Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Dodelijk ongeval op circuit Zandvoort

Bericht door Alexsti » 29 jul 2010, 16:40

Heb zo'n dag wel eens kado gehad en gedaan , je rijdt idd. met een groepje of 5 achter een Clio 1,2 d aan een paar rondjes met een rustig tempo over de baan.
Kan me ook voorstellen dat als zo'n ding in de plots in de fik vliegt met een onervaren persoon erin dat het mis kan gaan. :(

@tristiaan, dat huisje weegt 9.999kg ( heb ik ooit eens op een sticker zien staan toen ik erin stond ) en daar komt nog een paar kuub zand bij en stoeptegels.

@Dutch ,Luco er is GEEN baanveiliging op zo'n dag.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 16:42

Helemaal NIET??
Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.

Dutch

Bericht door Dutch » 29 jul 2010, 16:44

Dus als de zaak in de fik vliegt, moet je wachten totdat de brandweer verschijnt?

Dan is de aanrijtijd dus zo mogelijk nóg langer dan in 1973... Toen moest de brandweerauto weliswaar een rondje rijden, maar hij stond tenminste naast de baan.

O dear.

Mart
Auto: BMW E46 M3

Bericht door Mart » 29 jul 2010, 16:53

Toen ik er reed met Bleekemolen was er inderaad niemand aanwezig langs de baan. Maar ik had wel het idee dat degene in de Clio voorop de groep achter zich in de gaten hield. Ben benieuwd of die nog wat heeft gezien in zijn spiegels en een brandblusser heeft gepakt...

Tom

Bericht door Tom » 29 jul 2010, 16:55

RutgerK schreef:
Robertdj schreef:Holy crap :?
Zelf rijden in een formulewagen
Iedere liefhebber van snelheid en autosport droomt wel eens van het besturen van een echte formulewagen. Tijdens een incentive van Bleekemolens Race Planet op het Circuit Park Zandvoort krijgt u de kans om zelf in de cockpit te kruipen en het stuurgedrag van een supersnelle formulewagen te ervaren.
Dat zou het nog erger maken, even het racen willen ervaren en gelijk omkomen...
Schokkend! Iedere dode is er één teveel natuurlijk, maar zo'n cursus wordt volgens mij heel vaak als cadeau gegeven wat het extra zuur zou maken.
Hoorde ook iets dat moeder+kindjes in de paddock stonden te wachten.
(roddels, of het waar is, geen idee)

Robertdj

Bericht door Robertdj » 29 jul 2010, 16:56

Een reactie op nujij.nl
Ben net terug uit Zandvoort. Vandaag waren er enkele tientallen mensen die bezig waren met de Bleekemolen Race Experience. Ik stond te kijken op het pitgebouw vanwaar ik kon zien dat er achterop het circuit grote rookwolken verschenen, de auto zelf was voor ons niet zichtbaar. Het viel me al op dat er geen Marshalls aanwezig waren en er niet bepaald actie was vanuit de pitstraat richting de baan om iets te regelen. Daarop riep ik naar beneden of er geen marshalls aanwezig zijn, omdat er een brand achterop de baan is. Pas toen is men gaan kijken en door in de auto te stappen en die kant op te rijden. De grootste rookontwikkeling was al voorbij toen de brandweer aan kwam.

Ik en m'n vader liepen ervoor nog in de pitboxen om te kijken in wat voor auto's er gereden werd. Het viel ons al op dat de zgn. "formule-auto's" er slecht bij stonden. Schokbrekers met roest erop en meer waaruit af te leiden viel dat er weinig serieus onderhoud gepleegd wordt. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar waar ik me het meest over verbaasd heb is het feit dat er geen brandweer op de baan aanwezig is, de racetoren leeg was en er geen marshall te vinden is. Als die aanwezig waren geweest, was de brand mogelijk op tijd geblust.

Erg triest allemaal. Hoe een leuke dag "race-experience" iemand totaal onverwacht noodlottig kan worden. :-(

Ter informatie: voor ons was er op het oog geen sprake van serieuze snelheid of een race. Men was onder begeleiding van het team van Bleekemolen aan het rondrijden.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 17:00

net ook op het nieuws over de radio, maar daar spreken ze over een coureur :hammer: :hammer:

///Martin

Bericht door ///Martin » 29 jul 2010, 17:00

Dutch schreef:Dus als de zaak in de fik vliegt, moet je wachten totdat de brandweer verschijnt?

Dan is de aanrijtijd dus zo mogelijk nóg langer dan in 1973... Toen moest de brandweerauto weliswaar een rondje rijden, maar hij stond tenminste naast de baan.

O dear.
Offtopic, maar laatst een RTL GP blad cadeau gehad met indrukwekkende verhaal van Roger Wililamson erin. De bedoelde brandweerwagen stond naast de baan ja, maar daar was ook alles mee gezegd...

///Martin

Bericht door ///Martin » 29 jul 2010, 17:08

="Tom
Hoorde ook iets dat moeder+kindjes in de paddock stonden te wachten.
(roddels, of het waar is, geen idee)
Ook al is het een gerucht / roddel. Moet er niet aan denken zeg, wat een nachtmerrie, bah bah.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 17:12

Ja dit soort dingen zijn extra triest omdat zo'n familie een leuk dagje wil met een incentive, als het dan zo moet eindigen is verschrikkelijk.

Als je gaat racen weet je dat je bepaalde risico's loopt, maar op zon dag.

Ben nog geschokt dat er op zon dag geen baanposten bezet zijn, ik heb ooit ook zon dag gedaan, maar dat is ruim 20 jaar geleden, dus kan me dat niet meer voor de geest halen.

Maar mijn oprechte medeleven met de nabestaanden.

Tom

Bericht door Tom » 29 jul 2010, 17:16

Lekkere organisatie dan.

Van mij hoeven ze niet te overdrijven door overal marshalls neer te zetten (tenslotte is het geen race maar een lage snelheid treintje rijden) maar een oplettende begeleiding, een brandweer / EHBO e.d. moet in zo'n situatie toch snel voor handen zijn.

Linds155

Bericht door Linds155 » 29 jul 2010, 17:21

NIET normaal dit :shock:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 29 jul 2010, 17:26

R.I.P. :(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2010, 17:55

echt vrezelijk :'(

heb zelf ook een aantal van dit soort dagen gedaan en dan denk je er idd niet bij na dat het zo kan aflopen...

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 18:17

Was net op het nieuws op tv, daar werd gezegd dat de auto spontaan ging branden onder het rijden, dan heeft bleekemolen toch wat uit te leggen vermoed ik.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 jul 2010, 18:27

Ik heb een paar jaar terug in die witte sigaren gereden en was op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van de staat waar ze in verkeerde.
Vond het wel het leukst rijden van alle auto`s die er toen reden.

Roy

Bericht door Roy » 29 jul 2010, 18:39

Erg triest dit zeg. Belachelijk ook dat er geen marshalls zijn.
Mark Nauta schreef:Oke.

Als het echt bij die Dannhoff gebeurt is, is dat wel heel erg zuur. 3 weken terug kwam er een motorrijder om op Assen bij een rijtraining van hen.
Oh? Meer info hierover?

L@urens

Bericht door L@urens » 29 jul 2010, 18:42

Laatst gewijzigd door L@urens op 29 jul 2010, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 29 jul 2010, 18:43

Roy schreef:Erg triest dit zeg. Belachelijk ook dat er geen marshalls zijn.
Mark Nauta schreef:Oke.

Als het echt bij die Dannhoff gebeurt is, is dat wel heel erg zuur. 3 weken terug kwam er een motorrijder om op Assen bij een rijtraining van hen.
Oh? Meer info hierover?
Kreeg vanmiddag een link van een maatje van me. Zelf motorrijder in de ZAC. Die link kan ik even niet meer vinden, maar wel deze: http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/7 ... assen.html

L@urens

Bericht door L@urens » 29 jul 2010, 19:49

De 51-jarige coureur uit Jistrum
Sterkte aan nabestaanden.

NU.nl, RTL Nieuws en NOS. Het wordt heel breed uitgemeten, wellicht omdat het bijzonder is, want RTL meldt dat de vorige dode op het circuit 20 jaar terug is.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 19:51

L@urens schreef:

NU.nl, RTL Nieuws en NOS. Het wordt heel breed uitgemeten, wellicht omdat het bijzonder is, want RTL meldt dat de vorige dode op het circuit 20 jaar terug is.
En dat klopt dus niet, drie jaar geleden bij de dnrt een motorrijder omgekomen.

L@urens

Bericht door L@urens » 29 jul 2010, 19:56

Luco schreef:En dat klopt dus niet, drie jaar geleden bij de dnrt een motorrijder omgekomen.
Hmm, ach iets met statistieken en leugens. Een weg-kilometer zal ook wel dodelijker zijn dan een circuit-kilometer maar toch.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 29 jul 2010, 20:36

Luco schreef:
L@urens schreef:

En dat klopt dus niet, drie jaar geleden bij de dnrt een motorrijder omgekomen.
2 jaar geleden om precies te zijn. 13 juli 2008, ik was er die dag zelf ook toen.

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2010, 20:38

my mistake, wij kwamen toen net aan om op te bouwen, was echt naar om te zien.

Plaats reactie