one shock fits all. Dempers en veren zijn kennisintensief, niet materiaalintensief. Met know how krijg ik een setje van 200E tot op 90% van de duurste intrax set....met BC racing koop je veel mooi materiaal, maar minder kennis.

Ter info-> er zijn al demper diagrammen gepost in dit draadje..verdiep je er eens in zou ik zeggen. Als je het spelletje door hebt dan heb ik ook nog wel een diagrammetje van exact dezelfde dempers maar dan voor een RX7 ipv een 200SX. Geen verschillen buiten de montagepunten. Extreem veel rebound, niet-bestaande bump, verstellers die de boel compleet door de war gooien.

Los daarvan doet het er bij 90% van de gebruikers idd niet toe. Bijvoorbeeld in de AE86 wereld rijdt iedereen rond met de JDM-tight-yo setup. Ik heb het eens uitgerekend en de veren bewegen minder dan 1cm op en neer bij dagelijks gebruik...practisch hetzelfde als houten blokken monteren ipv veren en dempers. Tja..dan kun je wel ingewikkeld gaan doen over veren en dempers, maar het doet er niet toe..als het maar "sportief" aanvoelt.

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door De Sjack » 22 sep 2010, 19:23

Ik ga het gewoon maar proberen,
heb dan ook een setje veren besteld van 70kg voor en 45kg achter.
Op zich niet een groot verschil, voor +17% en achter +28% harder.
Kijken of ik positief verschil ga ervaren.

Enigste wat ik niet helemaal kan volgen:
In dit topic wordt gezegd dat de verhouding, 60kg / 35kg een kriem is mbt onderstuur.
Komt dit dan omdat zwaarde veren achter,
de auto voor meer naar beneden blijft drukken als je gas geeft?

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 22 sep 2010, 19:25

Hoi,

Als jij uitgebreid op google zoekt naar:

front/rear motion ratio's
plaatje van corner weights of een staatje ervan

Dan doe ik een gooi voor je of die veren wel of niet bij slicks passen en of de verhouding voor achter scherper kan.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 896
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Andry » 22 sep 2010, 19:33

De bronnen ga ik er vanuit dat Andry wel een linkje post. Ht blijft echter altijd een kwestie van smaak!
Een link naar een bron heb ik niet, staat niet op inet :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Bert ///M3 » 22 sep 2010, 20:20

Damir Vukovic schreef: @Bert: terug naar Intrax om die dempers opnieuw te laten centreren? Als de rebound een gewone naald/zitting verstelling is dan zijn maar een klein aantal clicks echt bruikbaar. Vooral bij bijna gesloten bleedvalve wordt het effect van de steller ver van lineair. Dezelfde click heeft dan veeel meer effect. Compressie verstellers hebben door het kleinere verplaatste volume bijna altijd minimaal effect, dan kun je Intrax beter het eerste shimmetje van de compressie klep laten vervangen door een maatje dikker. Revisie met een iets dikkere olie zou bijna hetzelfde brengen en zou niet teveel moeten kosten.
Klopt, het is een verstelling met een needle valve, en die is bij lange na niet linear. Je hebt merken zoals Moton en JRZ die werken met orifices in plaats van stelnaalden, dat is wat dat betreft preciezer. Ik vind het ook een beetje overbodig dat die dempers van mij 50 kliks verstelling hebben, in de praktijk geef ik ze 5 klikken dus eigenlijk kunnen ze net zo goed een systeem met 10 klikken maken :)

In het bovenste stelgebied is de ratio ingaand/uitgaand wel naar mijn zin, die gebruik ik het meeste dus ik ga ze er denk ik niet apart voor wegbrengen. Wel tzt informeren of ze niet 2way gemaakt kunnen worden (dat leverden ze vroeger ook) Qua leeftijd zou ik eigenlijk voor een rebuild moeten gaan maar er staan nog maar heel weinig km op dus dat laat ik nog even zitten denk ik. Moet nog eens kijken of ze het in de regen met 5-10 kliks open een beetje naar het zin doen eigenlijk.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Sjef » 22 sep 2010, 23:26

Mijn ervaringen met de BC's zijn ook niet negatief (Subaru WRX). Enige probleem is dat je na een tijd gewennig toch wel erg baalt dat je de uitgaande slag niet in kunt stellen en dat deze vrij agressief standaard is. Leuk voor op circuit maar absoluut onbruikbaar op onverharde paadjes.
Overigens had ik 2 lekke dempers op 2 jaar tijd en idd dat zie je aan de olie die dr uit droop ondanks dat ik ook dacht dat dat niet kon bij gasgevuld. Spelender wijs leert men ;).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door GTRene » 22 sep 2010, 23:52

hoe zit dat nu met die NL koni setjes dan...
is dat echt veel minder dan de andere bekende merken of meer alleen voor straatgebruik, ze verkopen ook sportkits neem aan niet zo multi instelbaar maar zoiets zou ik persoonlijk ook niet willen :mrgreen:
als 1x de hoogte goed staat ist goed, allee de hardheid instellen lijkt me wel fijn, zodat je op straat en circuit ff kan instellen maar dat dan simpel, like pushing the button wat sommige autos hebben... :df:
ideaal...standje comfort/sport/race.

Laurens Nijssen
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Laurens Nijssen » 23 sep 2010, 09:03

Sjef schreef:Mijn ervaringen met de BC's zijn ook niet negatief (Subaru WRX). Enige probleem is dat je na een tijd gewennig toch wel erg baalt dat je de uitgaande slag niet in kunt stellen en dat deze vrij agressief standaard is. Leuk voor op circuit maar absoluut onbruikbaar op onverharde paadjes.
Overigens had ik 2 lekke dempers op 2 jaar tijd en idd dat zie je aan de olie die dr uit droop ondanks dat ik ook dacht dat dat niet kon bij gasgevuld. Spelender wijs leert men ;).
Vind de BC's op soft rondom enorm comfortabel eigenlijk ookal heb ik alleen testrondje gereden in de omgeving.

Moet nog uitlijnen, nav de montage van de BC's en camber armen klopt er geen reet meer van nu :df:

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door De Sjack » 23 sep 2010, 21:12

Damir Vukovic schreef:Hoi,
Als jij uitgebreid op google zoekt naar:

front/rear motion ratio's
plaatje van corner weights of een staatje ervan

Dan doe ik een gooi voor je of die veren wel of niet bij slicks passen en of de verhouding voor achter scherper kan.
Ik heb al heel wat afgezocht en gelezen, maar een echte uitleg vind ik niet.
Meestal zinloze discussie van welles en nietes spelletje helaas.
Misschien iemand een linkje?

Overigens, het moet wel ook op de openbare weg te rijden blijven :angel:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2010, 21:23

Even simpel uitgelegd.

Onderstuur/overstuur karakter word bepaald door je veergedrag, de kant welke het snelste last naar de buitenste wielen verplaatst verliest het eerste zijn grip. Hoe stijver de veer des te sneller je last wisselt. (niet alleen je veren doen hier aan mee, maar ook je stabi's en als je echt exact rekenen gaat dan hebben banden ook een veerconstante, en je ophangingsdelen ook, dingen als rubber bussen etc)

Motion ratio is de overbrenging tussen de veer en het wiel, je kan dan uitrekenen hoeveel je wiel/ophanging veert tov de veer. Bij een McPherson ophanging zit de schokbreker en veer zo goed als tegen de fusee dus die overbrenging is meestal tegen de 1 aan, maw wheelrate is bijna gelijk aan springrate.

Heb je voor en achter een motion ratio van 1 (in werkelijkheid is het meestal iets van 0,97-0,95, die moet je dan in het kwadraat nemen en vermenigvuldigen met je springrate, dan heb je de conversiefactor) dan zouden je veren dus voor en achter ook nagenoeg gelijk moeten zijn om een neutrale balans te houden.

Eigenlijk moet je je gewichtsverdeling dan ook meenemen etc.

Er zitten meer kanten aan zoals je rollcentre hoogte en bijbehorende ratio tussen geometrische en elastische gewichtsverplaatsing maar die zouden in jou geval niet zo ver uit elkaar moeten liggen met voor en achter McPherson. (plus is wat dieper in de theorie) Bovenstaand is alleen even een versimpelde uitleg.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 23 sep 2010, 21:25

Sjef schreef:Mijn ervaringen met de BC's zijn ook niet negatief (Subaru WRX). Enige probleem is dat je na een tijd gewennig toch wel erg baalt dat je de uitgaande slag niet in kunt stellen en dat deze vrij agressief standaard is.
Euhm...juist de uitgaande slag is instelbaar. ingaande slag doet zo goed als niks, dus daar valt niet veel aan af te stellen.. zo zie je maar.
De Sjack schreef: Ik heb al heel wat afgezocht en gelezen, maar een echte uitleg vind ik niet.
Meestal zinloze discussie van welles en nietes spelletje helaas.

Overigens, het moet wel ook op de openbare weg te rijden blijven :angel:
Ik ben verder niet geinteresseerd in die discussies. Gewoon 2 data punten: front en rear motion ratio's (zal tussen de 0.9 en 1 liggen gok ik. En cornerweights. Dat laatste moet te vinden zijn onder de yank-forums. Vaak met een plaatje van de wielgewichten op de fraaie longacre schalen. Deze 2 dingen staan eigenlijk niet ter discussie, hebben niks van doen met rijdbaarheid op straat etc. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Als je std balans voor vs achter niet klopt, dan overhit je je voorbanden veel te snel en is het daarna dwijlen. geblazen. Zelfs met behoud van comfort valt daar wel wat aan te doen.Zeker als jij nog een dikke voorstabi hebt liggen.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door Damir Vukovic » 23 sep 2010, 21:29

Even simpel uitgelegd.

Onderstuur/overstuur karakter word bepaald door je veergedrag, de kant welke de meeste last naar de buitenste wielen verplaatst verliest het eerste zijn grip. Hoe stijver de wheelrate, hoe groter het deel van de totale lastverplaatsing een as voor zijn rekening neemt.
Verder klopt het verhaal wel prima..alleen het deel over rollcentres blijk je in de praktijk beter te kunnen vergeten.

Gebruikersavatar
De Sjack
Berichten: 251
Lid geworden op: 24 jun 2009, 08:21
Locatie: Naaldwijk

Re: De theorie over veren en dempers.. ?

Bericht door De Sjack » 23 sep 2010, 22:47

Damir, ik weet niet exaect wat je wilt weten/bedoeld, maar ik doe een gooi met geleende info via internet:
De Motion Ratio zou door de McPherson 1:1 bedragen, maar ik kom ook getallen tegen van 0.96 ?
Standaard zit de gewichtsverdeling op 60% voor, met 40% achter.
Afbeelding
Ik kom vooral steeds tegen, dat iedereen probeert de Cross Weight op 50% te krijgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten