Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Hier kun je jezelf voorstellen.
frank de jonge

Re: Groetjes vanuit een BMW 325ti TS2

Bericht door frank de jonge » 25 jul 2010, 17:22

Kennis van me had ook een CSL met een SC met 550PK.

Inmiddels naar heb ik gehoord ligt er nu een V10 in.

Maar 220Krukas PK's NA tegen 270 SC??? ben benieuwd. Onderstel komt dan wel kijken en de rijvaardigheden.

Maar als de rijders en onderstel gewaagd zijn dan weet ik het wel 8) :df:

dubversion

Bericht door dubversion » 25 jul 2010, 17:37

[quote="RJay"]Hmmm.
Raceje? Mijn 220 krukaspk NA bmw tegen jouw 272wielpk sc bmw? :mrgreen:

De csl is ook alleen voor puristen die net zo vaak het circuit zien als de snelweg :banaan: (vind ik dan, voor ander gebruik heb je niets aan zo'n ding, koop dan een touring)[/quote

Mijn auto had 200 pk op krukas voor de sc (zie grafiek). De extra 100 pk laat me naar 100 km/u gaan in iets meer dan 5 seconden (5,3 of zo). Ik weet niet of je daarvan in de buurt komt ?

Over de CSL anders touring; dat is waarom ik zo van de compact houdt. Kwa model vind ik dat veel mooier dan een touring.

groetjes,

Jeroen

Robertdj

Bericht door Robertdj » 25 jul 2010, 18:10

Omdat het hok van Jay te gaar is voor de openbare weg heeft hij het denk ik over een rondje zandvoort :df:

RJay

Bericht door RJay » 25 jul 2010, 23:01

Robertdj schreef:Omdat het hok van Jay te goed is voor de openbare weg heeft hij het denk ik over een rondje of 5-10 zandvoort :df:
Fixed.

:thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 25 jul 2010, 23:08

RJay schreef:Hmmm.

De csl is ook alleen voor puristen die net zo vaak het circuit zien als de snelweg :banaan: (vind ik dan, voor ander gebruik heb je niets aan zo'n ding, koop dan een touring)

Doe ik ook mee met 160 wielpk's en fwd, ff beamers afdrogen :banaan: :banaan:

RJay

Bericht door RJay » 26 jul 2010, 00:05

Luco schreef:
RJay schreef:Hmmm.

De csl is ook alleen voor puristen die net zo vaak het circuit zien als de snelweg :banaan: (vind ik dan, voor ander gebruik heb je niets aan zo'n ding, koop dan een touring)

Doe ik ook mee met 160 wielpk's en fwd, ff beamers afdrogen :banaan: :banaan:
Accepted, dat wordt leuk met die 5.
Jij reed toch vooraan in de sportklasse met dat ding? :banaan:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 26 jul 2010, 00:29

Dat moet ik zien, die Bimmer kan me geen fuck interesseren. Maar dat 5je :love:

RJay

Bericht door RJay » 26 jul 2010, 00:36

Robertdj schreef:Dat moet ik zien, die Bimmer kan me geen fuck interesseren. Maar dat 5je :love:
Kom zelf ook mee doen, is er nog een kans dat een bmw niet laatste wordt :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 26 jul 2010, 03:41

Ik wil best tegen jou racen, mits jij ook in je daily rijdt. :mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 jul 2010, 08:36

Gaan we daarna kijken wie het verst kan piesen?

dubversion

Bericht door dubversion » 26 jul 2010, 09:47

M@rcel schreef:Gaan we daarna kijken wie het verst kan piesen?
De voorstellen hier worden toch iets minder nu....

Over dat Zandvoort racen; ik weet niet hoe serieus jullie zijn, maar helaas doe ik er niet aan mee. Ik zou wel willen, maar ik ben geen racer, zeker niet in de 325ti....

groetjes,

Jeroen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 jul 2010, 13:14

dubversion schreef:
RJay schreef:Je gaat een E46 csl toch niet spoilen met een fohn man? :shock:
Ik ben geen csl fan; volgens mij heeft hij niet eens een radio ? sowieso een hoop meer geld voor meer enkele extra PK's; daarentegen wel een flinke meerprijs.. Nee, doe mij maar een "gewone" m3 en die supercharge je...

om je vraag te beantwoorden: waarom zou je een CSL niet superchargen ? 60% meer vermogen in een auto die gemaakt is voor racerij ? Ik zie niet in hoe dat de auto minder zou maken, maar we dat is een kwestie van smaak vermoed ik.

Ik ben een van de personen die niet snapt waarom BMW niet de sc/turbo optie vanuit de fabriek leverde....

groetjes,

Jeroen
Je raakt dan bij een CSL de airbox etc kwijt. Dat is 1 van de dingen die een CSL motor speciaal maakt. Dan kan je beter doen wat je zelf al zegt, koop een gewone E46 M3 en zet daar een fohn op.

Daarbij vraag ik me af hoe lang het duurt voor je drijfstangen uit je blok komen vliegen bij een E46 M3 of M3 csl, als je er echt mee racen gaat. Op straat zal het allemaal wel een beetje loslopen maar voor een racer denk ik laat maar zitten geeft te veel problemen.

dubversion

Bericht door dubversion » 26 jul 2010, 22:19

Hi Bert,

BMW is en blijft BMW. Superieure kwaliteit. Alles in een m3 kan 60% meer vermogen aan; dat geldt voor mijn compact, maar zeker ook voor een BMW. Er zijn vele E46 M3's uitgevoerd met de horsepowerfreaks (HPF) stage 3 or 4 kits van hpf. Daar racen ze dan mee. Met race benzine geven de blokken meer dan 1000 pk. Natuurlijk hebben zijn wel wat extra aanpassingen moeten doen, maar de standaard krukas en transmissie kan het aan.

Ik ga wel vaker bij het FI (Forced Induction) forum zitten van e46fanatics.com, daar zitten de makers EN gebruikers van de supercharger en turbo kits bijelkaar.

Maar goed, het enige wat ik hier beweer, is dat de ESS Tuning kits, met typisch zo'n 60% vermogen winst je auto zeker niet kapot zullen maken. Het blok zelf al zeker niet.

Het enige probleem met meer benzine in de kleine cylinders is hitte en dat kun je redelijk goed in bedwang houden met methyl alcohol, wat standaard is bij de HPF turbo kits. Voor de 6-8 PSI (0,5 - 0,6 bar) kits is dat niet perse nodig.

groetjes,

Jeroen

Off topic: mag ik jullie allen uitnodigen voor de meeting die ik organiseer (DF approved) zie kalender ! 21 aug 2010

Luco

Bericht door Luco » 26 jul 2010, 22:27

dubversion schreef:Hi Bert,

BMW is en blijft BMW. Superieure kwaliteit. Alles in een m3 kan 60% meer vermogen aan; dat geldt voor mijn compact, maar zeker ook voor een BMW. Er zijn vele E46 M3's uitgevoerd met de horsepowerfreaks (HPF) stage 3 or 4 kits van hpf. Daar racen ze dan mee. Met race benzine geven de blokken meer dan 1000 pk. Natuurlijk hebben zijn wel wat extra aanpassingen moeten doen, maar de standaard krukas en transmissie kan het aan.
Forget it, never nooit niet dat een standaard transmissie dat aankan, en de krukas ook niet, standaard transmissie is voor atmosferische motor, als je daar veel meer koppel op gaat zetten dmv een turbo dan klapt de hele boel binnen twee uur uit elkaar als je daar echt mee gaat racen.

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 11:58

Luco schreef: Forget it, never nooit niet dat een standaard transmissie dat aankan, en de krukas ook niet, standaard transmissie is voor atmosferische motor, als je daar veel meer koppel op gaat zetten dmv een turbo dan klapt de hele boel binnen twee uur uit elkaar als je daar echt mee gaat racen.

Hi Luco,

check aub e46fanatics.com , forced induction. Daar zitten tientallen amerikanen die dagelijks naar de tracks gaan met hun hpf stage X M3.

Wat ik zeg is dat een BMW prima de extra 60% vermogen aankan van een supercharger; daar hoef jij de krukas niet voor de vervangen. De bedrijven die deze kits maken concentreren zich op streetlegal dagelijks gebruik van zo'n kit.

Ik weet niet wat jij onder racen verstaat; wellicht is er geen enkele auto bestand tegen wat jij racen noemt. Ik heb het hier over liefhebbers die hun "daily ride" (dus streetlegal) mee naar de track nemen voor 1/4 miles of ff time trial doen. Ik heb het niet over de 24 uurs race van Le Mans. Please keep it in perspective.

Voor meer info over bijvoorbeeld de hpf kits die dus nog veel meer dan 60% vermogen leveren, check dit:

http://www.horsepowerfreaks.com/partdet ... 6_M3/11037

Daar staat ook precies wat er aan de motor/auto wordt veranderd. Ik weet bijvoorbeeld dat boven 60% meer vermogen je de catalysator moet weg doen of high flow cat moet aanschaffen; die knalt er namelijk onderuit.

Don't take my word for it, kijk op het web. Ik ben wel verbaasd dat jij zo'n uitgeproken mening hebt over production die jij zelf niet hebt en niet hebt mee gereden. Ik ken de eigenaren van ESS tuning en die zijn 2 jaar lang bezig met het testen van hun kits op drivability en durability voordat ze het vrijgeven. Daarnaast werken ze ALLEMAAL (ess, hpf, tehnik tuning) met race teams om ook binnen de racerij hun producten te testen.

Ik geloof best dat als jij een race auto bouwt, je maar beter ook de versnellingsbak en krukas kan verbeteren. We hebben het hier over kits die je af en toe op het circuit kan gebruiken en de vele testverslagen en eigenaren zeggen allemaal dat dit kan.

groetjes,

Jeroen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2010, 12:39

Af en toe een sprintje over een dragstrip valt niet echt onder racen natuurlijk. Met een daily kan die 60% extra wel, 90% van de tijd rij je toch rond de 3000 toeren oid en dan is je laaddruk niet hoog.

Als je er mee over een circuit gaat rijden dan draaien die motoren continu vol gas, die 60% extra marge heb je dan gewoon niet in een M3 motor, dat zit hem voornamelijk in het bottom end. Je zet ook even voor het gemak 60% meer kracht op je drijfstangen. Een standaard motor moet eigenlijk al na 80 uur nieuwe lagers etc hebben, continu 60% extra vermogen draaien daar is dat spul gewoonweg niet op gemaakt.

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 13:56

Dit topic is interessant genoeg om eens de ervaringen te vragen. Op e46 ben ik dit topic gestart:

http://forum.e46fanatics.com/showthread ... st12041993

Moderator, moeten we hier een nieuwe topic voor opstarten ?

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 14:04

Clubversion

Jij zegt racen, dat is bij mij zo snel mogelijk over een circuit rijden, dan garandeer ik jouw (daar hoef ik het product niet voor te hebben) dat als je in een straatauto 60% meer vermogen duwt en de bak en internals hetzelfde houdt dat de auto het geen twee uur volhoudt op een circuit.
Ik vermoed zelfs dat de bak het nog geen uur volhoudt met die zogenaamde 1000pk die jij noemt.
Binnen het uur zal de binnenkant van de bak alleen nog uit gruis bestaan :mrgreen: :mrgreen:

Ow ja, als je 30 augustus nu naar zandvoort komt kan je zien wat er gemiddeld bedoelt wordt met "racen" cq circuitrijden.
Is namelijk heel anders dan je aangepaste straatauto een keertje belasten :thumbup:

Verder heb je het in dat topic over de aandrijflijn, de aandrijfassen zullen het misschien houden, maar diff en bak niet.
Laatst gewijzigd door Luco op 27 jul 2010, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Niall

Bericht door Niall » 27 jul 2010, 14:09

Luco schreef:Clubversion

Jij zegt racen, dat is bij mij zo snel mogelijk over een circuit rijden, dan garandeer ik jouw (daar hoef ik het product niet voor te hebben) dat als je in een straatauto 60% meer vermogen duwt en de bak en internals hetzelfde houdt dat de auto het geen twee uur volhoudt op een circuit.
Ik vermoed zelfs dat de bak het nog geen uur volhoudt met die zogenaamde 1000pk die jij noemt.
Binnen het uur zal de binnenkant van de bak alleen nog uit gruis bestaan :mrgreen: :mrgreen:
Of gesmolten zuigers :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 jul 2010, 14:12

Bij een Renault misschien, een BMW kan zoiets makkelijk aan.

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 14:14

Robertdj schreef:Bij een Renault misschien, een BMW kan zoiets makkelijk aan.
Nou dat zal je vies tegenvallen, het is geen peugeot :mrgreen: :mrgreen:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 jul 2010, 14:18

Ja ok, maar daar noem je ook wat. Daar kan geen Deutsche grundligkeit tegenop. Daarnaast heeft Peugeot allang door wat de juiste aandrijving is. :mrgreen:

dubversion

Bericht door dubversion » 27 jul 2010, 15:11

Niall schreef:

Zuigers worden over het algemeen bij meer dan 60% vervangen met betere kwaliteit. crank en tranny is meestal gewoon nog standaard.

Ludico,
Normaals we hebben het hier NIET over meedoen met Le Mans, zo was de discussie niet ontstaan. Ik beweer dat deze opgefokte E46 M3's best tegen een stootje kunnen....

groetjes,

Jeroen

Luco

Bericht door Luco » 27 jul 2010, 15:19

dubversion schreef:
Niall schreef:

Zuigers worden over het algemeen bij meer dan 60% vervangen met betere kwaliteit. crank en tranny is meestal gewoon nog standaard.

Ludico,
Normaals we hebben het hier NIET over meedoen met Le Mans, zo was de discussie niet ontstaan. Ik beweer dat deze opgefokte E46 M3's best tegen een stootje kunnen....

groetjes,

Jeroen
Jij begint over racen, zoek dan eerst de definitie van racen op. :thumbup:
Verder heb ik het over 1 a 2 uur en geen 24 uur, maar ik denk dat de bak het eerste uur niet volmaakt :mrgreen:
Laten we het anders stellen, geef mij zon hok een uur mee en dan zien we of de bak heel blijft, ik garandeer van niet, zon bak kan het koppel gewoon niet aan, bak is namelijk gemaakt op een atmo motor en niet voor een turbomotor, dat koppelverloop is heel anders en kan de bak absoluut niet hebben.
Nu begin je eerst over standaard motor en nu zijn de zuigers ineens wel aangepast.

Voordat je nou uitspraken doet dat motoren van 1000pk heel blijven op een circuit zou ik me er eerst wat meer in verdiepen :thumbup:
Kom de 30e maar naar zandvoort, ik denk dat je dan wat anders roept.
Amerikanen rijden bijna allemaal als luie zwijnen en dat noemen ze dan racen :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2010, 15:26

Ik denk dat de bak en het diff van een E46 M3 het op zich wel zouden kunnen houden, die zitten ook in de M5, ook de Amerikaanse E60 M5 handbak. Daarbij word die maat tandwielen ook gebruikt voor de 500+ PK M3 GTR, alleen die variabele clusters gebruiken ze niet. Hoewel krap aan, die variable M diffs ploffen ook nog wel eens(cluster niet zozeer de tandwielen) Het zijn puur de motorinternals die het niet trekken. Paar uur op topvermogen rijden tussen 7000 en 8250 RPM met het pedaal vlak tegen de vloer met 60% extra laaddruk dat gaat hem niet worden.

Plaats reactie